Inductiekoken op 1 fase, maar met fornuisgroep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-08 22:36
Beste mensen,

ik ga mijn hele oude groepenkast vervangen door een moderne.
Ik heb nu 1 fase 35A hoofdaansluiting.
Als ik het goed begrijp zou ik met behulp van een fornuisgroep (2 groepen) een aansluiting kunnen maken naar de inductiekookplaat (7400W)? En zonder functionaliteit te missen? Ik hoef dus niet over te schakelen naar hoofdaansluiting 3x25A?

Het zou bijvoorbeeld gaan om de Bosch PIV851FC5E. Die zou dan aangesloten worden volgens onderstaande plaatjes?

Is mijn conclusie juist? Kan ik gewoon op 1 fase hoofdaansluiting blijven als ik de kookplaat op een fornuisgroep aansluit? Ik heb iemand horen beweren dat een dergelijke aansluiting niet fijn werkt en er vaak uitklapt?

hoor graag jullie mening hierover en sorry als ik niet goed genoeg heb gelezen in andere topics op dit forum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzZhvvzAtVJh6Nf2KvdzGE_omE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgKRlJwgfz8SNcL80m8cgY9L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDhIg5HgwKrM7zTtZvvXz9RlR1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9N0dvmsOxITd77AAuqVKFiw.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Fvdlans op 07-02-2024 11:38)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:33:
Ok, dus niet de nullen aan elkaar. Dus dan aansluiten volgens onderstaand plaatje?
[Afbeelding]
Helemaal juist :Y

Ey!! Macarena \o/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Gaat prima werken. Daarvoor is de kookgroep bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Een kookgroep bestaat uit 2 groepen van 230V, met een gezamenlijke aansluitwaarde van 2*230V*16A = 7360 W.

Een 3 fase 16a kan 11kW.

Op de kopgroep kan je een plaat van 7400 W compleet benutten.
Er zijn ook platen die meer vermogen kunnen gebruiken, daarvoor zou je dus een 3 fase aansluiting willen.
Dus afhankelijk van de kookplaat kan je wel of niet alles benutten.

[ Voor 31% gewijzigd door Cyriel85 op 07-02-2024 11:23 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Niet als een 2N~ aansluiten, maaar als een 2L/2N~

Bovenste plaatje niet doen, onderste plaatje wel doen ;)

(Bovenste plaatje zitten de 2 nullen gebrugged, die brug moet er uit :P )

[ Voor 26% gewijzigd door RaZ op 07-02-2024 11:30 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvdlans
Ok, dus niet de nullen aan elkaar. Dus dan aansluiten volgens onderstaand plaatje?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biAlYqlgMKPUnz3GzF0e8AIDrl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORbPoolP6yzimNgWaYmhngd5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:33:
Ok, dus niet de nullen aan elkaar. Dus dan aansluiten volgens onderstaand plaatje?
[Afbeelding]
Helemaal juist :Y

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
En nu we toch met mijn nieuwe groepenkast bezig zijn; de configurator van elektramat.nl geeft aan dat mijn hoofdschakelaar en aardlekschakelaars naar 63A moeten (ipv 40A), omdat ik zonnepanelen heb? Daar snap ik de logica niet van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:36:
En nu we toch met mijn nieuwe groepenkast bezig zijn; de configurator van elektramat.nl geeft aan dat mijn hoofdschakelaar en aardlekschakelaars naar 63A moeten (ipv 40A), omdat ik zonnepanelen heb? Daar snap ik de logica niet van?
De logica is dat overkill gewoon duurder is, en hoe duurder het is, des te meer verdienen ze ;)

Maar als je nu met je meterkast bezig bent, wellicht is een 1x35a niet genoeg, en 3x25a wel. Dan kan je ook van een 2x16a 2L2N kookgroep (7,4kW) naar een 3 fase (11,1kW) perilex, en dan zal je je kookplaat als een 2N~ moeten aansluiten.

Met een 3x25a heb je wel meer vermogen tot je beschikking, en vastrecht is voor een 1x35a en een 3x25a is het zelfde.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:36:
lol logica is simpel.
er komt 1x35A binnen via de hoofd groep, en 1x20A via de zonnepanelen.
als er dan bij 3 apparaten het fout gaat in huis te gelijker tijd en ieder op een eigen 16A groep.
dan word er 48A door de groepen kast getrokken en krijgen bepaalde componenten dus meer als 40A voor hun kiezen.
alleen dan mag je zelf kiezen of je de kans wel acht dat er 3 apparaten en precies 16A per apparaat te gelijker tijd problemen veroorzaken, een kans is dat het ooit gebeurd. :?
(voor de rest is natuurlijk duurdere componenten verkopen natuurlijk meer winst.)

