We gaan verbouwen en willen dan ook van het gas.
Een van de vragen die ik heb is of de snelle warmteverliesberekening op bouw-energie.be goed genoeg is. Ik zal wat screenshots toevoegen, wellicht heb ik wat gemist of verkeerd ingevuld.
Er komt een uitbouw van 4 meter over een breedte van 7 meter. Deze wordt met 14cm PIR geisoleerd, zowel wanden als plafonds.
Spouwmuur van woning (jaren 50) was al nageisoleerd, ik gok met ingespoten glaswol? Tis een soort groenig fluffy materiaal.
We laten een nieuwe betonnen vloer storten, rc waarde minimaal bouwbesluit, heb nu maar gerekend met 80mm.
Op zolder gaan we tussen de gordingen in isoleren, 20cm PIR wederom.
Ook plaatsen we balansventilatie.
Historisch gasverbruik: onbekend, sinds 2022 wonen we hier, en stoken we voornamelijk met houtkachel
- bij de radiatoren gaat het dan mis, ik moet per kamer weten wat de behoefte is, hoe kom ik daar aan, kan ik dat zelf? toch een bedrijf inschakelen om wat berekeningen te doen?
- we bouwen een berging naast het huis met vloeroppervlak van 31m2, die wordt ook met die 14cm isolatie ingepakt, misschien dat ik daar ook vloerverwarming in leg, maar denk niet dat het nodig is om deze altijd aan te hebben
- 200-300 liter nodig, gezin van 4, (nu nog) 2 jonge meiden van 1 en 5
- DWTW aanwezig? die gaan we aanbrengen, zo'n buis van 2 meter
Ik kom nu uit op een verwarmingsvraag van 8.34kw met 75% verwarming van de ruimtes. Ik neem aan dat ik dan wel een 9kW WP nodig heb, bijv. WH-MDC09J3E5 van Panasonic.
Samenvattend:
Klopt de manier van berekenen, geeft zo'n site grofweg redelijke waardes?
Tis een oud huis, ongetwijfeld met koudebruggen, behalve die van het dak (tussen balken in isolatie), zie ik nergens een optie om hier wat mee te doen, hoe hou ik hier rekening mee?
Of moet ik een adviesbureau inschakelen om deze berekeningen nauwkeuriger te doen, tips?
Een van de vragen die ik heb is of de snelle warmteverliesberekening op bouw-energie.be goed genoeg is. Ik zal wat screenshots toevoegen, wellicht heb ik wat gemist of verkeerd ingevuld.
Er komt een uitbouw van 4 meter over een breedte van 7 meter. Deze wordt met 14cm PIR geisoleerd, zowel wanden als plafonds.
Spouwmuur van woning (jaren 50) was al nageisoleerd, ik gok met ingespoten glaswol? Tis een soort groenig fluffy materiaal.
We laten een nieuwe betonnen vloer storten, rc waarde minimaal bouwbesluit, heb nu maar gerekend met 80mm.
Op zolder gaan we tussen de gordingen in isoleren, 20cm PIR wederom.
Ook plaatsen we balansventilatie.
Historisch gasverbruik: onbekend, sinds 2022 wonen we hier, en stoken we voornamelijk met houtkachel
Afgiftesysteem:
- 60 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, aantal groepen nog te bepalen, maar daar is veel over te vinden, iig korte groepen- bij de radiatoren gaat het dan mis, ik moet per kamer weten wat de behoefte is, hoe kom ik daar aan, kan ik dat zelf? toch een bedrijf inschakelen om wat berekeningen te doen?
- we bouwen een berging naast het huis met vloeroppervlak van 31m2, die wordt ook met die 14cm isolatie ingepakt, misschien dat ik daar ook vloerverwarming in leg, maar denk niet dat het nodig is om deze altijd aan te hebben
SWW:
- plek voor boiler, die is er, of centraal in het huis op bgg, ideaal tussen keuken / douche, of naast het huis in de berging- 200-300 liter nodig, gezin van 4, (nu nog) 2 jonge meiden van 1 en 5
- DWTW aanwezig? die gaan we aanbrengen, zo'n buis van 2 meter
Warmtepompvoorkeur:
L/W op volgorde: zuinig, stil, milieuvriendelijk, goedkoop, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, designWie gaat het installeren?
Doe het zelfIk kom nu uit op een verwarmingsvraag van 8.34kw met 75% verwarming van de ruimtes. Ik neem aan dat ik dan wel een 9kW WP nodig heb, bijv. WH-MDC09J3E5 van Panasonic.
Samenvattend:
Klopt de manier van berekenen, geeft zo'n site grofweg redelijke waardes?
Tis een oud huis, ongetwijfeld met koudebruggen, behalve die van het dak (tussen balken in isolatie), zie ik nergens een optie om hier wat mee te doen, hoe hou ik hier rekening mee?
Of moet ik een adviesbureau inschakelen om deze berekeningen nauwkeuriger te doen, tips?