1 fibaro shutter 2 -> 2 rolluiken aansturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:09
In mijn slaapkamer heb ik 2 ramen met beide een elektrisch rolluik.
Naast mijn schakelaar bij de deur heb ik 1 mogelijkheid om een Fibaro shutter 2 te monteren.

Kortom ik zou graag met 1 shutter 2, 2 rolluiken aansturen.

Om te voorkomen dat de rolluik motoren doorbranden dacht ik om na de Fibaro unit een meervoudig stuurrelais van becker te plaatsen daarna de 2 rolluiken (simpele rolluik motoren, geen somfy etc).

Volgens mij regelt de Fibaro unit in (open/dicht) via stroom verbruik van de rolluiken in.
Ik verwacht dat het relais dit over gaat nemen van de Fibaro.
Gaat dit dan goed, of regelt dan de fibaro unit niet in?

Voor andere oplossingen icm met Fibaro unit &rolluiken sta ik natuurlijk ook open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:01

timovd

Voorsprong door techniek

Als het met fysieke knoppen (dus zonder de Fibaro) kan, verwacht ik dat het met de Fibaro ook kan.
Waar je wel problemen mee kunt krijgen is de synchronisatie en calibratie. Doen de luiken er even lang over om naar boven of beneden te gaan?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:05
Sjembecks schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:37:

Volgens mij regelt de Fibaro unit in (open/dicht) via stroom verbruik van de rolluiken in.
Ik verwacht dat het relais dit over gaat nemen van de Fibaro.
Nee, dat kan niet.. Een stroommeetfunctie is niet “over te nemen” met zo’n constructie.
Als je ergens een relais tussen zet, zijn die twee circuits volledig gescheiden. De fibaro waarmee je het relais aanstuurt kan daarmee onmogelijk meer de stroom meten aan de andere kant van het relais waar je het rolluik op aansluit.

Bovendien zul je kabels moeten hebben van de (licht?)schakelaar naast de deur naar de rolluiken toe… Hoe worden de rolluiken nu bediend? Daar zullen toch ook wel al twee fysieke schakelaars zitten naast de rolluiken dan? Waarom kun je daar dan niet ieder een eigen Fibaro voor gebruiken?
Dus waar nu ook al de bedieningsknoppen voor de rolluiken zitten?

Dan zou je ze draadloos via een Fibaro Keyfob bijvoorbeeld kunnen bedienen.

Overigens staat er op die site van dat relais wat je linkte bijzonder weinig info over de werking of het aansluiten van dat relais… ik zou met de info op de site niet eens duidelijk kunnen achterhalen hoe dat ding precies werkt.. Daarbij wordt ook nog een RF frequentie van 868MHz genoemd, wat impliceert dat ie draadloos is, maar het is onduidelijk wat voor draadloze functionaliteit dat dan precies is.. Kan ook een fout op de pagina zijn natuurlijk.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
De rolluiken zijn even lang dus doen er +- even lang over.
Rolluiken zijn nieuw dus nog niet aangesloten alleen per stuk getest/ingeregeld met traditionele draai schakelaar.

Vanuit de schakelaar loopt 1 leiding naar doos met een blind plaat naar rolluik 1.
Vanuit hier een gat door de buitnmuur geboord naar rolluik 1.
Vanuit deze doos loopt een leiding naar rolluik 2 waar ook een doos met blindplaat zit met een gat naar buiten.

Door de leiding heb ik het aansluit schema van fibrao gevolgd + L draad voor de zekerheid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heeYOFd1Pbl3vJkEeUDafRSloaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/izAfG3Jnfbb3J3xNKJ6FzuRV.jpg?f=user_large

Ik vindt de stroom meet functie niet belangrijks, maar als ik de boel niet ingeregeld krijg wel.

Volgens mij is dit een vergelijkbaar relais hier staat wat meer info.

Misschien is het makkelijker om achter rolluik 2 nog een fibaro unit te maken en deze te koppelen met shutter 1. Prijs verschil is ook niet heel groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
die motoren stoppen toch automatisch als die het begin of eindpunt heeft bereikt, dat is bij mij wel zo iig. de spanning op de schakelaar blijft tot in de motor gewoon intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Als de rolluiken, even lang & even breed zijn dan zal het verschil in omhoog en omlaag zeer minimaal zijn.
Die Power metering is fibaros manier om aantal seconden te achterhalen hoelang een specifiek actie duurt ( dit voor omlaag& omhoog)
Je afstelling van de motor bepaald de echte eind punten en ook aan geeft de fibaro hier langer spanning op dan doet de motor gewoon even niets.
Voor volledig open/ dicht zal dit prima gaan werken, alles was er tussen in zit kunnen kleine tot grote verschillen ontstaan en dat is dus afhankelijk van hoe gelijkwaardig de 2 rolluiken zijn

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Als er één rolluik minimaal langer over loopt; kun je dan niet eerst even de Fibaro direct op dit rolluik aansluiten, de looptijd laten meten en na instelling de relais ertussen zetten en ook het 2e rolluik aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Klopt maar kun je het opnieuw inregelen er af halen?
Mijn lampen met fibarodimmer gaan als de stroom er af is gegaan altijd zich zelf opnieuw inregelen.

Weet niet of dit met de rolluik module ook is, want dan zou ik elke keer dat releas er tussen uit moeten halen als de stroom er af is.

Of kun je dit instellen bij al die is instellingen van de Fibaro unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Ik zie totaal geen reden voor het afhalen van stroom en technisch gezien is er ook geen relais nodig. Want 230V == 230V en rolller shutter berekend tijd op basis van stroom verbruik. Thats it.
Niet meer niet minder.
Alleen de open / sluit tijd wordt dus bereikend op basis van de langzaamste rolluik. Voor alleen volledig open / dicht is dat allemaal geen probleem. Alleen bij standen zoals halve wege kan je verschil gaan krijgen.
Inleren moet je dus doen met beide rolluiken aangesloten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ik ga er 1 bestellen en kijk wel of die het doet, werkt het niet dan koop ik een fibaro unit.
Pagina: 1