(normaal doet een 16A groep niet reageren als er 16,00001A door gaat, dit is eerder een 40-50A voor meer als 3 seconden. dus eigenlijk moet je ook nog de factor tijd mee rekenen in het geheel.
dit is alleen voor vele te ingewikkeld, en zie je veel verkortingen die niet 100% correct zijn.
heb je geen vreemde dingen in huis en is alles vrijwel standaard, dan maak je niet druk en gebruik 40A hoofdschakelaar en aardlek.)

je kookgroep:
2x16A groep gebruiken en je zit goed. wel de speciale kookgroep graag.
(is niks echt speciaals aan, alleen de 2 groepen zitten aan elkaar gekoppeld, reageert er 1 dan gaat de andere ook op uit)

tipje: powermanagement
waarschijnlijk kun je de kook plaat begrenzen op 5 of 5,4kW.
dit merk je totaal niet met koken, want je hebt eigenlijk nooit 5 platen aanstaan op vol vermogen.
1 plaat aan = booster aan, 5 platen aan = booster uit (of een variant er op.)
dit zorgt er voor dat je hoofdgroep zeldzaam ofr nooit te veel voor zijn kiezen krijgt ook als er een niet technisch persoon de kookplaat gebruikt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
RaZ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:48:
[...]

De logica is dat overkill gewoon duurder is, en hoe duurder het is, des te meer verdienen ze ;)

Maar als je nu met je meterkast bezig bent, wellicht is een 1x35a niet genoeg, en 3x25a wel. Dan kan je ook van een 2x16a 2L2N kookgroep (7,4kW) naar een 3 fase (11,1kW) perilex, en dan zal je je kookplaat als een 2N~ moeten aansluiten.

Met een 3x25a heb je wel meer vermogen tot je beschikking, en vastrecht is voor een 1x35a en een 3x25a is het zelfde.
Ja, maar ik heb nu nog een ouderwetse terugdraaimeter. ik kan tzt zo nodig gratis naar een slimme (1 fase) meter. Maar als ik naar 3x25A wil overschakelen ben ik wel een dikke 400,- kwijt aan Stedin voor 3 fase meter.

We zijn met twee mensen in een gewoon rijtjeshuis met wat zonnepaneeltjs, vaatwasser en wasmachine en geen gekke dingen verder. Lijkt mij 1x35 nog steeds kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Dankje Migjes voor de goede tips, die ga ik ter harte nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Mensen, nu we toch bezig zijn, nog 1 vraag. Boven op de tweede verdieping heb ik nu een PV-verdelertje die een splitsing maakt voor de zonnepanelen en de rest vd tweede verdieping. PV verdeler heeft twee schakelaars 40A en twee aardlek B16.

Hoe kan ik dat het beste beneden in mijn nieuwe groepenkast aansluiten? Nog een speciale PV groep ervoor? (bijv 20A/300mA)? Of kan het gewoon achter een normale 16A groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Ja, maar ik heb nu nog een ouderwetse terugdraaimeter. ik kan tzt zo nodig gratis naar een slimme (1 fase) meter. Maar als ik naar 3x25A wil overschakelen ben ik wel een dikke 400,- kwijt aan Stedin voor 3 fase meter.

We zijn met twee mensen in een gewoon rijtjeshuis met wat zonnepaneeltjs, vaatwasser en wasmachine en geen gekke dingen verder. Lijkt mij 1x35 nog steeds kunnen?
Ik meen dat je vanaf 2025 een slimme meter moet hebben voor je zonnepanelen.

De vorige bewoners hebben de gratis slimme meter blijkbaar geweigerd, en zal je toch die kosten voor je kiezen krijgen.

