Badkamer en wc verbouwen, vraag over offerte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westlander
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Wij willen onze badkamer op de eerste verdieping en de wc op de begane grond verbouwen.
We zijn vrij jong en dit is onze eerste woning, veel ervaring met verbouwen hebben we niet omdat alles op een aantal kleine klusjes na al klaar was toen we dit huis kochten.
De badkamer en wc zijn nog vanuit de bouw in 1995 dus die zijn wel aan vernieuwing toe.

Omdat dit onze eerste verbouwing is wou ik rustig de eerste offerte afwachten voor ik er indien nodig meerdere aan zou vragen.

De badkamer is 2.30 x 1.80 en de wc is 1.18 x 0.98. Geen enorme ruimtes dus.

Al het materiaal (incl. tegels) is al gekocht bij de sanitairwinkel, de prijs op de offerte is dus exclusief het materiaal. Dit kwam neer op zo'n €9.500,-

De indeling van de badkamer veranderd wel. Waar nu de douchecabine zit komt het wasmeubel, waar de wc nu zit (in de badkamer) komt de inloopdouche met schuifwand, en waar het wasmeubel nu zit komt de wc.
Op alle plekken zijn dus al leidingen en afvoer aanwezig heb ik het idee.
Er komt elektrische vloerverwarming in, van die matten van het merk Magnum.
Er komt ook een verlaagd plafond met spotjes, dus er moet ook nog wat elektra werk gedaan worden.
In de douche willen we twee nisjes voor de standaard badkamer spullen.
Er is al een koof aanwezig achter de wc, deze wordt alleen iets kleiner gemaakt om meer ruimte te creëren voor het douchegebied, ernaast komt dus de lage koof met inbouw wc.

Op de begane grond is het niet veel meer dan wc en tegels eruit, nieuwe inbouw wc erin (dus ook met kleine koof) incl nieuwe tegels + verlaagd plafond..

Het sloopwerk kunnen wij allemaal zelf wel regelen.

De offerte die ik heb ontvangen benoemt alleen alle werkzaamheden en het aantal ''stuks''.
Bijvoorbeeld: ''1,00 stuk Aanbrengen Holonietdorpel
1,00 post Wanden en vloer voorstrijken TBV tegelwerk''

Helemaal onderaan staat alleen de totaalprijs vermeld: Totaal inclusief BTW € 16.403,41
Ik wist wel dat dit een dure klus ging worden, maar niet zó duur.
Wil er wel bij vermelden dat op deze offerte nog sloop kosten zijn meegerekend, en het plaatsen van een nieuw afzuigsysteem. Dit kan ik er nog af laten halen maar ik kan me niet voorstellen dat het slopen + nieuw afzuigsysteem zo'n €5.000 kost.
Mij is namelijk verteld dat al het plaatsen +/- even duur is als de aanschaf van al het materiaal.
Dit scheelt dus nogal..

Is het normaal of ''netjes'' om een gespecificeerde offerte aan te vragen met alle prijzen per klus/onderdeel?
Is het overigens ook normaal om hierover nog te gaan sparren om zo wat af te dingen van de prijs?

Ben benieuwd naar jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Even voor mijn beeld: hoeveel offertes heb je nu opgevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 12:34
Ik heb recent een offerte ontvangen voor het verbouwen van mijn badkamer. De prijs is ook rond de €16.000,-. Bij mij staat er per post een prijs gespecifieerd. Het is prima om hier naar te vragen aangezien het mijnsinziens normaal is om te zien waar je je geld aan uitgeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:10
Vergeet ook niet dat een wc een heel ander formaat (groter) afvoer nodig heeft dan een douche, en je dus niet triviaal deze zaken kunt verwisselen in een badkamer; leidingen zullen verlegd moeten worden.

Ter indicatie, onze recente offerte voor het volledig ontzorgen van een 3x2 meter badkamer-renovatie, inclusief sloop, verandering van layout en alle materiaal en arbeid, was zo'n EUR 23.000 na onderhandelen. Wel met mooie maatwerk meubels.

[ Voor 37% gewijzigd door dutchminator op 07-02-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westlander
ID-College schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:42:
Even voor mijn beeld: hoeveel offertes heb je nu opgevraagd?
Dit is pas de eerste offerte, omdat wij op aanraden bij deze aannemer terecht kwamen en ik dus dacht in 1x te slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westlander
dutchminator schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:43:
Vergeet ook niet dat een wc een heel ander formaat (groter) afvoer nodig heeft dan een douche, en je dus niet triviaal deze zaken kunt verwisselen in een badkamer; leidingen zullen verlegd moeten worden.

