iTunes (certificaat?) probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Sinds een paar weken krijg ik bij opstarten van iTunes steeds een pop-up met de foutmelding 'iTunes kan de identiteit van de server init.itunes.apple.com niet verifiëren'.

Ik gebruik een oudere Mac Mini met MacOS High Sierra.

Al van alles geprobeerd wat op het officiële Apple forum wordt vermeld, waaronder:
- iTunes bijgewerkt naar de nieuwste versie. Ik gebruik een oudere Mac Mini en iTunes is nu versie 12.8.3.
- Browser cache gewist.
- sleutelhanger, geen rode items zichtbaar.
- Verisign-certificaten verwijderen. Er wordt dan een foutmelding weergegeven en de certificaten worden niet verwijderd. (Het account heeft beheerdersrechten).
- Er is één blauwgekleurd certificaat 'ontwikkelaar-ID certificeringsinstantie.' De velden 'SSL' en 'Bij gebruik van dit certificaat' waren daar al correct ingesteld, zoals door iemand beschreven op Apple forums.
- Modem en router gereset. Verder geen instellingen gewijzigd.

Heeft iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:57
Een nieuwere Mac kopen?

Sorry, moest even. Ik vermoed dat er toch op een bepaald moment een mismatch blijft bestaan tussen jouw oude software en wat de Apple server wil accepteren. Welk model Mac is het? Zijn er workarounds om daar toch iets nieuwers op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Thanks. Dat is een goede en ben ik in principe ook toe bereid. Gebruik de MacMini echter uitsluitend headless als mediacenter.
Betreft een MacMini uit 2013 en heb sindsdien een flinke collectie en (slimme) afspeellijsten in iTunes opgebouwd. Ik geloof dat ik dat niet zomaar overzet naar Apple Music zonder ‘nuances’ in die afspeellijsten te verliezen (bijv tracks met een beoordeling groter dan x en die in het jaar y zijn toegevoegd).
Machientje draait verder ook nog prima dus om m nou voor 1 foutmelding te moeten vervangen is ook wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:59
- Verisign-certificaten verwijderen. Er wordt dan een foutmelding weergegeven en de certificaten worden niet verwijderd. (Het account heeft beheerdersrechten).
Welke foutmelding wordt dan weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Pendora schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:43:
[...]

Welke foutmelding wordt dan weergegeven?
'Er heeft zich een fout voorgedaan tindens het verwindervan Verisign [....]

UNIX{Operation Not Permitted}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Als er inmiddels root certificaten verlopen zijn ga je dit soort meldingen krijgen, tenzij je bijv. de root certificaten uit een nieuwere Mac met bijv. macOS Sonoma kunt inlezen.

Als het root certificaat niet vertrouwd wordt is de hele keten niet meer vertrouwd.

Dat laat zien dat High Sierra intussen dusdanig verouderd is dat het tijd gaat worden voor een upgrade, of je moet de meldingen negeren en het ding van ‘t internet afsluiten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:59
rangatang schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:29:
[...]

'Er heeft zich een fout voorgedaan tindens het verwindervan Verisign [....]

UNIX{Operation Not Permitted}'
Schakel SIP uit. Dan kan je het wel verwijderen:
https://www.appletips.nl/...on-rootless-uitschakelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Ok, weer een stapje verder. Is via bovestaande inderdaad gelukt om de Verisign certificaten te verwijderen. Ik dacht dat ze daarna opnieuw zouden worden gedownload, maar dat lijkt niet het geval. Levert dat een beveiligingsrisico op?

Itunes net weer opgestart en (vooralsnog) de melding niet meer gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:32

nelizmastr

Goed wies kapot

rangatang schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:55:
Ok, weer een stapje verder. Is via bovestaande inderdaad gelukt om de Verisign certificaten te verwijderen. Ik dacht dat ze daarna opnieuw zouden worden gedownload, maar dat lijkt niet het geval. Levert dat een beveiligingsrisico op?

Itunes net weer opgestart en (vooralsnog) de melding niet meer gezien.
High Sierra kan geen nieuwere certificaten ophalen dan je al had, je krijgt de certificate store vanuit de software updates mee namelijk. Die zijn al een paar jaar geleden gestopt.

Ja het is een beveiligingsrisico omdat je aan Verisign gelieerde certificeringsinstanties niet meer kunt vertrouwen en de echtheid van certificaten niet meer kunt verifiëren.

Dat gezegd hebbende, als je alleen iTunes gebruikt en niet meer gaat internetten via Safari is het te overzien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:59:
[...]

High Sierra kan geen nieuwere certificaten ophalen dan je al had, je krijgt de certificate store vanuit de software updates mee namelijk. Die zijn al een paar jaar geleden gestopt.

Ja het is een beveiligingsrisico omdat je aan Verisign gelieerde certificeringsinstanties niet meer kunt vertrouwen en de echtheid van certificaten niet meer kunt verifiëren.

Dat gezegd hebbende, als je alleen iTunes gebruikt en niet meer gaat internetten via Safari is het te overzien.
Thanks. Mac Mini wordt inderdaad alleen als centrale muziekbibliotheek in thuisnetwerk gebruikt en er wordt verder niet mee gebrowsed etc.
Dus dan laten we het voor nu zo en ga ik ondertussen sparen voor een nieuwe (wat zijn die dingen duur geworden, zeker aangezien je niet meer zelf wat kan upgraden achteraf..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Te vroeg gejuicht. Zeker 6-7 keer opnieuw aangezwengeld de afgelopen dagen zonder de foutmelding te zien. Tot hij zojuist toch weer verscheen. Na wegklikken werkt itunes gewoon, maar punt is dat ik als de MacMini uit is geweest iedere keer op de MacMini moet inloggen om eerst de melding weg te klikken als ik bijv in de woonkamer vanaf de MacMini wil streamen naar de AppleTV.

Iemand nog andere tips, of moet ik echt gaan sparen voor een nieuwe?

[ Voor 3% gewijzigd door rangatang op 12-02-2024 20:57 ]

Pagina: 1