Hoe hoort een stook-olietank op 'slot' te zitten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
Ik heb weer wat leuks meegemaakt. :|
Buurman zijn opslagtank heeft een tijd staan lekken. Misschien door mijn toedoen.
Daar staat een ladder naast die ik wel eens leen, wellicht tegen de kraan gekomen.

Die kraan deugt niet naar mijn inziens. De hendel is super soepel, een kat 'm met een koppie open duwen. Een klein kind met een pink, voor de duidelijkheid. Naar beide kanten gaat kraan open, zowel naar links als naar rechts, in het midden is de kraan dicht maar daar zit geen palletje ofzo waar die invalt.

Hoort er niet een fatsoenlijke kraan op te zitten volgens een bepaalde veiligheidsstandaard?

Nu ben ik goed bevriend met die man en wel gezegd dat ik wel mee betaal maar ergens heb ik een gevoel dat het niet klopt. Ook zonde van een aardig bedrag. (250 euro ongeveer) Heb ik het uberhaubt wel gedaan.

Hij zei zelf dat ie mij nog wou waarschuwen voor die kraan maar is dus niet gebeurd, hij gaat de kraan ook vervangen.

Heb geloof ik geen aansprakelijkheidsverzekering. (Morgen even bellen)

Wat wil ik eigenlijk met dit topic?
Ik wil weten of er wettelijke eisen zijn aan zo'n tank met vervuilende olie. Een deugdelijke kraan? Ik heb gegoogled maar kwam alleen maar eisen tegen die over de tank gaan, niet over de kraan.

Aanvulling, ook nooit geweten dat daar olie inzit. Staat er nog maar een maand. Iedereen heeft binnen zijn olietankje staan. Hij ook maar dit is denk ik een opslagtank, 2000 liter. Lijkt mij ook wel gevaarlijk.
Plaats 'delict' Griekenland.

[ Voor 8% gewijzigd door Sunrise op 06-02-2024 21:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:53

jjust

Het leven is een strijd

Geen antwoord op je vraag maar als je de goede relatie met de buur wilt behouden zou ik gewoon die 250 euro betalen. Dat lijkt mij het bedrag wel waard.

Daarnaast lijkt het mij ook niet heel onredelijk als het door jou toedoen is gebeurd. Zelfs als de kraan misschien niet goed functioneerde.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:55
Is die 250 euro genoeg voor het afvoeren van de vervuilde grond? Ik zou nog op geen enkele manier aangeven dat het mogelijk je schuld is, want als er voor 250 euro aan olie de grond in is gelopen dan gaat het waarschijnlijk ook heel veel kosten om die grond professioneel te laten afvoeren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12

Yucon

*broem*

Gevaarlijk valt op zich nog wel mee, zo makkelijk brandt olie niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:00
jjust schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 06:14:
Geen antwoord op je vraag maar als je de goede relatie met de buur wilt behouden zou ik gewoon die 250 euro betalen. Dat lijkt mij het bedrag wel waard.

Daarnaast lijkt het mij ook niet heel onredelijk als het door jou toedoen is gebeurd. Zelfs als de kraan misschien niet goed functioneerde.
Nou dan leg je de verantwoordelijkheid voor die tank wel heel snel bij TS in plaats van zijn buurman. Het is ten eerste niet eens een vaststaand feit dat het door toedoen van TS komt. Maar nog belangrijker lijkt mij dat als je een stookolietank in je tuin hebt dat je dan zelf verantwoordelijk bent voor een goede afsluiting en dat als je weet dat het niet zo goed is afgesloten dat je dan zorgt dat er bijvoorbeeld niet direct ernaast een ladder staat. En dat als je buurman je ladder leent dat je hem over deze situatie waarschuwt. En misschien ook even gaat checken na afloop of er niets lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:32
Citroentjuh schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 06:57:
[...]

Nou dan leg je de verantwoordelijkheid voor die tank wel heel snel bij TS in plaats van zijn buurman. Het is ten eerste niet eens een vaststaand feit dat het door toedoen van TS komt. Maar nog belangrijker lijkt mij dat als je een stookolietank in je tuin hebt dat je dan zelf verantwoordelijk bent voor een goede afsluiting en dat als je weet dat het niet zo goed is afgesloten dat je dan zorgt dat er bijvoorbeeld niet direct ernaast een ladder staat. En dat als je buurman je ladder leent dat je hem over deze situatie waarschuwt. En misschien ook even gaat checken na afloop of er niets lekt.
ik zou ook voorzichting zijn met zomaar betalen en daarmee, al dan niet de schijn wekken, dat je (mede)plichtig hieraan bent. Ik weet niet hoe de Griekse wet in elkaar zit maar in Nederland heb je nog wel een probleem met de 'vervuilde' grond waar je onderzoek naar moet laten doen en mogelijk moet saneren en de vervuilde grond moet afvoeren. Dan gaan we het in Nederland niet meer hebben over andere bedragen die serieus in de papieren gaan lopen en niet goed te voorspellen zijn zonder verdere informatie wat dit voor consequenties kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jagermaster schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:25:
[...]

ik zou ook voorzichting zijn met zomaar betalen en daarmee, al dan niet de schijn wekken, dat je (mede)plichtig hieraan bent.
Door te betalen ben je toch niet direct aansprakelijk?

