Switch, or router? 7 aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 23:06
Situatie:

In de meterkast een Ziggo modem met 4 (netwerk) aansluitingen.

Sinds kort: Slaapkamers en werkplekken een netwerkaansluitpunt, en er liggen nu 7 netwerkkabels (cat 5e) in de meterkast.

Ik zal verder in de meterkast de volgende aparatuur krijgen die ook via een bekabeling op internet/netwerk gaan:

Philips Hue, Alarm, Zonnepanelen kastje, camera systeem, NAS

Hoe zouden jullie het aansluiten en met welke apparatuur? Ik heb ook een wifiPod6 van Ziggo binnenkort.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als je gewoon het aantal poorten in je meterkast wilt uitbreiden zou ik een simpele switch erbij prikken zoals https://tweakers.net/pric...08e-gigabit-8-poorts.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je blij bent met de bescherming die het Ziggo modem je biedt, moet je er geen router achter zetten. Eigenlijk, het feit dat je deze vraag stelt is op zichzelf al een reden om geen router toe te voegen.

Er vanuit gaande dat je alles wat je noemt ook echt bekabeld wilt aansluiten is het gewoon een kwestie van tellen. Dus 7 kabels plus de genoemde apparatuur betekent dat je 12 poorten nodig hebt.

Dat past niet op je ziggo modem, dus je hebt 2 poorten nodig om een netwerkkabel tussen je switch en je modem te leggen. Dus dan zit je op 14 poorten. De modem kan er 4 hebben (kabel naar switch en 3 andere), dus heb je een switch nodig van 10 poorten (1 voor de modem en 9 andere). Aangezien switches meestal in 5 of veelvouden van 8 gaan, kun je kiezen voor een switch van 16 poorten.

En die... zijn vaak best prijzig. Maar zoals gezegd, er zijn ook switches met 5 poorten. Die zijn een stuk goedkoper en daarvan heb je er 3 nodig. Elke switch heeft 5 poorten, waarvan je er 4 kunt gebruiken (de 5de gaat naar de modem). Je hebt dus 12 (3x4) poorten op de switches beschikbaar en 1 poort op het modem.

Soms kun je die 5 poort switches in 3-packs kopen zoals bij Ubiquiti het geval is. Koop die Ubiquiti Unifi switches niet zomaar want het zijn smart of managable switches die speciale software nodig hebben om te beheren. Je kunt ze probleemloos als domme switches inzetten (werkt out-of-the-box) maar als je iets wilt instellen of aanpassen (bijvoorbeeld vanwege IP-TV), heb je die software nodig. Die kun je stand-alone draaien, maar eigenlijk heb je een Ubiquiti Unifi router nodig...

Wat je ook nog even moet overwegen is of je PoE apparatuur gaat inzetten. Dan heb je een switch met voldoende PoE poorten en vermogen of een aparte injector nodig. Als die injectors niet met het apparaat worden meegeleverd dan kan het goedkoper uitpakken om een iets duurdere switch met PoE aan te schaffen dan de losse injectors.

Het is dus aan jouw om uit te zoeken welke en hoeveel switches je wilt gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door RiDo78 op 07-02-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:03
Als je verder het netwerk niet wilt opdelen in compartimenten of anders specifiek wilt beheren dan kun je natuurlijk gewoon een aantal unmanaged switches neerzetten. Het liefste dusdanig dat de 'load' wat wordt verspreid over de poorten van het Ziggo-modem. Maar voor de rest klinkt het nou niet alsof je iets heel specifieks nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Kijk of er een 24 poorts switch op marktplaats staat, bijv van HP of van Dell ofzo.
Managed in ieder geval, VLAN ondersteuning lijkt me handig i.v.m. zonnepanelen en IoT etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
kosz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:54:
Als je gewoon het aantal poorten in je meterkast wilt uitbreiden zou ik een simpele switch erbij prikken zoals https://tweakers.net/pric...08e-gigabit-8-poorts.html
Met deze switch komt hij 2 poorten tekort. Je vergeet de kabel die tussen de switch en de router moet, die neemt ook twee poorten in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:43
Met een gewone unmanaged 16 Ports switch van TP-link van 6 tientjes ben je er volgens mij.