Zou zonde zijn als je nu bezig bent, en straks kan je het weer opnieuw gaan doen. Dan ben je penny-wise pound-folisch :P Vrij vertaalt: Goedkoop is duurkoop 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:10:
[...]

nog een tipje:

probeer die terugdraai meter te behouden.
(salderen doet hij voor je, kijk dat is pas slim, de leverancier is dat in ieder geval niet.)
ik heb nu veel spijt dat ze die bij mij vervangen hebben. :-(
ik kreeg vandaag een energie rekening binnen gekregen en heb af gelopen jaar 99750kWh gebruikt. 8)7
(ja dat kost mij 35k€, lol.)
en dit op ook maar een 1x35A hoofdgroep.
door meter vervanging is de zaak totaal in de soep gelopen bij de energie leverancier.
word nu van kastje(netbeheerder) naar muurtje(leverancier) gestuurd.
99750kWh / 365 dagen = 273kWh per dag / 24uur = 11.3kW per uur.
netjes, dat het kan >:)
maar werkelijkheid, administratieve fubar. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
RaZ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Ik meen dat je vanaf 2025 een slimme meter moet hebben voor je zonnepanelen.

De vorige bewoners hebben de gratis slimme meter blijkbaar geweigerd, en zal je toch die kosten voor je kiezen krijgen.

Zou zonde zijn als je nu bezig bent, en straks kan je het weer opnieuw gaan doen. Dan ben je penny-wise pound-folisch :P Vrij vertaalt: Goedkoop is duurkoop 8)
Ik kan hem nu nog gratis aanvragen zag ik op de website, maar op enig moment zal het inderdaad moeten. ik wacht nog even de discussie over de salderingsregeling af. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvdlans
migjes schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:22:
[...]

nog een tipje:

probeer die terugdraai meter te behouden.
(salderen doet hij voor je, kijk dat is pas slim, de leverancier is dat in ieder geval niet.)
ik heb nu veel spijt dat ze die bij mij vervangen hebben. :-(
ik kreeg vandaag een energie rekening binnen gekregen en heb af gelopen jaar 99750kWh gebruikt. 8)7
(ja dat kost mij 35k€, lol.)
en dit op ook maar een 1x35A hoofdgroep.
door meter vervanging is de zaak totaal in de soep gelopen bij de energie leverancier.
word nu van kastje(netbeheerder) naar muurtje(leverancier) gestuurd.
99750kWh / 365 dagen = 273kWh per dag / 24uur = 11.3kW per uur.
netjes, dat het kan >:)
maar werkelijkheid, administratieve fubar. ;)
ja hoor, ik houd hem nog ff :) Sterkte met die ellende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Ik kan hem nu nog gratis aanvragen zag ik op de website, maar op enig moment zal het inderdaad moeten. ik wacht nog even de discussie over de salderingsregeling af. ;)
Mjah, dan ga je dus 2x je meterkast verbouwen. 2x de kosten. Doe het dan in 1 keer goed, zal goedkoper zijn ;)

Maar als je toch geld genoeg hebt, who cares 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Mannen, kunnen jullie hier nog wat van vinden? Boven op de tweede verdieping heb ik nu een PV-verdelertje die een splitsing maakt voor de zonnepanelen en de rest vd tweede verdieping. PV verdeler heeft twee schakelaars 40A en twee aardlek B16.

Hoe kan ik dat het beste beneden in mijn nieuwe groepenkast aansluiten? Nog een speciale PV groep ervoor? (bijv 20A/300mA)? Of kan het gewoon achter een normale 16A groep?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:17:
Mensen, nu we toch bezig zijn, nog 1 vraag. Boven op de tweede verdieping heb ik nu een PV-verdelertje die een splitsing maakt voor de zonnepanelen en de rest vd tweede verdieping. PV verdeler heeft twee schakelaars 40A en twee aardlek B16.

eigenlijk kan ik deze vraag niet beantwoorden.
gewoon omdat de vraag fout word gesteld. ;)

beste antwoord:
hoe het nu is, nog een keer doen. waarschijnlijk. :?