Daarnaast, juist als de buurman stelt dat 'je alleen maar even €250,- hoeft te betalen, is het eerder een schikking?

Het idee is dan toch juist dat hij je er niet meer over mag aanspreken?

Maar gezien wij geen verstand hebben van (Grieks) recht, het gewoon laten uitvechten door de verzekeringen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Gewoon 250 euro contant geven. Dan is daar later niets meer van te traceren mocht en later toch nog weer iets opspelen. En koop zelf een ladder. Dan heb je die van hem niet meer nodig.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
Bedankt voor het meedenken.

Ik ga wel de helft betalen zoals afgesproken maar ik erken geen schuld.
Sowieso nog rekeningen te vereffenen dus dan hoef ik bij wijze van spreken niet mijn portemonnee te trekken.

Ik denk ook dat ik voornamelijk mijn ei even kwijt wou. Het voelt en is oneerlijk maar zo is het leven. Overal je gelijk halen kost veel energie en maak je geen vrienden mee.

Qua milieu, tja dat is niet mijn verantwoordelijkheid, als hij de richtlijnen heeft gevolgd zit er een 'constructie' onder om lekkages op te vangen. Sowieso kan de olie niet naar mijn grond komen. Ik zit veel hoger en er zit nog een weg tussen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sunrise op 07-02-2024 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:55
Sunrise schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:21:

Qua milieu, tja dat is niet mijn verantwoordelijkheid, als hij de richtlijnen heeft gevolgd zit er een 'constructie' onder om lekkages op te vangen. Sowieso kan de olie niet naar mijn grond komen. Ik zit veel hoger en er zit nog een weg tussen.
Maar, een liter stookolie kost zo'n euro per liter als ik even op Google kijk.. is er echt 250 liter olie weggelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

Volgens mij is het verplicht dat er een opvangbak onder een olietank zit om te voorkomen dat er olie lekt in de grond.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
President schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Maar, een liter stookolie kost zo'n euro per liter als ik even op Google kijk.. is er echt 250 liter olie weggelopen?
Hij denkt 400 liter. 400x1,3 euro = 520 euro / 2 is 260 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Qua vraag: in Nederland moet er een deugdelijke kraan op te zitten wellicht met slot. Anders ben je het ook kwijt door mensen die denken dat ze het wel kunnen gebruiken.

In Griekenland, op papier wellicht wel. Maar in de praktijk is een kraantje dat een kind met een pink kan bedienen en waar je je ladder tegen kan stallen ook afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Barrycade schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:18:
Qua vraag: in Nederland moet er een deugdelijke kraan op te zitten wellicht met slot. Anders ben je het ook kwijt door mensen die denken dat ze het wel kunnen gebruiken.

In Griekenland, op papier wellicht wel. Maar in de praktijk is een kraantje dat een kind met een pink kan bedienen en waar je je ladder tegen kan stallen ook afdoende.
Ja er zal vast eu wetgeving zijn en daarvoor Griekse wetgeving maar Griekenland is inderdaad het wild west.
Niemand, bijna niemand belt politie voor dingen die niet mogen bij de buurman, want iedereen lapt de regels aan de laars dus de gekaatste bal komt dan keihard terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:56
@Sunrise

Hier hoort een olietank zo opgesteld te staan dat lekkage niet in de grond kan weglopen.
Dat zal daar wel niet het geval zijn.

Maar het is dus een kraan waarna er verder niks aangesloten is?

Wij produceren op het werk voor onze branders ook oliebuffer tanks.
Hierop zit ook een aftapkraan, deze voorzien we altijd van een dop of plug die de kraan afdopt.
Dus als de kraan open staat kan alleen de 100mm lange pijpnippel vol lopen, en daarna zit er een dop op.

Wil je aftappen zal je dus eerst de dop moeten verwijderen.
Wellicht is dit een goedkope oplossing om dit in de toekomst te voorkomen.

Een nieuwe kraan plaatsen zal met een deels volle tank lastig zijn.
Maar het is misschien wel verstandig de tank leeg te stoken, en dan de kraan te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Sunrise is het Belgie edit: Griekenland, overheen gelezen. Oh en een particuliere aansprakelijkheidsverzekering (in NL normaliter) is echt wel een aanrader, kost je bijna niets, maar op het moment dat je 'm wel nodig hebt zul je anders helemaal leeglopen.

