Aardappel computer - waar zouden jullie beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorrikG
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-05 13:26
Ik zoek een?
Ik zoek een advies over of er een laagdrempelige manier is om iets meer performance uit mijn aardappelcomputertje te persen. Zo niet, dan ben ik benieuwd welke onderdelen van de huidige setup ik zou kunnen meenemen naar een volgende build om een beetje kosten te besparen. Ik kan nu nog wel ongeveer spelen wat ik wil (momenteel Valheim, RDR2), maar ik alles moet wel op lowest..

Wat is je budget?
Ik zou het geweldig vinden als het voor ongeveer 200 euro kan, maar ik kan me ook voorstellen dat het huidige computertje het niet meer waard is om er dat geld in te steken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hier een screenshot: https://imgur.com/a/6JpjDh6

CPU: Intel Core i5-3550
Moederbord: Gigabyte Z77P-D3
GPU: GTX 1060 3gb
RAM: 16gb (DDR3)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 13:42

CaDje

Framedrops for life

Ik ga er even vanuit dat je op 1080p speelt, dan wordt een upgrade voor 200 euro wel lastig. Je kunt voor ~200 euro wel een gebruikte GTX 1080ti vinden of een 2070 super vinden, maar ik verwacht dat je CPU wel een bottleneck gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou als eerst eens uitzoeken waar de (grootste) bottleneck nu ligt en/of de temperaturen een beetje op orde zijn. Als de temps prima zijn en de bottleneck bij de CPU ligt dan is het de investering waarschijnlijk niet waard, als het de GPU is dan zou je kunnen kijken naar een mooie (2e hands) opvolger.

RDR2 zou in ieder geval niet absurd slecht moeten draaien met die hardware. Je voldoet ruimschoots aan de minimale eisen, alleen qua CPU kom je niet in de buurt van wat aanbevolen word.

Dat gezegd hebbende, op welke resolutie speel je?

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 07-02-2024 11:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Voor dat moederbord met socket LGA 1155 zou de 'beste' beschikbare CPU een i7 3770k moeten zijn. Staat er toevallig 1 in V&A (niet van mij en ken de aanbieder niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorrikG
D4NG3R schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:58:
Ik zou als eerst eens uitzoeken waar de (grootste) bottleneck nu ligt en/of de temperaturen een beetje op orde zijn. Als de temps prima zijn en de bottleneck bij de CPU ligt dan is het de investering gewoon niet waard, als het de GPU is dan zou je kunnen kijken naar een mooie (2e hands) opvolger.

RDR2 zou in ieder geval niet absurd slecht moeten draaien met die hardware. Je voldoet ruimschoots aan de minimale eisen, alleen qua CPU kom je niet in de buurt van wat aanbevolen word.

Dat gezegd hebbende, op welke resolutie speel je?
Als het de investering niet waard is, raad je dan ook af om bijvoorbeeld de huidige GPU+RAM mee te nemen naar een nieuwe build? Dan zou ik bijvoorbeeld een nieuwe kast, moederbord en CPU kunnen kiezen, en de GPU+RAM meenemen naar die build. Of is dat niet echt hoe het werkt met een nieuwe build? Het is allemaal erg nieuw voor me.... :)

Resolutie moet ik even checken, maar volgens mij gewoon 1080. RDR2 draait opzich prima hoor, maar heb wel alles op laag, en dan merk je dat met dingen zoals de draw distance, dat het spel niet helemaal lekker uit de verf komt. Bij Valheim idem, ik speel het met een maatje en die ziet dingen die ik gewoon niet zie omdat het niet rendered op die afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

JorrikG schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Als het de investering niet waard is, raad je dan ook af om bijvoorbeeld de huidige GPU+RAM mee te nemen naar een nieuwe build? Dan zou ik bijvoorbeeld een nieuwe kast, moederbord en CPU kunnen kiezen, en de GPU+RAM meenemen naar die build. Of is dat niet echt hoe het werkt met een nieuwe build? Het is allemaal erg nieuw voor me.... :)
Om een noemenswaardige upgrade te doen valt van de opgenoemde hardware alleen de GPU mee te nemen, buiten dat om wellicht de kast, het opslag en de voeding. Je systeem gebruikt DDR3 geheugen, inmiddels zitten we op DDR5, die zijn niet uitwisselbaar.