(meestal 16A groep, hoe lager de A de veiliger het is dus 16A beter als 20A.
ik heb lang 4000VA op een 16A groep gedaan, is gewoon veiliger als een 20A groep en kan zonder problemen.
hoe lager de mA, de veiliger het is, 30mA is dus beter als 100 of 300mA.
er is alleen een grens, als het niet werkt met 16A of 30mA, dan heb je ook een probleem.
30mA ALS delen met andere apparaten in huis (vaak 4x16A op 1x 30mA ALS), geen problemen mee.
een eigen ALS gebruiken voor PV is iets(heel klein beetje) bedrijf zekerder, maar ik vind het zelf wel tof als ik merk in huis dat de ALS het niet doet en mijn PV er dus uit licht/ligt. )
Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:24:
[...]

ja hoor, ik houd hem nog ff :) Sterkte met die ellende!
jep ellende, maar ik slaap er geen seconde minder door. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 07-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je de meterkast verbouwd, bereid hem dan zo veel mogelijk voor op 3-fase. Dus in ieder geval 4-polige hoofdschakelaar. Maar je zou er ook al een 3p+n alamat voor kunnen pakken maar die 2P+2N aansluiten. Dan moet je bij wissel naar 3-fase daar nog wel wat ombouwen maar geen nieuwe onderdelen.

Want mja, bij Enexis wel flink duurder dan bij Liander :/ Maar goed, zolang je alleen inductie doet dan kom je nog wel weg. Als het meer wordt dan is de extra 9kW die je uit een 3x25A kunt trekken wel fijn.

Qua onderverdeler, 2x 40A schakelaar is wel een gekke... Daarnaast hoop ik dat er aardlekautomaten in zitten, anders deel je de aardlek met de PV. Strik genomen mag het maar onwenselijk. Maar goed, met 2x16A aangaand heeft naar 20A gaan beneden weinig zin. En als er boven geen aardlekbeveiliging op de groep voor de bovenverdieping zit moet de aardlekbeveiliging beneden 30mA zijn. Heb je boven nog wel aardlekbeveiliging zou je wel naar een 100mA of 300mA kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Ok, ik zal inderdaad ff oude meterkast openschroeven en checken hoe het nu zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Septillion schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:51:
Als je de meterkast verbouwd, bereid hem dan zo veel mogelijk voor op 3-fase. Dus in ieder geval 4-polige hoofdschakelaar. Maar je zou er ook al een 3p+n alamat voor kunnen pakken maar die 2P+2N aansluiten. Dan moet je bij wissel naar 3-fase daar nog wel wat ombouwen maar geen nieuwe onderdelen.

Want mja, bij Enexis wel flink duurder dan bij Liander :/ Maar goed, zolang je alleen inductie doet dan kom je nog wel weg. Als het meer wordt dan is de extra 9kW die je uit een 3x25A kunt trekken wel fijn.

Qua onderverdeler, 2x 40A schakelaar is wel een gekke... Daarnaast hoop ik dat er aardlekautomaten in zitten, anders deel je de aardlek met de PV. Strik genomen mag het maar onwenselijk. Maar goed, met 2x16A aangaand heeft naar 20A gaan beneden weinig zin. En als er boven geen aardlekbeveiliging op de groep voor de bovenverdieping zit moet de aardlekbeveiliging beneden 30mA zijn. Heb je boven nog wel aardlekbeveiliging zou je wel naar een 100mA of 300mA kunnen.
Ja, boven 2x aardlek 30mA. Dus ik kan hem ook gewoon achter gewone 16A groep doen (die ook nog achter gewone 30mA aardlek zit). Of moet er toch een speciale PV groep?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn3T7d__0P__KDHHBv_06oGYCWg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ARchQQiza8MvB3M1PugeZ1no.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Fvdlans op 07-02-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Ja, boven 2x aardlek 30mA. Dus ik kan hem ook gewoon achter gewone 16A groep doen (die ook nog achter gewone 30mA aardlek zit). Of moet er toch een speciale PV groep?[Afbeelding]
a, foto zegt een heel stuk meer. ;)

je hebt dus gewoon een schakelaar (toevallig iets wat 40A kan schakelen, maar dat boeit verder niet)
met 2x16A ALAMAT(of variant).
dat zijn 16A groepen met ingebouwde 30mA ALS.
(en verder een kWh meter met een hele lage stand, lol die van mij is al 2x klokje rond geweest. >:) )

in theorie, heb je maar 1x een 30mA ALS nodig.
in de meterkast is dan de geprefereerde locatie (maak kan ook ergens anders.) dan bescherm je de meeste kabel door je huis.
zit er in de lijn 2x een 30mA ALS, jammer dan, is overbodig verder geen probleem.

de tip van @Septillion is niet fout.
leg een meter kast aan met b.v. 3x een busboard, en 3x een ALS en een 3 fase hoofdschakelaar.
kun je nu gebruiken voor 1 fase, en later simpel ombouwen naar 3 fase.
die heb ik nu dus ook, en is zeker geen foute tip. ;)

de PV in volgorde van voorkeur.
1. aparte kabel van meterkast naar omvormer, en eigen groep+ALS in meter kast.
2. ALS in meterkast, boven splitsen naar 2x16A.
3. naar boven en daar 2x 16A ALAMAT (of 1x ALS).

nu moet je ook een beetje werken met wat je al hebt.
verbouwen voor het te verbouwen, is een beetje overbodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Als je boven al 30mA hebt zou ik beneden een B16/300mA (of 100mA) alamat pakken. En dan boven gewoon alles zo laten.