[ Voor 14% gewijzigd door True op 07-02-2024 10:42 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 18:46
Ik zou sowieso verwachten dat er na een kraan een dop hoort te zitten.
Zie je ook vaak bij bijv. CV installaties, aftapkraan zit strandaard een dopje bij geleverd die vaak ook nog met ketting of iets dergelijk vast zit zodat je hem niet kwijt raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hoe goed ken je de buurman? Makkelijk geld verdienen zijn ze in sommige landen ook niet vies van. Laat wat olie op de grond lopen, vraag geld aan de nieuwe buurman .... ;)

Als je betaald heb je wel een goede relatie met je buren maar pas wel op dat er daarna niet weer spontaan situaties ontstaan die je op mag lossen met meer geld.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:34
Twazerty schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:15:
Volgens mij is het verplicht dat er een opvangbak onder een olietank zit om te voorkomen dat er olie lekt in de grond.
Wellicht is de regelgeving in Griekenland wat soepeler op dat vlak.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:50
Sunrise schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:22:
[...]Ja er zal vast eu wetgeving zijn en daarvoor Griekse wetgeving maar Griekenland is inderdaad het wild west. Niemand, bijna niemand belt politie voor dingen die niet mogen bij de buurman, want iedereen lapt de regels aan de laars dus de gekaatste bal komt dan keihard terug.
Nog niet zo heel lang geleden was het allemaal niet zo'n probleem, een beetje olie ergens weg laten lopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9NZf0hAHiyZfB05tSohCG7iCro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KA5FxZVqaE2jJ6Di1vpO3fE5.jpg?f=user_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
sh4d0wman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:09:
Hoe goed ken je de buurman? Makkelijk geld verdienen zijn ze in sommige landen ook niet vies van. Laat wat olie op de grond lopen, vraag geld aan de nieuwe buurman .... ;)

Als je betaald heb je wel een goede relatie met je buren maar pas wel op dat er daarna niet weer spontaan situaties ontstaan die je op mag lossen met meer geld.
Heel goed, we tafelen vaak en helpen elkaar. Nu spelen er toevallig twee dingen dus zal mij nu iets minder leuk vinden.
Heb hem namelijk ook gisteren verboden in mijn weg te boren om water van de buurman weg te houden van zijn huis. Zwembad loopt over van mijn buurman en dat water stroomt langs zijn huis wat vochtproblemen binnen creëert.

Vroeger was ons huis ook zijn huis dus hij voelt nu onmacht. Maar dat probleem hoeft niet ons probleem te worden. Hij kan ook boren op het terrein van de buren om het water weg te sluizen. Zwembad service heeft het vandaag opgelost, was iets kapot.

Nu kan ik de gleuf gaan dichten die hij al zonder toestemming geboord heeft. Ach ja ... zo is het leven, althans mijn leven. 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Yaksa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Nog niet zo heel lang geleden was het allemaal niet zo'n probleem, een beetje olie ergens weg laten lopen:
[Afbeelding]
Ja als het uit de grond komt kunnen we het best teruggeven. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
FRANQ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:34:
@Sunrise

Hier hoort een olietank zo opgesteld te staan dat lekkage niet in de grond kan weglopen.
Dat zal daar wel niet het geval zijn.

Maar het is dus een kraan waarna er verder niks aangesloten is?

Wij produceren op het werk voor onze branders ook oliebuffer tanks.
Hierop zit ook een aftapkraan, deze voorzien we altijd van een dop of plug die de kraan afdopt.
Dus als de kraan open staat kan alleen de 100mm lange pijpnippel vol lopen, en daarna zit er een dop op.

Wil je aftappen zal je dus eerst de dop moeten verwijderen.
Wellicht is dit een goedkope oplossing om dit in de toekomst te voorkomen.

Een nieuwe kraan plaatsen zal met een deels volle tank lastig zijn.
Maar het is misschien wel verstandig de tank leeg te stoken, en dan de kraan te vervangen.
Die hendel/afsluiting klopt voor geen meter, dat is mij wel duidelijk. Dat hij zo'n ondeugdelijke sluiting heeft op zoveel olie (2600 euro aan olie) is typisch grieks. Ik weet ook wel dat hij geen poot heeft om op te staan mocht het een verzekeringskwestie worden, die agenten lachen hem uit. Sowieso, was ik het wel of een van de zwerfkatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
brambo123 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:59:
Ik zou sowieso verwachten dat er na een kraan een dop hoort te zitten.
Zie je ook vaak bij bijv. CV installaties, aftapkraan zit strandaard een dopje bij geleverd die vaak ook nog met ketting of iets dergelijk vast zit zodat je hem niet kwijt raakt.
Idd een simpele dop was een oplossing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:56
Sunrise schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Idd een simpele dop was een oplossing geweest.
dat is het nog steeds voor toekomstige gevallen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
True schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:38:
@Sunrise is het Belgie edit: Griekenland, overheen gelezen. Oh en een particuliere aansprakelijkheidsverzekering (in NL normaliter) is echt wel een aanrader, kost je bijna niets, maar op het moment dat je 'm wel nodig hebt zul je anders helemaal leeglopen.
Ik heb weleens geïnformeerd maar ik weet niet meer wat daar is uitgerold. Ik weet wel dat we een huisverzekering hebben die schade dekt aan buren. Maar dan praten we meer over brand en wateroverlast.
Heb onze agent even gevraagd wat we nu precies hebben. Alles is in Grieks 🧐.
Pagina: 1