USB-C is toch USB-C ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeskeek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 11:08
Hoi,

Ik zit met iets raar.

Voor al m'n toestellen heb ik een Satechi 6x USB-C lader aangeschaft, met een paar USB-C naar USB-C kabels en paar USB-C naar Lightning kabels (alles van Anker).

Werkt prima, en hiermee kan ik alles opladen ... BEHALVE

Een fietslampje dat ook USB-C heeft ?
En vandaag wou ik een lasermeter opladen, die ook USB-C heeft ... en dat lukte ook niet ?
Ook niet met een andere USB-C charger met USB-C > USB-C kabel ...

Maar wél via de meegeleverde USB-A > USB-C kabel ?

Hoe kan dat nu ? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:50
Het kan zijn dat die apparaatjes zich niet houden aan USB-PD en jouw lader dan weigert om stroom te geven.

Over de A plug is USB-PD niet zo streng (ook geen kabel e-markers) en geven laders vaak standaard 5v 2a.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb ook een aantal goedkopere apparaatjes die dan wel een USB-C plug hebben, maar zich er niet mee laten opladen. Hardwarematig is het wel een USB-C plug, maar de rest van de USB-standaard is dan niet geïmplementeerd en gedraagt 'ie zich als een oldschool USB-plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@speeskeek Nee, USB is niet gelijk aan USB. Check ook even dit topic van gisteren: Kabeltje voor opladen: generiek of specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-04 16:26
Als ik mij niet vergis is niet elke USB-C kabel het zelfde en zit er een verschil in het vermogen dat ze door kunnen geven. Sommige kabels zijn meer geschikt voor data transfer dan voor het opladen.

Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien dit niks met iPhones, iPads of Apple Watches te maken heeft, past dit topic beter in Overige Hardware, dus een move die kant op.

iOS > OH

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 21:49
jeroen3 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:30:
Het kan zijn dat die apparaatjes zich niet houden aan USB-PD en jouw lader dan weigert om stroom te geven.

Over de A plug is USB-PD niet zo streng (ook geen kabel e-markers) en geven laders vaak standaard 5v 2a.
Het fijne aan USB C is dat je de kabel in beide richtingen kan gebruiken. Het nadeel is dat de apparaten met elkaar moeten overleggen wie aan wie stroom levert.
Dus ik vermoed dat de Satechi lader pas stroom levert zodra het aangesloten apparaat stroom vraagt, terwijl @speeskeek z'n fietslampje simpelweg 5v verwacht te ontvangen, zonder enige chip om te communiceren.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:49
Er zijn heel veel usb soorten.
Binnen de usb-c poorten heb je de hele simpele "domme" poorten en de communicerende poorten. Die laatste laat weten dat het een slave device is, de eerste ontvangt alleen maar. Het verschil is 1 draadje extra waar in de apparaten een weerstandje aan hangt naar 5v of gnd. Als deze mist kan het apparaat niet aangeven dat het wil laden, dus zal een usb-c lader ook niets doen. een A naar C lader heeft geen circuit daarvoor en zal gewoon standaard 5 volt leveren. Dan werkt het dus wel. Dan heb je ook nog de hogere usb pd standaarden (boven de 65W), waar ook de kabel nog een speciale marker heeft, maar dat is niet van belang voor deze situatie.

Kort gezegd mist het fietslampje dus een weerstandje dat het verzoek om te laden stuurt. Dus laadt het alleen op met een "domme" lader die niet wacht op een verzoek om spanning te gaan leveren.

Voor een uitgebreidere uitleg kun je zoals door anderen al genoemd gaan zoeken naar hoe USB PD werkt met specifiek de CC1 en CC2 pins om de spanning te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeskeek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 11:08
Thanks voor de uitleg, ik ging er verkeerdelijk van uit dat dit geen verschil uitmaakte.
Dit gezegd zijnde, buiten die 2 apparaten werkt het wel allemaal prima met de Anker USB-C kabels en de Satechi lader.

Btw, het is effectief de kabel, want ik heb eens een USB-C > USB-A adapter gebruikt op die specifieke USB-C kabel, en dan werkt het ook gewoon.

Het is gewoon zo onnozel dat fabrikanten dit doen. Verwachten ze nu echt dat ik elk kabelke ga labelen met voor welk toestel dit is. Meestal gooi ik die weg, want ik heb al genoeg kabels en gebruik liever m'n laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10
Hackaday: All About USB-C: Manufacturer Sins
Murderous “USB-C” PSUs At Your Local Lidl
Who does this? Well, many no-name manufacturers do, but also Lidl Parkside tools, for one. CrowPi does this too, in their recently released CrowPi L laptop. Both of these come with dumb “USB-C” 12 V power supplies, and neither of them should be sold to consumers, especially given that the CrowPi laptop is designed for kids and educational purposes, and Parkside tools are designed for non-tech-savvy people. When your kid burns a $500 smartphone or your granddad burns his laptop due to a $2 power supply, that’s when the gravity of this standard violation really sets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:49
@speeskeek Als je de USB-C connector 180° draait, werkt het dan wel? :)
edit:
Niet goed gelezen, my bad!

[ Voor 22% gewijzigd door Puch-Maxi op 08-02-2024 17:44 . Reden: Oeps ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@speeskeek
- is je kabel wel geschikt voor laden/data ? https://www.amazon.nl/Tre.../dp/B0CFKMWXBR/ref=sr_1_6

hiermee heb ik al mijn kabels in huis getest, en de "alleen laders" in een aparte tas gedaan (voor soldeer projectjes)

is je lader/kabel compliant ? https://www.amazon.nl/YOJ.../dp/B0C5CV2MF9/ref=sr_1_8

maar zo kwam ik er ook achter dus dat niet alle kabels gelijk zijn

ps onderstaande video gebruikt een andere versie dan de 1ste link

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 08-02-2024 17:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:49
speeskeek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:56:
Thanks voor de uitleg, ik ging er verkeerdelijk van uit dat dit geen verschil uitmaakte.
Dit gezegd zijnde, buiten die 2 apparaten werkt het wel allemaal prima met de Anker USB-C kabels en de Satechi lader.

Btw, het is effectief de kabel, want ik heb eens een USB-C > USB-A adapter gebruikt op die specifieke USB-C kabel, en dan werkt het ook gewoon.

Het is gewoon zo onnozel dat fabrikanten dit doen. Verwachten ze nu echt dat ik elk kabelke ga labelen met voor welk toestel dit is. Meestal gooi ik die weg, want ik heb al genoeg kabels en gebruik liever m'n laadstation.
In een c naar a adapter zit het weerstandje naar cc1 en cc2 dat jouw apparaat mist. Het is niet de kabel die het probleem is, het is het niet ondersteunen van usb pd door jouw apparaat. Die adapter is alleen een manier om dat gebrek te omzeilen.

Edit: in principe hoef je dus alleen apparaten te labelen die niet met een c naar c lader werken. Die hebben iets van een adapter of een a naar c kabel nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door MatthijsBoog op 08-02-2024 18:26 ]

Pagina: 1