Ik krijg niet de indruk dat TS een managed switch nodig heeft en/of gaat begrijpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 21:53
@meermarco let er in ieder geval op dat de Switch die je koopt ook ondersteuning heeft voor IGMP snooping. De meeste managed switches hebben daar ondersteuning voor, maar altijd even controleren voor de zekerheid.

Mocht je ooit eens willen overstappen naar een provider op het KPN platform, dan krijg je geen gedonder met de IPTV.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:43

lier

MikroTik nerd

EverLast2002 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:01:
Managed in ieder geval, VLAN ondersteuning lijkt me handig i.v.m. zonnepanelen en IoT etc.
VLAN is alleen handig als je router het ook ondersteunt. Zou gezien de vraag, zoals @RiDo78 ook terecht opmerkt, het zo simpel mogelijk houden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:38

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je al een idee welk camerasysteem er komt? Heb je PoE nodig? Zo ja; zou ik gaan voor een 16 poorts switch met minimaal 8 PoE-poorten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Camera is draadloos (accu) van Foscam. In de toekomst wellicht wat anders, maar geen PoE.

En ben niet heel onhandig, maar wil gewoon een stabiele goede oplossing. Managed switches--->enkel als het mij echt ee voordeel geeft. Hoef niet perse een netwerk thuis te scheiden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Voordeel van managed switches is dat je statistieken per poort kan zien. Meestal heb je daar niets aan maar als je een probleem hebt kan het je helpen bij het achterhalen van de oorzaak. Voor mij een reden waarom ik eigenlijk altijd zoek naar een managed switch, Voor dit doel volstaat de simpelste managed switch die te vinden is.

Om er iets mee te kunnen moet je de stats natuurlijk wel kunnen interpreteren, lukt je dat niet dan heeft het niet zo veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Duidelijk. En is het beter een paar switches te hebben, of 1 op 1 poort van de ziggo modem? Of maakt dat niet zoveel uit.

Deze lijkt me dan toch prima?
https://www.routershop.nl...l&utm_campaign=pricewatch

plug and play, maar toch managed en evt aanpasbaar

[ Voor 51% gewijzigd door meermarco op 07-02-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Of een switch nu achter een switch zit maakt vaak niet zo heel veel uit. Wil je hem rechtstreeks op de router / modem van Ziggo zetten dan kan dat altijd. Hier zit alles op een switch in de meterkast. Achter deze switch zit in de woonkamer, zolder en schuur nog extra switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
meermarco schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:17:
Duidelijk. En is het beter een paar switches te hebben, of 1 op 1 poort van de ziggo modem? Of maakt dat niet zoveel uit.
Gezien je waarschijnlijk gigabit apparatuur zult gebruiken maakt het niet zo heel veel uit hoe je het aansluit. Ja, je kunt rekening houden met factoren zoals de maximale snelheid van de switches' backbone en die van je router. En op die manier kun je proberen je netwerk te optimaliseren voor toegang tot je NAS... maar veel verschil zul je niet merken. Dat ergens een gigabit poort op zit wil nog niet zeggen dat die snelheid ook gehaald kan worden door de rest van de hardware.

Hoe ik het zou aansluiten is door te zorgen dat het meeste verkeer door zo min mogelijk apparaten moet. Dus:
  • Alles op 1 16-poort switch: Verkeer naar internet gaat over 2 apparaten, verkeer naar de NAS over 1.
  • 3x 5-poort of 2x 8-poort switches en NAS op de modem: Verkeer naar internet of de NAS gaat altijd over 2 apparaten.De NAS zelf kan via 1 hop op internet, maar dat lijkt mij irrelevant.
Wat betreft managed vs. unmanaged, daarvoor moet je nagaan of je dat nu of in de toekomst nodig hebt. Zoals @Saeverix al aangeeft kan het handig zijn als je in de toekomst naar KPN gaat. IP-TV is vaak multicast en wordt door unmanaged switches op alle poorten doorgegeven. Dus als er 2 TV kastjes aan staan op dezelfde zender dan is er maar 1 stream actief, maar ALLE apparaten in het netwerk ontvangen die, of ze willen of niet. De switch verlaagt zich feitelijk een beetje tot een hub. Schakelt een van die kastjes naar een andere zender dan zijn er zelfs 2 streams die overal heen gaan. Managed switches herkennen de signalen die de kastjes afgeven over welke multicast-steams ze willen hebben, dat wordt ICMP-snooping genoemd. Die streams worden dan enkel doorgegeven naar de poorten van de kastjes die er om gevraagd hebben. Dus het signaal van de ene zender gaat dan ook enkel naar het ene kastje toe en het signaal van de andere zender naar het andere kastje.

