Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Universele hybride ruimtethermostaat/controller?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• larsc2
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-11 08:36
Goedemorgen allen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een hybride ruimtethermostaat/controller.
In huidige set-up heb ik een warmtepomp + CV ketel opgesteld, waarbij ik beide met twee losse ruimtethermostaten aanstuur. Omdat mijn woning niet 100% geschikt is voor een all-electric toepassing, wil ik bij temperaturen lager dan -2°C de warmtepomp uitschakelen en overgaan op verwarmen via de CV ketel.

Momenteel schakel ik dit handmatig afhankelijk van de weersvoorspelling.
Thermostaat WP (aan/uit regeling) op 15 graden, en die van de ketel (Opentherm) op 21 graden bij koud weer bijvoorbeeld.
WP en ketel staan parallel opgesteld met keerkleppen.

Ik ben al een tijd op zoek naar een "hybride" regelunit om deze koppeling te kunnen automatiseren, bijvoorbeeld met een buitenvoeler of via Wifi (actuele temperatuur in de buurt opvragen).

Zijn er mensen die een vergelijkbare opstelling hebben en hier een oplossing voor hebben kunnen vinden?

Het zou bijvoorbeeld ook al een optie zijn om 1 ruimtethermostaat te gebruiken (aan/uit regeling) en dit aan/uit signaal door een kastje te routen naar óf WP óf ketel afhankelijk van de buitentemperatuur.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, zo niet, dan leg ik het graag verder uit.

Alvast bedankt voor jullie reactie :)

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
(sorrie ik vertel het even heel bot.
zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus eet de soep niet zo heet als hij word opgediend, relativeer. ;) )

wat voor slechte onzinnig warmtepomp heb jij gekocht?
dat die bij -2 al problemen geeft en gas goedkoper word?

bij mij is dat eerder -10 of eigenlijk -15. :?
(en dat gebeurd zo weinig in Nederland, dat ik er niet eens rekening mee houd.
als ik 99,9% van het jaar voordeliger uit ben met de warmtepomp, dan boeit die 0,1% van de tijd gewoon niet.)

maak je niet de domme fout, dat bij -2 je huis niet meer warm word, en je daar door bij wil stoken met gas.
dan kun je nog steeds beter de warmtepomp aanhouden als het kouder is als -2 , is gewoon voordeliger als gas ook met lager rendement.

en ja ik doe dit ook met 2 thermostaten. (heb er nog nooit een goede oplossing voor gevonden, alleen slechte oplossingen helaas.)
1 thermostaat gaat in de herfst op 21 graden (warmtepomp).
en een maand later zet ik de 2de thermostaat op 20 graden.
en voor de rest van de winter raak ik de thermostaten niet meer aan.
(als je wil heb ik ook alle cijfers en grafiekjes voor je, kun je zien dat het best nog wel effectief is om zo te stoken. nachtverlaging doe ik niet meer aan, temperatuur is gewoon constant 20-21 graden in huis, heb ik niks slims of ingewikkelds voor nodig. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• larsc2
-2 graden C is een voorbeeld. In de praktijk ervaar ik deze problemen pas bij -5 of lager, maar dat komt vooral door de benodigde aanvoertemperatuur van 50+ graden C.

• migjes
larsc2 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:47:
-2 graden C is een voorbeeld. In de praktijk ervaar ik deze problemen pas bij -5 of lager, maar dat komt vooral door de benodigde aanvoertemperatuur van 50+ graden C.
ik snap je, no prob. ;)

maar verhaal blijft staan.
warmtepomp uit = 0% rendement.
warmtepomp aan = 75-100% rendement.
en normale warmtepomp = pas bij -15 begint heel soms als je echt een slechte warmtepomp hebt. het rendement van de warmtepomp slechter te zijn als gas gebruiken (maar fatsoenlijke warmtepomp heeft zelfs bij -15 geen problemen en blijft gas verslaan).
en -15, dat hebben we haast nooit in nederland.

dus je wil eigenlijk altijd de warmtepomp draaien ook bij -2 of -5, en dan wat pufjes gas warmte bij mixen als nodig. (en dat gaat het beste met 2 thermostaten.)
dat je huis dan niet warm word betekend niet dat je rendement te laag is om over te schakelen naar gas. ;)

(ik draai de warmtepomp dus ook gewoon door als de gasketel zijn ding doet.
dit is geen probleem.)

edit:
anders gezegd:
als je gas stook doe je dat vaak maar voor 4 uur per dag.
de andere 20uur, warmtepomp aanhouden, dat bespaart nog meer gas.
warmtepomp = 24 uur per dag rustig door draaien, dat is zuiniger als aan/uit.

hier mijn elektra gebruik van warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
als er 7-8 kWh per dag de warmtepomp in gaat, dan is dat maximaal gedraaid die dag.
(hij trekt +/-300W dus 24x300 = )

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 07-02-2024 14:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• larsc2
Heb je de warmtepomp parallel aangesloten? Dus zonder open verdeler?
300 watt is wel erg weinig, wat voor WP heb je?

• migjes
larsc2 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:13:
Heb je de warmtepomp parallel aangesloten? Dus zonder open verdeler?
300 watt is wel erg weinig, wat voor WP heb je?
jep je kunt dit parallel noemen, gasketel en warmtepomp parallel naast elkaar.

verdeler, nop.
wel heb ik een terugslagklep bij de gasketel moeten installeren, om er voor te zorgen dat het water van de warmtepomp niet door de gasketel een hele korte ronden maakt en het huis overslaat.
maar meer niet.

300W, dit is grofweg, word er warm water gemaakt is het 320W (moet hij flink door werken tot de 55 graden)
maar in die 300W zit ook de ventilatie.
aan warmte levert dit mij 1,4kW op.
hier verwarm ik het huis 24x7 mee, en aangezien ik vloerverwarming heb, heb ik dan een soort van buffervat(1000+kilo beton, genoemd vloer).

door de warme vloer kan ik best een nacht door komen zonder te stoken.
dus zakt de temperatuur buiten naar erg laag, dan duurt het al snel 24 uur voordat het 1 graad gedaald is in huis.
ik gebruik het huis dus als een helle grote warmte buffer.

(inventum ecolution combi50 voor als je wil zoeken.)

ook heb ik een extra boiler, dus ik gebruik gas alleen voor koken en een beetje bij verwarmen.
gasgebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large
jaren met warmtepomp en jaren zonder warmtepomp, en op het einde ook met extra boiler.
ik heb net een week mijn jaar afrekening binnen, en heb veel gas gebruikt af gelopen jaar.
een woepping 134m3.
(vorig jaar was het maar 85m3. ;) )
als ik het gasgebruik van de zomer neem (dus dan doe ik alleen koken.) dan kom ik op een 22m3 voor koken uit. omgerekend naar jaar is dat 44m3.
dus dan kun je aardig schatten hoeveel gas ik per jaar nog nodig heb. ;)

welke warmtepomp heb jij eigenlijk?

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31
@larsc2
Ingaand op je vraag;
Een simpel relais, aangestuurd door een buitenthermostaat lijkt mij de oplossing.
Aan de hand van de buitentemperatuur stuurt de thermostaat dan de warmtepomp of CV aan.
Pagina: 1