SMA pe error, probleem met omvormer of huisinstallatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirkr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:21
sinds vorig jaar mei heb ik 19 395wp zonnepanelen en een sma tripower 8.0 omvormer hangen.

bij de installatie gaf de omvormer al aan PE Error, maar daarna ging de omvormer wel werken en zag ik met enige regelmaat in de logging
901 PE connection missing
901 PE not connected

dus uiteindelijk maar op onderzoek waar kan dit door komen en wat betekend dit. dus met de multimeter op pad en daar zie ik het volgende als resultaat met metingen in de groepenkast.

omvormer aangesloten:
l1/N 231V L2/N 232V l3/N231V

l1/pe 249v l2/pe 210v l3/pe 226v

l1/l2 397v l2/l3 400v l/3/l1 398v

n/pe 25V

omvormer niet aangesloten:
1/N 231V L2/N 232V l3/N231V

l1/pe 230v l2/pe 223v l3/pe 226v

l1/l2 401v l2/l3 400v l/3/l1 399v

n/pe 0

Na uiteindelijk veel heel en weer berichten met de SMA service is er een vervangende omvormer geleverd en deze geeft hetzelfde resultaat.

zodra de omvormer wordt aangesloten, dit hoeft alleen maar de AC zijde te zijn, DC kant heeft geen effect. dan zie ik spanning komen op de N en Aarde en zie ik dat l2 aarde van 223 dipt naar 210v.

Dus daarna nogmaals de hele huisinstallatie nagelopen.
1. De kabel tussen omvormer en aardlekautomaat vervangen. Geen effect zelfde resultaat
2. Aardlekautomaat op de hoofdautomaat en rest van de huisinstallatie ontkoppeld. Geen effect zelfde resultaat
3. aardlekautomaat vervangen. geen effect zelfde resultaat.
4. extra aarding vanuit groepenkast naar omvormer. geen effect zelfde resultaat.
5. extra aarding aangebracht in groepenkast. geen effect zelfde resultaat.
6. een andere 3 fase omvormer gekocht om te testen of dit effect heeft, daarom een piko kostal 5 aangeschaft. deze aangesloten. dit heeft effect. zelfde bekabeling en huisinstallatie. geen spanning op N+aarde en l2+aarde blijft gelijk.

daarmee vermoed ik nu dat er toch iets met de SMA omvormer is, maar dit is aan de ander kant heel raar omdat de nieuwe tripower exact hetzelfde vertoond als de oude.

Nu heb ik geen idee meer wat er nog aan de hand kan zijn, wat kan ik nog meer onderzoeken danwel doorgeven aan SMA want uiteindelijk moet het probleem wel worden opgelost.

wie kan mij verder helpen?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Is je aarding in je meterkast wel goed? Het lijkt erop dat de SMA iets naar aarde lekt (dat is normaal) maar de aarde gewoon zweeft waardoor je hier een spanning meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirkr
Goede vraag, hoe kan ik dit nameten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Heb je een losse aardpen in je meterkast? Je kan dan in ieder geval de weerstand meten tussen de uitgaande aarde in de binnenkomende aarde (om te controleren of er iets in je meterkast los zit). Of de binnenkomende aarde zelf goed is kun je lastig zelf bepalen, hier zou je een installatiebedrijf of je netbeheerder om moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirkr
De aardpen gaat de grond in vanaf de groepenkast. Is ook nog aan de waterleiding vastgezet. In de groepenkast zit niks los. Potentiaal rail onderin is ook gecontroleerd. En vanaf daar ook voor de zekerheid de extra aarde nog getrokken.

Betreft ook een nieuwbouw huis opleverjaar is 2023 dus ook conform de meest actuele nen1010 is alles aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:33
Ik weet niet of het probleem nog speelt, maar bij de SMA TriPower SE speelt een veel voorkomend installatieprobleem die exact dit issue geeft.

Dit speelt enkel indien de backup-functionaliteit geactiveerd is.

Je hebt een aansluiting onderin de SMA om de backup kringen aan te sluiten en in die aansluiting zit ook een aarding aansluiting.
Deze aansluiting is echter geen aarding aansluiting die doorlust naar de aarding van je huis, maar een aansluiting van een aardingsensor. (natuurlijk om te zien of de aarding correct aangesloten is). In de handleiding staat ook in een kleine opmerking hierover.

Indien hij op deze sensor geen aarding ziet, geeft hij die 901 fouten.

De oplossing zit er dan ook in om de aardingsaansluiting van uw backup-kringen ook aan te sluiten op je aardingsrail van de hoofdzekeringkast.

Alternatief is het natuurlijk ook mogelijk dat de backup functionaliteit aan staat, zonder dat er iets op aangesloten is; dit geeft ook PE fouten.
De manier waarop de SMA test of de aarding aangesloten is, is door hier 12V op te zetten. Indien de SMA 12V duwt en er komt 230V binnen, dan kan je dus 218V verwachten bij een meting.

Ik weet niet of mijn uitleg duidelijk is; anders vraag je maar extra uitleg. Ik hoor graag of het je geholpen heeft.

Controleer dus extra in weerstandsmodus of
- de aardingspin aangesloten is met de groepenkast.
- de groepenkast zijn aardingsrail aangesloten is op de AC PE aansluiting van de SMA
- de behuizing van de SMA aangesloten is op de aarding
- indien er een backup groep(en) is(zijn), dat de backup PE aansluiting op de aardingsrail van de groepenkast aangesloten is.

[ Voor 27% gewijzigd door Prince op 10-06-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vladimirkr
Uiteindelijk was het een knullig probleem, de aardpen was afgebroken vlak onder de grond. Nieuwe aardpen en probleem was weg.
Pagina: 1