Vloerverwarming voor kantoor

Pagina: 1
Acties:

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-01 15:38
Beste,

Na een jaar lang klooien met mijn vloerverwarming doet eindelijk de vloerverwarming het boven nu ook.
Oplossing was heel simpel (beneden vloerverwarming wat zachter draaien, want nu ging alle warmte naar beneden).
In mijn hele huis is het nu lekker 19 a 20 graden.

Nu wil ik een Google Nest (of een ander merk, sta open voor advies) kopen die het een beetje kan reguleren. We zijn namelijk doordeweeks van 9:00-14:00 niet thuis.
Echter werkt een vloerverwarming vertragend. Kan een Google Nest die goed regelen? Want een vloerverwarming is altijd vertragend. Daarnaast hoor ik dat het nauwelijks zuiniger is als je dit gaat reguleren?
Op hele koude dagen van 0 graden ben ik ongeveer 14m3 kwijt.

Er is daarnaast ook nog 1 kamer die ik niet wil connecten met de Google Nest. Deze wil ik altijd op 20 graden houden. Alle kamers zijn wel aparte zones.

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-01 16:25
Wij hebben vloerverwarming op CV ketel met Nest en dat bevalt prima. De Nest heeft een optie "True Radiant" waarbij hij...

"leert hoe lang je systeem erover doet om te verwarmen en gebruikt die gegevens om een voorspelbaar schema te maken voor gelijkmatige warmte. Het is geschikt voor vloerverwarmingssystemen en traditionele radiatoren."

Daarbij kun je dan een maximale tijdsduur kiezen en ook beperken hoe lang Nest 's nachts voorverwarmt. Ik heb het op 2u staan (relatief kort want onze ketel maakt redelijk wat geluid dus die wil je liever niet midden in de nacht aan hebben staan) en zie ook netjes in schema staan dat de vloerverwarming (afhankelijk van de kou buiten) eerder (langzaam gemoduleert) aanslaat zodat hij op temperatuur is rond het tijdstip dat we beneden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7b19wzGo6cJNVANiV_QZT34MQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6fxyEv65SQJbKjNtftBdFfxu.png?f=user_large

Bovenstaande afbeelding zie je dat hij gemoduleert een aanloopje neemt naar ingestelde 19,5 graden om 8:00 met maximaal 2 uur ingesteld op True Radiant. Je ziet ook dat die twee uur waarschijnlijk iets te kort is omdat hij het net aan niet haalt, maar dat is een bewuste keuze en voor ons goed genoeg. Ook in acht nemen natuurlijk dat onze gasmeter bij HW per uur uitleest dus het niet heel nauwkeurig is.

Daarna slaat de vloerverwarming uit tot de volgende dag, tenzij het echt (vries) koud is dan wil hij soms in de namiddag nog wel eens een uurtje of twee extra verwarmen. In principe hebben we het schema voor verwarmen ingesteld van 8:00 tot 22:00 op 19.5 graden, dus het is niet zo dat we hem bewust "uitzetten", dat heeft Nest zo bepaald.

Op de echt hele koude dagen van 0 graden ben ik zo ongeveer 8m3 kwijt op 95m2 woonoppervlak, waarvan de woonkamer 35m2 is in een woning uit 1995 met relatief goede isolatie op energielabel A.

[ Voor 50% gewijzigd door stimmits op 07-02-2024 08:57 ]

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 11:53
Hoe verwarm je?

Als je een warmtepomp gebruikt, zou ik voorzichtig zijn met zo'n regelingen ivm pendel-gedrag: het kan zuiniger zijn om minder te regelen, naar wat ik heb begrepen.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• kx22
stimmits schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:32:
Wij hebben vloerverwarming op CV ketel met Nest en dat bevalt prima. De Nest heeft een optie "True Radiant" waarbij hij...

"leert hoe lang je systeem erover doet om te verwarmen en gebruikt die gegevens om een voorspelbaar schema te maken voor gelijkmatige warmte. Het is geschikt voor vloerverwarmingssystemen en traditionele radiatoren."

Daarbij kun je dan een maximale tijdsduur kiezen en ook beperken hoe lang Nest 's nachts voorverwarmt. Ik heb het op 2u staan (relatief kort want onze ketel maakt redelijk wat geluid dus die wil je liever niet midden in de nacht aan hebben staan) en zie ook netjes in schema staan dat de vloerverwarming (afhankelijk van de kou buiten) eerder (langzaam gemoduleert) aanslaat zodat hij op temperatuur is rond het tijdstip dat we beneden zijn.

