Af en toe geen boot maar schijf wel zichtbaar in bootmenu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayfano
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste mede-Tweakers,
Sinds een aantal dagen loop ik tegen een probleem aan waar ik zelf niet helemaal achter kan komen wat nou eigenlijk de oorzaak is en ik hoopte daarom dat iemand mij hierbij kan helpen

Sinds enkele dagen heb ik dat mijn PC niet volledig boot. Als ik hem opstart komt hij niet verder dan de BIOS logo van het moederbord. Als ik hem vervolgens met de knop uitzet en opnieuw opstart, de bootloader open zie ik de schijf er wel tussen staan als boot-optie. Vervolgens deze selecteren als boot geeft hetzelfde resultaat.

De huidige hardware die ik gebruik is bijgevoegd hieronder. De SSD waar Windows op geïnstalleerd staat is de Samsung 860 EVO. Dit is dus het probleemgebied waarschijnlijk. Ik heb onlangs witte kabels gekocht, maar gebruik alleen die van de CPU, GPU en 24-pin voor het moederbord. Qua software zijn alle drivers geupdatet en heb ik de laatste versie van Windows 11 23H2.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 290,43€ 290,43
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 113,83€ 113,83
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenNZXT H200 Wit€ 0,-€ 0,-
1KabelsCorsair Premium Individually Sleeved PSU Cables Pro Kit Type 4 Gen 4 Wit Wit€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 45,-€ 45,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 65,90€ 65,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018)€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 103,99€ 103,99
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 129,-€ 129,-

In mijn optiek kan het aan verschillende dingen liggen, waaronder
  1. De SSD, heb ik overgenomen van een oude computer van m'n werk, maar tot voorkort goed zijn werk gedaan.
  2. Het moederbord, zou dit gek vinden aangezien hij wel bij bootable drives staat. Hij blijft alleen bij het BIOS logo hangen dus dat vind ik raar.
  3. De kabels, het probleem doet zich voor eigenlijk enkele weken nadat ik deze kabels heb geinstalleerd. Echter heb ik inmiddels de originele kabels van de Corsair voeding weer in gebruik om dit uit te sluiten maar ook dan blijft het probleem zich voordoen. Dus dit lijkt me onwaarschijnlijk.
Het probleem deed zich voor het eerst voor na een Windows update, ik weet alleen niet meer specifiek of dit de update naar 23H2 was of hierna met een of andere driver.

Ik hoor graag van mensen die meer ervaring hebben hiermee of dit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayfano
Wat ik overigens vergeten ben te vermelden in de oorspronkelijke post is dat het natuurlijk ook software kan zijn waarvan ik denk dat het maar 1 optie kan zijn: verse installatie van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Ik denk toch dat het in de combinatie moederbord - SSD zit.
Als het aan Windows zou liggen, zou Windows wel moeten gaan opstarten en met een "Herstel"-scherm moetn komen. Als je daaraan twijfelt start je van een Windows installatiemedium op en voer je "Opstartherstel" uit, dan weet je het zeker dat het niet aan Windows ligt.

Als de SSD zichtbaar is in de BIOS, wordt hij correct herkend door het moederbord en zou het booten ook moeten lukken.
Vroeger moesten harddisks direct na het inbouwen eerst wordne "gedetecteerd" door het moederbord en werden de bij het opslagmedium behorende parameters gezet. Ik ken jouw BIOS niet, heeft die ook niet zo'n optie?
En sommige moederborden hebben een opstartvertraging die je aan/uit kunt zetten voor sommige opslagmedia. Zorgt die niet voor een mismatch met je SSD?
En heb je de SSD al eens verwijderd en opnieuw aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rayfano
Renault schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:00:
Ik denk toch dat het in de combinatie moederbord - SSD zit.
Er zijn in de tussentijd een aantal dingen die ik heb geprobeerd:
1. Windows clone op een andere SSD, kijken of dat het probleem oploste, deed het helaas niet.
2. Ik heb de nieuwste versie BIOS geïnstalleerd, had helaas ook geen effect.
3. Oude SSD met eerdere versie van Windows 11, die werkte wel!
4. System File Checker gerund om gecompromiteerde bestanden te repareren op de bootdrive.

Het probleem deed zich voor het eerst voor nadat ik een nieuwere Windows update aan had gezet en deze niet fatsoenlijk afrondde; m'n PC bleef nog een paar uur aan staan met zwart scherm na de update.

Sinds ik de SFC heb uitgevoerd en Windows boot via een M.2 SSD waarop ik m'n Sata SSD heb gekloned heeft het probleem zich niet meer voor gedaan de afgelopen 2 dagen. Dus ik denk dat het toch heeft gelegen aan corrupte bestanden in Windows.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!