Ter indicatie, onze recente offerte voor het volledig ontzorgen van een 3x2 meter badkamer-renovatie, inclusief sloop, verandering van layout en alle materiaal en arbeid, was zo'n EUR 23.000 na onderhandelen.
Klopt zeker! Echter heb ik hier samen met de aannemer wel naar gekeken en die wc afvoer kan als het ware gedraaid worden richting de kant van waar de wc heen gaat. Deze blijft dus in de koof waar deze al zit. Er hoeft niet een hele nieuwe wc afvoer gemaakt te worden.

Jouw genoemde prijs komt aardig in de buurt, wij zouden compleet rond de 27.000 uitkomen met deze offerte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Westlander schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Dit is pas de eerste offerte, omdat wij op aanraden bij deze aannemer terecht kwamen en ik dus dacht in 1x te slagen.
Altijd meerdere offertes opvragen idd ter vergelijking :) Afhankelijk van hoe druk ze zijn wordt de prijs scherper of niet!
Ik heb t zelf 4 jaar geleden laten doen, niet helemaal te vergelijken natuurlijk, maar betaalde zelf 4k (2,2m x 2m). Moest ik wel zelf slopen en afvoeren :)

[ Voor 17% gewijzigd door ID-College op 07-02-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:27
Het ligt eraan hoe handig je zelf bent en wat je zelf gaat doen. Veel aannemer nemen goed gebruik van al het werk dat er is dus vragen de hoofdprijs + extra dat ze 'risico' noemen. Als je zelf alles regelt voor loss klussen en sommige delen zelf doet is er redelijk veel te winnen. ik heb 2 jaar geleden in een nieuwbouw woning casco badkamer + 2 toiletten gedaan.

Materiaal heb ik scherp op veel plaatsen ingekocht kwam op +-7k voor alles.
zelf gedaan:
- Leiding/afvoer traject uithakken/frezen (avond werk)
- Ytong muur laten zetten (door tijdgebrek) kosten + 150euro in avonduurtje door metselaar.
- loodgieter die voor ons alle leidingen heeft neergelegd/afgeperst en de kranen aangeloten waar nodig +-2 dagen (1,5k)
-Zelf betonvloer gestort: is zwaar en veel werk maar als je een paar latten zet en een lange rei hebt kom je een heel eind. (avond werk)
- Tegelaar die de douche en toilet blokken heeft betegeld +-1k (was 1 dag deel bezig, Helaas duurder omdat originele tegelzetter 3dagen vooraf afbelde met een rotexcuus, dus lastminute)
- Daarna zelf alles afmonteren (wastafel, toilet, kraantjes ect...) 1-2dagen.
Dus al om al was ik 2650ish kwijt aan arbeid (niet alles heeft een bonnetje...)

Resultaat: een goedkope badkamer die er goed uitziet, ja het kost een hoop werk en geregel ect maar uiteindelijk wel waard. dusja de keuze, kun je iets met je handen (alles staat op youtube, dus je hoeft geen ervaring te hebben). of betaal je de aannemer om alles te regelen en kost het je een hoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westlander
ID-College schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Altijd meerdere offertes opvragen idd ter vergelijking :) Afhankelijk van hoe druk ze zijn wordt de prijs scherper of niet!
Ik heb t zelf 4 jaar geleden laten doen, niet helemaal te vergelijken natuurlijk, maar betaalde zelf 4k (2,2m x 2m). Moest ik wel zelf slopen en afvoeren :)
Ik ga zeker achter meerdere offertes aan! Er zit gelukkig voor ons niet onwijs veel haast bij.
Het slopen en afvoeren kunnen we zelf, maar betwijfel of dat zoveel geld kan schelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Westlander schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:39:
Wij willen onze badkamer op de eerste verdieping en de wc op de begane grond verbouwen.
We zijn vrij jong en dit is onze eerste woning, veel ervaring met verbouwen hebben we niet omdat alles op een aantal kleine klusjes na al klaar was toen we dit huis kochten.

Omdat dit onze eerste verbouwing is wou ik rustig de eerste offerte afwachten voor ik er indien nodig meerdere aan zou vragen.