@migjes Voor mij zouden opties 2 en 3 andersom zijn. Graag juist eigen aardlekbescherming los van de PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ahh, kijk, plaatje :) Daar zie ik netjes 1x een schakelaar (maar 2 modules breed) en 2x een B16/30mA Alamat.

En grappig genoeg zijn daar de stickers wel geplakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Poeh mannen, voor mij wordt het steeds complexer nu. (De 3 fase voorbereiding houdt ik even achter de hand, eerst snappen wat ik qua 1 fase het beste zou kunnen doen...
Vooralsnog wil ik eigenlijk de PV verdeler boven ongemoeid laten, want ik kan nu geen aparte groep naar boven brengen voor de zonnepanelen.

dat het PV verdelertje 2 aparte alamat heeft is toch fijn? Dan blijft PV functioneren als ik in mijn hobbykamer kortsluiting veroorzaak;)

Nu heb ik er beneden een 20A ouderwetse smeltstop tussen zitten. Dan kan ik dus inderdaad in de nieuwe groepenkast gewoon een alamat 20A zetten? En dan liefst 100mA? 30 mA kan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan met oog op eventueele naar 3 fase gaan er wel alvast rekening mee houden. Alvast de 1 fase hoofdschakelaar vervangen voor een 3 fase. Dan zit die er alvast in.

De netbeheerder eist dat er een 3 fase hoofdschakelaar zit, anders komen ze niet eens langs ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10
Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:29:

Nu heb ik er beneden een 20A ouderwetse smeltstop tussen zitten. Dan kan ik dus inderdaad in de nieuwe groepenkast gewoon een alamat 20A zetten? En dan liefst 100mA? 30 mA kan niet?
Ik zou er een 16A automaat in zetten. Zonder aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Oh, opmerking over een eventuele PV groep: ik heb zonnepanelen met APS micro-inverters. Die zitten nu in de PV verdeler ook achter een alamat 30mA en zijn er nooit uitgeklapt, dus dat gaat geen problemen geven.

Ik denk nu ABB HAF groepenkast met
1 fornuisgroep (voor inductieplaat)
5 16A 1P +N (vervangt 4 oude groepen en levert 1 lege reserve)
1 WCD
1 40A 4P hoofdschakelaar (voorbereidt zijn op 3fase, maar nu als 1 fase aansluiten)
2 ALS 40A 2P

De PV verdeler komt dan gewoon achter een 16A automaat (al of niet tevens achter de ALS)

Lijkt jullie dat wat zo?
https://www.elektramat.nl...=220x390&build=ZYABDDZB0X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:00
migjes schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:58:
[...]

lol logica is simpel.
er komt 1x35A binnen via de hoofd groep, en 1x20A via de zonnepanelen.
als er dan bij 3 apparaten het fout gaat in huis te gelijker tijd en ieder op een eigen 16A groep.
dan word er 48A door de groepen kast getrokken en krijgen bepaalde componenten dus meer als 40A voor hun kiezen.
alleen dan mag je zelf kiezen of je de kans wel acht dat er 3 apparaten en precies 16A per apparaat te gelijker tijd problemen veroorzaken, een kans is dat het ooit gebeurd. :?
(voor de rest is natuurlijk duurdere componenten verkopen natuurlijk meer winst.)