Dat gezegd hebbende is ook de GPU natuurlijk geen hoogvlieger, maar op dat gebied heb je de vrijheid om je huidige kaart in een nieuw systeem te drukken, of een nieuwe(re) kaart in je huidige systeem. :)

Maar voordat je op dat punt zit; achterhaal eerst dus even of het (vooral) de CPU of GPU is welke het niet bij kan benen, en/of dat de temperaturen een klein beetje op orde zijn. Voor het zelfde geld is het beestje uitstoffen al voldoende om de performance merkbaar op te krikken. :Y

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 07-02-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:29

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

JorrikG schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Resolutie moet ik even checken, maar volgens mij gewoon 1080. RDR2 draait opzich prima hoor, maar heb wel alles op laag, en dan merk je dat met dingen zoals de draw distance, dat het spel niet helemaal lekker uit de verf komt. Bij Valheim idem, ik speel het met een maatje en die ziet dingen die ik gewoon niet zie omdat het niet rendered op die afstand.
Of de GPU mee kan, hangt erg af van de games die je wil spelen. Je hebt de 3GB-variant van de 1060. Nu is 3GB VRAM tegenwoordig erg weinig, maar als je alleen wat oudere games speelt dan is dat helemaal prima natuurlijk. Nieuwere games hebben echt meer dan 4GB VRAM nodig, zelfs op 1080p, met uitschieters naar 8GB op 1080p.

Het werkgeheugen is helaas niet compatible met nieuwere moederborden. Je gebruikt nog DDR3, de meeste bords hebben tegenwoordig DDR4- of DDR5-sticks nodig. DDR3 past er simpelweg niet in.

Als je budget echt 200 euro is, kun beter je bestaande build wat opkrikken, met bijvoorbeeld een i7-3770k (hoogst haalbare op jouw platform) en een 1080ti.

Of je koopt een tweedehands gamePC die net wat nieuwer is dan de jouwe. Op dit moment staat er één voor 200 euro in V&A (niet van mij, ik heb geen banden met de verkoper) met een 3770k, 16GB RAM en een Radeon RX580.

Die RX580 haalt in de meeste games veel hogere framerates dan een 3GB-variant van de 1060.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als je het systeem update met een i7 3770(K) ga je er +/- 33% erop vooruit. Toch wat weinig, zeker als je nog wil gamen.

Tweedehands upgrade-set zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn. Met 200 euro kom je nog wel een stuk. En die zijn een stuk sneller als wat je nu hebt. Wil je er nog een betere GPU bij dan kom je wat verder in de buidel aan het tasten.

categorie: Upgradesets

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorrikG
eheijnen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:48:
Als je het systeem update met een i7 3770(K) ga je er +/- 33% erop vooruit. Toch wat weinig, zeker als je nog wil gamen.

Tweedehands upgrade-set zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn. Met 200 euro kom je nog wel een stuk. En die zijn een stuk sneller als wat je nu hebt. Wil je er nog een betere GPU bij dan kom je wat verder in de buidel aan het tasten.

categorie: Upgradesets
Wat betekent een tweedehands upgrade-set precies? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Onder een "Upgradeset" word doorgaans de combinatie van moederbord + CPU + RAM verstaan, gewoon die combinatie maar dan verkocht door medeTweakers. ;)

Zo te zien is er genoeg leuks te krijgen, maar vergeet de voeding niet. Als die net zo oud is als de rest van het systeem (10+ jaar) zou ik vervanging heel erg sterk aanraden.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 07-02-2024 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Ik zou vooral tweedehands kijken. Als je bijvoorbeeld iets van een i7 2600K er op drukt en die een stevige overclocken geeft naar 4.8 Ghz, en er dan iets van een GTX 1080 in doet moet dat bijv. Rdr2 of valheim prima draaien. Heb zelf die setup ook, en het draait als een zonnetje.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1