De badkamer is 2.30 x 1.80 en de wc is 1.18 x 0.98. Geen enorme ruimtes dus.

Al het materiaal (incl. tegels) is al gekocht bij de sanitairwinkel, de prijs op de offerte is dus exclusief het materiaal. Dit kwam neer op zo'n €9.500,-

De indeling van de badkamer veranderd wel. Waar nu de douchecabine zit komt het wasmeubel, waar de wc nu zit (in de badkamer) komt de inloopdouche met schuifwand, en waar het wasmeubel nu zit komt de wc.

Op de begane grond is het niet veel meer dan wc en tegels eruit, nieuwe inbouw wc erin (dus ook met kleine koof) incl nieuwe tegels + verlaagd plafond..
Nou even wat punten

Allereerst, maar daar was je nu waarschijnlijk al achter, het is niet zo handig om eerst alle materialen te gaan kopen, voordat je weet wat de totale verbouwing gaat kosten, maar dat is nu achteraf.

Uurloon is tegenwoordig fors gestegen, en dit soort klussen zijn arbeidsintensief. Realiseer je ook goed dat het verplaatsen van een douce of een WC een ingrijpende klus is... De afvoer van een wc is echt met een goede reden wel groter dan die van een douche. De hele vloer moet er dus uit, en alle leidingen moeten dus verlegd worden. Ook alles op afschot enzo. Ik gok zomaar dat het verplaatsen van bad/wc/badkamermeubel de boel snel 3 a 5K duurder maakt.

Ik zou zeker een offerte opvragen met gedetailleerde posten erin, en per post wat het kost. Vergis je niet, de aannemer heeft daar waarschijnlijk geen trek in. Dit kost hem relatief veel tijd, is onbetaald, en als hij een druk orderboek heeft, sta jij met dat soort vragen niet bovenaan.

Ook klinkt dat nu voor hem als rode vlag, (lees = te duur, als je niet nu akkoord gaat met zijn offerte).

Afdingen kan zeker, dat heb ik bij mijn aannemer ook gedaan, maar het moet wel reeel zijn. Als jij vindt dat het betegelen van het toilet maximaal 400 mag kosten, kun je daar best op proberen uit te komen, maar dat is redelijk mission impossible :) Realiseer je namelijk wel, dat een kleine wc helemaal geen voordeel is..... Juist met tegelen etc zijn de hoeken veel bewerkelijker dan de grote rechte vlakken

Dus samenvattend: Probeer zelf te snappen welke consequenties keuzes hebben (even de WC verplaatsen....). Uurtarieven zijn hoog, dus als je een eerlijke offerte krijgt waar het slopen apart op vermeld staat, (of het schilderen bijvoorbeeld) dan kun je besluiten het zelf te doen.

Last but not least, bij een goede aannemer zit er ook een post onvoorzien / risico ingebouwd. Wie moet er gratis terugkomen als er wat gaat lekken of iets anders achteraf niet op orde is (bij ons bleek na eindoplevering de warm- en koudwaterleiding van de wasbak omgedraaid te zijn... Slordig foutje, zou ik normaal ook gecheckt hebben, maar toen ff niet. Was toch acht uur extra werk voor hem (moest via het plafond van de keuken daaronder, want de tegels zaten al op de muur, voor niks....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Westlander schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Ik ga zeker achter meerdere offertes aan! Er zit gelukkig voor ons niet onwijs veel haast bij.
Het slopen en afvoeren kunnen we zelf, maar betwijfel of dat zoveel geld kan schelen..
Nee.. een gewone badkamer renovatie is al gauw 2 weken doorlooptijd. Je moet veel wachten. Stucen: drogen. Tegelen: drogen. Voegen: drogen. Kitten: drogen.
Hier werd dan een loodgieter ingehuurd die in een dagje klaar was. Voegen, stucen, kitten is een klusje van 2(?) uur. Dat deed iemand dan ff na een andere klus.
Het zal mij niets verbazen dat ze de hele dag offreren als omzet (als in: verloren dag) maar feitelijk gaan ze erna gewoon een ander klusje doen (en dus dubbel vangen).
Als je zo rekent op 10 dagen werk, x 65 euro per uur, kom je al op 5k.. met 2 man op 10k.. Dan moet je er wel een heel eind zijn als het puur gaat om opbouwen zonder rare fratsen als VV leggen etc of zeer bijzondere tegels (mega groot of mega klein)

Maargoed, dat doen ze allemaal dus daarom is t goed om rond te vragen en te kijken of je via-via iets kan regelen..

