Zwart bruin naar blauw bruin, help!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinos
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04-2024
Hoi allemaal!

Ik heb een lamp waarvan ik de snoer wil vervangen, maar hij is al oud en er zit een kleine trekschakelaar in het lampje verwerkt. Daardoor heb ik een zwarte en een bruine draad die nu in het kroonsteentje zitten, maar geen idee hoe ik de bruine en blauwe kabel van de nieuwe kabel moet verbinden. De een zeg bruin op bruin, de ander weer iets anders help!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Io7729koMj4tk5G6F_PcKdYtDrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmrci06kJB5ywkyzOGsB6UH9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Heb je een duidelijke foto van de trek schakelaar? Ik zie links ook een blauwe draad lopen.
Bruin zal de vaste voeding zijn en zwart het schakelcontact. Zwart gaat op de bruine nieuwe draad en blauw op de blauwe linksachter in de foto. Bruin (links vd kroonsteen) gaat naar de trekschakelaar.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 15:43
Wisselstroom dus maakt niet veel uit

Maar volgens mij zit ie intern al verkeerd,

Blauw gaat hier naar de schakelaar, en daar komt zwart vandaan als schakeldraad.

Normaal doe je bruin (spanning) naar de schakelaar en dan met zwart (spanning geschakeld) naar de lamp. En dan via blauw (nul) sluit je het circuit.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinos
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04-2024
Bij deze nog een duidelijkere foto van het lampje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNv8fuybF6EY7Xq7tQEo095V0O8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14smxNQuszsDRTuBa54wdpd8.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft altijd zo gewerkt, ik heb daar zelf nog nooit iets aan veranderd. De oude stroomkabel bestaat enkel uit twee wit geïsoleerde kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Je wil dus gewoon de voedingskabel van de lamp vervangen? 2 oude draadjes van de kroonsteen af, 2 nieuwe er op... Klaar.

En nee het maakt niet uit als je ze omwisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Als je het echt netjes wilt doen, dan in de lamp blauw en bruin omwisselen (ervan uitgaande dat de fittinghouder qua kleuren correct is aangesloten) Daarna op de kroonsteen bruin op zwart en blauw op blauw.

Qua werking maakt het allemaal niet uit, qua veiligheid is het echter beter om de fasedraad op de plus van de lamp te hebben i.p.v. het grote gedeelte van de fitting onder spanning te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-05 23:31
Ik wil eigenlijk iets onaardigs zeggen, maar het is goed bedoeld. De TS wil met 220V gaan prutsen, maar gezien zijn beide posts vraag ik me af of hij dit niet beter uit kan besteden. Je basiskennis is zodanig dat je de zelfs de stroomkring niet herkent, en dat doet mij vermoeden dat dit niet je werk- of interesse gebied is. Je zult dus ook niet in staat zijn om informatie op internet op waarde te schatten (zoals je al aangeeft in je startpost). Heb je niet iemand in je kennissenkring die voor een biertje dit voor jou wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Groningerkoek schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:42:
Als je het echt netjes wilt doen, dan in de lamp blauw en bruin omwisselen (ervan uitgaande dat de fittinghouder qua kleuren correct is aangesloten) Daarna op de kroonsteen bruin op zwart en blauw op blauw.

Qua werking maakt het allemaal niet uit, qua veiligheid is het echter beter om de fasedraad op de plus van de lamp te hebben i.p.v. het grote gedeelte van de fitting onder spanning te hebben.
Als hij spreekt van een snoer dan vermoed ik dat het in een stopcontact zit en dan vervalt dit al als je de stekker omdraait.
TomsDiner schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:51:
Ik wil eigenlijk iets onaardigs zeggen, maar het is goed bedoeld. De TS wil met 220V gaan prutsen, maar gezien zijn beide posts vraag ik me af of hij dit niet beter uit kan besteden. Je basiskennis is zodanig dat je de zelfs de stroomkring niet herkent, en dat doet mij vermoeden dat dit niet je werk- of interesse gebied is. Je zult dus ook niet in staat zijn om informatie op internet op waarde te schatten (zoals je al aangeeft in je startpost). Heb je niet iemand in je kennissenkring die voor een biertje dit voor jou wil doen?
Voor 2 draadjes??? Het is trouwens 230...

[ Voor 34% gewijzigd door Ligone op 06-02-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
Het maakt - in dit geval - dus niet echt uit.

Als we het dan over veiligheid hebben, boeiender dan die kleurtjes is om alle kroonsteentjes uit je huis te verbannen en te vervangen door:

https://www.sandervunderi...ant-zakje-a-10-stuks.html

Ook bij de lokale Gamma verkrijgbaar maar dan voor 3x die prijs.
Pagina: 1