Wissel je elk jaar van provider, kies dan voor een managed switch (ook wel smart switch genoemd) met ondersteuning voor ICMP-snooping, zit je al jaren bij Ziggo en heb je absoluut geen plannen om over te stappen, dan kun je een unmanaged switch overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
RonnieKo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:42:
Of een switch nu achter een switch zit maakt vaak niet zo heel veel uit. Wil je hem rechtstreeks op de router / modem van Ziggo zetten dan kan dat altijd. Hier zit alles op een switch in de meterkast. Achter deze switch zit in de woonkamer, zolder en schuur nog extra switches.
Dat kan wel uitmaken als lage latency belangrijk is. Elke switch heeft namelijk tijd nodig om de netwerk-packages door te zetten en introduceert latency. Met een beetje surfen of video-streaming heb je dat niet in de gaten. Echter, die-hard gamers willen die latency zo laag mogelijk om zo min mogelijk lag te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
RiDo78 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Gezien je waarschijnlijk gigabit apparatuur zult gebruiken maakt het niet zo heel veel uit hoe je het aansluit. Ja, je kunt rekening houden met factoren zoals de maximale snelheid van de switches' backbone en die van je router. En op die manier kun je proberen je netwerk te optimaliseren voor toegang tot je NAS... maar veel verschil zul je niet merken. Dat ergens een gigabit poort op zit wil nog niet zeggen dat die snelheid ook gehaald kan worden door de rest van de hardware.

Hoe ik het zou aansluiten is door te zorgen dat het meeste verkeer door zo min mogelijk apparaten moet. Dus:
  • Alles op 1 16-poort switch: Verkeer naar internet gaat over 2 apparaten, verkeer naar de NAS over 1.
  • 3x 5-poort of 2x 8-poort switches en NAS op de modem: Verkeer naar internet of de NAS gaat altijd over 2 apparaten.De NAS zelf kan via 1 hop op internet, maar dat lijkt mij irrelevant.
Wat betreft managed vs. unmanaged, daarvoor moet je nagaan of je dat nu of in de toekomst nodig hebt. Zoals @Saeverix al aangeeft kan het handig zijn als je in de toekomst naar KPN gaat. IP-TV is vaak multicast en wordt door unmanaged switches op alle poorten doorgegeven. Dus als er 2 TV kastjes aan staan op dezelfde zender dan is er maar 1 stream actief, maar ALLE apparaten in het netwerk ontvangen die, of ze willen of niet. De switch verlaagt zich feitelijk een beetje tot een hub. Schakelt een van die kastjes naar een andere zender dan zijn er zelfs 2 streams die overal heen gaan. Managed switches herkennen de signalen die de kastjes afgeven over welke multicast-steams ze willen hebben, dat wordt ICMP-snooping genoemd. Die streams worden dan enkel doorgegeven naar de poorten van de kastjes die er om gevraagd hebben. Dus het signaal van de ene zender gaat dan ook enkel naar het ene kastje toe en het signaal van de andere zender naar het andere kastje.

Wissel je elk jaar van provider, kies dan voor een managed switch (ook wel smart switch genoemd) met ondersteuning voor ICMP-snooping, zit je al jaren bij Ziggo en heb je absoluut geen plannen om over te stappen, dan kun je een unmanaged switch overwegen.
Hartelijk bedankt. Wellicht wel switchen naar KPN glasvezel idd.
Dan zou ik kunnen gaan voor https://www.routershop.nl...l&utm_campaign=pricewatch lijkt me ook een mooie prijs.

https://www.routershop.nl...-gigabit-switch/pid=66386 is unmanaged maar ondersteund wel wat je nodig hebt voor KPN TV. EN maakt geen geluid. Die ander wellicht wel...

QUa prijs scheelt het niet veel.