[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 07-02-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Westlander schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Slopen rekent de aannemer behoorlijk voor. Klus waar hij niet op zit te wachten. En het afvoeren van materiaal is particulier gewoon veel goedkoper. Scheelt honderden euros als jezelf de afvalcontainer huurt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

IJsbeer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Slopen rekent de aannemer behoorlijk voor. Klus waar hij niet op zit te wachten. En het afvoeren van materiaal is particulier gewoon veel goedkoper. Scheelt honderden euros als jezelf de afvalcontainer huurt bijvoorbeeld.
wij hebben ook meerdere offertes opgevraagd, ik vind 500,- tot 750 inclusief container niet echt bijzonder veel. (dat rekent men doorgaans)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:24
ID-College schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Nee.. een gewone badkamer renovatie is al gauw 2 weken doorlooptijd. Je moet veel wachten. Stucen: drogen. Tegelen: drogen. Voegen: drogen. Kitten: drogen.
Hier werd dan een loodgieter ingehuurd die in een dagje klaar was. Voegen, stucen, kitten is een klusje van 2(?) uur. Dat deed iemand dan ff na een andere klus.
Het zal mij niets verbazen dat ze de hele dag offreren als omzet (als in: verloren dag) maar feitelijk gaan ze erna gewoon een ander klusje doen (en dus dubbel vangen).
Als je zo rekent op 10 dagen werk, x 65 euro per uur, kom je al op 5k.. met 2 man op 10k.. Dan moet je er wel een heel eind zijn als het puur gaat om opbouwen zonder rare fratsen als VV leggen etc of zeer bijzondere tegels (mega groot of mega klein)

Maargoed, dat doen ze allemaal dus daarom is t goed om rond te vragen en te kijken of je via-via iets kan regelen..
Als.je je werkzaamheden beetje plant hoef je echt amper te wachten op het drogen van dingen. Dat is een smoes van aannemers die meerdere klussen tegelijk doen.

@ts ik vind het iets te duur, maar niet veel hoor. Is het een aannemer met personeel of een zzper? In t 1e geval is de prijs denk ik wel wat je kan verwachten. Een zpper is normaal wat goedkoper.

Ik denk dat je de badkamer voor zon 10-12k aan arbeid en technische materialen moet kunnen doen en de toilet een kleine 2k.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
@Westlander
Maat van mij heeft een jaar geleden ook zijn badkamer + toilet laten doen met bijna de exacte afmetingen. €5000 euro materiaal + €10000 installatie. Slopen hadden we zelf gedaan.
De prijs voor installatie was voordeliger omdat het via de sanitairwinkel ging. Voor de installateur (vaak zzp) minder risico omdat de winkel ook een stukje van het risico op zich neemt.

Verder moet je realiseren dat veel aannemers niet graag spullen installeren die de klant zelf heeft uitgezocht. Vaak hebben ze voorkeur voor bepaalde systemen/merken omdat dat prettiger werken is. Dus grote kans dat je nu direct extra betaald omdat je zelf al alles hebt uitgezocht.

Tenslotte lees ik zo'n beetje alle lastige (en dure!) dingen die je maar kan hebben in een badkamer, verleggen leidingen, vloerverwarming, verlagen plafond, aanpassen koof, 2 nisjes en tenslotte een inloopdouche.
Kortom, alle duurste opties die je maar kan bedenken. Dat in combinatie met veel vraag naar aannemers/vaklieden = kassa.

Je ging uit van 10K aan materiaal en 10K voor installatie, dat is 20K. Al jou extra wensen zullen al snel een paar duizend extra kosten. Nu heb je een offerte voor 26K. Zou zeggen dat in de huidige markt 23K wel haalbaar is als je alles door 1 partij laat doen.

Beste manier om te besparen, alles zelf aansturen en losse vaklui inhuren (loodgieter, tegelzetter, stucadoor, timmerman, kitter, electricien). Grootste nadeel zal zijn dat het allemaal veel meer tijd kost en dat jij verantwoordelijk bent voor alles op elkaar laten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Westlander 50%-75% + je aanschaf van (zicht)materialen = totaalprijs.