[Afbeelding]

Bovenstaande afbeelding zie je dat hij gemoduleert een aanloopje neemt naar ingestelde 19,5 graden om 8:00 met maximaal 2 uur ingesteld op True Radiant. Je ziet ook dat die twee uur waarschijnlijk iets te kort is omdat hij het net aan niet haalt, maar dat is een bewuste keuze en voor ons goed genoeg. Ook in acht nemen natuurlijk dat onze gasmeter bij HW per uur uitleest dus het niet heel nauwkeurig is.

Daarna slaat de vloerverwarming uit tot de volgende dag, tenzij het echt (vries) koud is dan wil hij soms in de namiddag nog wel eens een uurtje of twee extra verwarmen.

Op de echt hele koude dagen van 0 graden ben ik zo ongeveer 8m3 kwijt op 95m2 woonoppervlak, waarvan de woonkamer 35m2 is in een woning uit 1995 met relatief goede isolatie op energielabel A.
Dus als ik goed begrijp heb jij de hele dag op 19,5 graden staan? Want daarvoor heb ik geen Nest nodig. Mijn huidige domme thermostaat zorgt ook voor dat hij op temperatuur blijft. Verbruik is ook niet heel veel meer dan bij jou. Ik heb 170m2 en verbruik 14m3 op hele koude dagen (energielabel A 2016).
Het is wel weer mooi om in te zien dat de CV maar 2 uur aangaat voor de hele dag. Dan heeft het ook geen zin wat ik wens (uitzetten voor de periode 09:00-14:00) met het idee om te besparen.

• kx22
betaplayer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:37:
Hoe verwarm je?

Als je een warmtepomp gebruikt, zou ik voorzichtig zijn met zo'n regelingen ivm pendel-gedrag: het kan zuiniger zijn om minder te regelen, naar wat ik heb begrepen.
Die gaat er uiteindelijk wel komen, maar ik wil pas als mijn CV stuk is (cv uit 2016) en dan full eletric gaan.
Huidige contract op CV is van nogal een moeilijke partij, waar ik nog 3 jaar aan vast zit (pas afgesloten vanwege vloerverwarming problemen).

[ Voor 17% gewijzigd door kx22 op 07-02-2024 09:01 ]

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-01 16:25
kx22 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Dus als ik goed begrijp heb jij de hele dag op 19,5 graden staan? Want daarvoor heb ik geen Nest nodig. Mijn huidige domme thermostaat zorgt ook voor dat hij op temperatuur blijft. Verbruik is ook niet heel veel meer dan bij jou. Ik heb 170m2 en verbruik 14m3 op hele koude dagen (energielabel A 2016).
Het is wel weer mooi om in te zien dat de CV maar 2 uur aangaat voor de hele dag. Dan heeft het ook geen zin wat ik wens (uitzetten voor de periode 09:00-14:00) met het idee om te besparen.
Die conclusie kun je inderdaad trekken en hangt sterk af van je isolatie/warmteverlies. Heb je zoiets als HomeWizard om je verbruik in te zien over tijd? Dan kun je het met wat meer zekerheid aannemelijk maken.

Nou moet ik ook zeggen dat ik full-time thuiswerk dus dat dat in jouw case niet helemaal fair is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:06
Nachtverlaging bespaart. Ook met vloerverwarming (rekening houden met vertraging, je kan dus ook vroeger stoppen met stoken). Ook met warmtepomp (beperk hoeveel je verlaagt).
Alleen is het de vraag hoeveel het bespaart, en in hoeverre het nut heeft om een dure nest te kopen als je huidige thermostaat misschien voldoet.

Maak een accountje bij mindergas, log een week lang het gasverbruik (kan met historische data wellicht ook); en ga dan een week lang nachtverlaging (en afwezigheidsverlaging) toepassen, ook weer in mindergas steken, dat geeft je een indicatie hoeveel het scheelt.
Heb je een superdomme thermostaat, manueel draaien? Zodra je een dagprogramma kan instellen (al is het zo'n antieke met rode en blauwe plasticjes op de klok prikken) kan je dit gemakkelijk testen.

Een simpele weekthermostaat als een iSense is al slim genoeg om de aanwarmvervroeging automatisch bij te sturen, je hoeft geen dure connected thermostaat te gebruiken.

O ja, hoe minder goed geïsoleerd je huis is, hoe meer je bespaart met temperatuur verlagen als je er niet bent of slaapt. Dus als het echt veel scheelt, zet dan in de planning om de isolatie aan te pakken; dat bespaart op termijn nog veel meer ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 07-02-2024 15:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1