(normaal doet een 16A groep niet reageren als er 16,00001A door gaat, dit is eerder een 40-50A voor meer als 3 seconden. dus eigenlijk moet je ook nog de factor tijd mee rekenen in het geheel.
dit is alleen voor vele te ingewikkeld, en zie je veel verkortingen die niet 100% correct zijn.
heb je geen vreemde dingen in huis en is alles vrijwel standaard, dan maak je niet druk en gebruik 40A hoofdschakelaar en aardlek.)

je kookgroep:
2x16A groep gebruiken en je zit goed. wel de speciale kookgroep graag.
(is niks echt speciaals aan, alleen de 2 groepen zitten aan elkaar gekoppeld, reageert er 1 dan gaat de andere ook op uit)

tipje: powermanagement
waarschijnlijk kun je de kook plaat begrenzen op 5 of 5,4kW.
dit merk je totaal niet met koken, want je hebt eigenlijk nooit 5 platen aanstaan op vol vermogen.
1 plaat aan = booster aan, 5 platen aan = booster uit (of een variant er op.)
dit zorgt er voor dat je hoofdgroep zeldzaam ofr nooit te veel voor zijn kiezen krijgt ook als er een niet technisch persoon de kookplaat gebruikt.
Nee je mag niet zelf kiezen of je denkt dat er meer dan 40 ampère getrokken kan worden. De groepenkast moet zo opgebouwd zijn dat het niet fout kan gaan, wat de eindgebruiker ook doet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Fvdlans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:13:
Oh, opmerking over een eventuele PV groep: ik heb zonnepanelen met APS micro-inverters. Die zitten nu in de PV verdeler ook achter een alamat 30mA en zijn er nooit uitgeklapt, dus dat gaat geen problemen geven.

Ik denk nu ABB HAF groepenkast met
1 fornuisgroep (voor inductieplaat)
5 16A 1P +N (vervangt 4 oude groepen en levert 1 lege reserve)
1 WCD
1 40A 4P hoofdschakelaar (voorbereidt zijn op 3fase, maar nu als 1 fase aansluiten)
2 ALS 40A 2P

De PV verdeler komt dan gewoon achter een 16A automaat (al of niet tevens achter de ALS)

Lijkt jullie dat wat zo?
https://www.elektramat.nl...=220x390&build=ZYABDDZB0X
ziet er niet fout uit. ;)

ik zou het wel anders doen, maar lees dit relatief en zo heel belangrijk is dit allemaal niet.
1. WCD tussen de groepen, nop zou ik niet snel doen.
dan kan er een kabel voor je groepen komen te hangen die het afgaan tegen kan houden. dus die zou ik nooit doen.
ook bedekt die een heel stuk van je busbar, en dat zou ik zonde vinden.
ik zou eerder een extra 16A groep er bij plaatsen en dan een stukje van de groepen af een losse WCD installeren.
(ik zelf heb al 4x WCD nodig in de meter kast, nu ik glasvezel heb, voor router en switch en zo etc etc.
de meterkast is het hard van mijn huis voor energie en internet.)
2. zelf zou ik 3x een ALS nemen.
gewoon omdat de kast 3x een busbar heeft, elke busbar zijn eigen ALS.
ook ombouwen naar 3x25A, dan is 3x ALS wel handig voor het verdelen van de fase.
(maar 3x ALS, echt nodig heb je het ook weer niet met zo weinig groepen.)

al je 16A groepen, die zitten op de busbar, no prob.
de 2x16A fornuisgroep, die zit waarschijnlijk (weet het niet zeker) niet op de busbar, dus even opletten met de bekabeling, zodat je wel naar 3fase kunt als je dat ooit zou willen. (of te wel zoek dit even uit, ik weet het niet 100% zeker hoe dit zit met dit merk in deze opstelling.)

Septillion schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:51:

@migjes Voor mij zouden opties 2 en 3 andersom zijn. Graag juist eigen aardlekbescherming los van de PV.
volgorde maakt mij niet uit.

maar ik heb liever de kabel van meterkast naar verdeel punt ook achter een ALS.
voordeel, ook de kabel tussen meterkast en verdeler is beveiligt.
nadeel, dan deel je de ALS tussen gebruikers en PV.
tja elk voordeel heeft een nadeel, keuzes moeten er gemaakt worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
migjes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:45:
[...]

ziet er niet fout uit. ;)

ik zou het wel anders doen, maar lees dit relatief en zo heel belangrijk is dit allemaal niet.
1. WCD tussen de groepen, nop zou ik niet snel doen.
dan kan er een kabel voor je groepen komen te hangen die het afgaan tegen kan houden. dus die zou ik nooit doen.
ook bedekt die een heel stuk van je busbar, en dat zou ik zonde vinden.
ik zou eerder een extra 16A groep er bij plaatsen en dan een stukje van de groepen af een losse WCD installeren.
(ik zelf heb al 4x WCD nodig in de meter kast, nu ik glasvezel heb, voor router en switch en zo etc etc.
de meterkast is het hard van mijn huis voor energie en internet.)
ja, goed idee, heb ik nu eigenlijk ook al, dus kan dan blijven zitten en geeft weer vrije ruimte op de kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
migjes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:45:
[...]