Na de vele offerte's hebben we besloten zelf te gaan slopen / verbouwen.

Er zijn zoveel alternatieve douche locaties, camping in de buurt, vrienden/familie, benader een hotel of een DIY met https://www.bol.com/nl/nl...-erp-nox/9300000144777253 allemaal opties. Als je maar 1 wc hebt is het wel wat uitdagend(er) maar ook daar zijn (camping)oplossingen voor.

Er zijn zoveel diy badkamer verbouwings video's dat je tussen nu en aanvang van verbouwing dat je best een stappen-plan kan schrijven..

En belangrijker is dat je weet of je waterpas "waterpas" is .. (dus hoe check je dat?) oftewel goed gereedschap en weten hoe je het goed benut.

Om het wat concreter te maken, voor een muur te stucen word 25-125,- per m2 (bijvoorbeeld) gevraagd exclusief 9,- per m2 "middelen" .. 35m2 was ik dus een bedrag kwijt, deed ik het zelf zat ik echter rond de 200-300 euro materiaal kosten en paar dagen aanmodderen, het bespaarde geld hebben we nu in dagje Efteling totaal verzorgt voor het gezin besteed .. (weekend) iedereen blij toch ?

ik vind een ruimte waar je hooguit 20 minuten per dag besteed niet zoveel waard als de woonkamer waar ik uren van geniet..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 18:22
Ik ben afgelopen maand zelf bezig geweest enkel mijn toilet te renoveren. Deze was alweer 24 jaar oud dus tijd voor vernieuwing.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DzDPSLx5/1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G3STddSJ/2.jpg

Gezien ik boven een toilet heb op de badkamer heeft voor mij deze klus geen haast dus ben rustig aan begonnen met slopen.
Week 1: De eerste week iedere dag na werk een uurtje of 2 bezig geweest met slopen. De puin kon ik kwijt in 2 specie kuipen.
Met een beitelhamer van de lidl is dat goed te doen. Wel stoffig werkje. Dek de ruimte goed af want het stof vliegt anders door het hele huis. Op zolder kwam ik de stof zelfs tegen.

Week 2:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xd1hMwL5/3.jpg
Nieuwe UP320 inbouwreservoir geplaatst. Wandje opgevuld met hout. Alles dichtgemaakt met gips platen. Plafond verlaagd en opgevuld met gips. Elektra gemaakt ( in plafond en afzuigventilatie )
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kgZ2KmbF/4.jpg

Week 3: stucadoor is langsgeweest. Verder hele week niets gedaan ivm drogen.

Week 4: Tegelzetter langs geweest. 2 dagen laten drogen. Vandaag zelf de tegels met voegsel ingewassen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hGsTmwKS/5.jpg

Komende week de wanden/plafond schilderen. Boven het muurtje komen houten wandpanelen. Dan het toilet en wastafel hangen en is het een heel eind klaar.

Mijn kostenpost totaal +-
Materiaal: ( oa gekocht bij hornbach, sanitairwinkel, plaatselijke tegelboer )
- Villeroy & Boch toiletpot + toiletbril = 240 euro
- wastafel incl sifon/kraan: 90 euro
- voorzetwand toilet: 33
- Up320 inbouwreservoir 210 euro
- sigma 01 drukplaat 40 euro
- tegels + lijm en voegsel: 120
- cement, mp75 en stucadoorspul: 35
- plafondventilator in de aanbieding gevonden: 25
- rvs tegelstrip 15
- Houten wandpanelen: 30
- puin storten milieustraat: 7,50

verf, hout en gipsplaten had ik nog liggen dus dat is niet mee berekend.

Kosten externe hulp in de avonduurtjes;
Loodgieter: 30
Stucadoor: 180
Tegelzetter: 140

+- totaal ben ik 1250/1300 euro kwijt voor de hele renovatie.
Heb btw buiten dit bedrag de oude wc met inbouwreservoir nog kunnen verkopen voor 100 euro :)

Conclusie: als je veel zelf kan doen bespaar je heel veel geld. Zeker slopen gezien dat veel uren werk is.
Ook op materiaal kan je veel besparen door erop te google.
Zo was de up320 bij hornbach in de aanbieding terwijl die ergens anders 50 euro duurder was. Tja toch weer 50 euro.
Op youtube kan je heel veel tips vinden hoe je te werk moet gaan.
En personeel in de avonduurtjes scheelt heel veel geld. 20-25 euro per uur ipv 60-65 wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
vso schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:44:
[...]

