Betonvloer bovenaf isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lies09
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-07 21:39
Beste,

Ik heb een aantal vragen waarmee jullie mij hopelijk kunnen helpen.

Wij hebben een Douglas houten schuur opgesplitst in twee ruimtes en hebben de muren en het plafond inmiddels geïsoleerd. In één ruimte (circa 5m2) willen we ook de vloer isoleren (doel is om daar een kantoortje te maken)

De vloer in de schuur is van dikke betonplaten en liggen op zand. Mijn idee is om onderstaande volgorde van isolatie uit te voeren:
  1. Zand
  2. Betonplaat
  3. Isolatiefolie
  4. PIR platen (tweezijdig aluminium) (ivm weinig ruimte, circa 6cm t/m dorpel, maar wel betere isolatiewaarde dan XPS)
  5. OSB platen 18mm
  6. Laminaat
Is dat de volgorde die jullie ook zouden adviseren?

Aanvullende vragen:
  • Zorg je eerst dat de vloer t/m de OSB platen wordt neergelegd alvorens je de muren met OSB platen + gips platen gaat aftimmeren of is andersom beter?
  • Is isolatiefolie handig om te doen ivm evt. vocht/schimmel en zo ja welke? Of kan je beter een betoncoating erop smeren?
  • moet je de PIR platen nog vastzetten om 'kraken'/verschuiving te voorkomen? (uiteraard klem ik ze zoveel als mogelijk vast)
Indien jullie meer tips hebben, dan hoor ik deze uiteraard graag :).

[ Voor 5% gewijzigd door Lies09 op 07-02-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Hoe vlak is je betonvloer waar de platen op komen? Als de PIR platen los liggen op een folie, heb je kans dat het misschien wat inveert als er niet overal steun is vanaf de vloer. Zeker omdat er weinig massa op de PIR platen komt te liggen is dit wel een risico.

De OSB platen erop zijn langs de naden misschien ook niet sterk genoeg, waardoor je beweging op de naden krijgt. Mooiere oplossing zijn Fermacell platen waarbij je de tand en groef kan verlijmen om zo 1 geheel te krijgen als ondervloer, maar snap dat dit financieel minder aantrekkelijk is dan OSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies09
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-07 21:39
Hoi Frennek,

De betonvloer is vlak zonder oneffenheden.

Als ik je goed begrijp zou jij eerst de vloer afmaken met OSB platen erop en zorgen dat dat goed tegen elkaar komt te liggen tegen de wanden en vervolgens de OSB platen van de wanden monteren waardoor de OSB platen op de OSB platen van de vloer rusten. Klopt dat?

En weet jij ook wat over isolatiefolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
PIR kan niet zo goed tegen vocht. Ik heb vraagtekens over eventueel optrekkend vocht vanuit de vloer en condensvorming waar koud en warm elkaar ontmoeten. Je hebt weinig aan een betere isolatiewaarde van PIR als deze als een spons aan het volzuigen is met vocht.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Lies09 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:04:
Hoi Frennek,

De betonvloer is vlak zonder oneffenheden.

Als ik je goed begrijp zou jij eerst de vloer afmaken met OSB platen erop en zorgen dat dat goed tegen elkaar komt te liggen tegen de wanden en vervolgens de OSB platen van de wanden monteren waardoor de OSB platen op de OSB platen van de vloer rusten. Klopt dat?

En weet jij ook wat over isolatiefolie?
Dat is niet wat ik zeg toch? Ik heb het niet over de wanden gehad, puur over de vloeropbouw en mijn twijfel over of OSB sterk en stabiel genoeg is voor deze situatie, vooral op de randen omdat je 18mm OSB niet zo sterk tand/groef kan verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-08 21:50
Ik ben ook naar zoiets aan het kijken om een stukje tegelvloer na te isoleren. Ik had vanwege de beperkte ruimte bedacht om er geen OSB laag oid ertussen te doen omdat pir en vooral xps al best veel druk kunnen hebben. Dus gewoon xps platen en dan laminaat.

Waar is de isolatiefolie voor in je opbouw? Als je vocht wil tegenhouden om condens tegen te gaan op het beton zou je dat aan de warme zijde moeten doen, dus bovenop de isolatie. PIR platen hebben daarvoor in principe al het aluminium.

De vloer of de muren eerst maakt denk ik niet zoveel uit. (het beste is misschien het osb niet door te laten lopen tot aan de wand of vloer maar een gesloten laag isolatie maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:21
Ik zou houten balkjes op het beton vastzetten HoH 60cm en dan daartussen PIR (of minerale wol oid) en daarop OSB/Underlayment. Op deze manier heb je een hele stevige geïsoleerde vloer en gaat die niet kraken. De koudebruggen van het hout zijn mijns inziens verwaarloosbaar.

Inderdaad: op het beton moet je goedkoper PE-folie leggen om te zorgen dat het vocht uit het beton niet in het hout trekt.

[ Voor 55% gewijzigd door MWDKing op 08-02-2024 14:34 ]

Pagina: 1