[ Voor 4% gewijzigd door meermarco op 07-02-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
RiDo78 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Dat kan wel uitmaken als lage latency belangrijk is. Elke switch heeft namelijk tijd nodig om de netwerk-packages door te zetten en introduceert latency. Met een beetje surfen of video-streaming heb je dat niet in de gaten. Echter, die-hard gamers willen die latency zo laag mogelijk om zo min mogelijk lag te hebben.
Dat klopt. een diehard gamer sluit de kabel uit de betreffende kamer direct op de laatste schakel (Irouter / modem van de provider of eigen router) van het internet in huis. Zonder iets er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
meermarco schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Hartelijk bedankt. Wellicht wel switchen naar KPN glasvezel idd.
Dan zou ik kunnen gaan voor https://www.routershop.nl...l&utm_campaign=pricewatch lijkt me ook een mooie prijs.

https://www.routershop.nl...-gigabit-switch/pid=66386 is unmanaged maar ondersteund wel wat je nodig hebt voor KPN TV. EN maakt geen geluid. Die ander wellicht wel...

QUa prijs scheelt het niet veel.
Ik zou voor de 1016DE gaan, is een tientje duurder maar wel managed (en heeft ook IGMP)
Maargoed, die keuze mag je zelf maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
EverLast2002 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Ik zou voor de 1016DE gaan, is een tientje duurder maar wel managed (en heeft ook IGMP)
Maargoed, die keuze mag je zelf maken :)
Dank. Geld het is punt idd niet. Gaat meer om de ‘herrie’. Of zal dat sowieso minder zijn dan de Ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
meermarco schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Dank. Geld het is punt idd niet. Gaat meer om de ‘herrie’. Of zal dat sowieso minder zijn dan de Ziggo modem.
"Fanless Ja" aldus de website van routershop. Ik heb deze switch namenlijk ook ooit willen kopen en ik wil perse geen fannoise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:43
Volgens PriceWatch heeft de uitvoering: TP-Link TL-SG116 ook IGMP snooping. Heb het nog niet getest aangezien ik nu nog via Ziggo internet heb.

En als ik het goed heb begrepen is IGMP snooping vooral belangrijk als je je KPN tv kastje achter de switch aansluit, als je je KPN tv kastje dus op een poort direct op het KPN modem aansluit dan zou het niet uitmaken of IGMP snooping wel of niet goed wordt ondersteund. En (vrijwel) alle andere providers maken geen gebruik van multicast voor de tv kastjes waardoor IGMP snooping daar geen issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
EverLast2002 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:50:
[...]

"Fanless Ja" aldus de website van routershop. Ik heb deze switch namenlijk ook ooit willen kopen en ik wil perse geen fannoise.
Stom. Dan neem ik die gewoon. Plug en play. Fanless. En als ik ooit wil kan ik hem ‘managen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:11

FreakNL

Well do ya punk?

lier schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:27:
[...]

VLAN is alleen handig als je router het ook ondersteunt. Zou gezien de vraag, zoals @RiDo78 ook terecht opmerkt, het zo simpel mogelijk houden.
Dat dus. Als je het Ziggo modem houdt als router (en daar lijkt de TS tevreden over te zijn) heeft managed en VLANs 0 nut.

Gewoon de meest goedkope 16 poort switchs met IGMP snooping.

En ook gewoon 1 switch. Scheelt weer adapters...

De SG1016DE lijkt me een prima optie. Die is wel managed en heeft VLANs maar daar hoef je niks mee te doen. Gewoon uitpakken en inprikken :)

Ik zou dit zelf misschien zelfs van VA pakken. Een switch gaat namelijk niet zo snel stuk, zeker niet als je een beetje goed merk pakt:

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 07-02-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
FreakNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Dat dus. Als je het Ziggo modem houdt als router (en daar lijkt de TS tevreden over te zijn) heeft managed en VLANs 0 nut.

Gewoon de meest goedkope 16 poort switchs met IGMP snooping.

En ook gewoon 1 switch. Scheelt weer adapters...

De SG1016DE lijkt me een prima optie. Die is wel managed en heeft VLANs maar daar hoef je niks mee te doen. Gewoon uitpakken en inprikken :)

Ik zou dit zelf misschien zelfs van VA pakken. Een switch gaat namelijk niet zo snel stuk, zeker niet als je een beetje goed merk pakt:
Dat ga ik doen. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En als je dan tweede hands koopt, zoek de reset procedure even op zodat je geen last hebt van de config die de vorige gebruiker achter heeft gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dankjewel. Zag hem niet bij VA helaas. Kan marktplaats even proberen, en anders nieuw.
Pagina: 1