wij hebben ook meerdere offertes opgevraagd, ik vind 500,- tot 750 inclusief container niet echt bijzonder veel. (dat rekent men doorgaans)
Dat kan je weinig vinden, maar als ik hem als particulier huur ben ik nog geen 200 euro kwijt voor een 6m3 container. Dat is toch al 300 tot 500 euro. En dat in combi met de rest van de sloopkosten kan dat aardig oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

IJsbeer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Dat kan je weinig vinden, maar als ik hem als particulier huur ben ik nog geen 200 euro kwijt voor een 6m3 container. Dat is toch al 300 tot 500 euro. En dat in combi met de rest van de sloopkosten kan dat aardig oplopen.
punt is meer dat men weet dat mensen graag zelf slopen "om kosten" te besparen dus die een fractie hoger maken dan DIY werkt vaak afschrikwekkend. en een enkeling zal dan die 100-200 euro besparen door zelf in het stof te gaan zitten.

Dat 25,- per uur x 2 personen is een gemiddelde badkamer binnen 1/2 tot gehele werkdag wel kaal + huur bak + gereedschap zit de aannemer echter snel op 1.000+ euro zit in realiteit dat werkt men dus weg in de opbouwkosten.

Zeker als je geen leidingen gaat verplaatsen maar eigenlijk alleen ander uiterlijk dan is het mogelijk dat je goedkoper uit bent met een tegelzetter. ipv een aannemer, je kan ze altijd vragen of ze gaatjes boren voor bevestiging (gezien ze ook andere dingen moeten uitsnijden)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:11
@Westlander Badkamers zijn duur omdat je veel verschillende onderaannemers nodig hebt:

- Loodgieter
- Elektricien
- Timmerman
- Tegelzetter
- Kitter

Een goede aannemer zal hiervoor zijn connecties hebben met al deze vaklui met hun eigen specialisatie. Hierdoor is de kwalteit van het werk doorgaans wat hoger. (als je een goede hebt). Er zijn ook ZZP'er die badkamers in hun eentje doen dus loodgieter/elektra/timmerwerk en tegelen allemaal zelf. Dan kan het wel wat goedkoper maar kan kwaliteitsissues opleveren.

Als het geen haast heeft, je klussen leuk vind, begin dan gewoon met zelf de WC onder handen te nemen beneden. Je hebt boven een WC dus een aantal weken buiten gebruik is niet erg. Het is allemaal niet heel moelijk of complex. Koop de juiste materialen en gereedschap kijk wat avonden YT filmpjes en je kan prima een WC reservoir inbouwen en tegelen.

Als dat bevalt kun je daarna altijd nog beslissen de badkamer zelf ook nog te doen :D

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:57
Davidshadow13 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:13:
@Westlander Badkamers zijn duur omdat je veel verschillende onderaannemers nodig hebt:
Er zijn ook ZZP'er die badkamers in hun eentje doen dus loodgieter/elektra/timmerwerk en tegelen allemaal zelf. Dan kan het wel wat goedkoper maar kan kwaliteitsissues opleveren.
Leg eens uit? Ik denk namenlijk het tegen overgestelde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

barry86 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Nou, mijn ervaring is ook dat ze meestal voor de verschillende klussen wel wat verschillende mensen laten opdraven hoor. Heb hier een paar weken nog een klein beetje tegelwerk laten doen. Was echt geen enorme berg werk, maar ze regelen gewoon in hun netwerk wat handjes. Ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit een tegelzetter de boel af zien kitten. Dat doet de kitter 1 dag later.

Onze badkamer en toiletten zijn in 2021 gedaan. Klus aangenomen door 1 aannemer, maar die kwam op dag 1 meteen met een spierbonk voor het sloopwerk. En slopen, dat kon die. Die ging hard.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2024 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:11
barry86 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Puur mijn ervaring maar de kans op kwaliteitsissues bij een allround bouw ZZP'er is gewoon hoger dan iemand die alleen elektra doet, een opleiding tot elektromonteur en de nodige certificeringen heeft behaald. Hetzelfde geld voor een loodgieter. Iemand die de hele dag koper soldeert, dit al 20 jaar doet kan dat kwalitatief gewoon beter dan iemand die het af en toe doet. Omdat het gewoon handelingen zijn die veel meer ervaring vereisen en hoe meer je het doet, hoe beter je er in wordt.