volgorde maakt mij niet uit.

maar ik heb liever de kabel van meterkast naar verdeel punt ook achter een ALS.
voordeel, ook de kabel tussen meterkast en verdeler is beveiligt.
nadeel, dan deel je de ALS tussen gebruikers en PV.
tja elk voordeel heeft een nadeel, keuzes moeten er gemaakt worden. ;)
Ja, ik denk dat ik eerst voor deze veiligste optie kies. Tot nu toe ook nooit eruit geklapt.

thanks voor de tips!

Ik twijfel eerlijk gezegd nog wel of ik doorzet met de 3 fasen hoofdschakelaar. Als ik een rechtoerechtaan 1 fase systeempje neem bij SanderVinderink website, ben ik een stuk goedkoper uit. En eigenlijk verwacht ik niet de komende jaren te switchen... En 3 fase hoofdschakelaar geeft wel wat extra werk qua bedrading. Huidige 4 groepenkastje met smeltstoppen heeft er ook 45 jaar zonder problemen gefunctioneerd ;)

Maar in grote lijnen weet ik nu wel wat ik kan kiezen en minimaal nodig heb. bedankt mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Inmiddels is de groepenkast geplaatst. Toch maar alles op 1-fase gehouden. Wel alles achter de aardlek gezet ( dus ook de PV verdeler op zolder die ook achter nog een aardlek zit).
Gaat allemaal probleemloos goed :)
Nu het volgende: ik ga de inductiekookplaat aanleggen via de kruipruimte. Het plan is om te werken met ymvk 5x2.5 mm2, 10 m lang, die in 19mm grijze buis wordt gebeugeld.
Gek genoeg zie ik dat vaak de inductiekookplaat met perilex snoer 5x 1.5mm2 wordt aangesloten?
Zou dat ook niet 2.5mm2 moeten zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je toch een nieuw snoer met stekker moet kopen, haal dan een 5x 2,5mm2. Ik zou een 5x1,5mm2 gewoon niet doen. Ik zie bij online winkels ook dat een 1,5mm2 voldoende zou moeten zijn. Voor mechanische ventilatie vind ik dat wel prima, maar voor koken zou ik dat gewoon niet doen.

Die paar extra centen / euro's om gewoon voor 2,5mm2 te gaan geeft mij persoonlijk een veiliger gevoel. Geen zin in goedkoop is duurkoop :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Thanks, doe ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Fvdlans schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:34:
Inmiddels is de groepenkast geplaatst. Toch maar alles op 1-fase gehouden. Wel alles achter de aardlek gezet ( dus ook de PV verdeler op zolder die ook achter nog een aardlek zit).
Gaat allemaal probleemloos goed :)
Nu het volgende: ik ga de inductiekookplaat aanleggen via de kruipruimte. Het plan is om te werken met ymvk 5x2.5 mm2, 10 m lang, die in 19mm grijze buis wordt gebeugeld.
Gek genoeg zie ik dat vaak de inductiekookplaat met perilex snoer 5x 1.5mm2 wordt aangesloten?
Zou dat ook niet 2.5mm2 moeten zijn dan?
dat zit hem vooral in de kabel verliezen.. over een stukje van 1,5 meter is het verlies met 1,5mm2 vrij beperkt....

nou zal het in een standaard woonhuis ook wel "goed" gaan als het vanaf de meterkast tot de perilex in 1,5mm2 uitgevoerd zou zijn.... voor de kabelverliezen te groot worden...
we hebben nou eenmaal ooit besloten dat we eigenlijk standaard 2,5mm2 gebruiken muv schakeldraden

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdlans
Ja, dat vermoedde ik al. Maar ja, als ik 10 m dure ymvk 2.5 mm2 doe, kan er ook nog wel een stuk rubber snoer met perilex en 2.5 mm2 van af. Dus ik ga lekker ook voor het aansluitsnoer voor 2.5 mm2. Zag wat bruikbaars bij Sander Vunderink.
Pagina: 1