Voor een kitter en tegelzetter idem dito. Als je voor beide een echte vakman hebt dan hebben die gewoon zoveel ervaring dat die gewoon een strakkere kitnaad zetten of een betere tegenverdeling uitkiezen dan een allround aannemer. Generalist vs specialist.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar een allround ZZP'er / badkamerman kan gewoon niet al die specialismes bezitten met eenzelfde ervaringsniveau als de specialisten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:57
Mijn ervaring is dat de stucadoor het nooit exact zo stuct zoals de tegelzetter het aangeleverd wil hebben.
de sleuvenfrezer die de posities en dieptes bepaald het nooit exact doet zoals de electroman of loodgieter nader tijd nodig heeft. De tegelman nooit de naad dusdanig aflevert dat het voor de kitter fijn en snel werken is. Kortom, een alles in1 persoon schiet zichzelf elke keer in de voeten als hij zijn voorgaande process niet netjes heeft gewerkt. Als er nadien gezeik is door slecht werk kan er ook nog eens niets afgeschoven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

IJsbeer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Bij welk bedrijf is dat?

Ik reken ook een ander uurtarief als men zelf alles levert. Ik mag alleen een meter buis en wat fittingen leveren en mijn expertise en gereedschappen zijn nodig, ja dat kost een ander uurloon.

En ook altijd leuke discussies wat als er breuk of schade is? Ik heb het niet geleverd, dus succes ermee mijn wachttijd is meerwerk.

Oh en als je het zelf regelt zorg je dan ook dat het op de verdieping staat? Nou meneer de loodgieter het is wel zwaar en breekbaar die wc/douchewand/wastafelmeubel enz.

Ik heb ooit een wc pot te barsten laten vallen omdat de onderkant van de doos kapot was door het vocht in de schuur waar alles opgeslagen stond.
Of ik even een nieuwe ging regelen want jij hebt hem kapot gemaakt.
Uiteindelijk heb ik de kosten moeten dragen maar vanaf toen staat duidelijk in mijn offerte dat ik niet aansprakelijk ben voor schade aan zelf geleverde goederen.

[ Voor 54% gewijzigd door edsandje op 08-02-2024 15:46 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
edsandje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Bij welk bedrijf is dat?

Ik reken ook een ander uurtarief als men zelf alles levert. Ik mag alleen een meter buis en wat fittingen leveren en mijn expertise en gereedschappen zijn nodig, ja dat kost een ander uurloon.

En ook altijd leuke discussies wat als er breuk of schade is? Ik heb het niet geleverd, dus succes ermee mijn wachttijd is meerwerk.

Oh en als je het zelf regelt zorg je dan ook dat het op de verdieping staat? Nou meneer de loodgieter het is wel zwaar en breekbaar die wc/douchewand/wastafelmeubel enz.

Ik heb ooit een wc pot te barsten laten vallen omdat de onderkant van de doos kapot was door het vocht in de schuur waar alles opgeslagen stond.
Of ik even een nieuwe ging regelen want jij hebt hem kapot gemaakt.
Uiteindelijk heb ik de kosten moeten dragen maar vanaf toen staat duidelijk in mijn offerte dat ik niet aansprakelijk ben voor schade aan zelf geleverde goederen.
Lokaal bedrijf in dit geval https://www.rouwmaat.nl/checkout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:03
Edit: oeps., verkeerd gelezen.

Zelf recentelijk laten doen voor 26k, ook met verlaagd plafond en spots, maar ook met wat luxe producten en bad. Wel grotere afmetingen ook.

Mij werd overigens ook verteld dat de plaatsing van tegels in visgraat bijvoorbeeld 2 a 3 keer zoveel werk is als normaal. Dat hebben wij laten doen.

Ik zou zeker even vragen waar de kosten nou precies in zitten.

[ Voor 51% gewijzigd door Inverted_World op 08-02-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
@Inverted_World
16K is exclusief materiaal... dus totaal 26K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:03
chrisborst schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:32:
@Inverted_World
16K is exclusief materiaal... dus totaal 26K.
Oeps! Thanks. Edit gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dat zijn strakke prijzen.
Helaas niet in mijn regio.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1