Isolatie rondom raamkozijn in uitbouw verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• keepsmiling
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-04-2025
Vanwege klachten gerelateerd aan kou in een erker, heb ik de schaaflat boven het kozijn verwijderd. Daar is te zien dat de originele isolatie (piepschuim blokken) voor een groot deel weg zijn. Je voelt letterlijk de wind door de gaten naar binnen waaien. Hoe kan ik deze isolatie het beste herstellen? De makkelijkste optie is een grote dot purschuim maar ik vermoed dat er elegantere oplossingen zijn.
...

Beste antwoord (via keepsmiling op 07-02-2024 14:53)

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
Afpurren met flexfoam is meer dan voldoende en het beste negeer je spookverhalen.

Alle reacties

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:26
ik zou purschuim afraden als primaire isolerende partij in deze.
Je zou stroken rockwool kunnen gebruiken. Wel zorgen dat er geen koude bruggen ontstaan. De isolatie dus niet tegen de buitengevel aandrukken, hier moet ruimte tussen zitten.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Heb je wat foto's van de situatie? Het is nu moeilijk te beoordelen wat de beste oplossing gaat zijn. Hoeveel werkruimte heb je om de isolatie te vervangen?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:42
@bakkie1985 als de wind er nu doorheen waait zou ik naast steenwol er ook nog een dampopen folie aan de buitenkant aanbrengen. Inderdaad niet aandrukken aan de gevel. Minimaal 2, maar beter meer ruimte ertussen.

• keepsmiling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7avyyyrb8z8nAXxLAlWCSOrgC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssXKxEuntWfbQUSeoDbg0if9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgP4HWEyB_M2ZKBMbFWiRAz_8oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPWVugeSK0IxcR04deeedS7q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blLiutK2lkr4hRchMWYjHtKpcE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sovkzwKaFKjnZuXnJ1i3ymYr.jpg?f=fotoalbum_large

• keepsmiling
Dank voor jullie reactie. Hierbij een aantal foto's toegevoegd

• keepsmiling
Het is voornamelijk piepschuim wat er zit. Ik zou hier een laag kunnen afhalen/afschaven en dan steenwol en dampopen folie kunnen gebruiken?

• keepsmiling
Het grote gat aan de rechterkant (3de foto) gaat naar de spouwmuur van het hoekhuis. Als de wind op de gevel staat, is er een enorme winddruk die je ook in de spouw merkt en de spouwlucht is niet echt fris. Dus de oplossing moet dus echt goed luchtdicht worden. Het gat aan de linkerkant -eerste foto- is naar de buitenlucht (overkapping van de erker). Maar ook over de hele breedte van het raam voel je de tocht onder/tussen de isolatie doorkomen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Purren wat je purren kan (met beleid), afsnijden en dicht tapen.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:26
twain4me schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:06:
Purren wat je purren kan (met beleid), afsnijden en dicht tapen.
Goeie grap maar met Pur ga je hetzelfde creëren als nu. Snap niet zo goed waarom je dit zou adviseren?
Pur laat zo makkelijk vocht door dat je 1 grote natte bende krijgt met schimmels als gevolg.

[ Voor 14% gewijzigd door bakkie1985 op 06-02-2024 19:40 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je creerd niet het zelfde als nu (namelijk de gaten in de isolatie zijn weg) en de kieren mochten die er nog zijn of terug komen zijn afgedicht door het tape en dat is ook nog eens damp dicht. opzich kan steenwol ook maar dat is een stuk moeilijker aftapen Als er dan noemenswaardig vocht achter komt is dat vocht van buiten en is er daar iets niet helemaal in orde.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met dat pur makkelijk vocht door laat, steenwol is zelf volledig dampopen.

• frennek
In zulke kleine ruimtes kan je helemaal niets met folies beginnen. Het advies om de buitenkant open te maken om een folietje aan te brengen tegen de tocht is echt te overdreven voor zo'n klein detail. Volledig met @twain4me eens, rondom afpurren, afsnijden en de boel zoveel mogelijk aftapen met aluminiumtape. De situatie naar buiten is dan meer dampopen dan naar binnen.

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-01 17:14
Gebruik ipv alu tape liever speciale tape van bijvoorbeeld Siga.

• frennek
Walker1974 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:33:
Gebruik ipv alu tape liever speciale tape van bijvoorbeeld Siga.
Wat is er mis met een goedkoop rolletje alutape in deze situatie? Voldoet meer dan prima.

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-01 17:14
Alutape heeft geen langdurige hechting op steenachtige ondergronden.

Acties:
  • Beste antwoord

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
Afpurren met flexfoam is meer dan voldoende en het beste negeer je spookverhalen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
Vergeet bij erkers zeker niet dat het (platte) dakje vaak niet f nauwelijks geïsoleerd is. Kou vanuit de lucht valt daar zo doorheen. Daarnaast hebben ze vaak veel meer glas dan gevel, glas is altijd minder goed isolerend dan een gevel. Erkers zien er dus leuk uit maar zijn eigenlijk altijd enorme koudebruggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• frennek
Walker1974 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:14:
Alutape heeft geen langdurige hechting op steenachtige ondergronden.
Daar is hier toch ook geen sprake van? Tapen op de steenachtige ondergronden is toch al geen doen hier in de hoeken, daar heb je geen vlees op de muur om goed af te kunnen tapen, want er gaat maar een dunne plaat hout voor. De kiertjes aan de zijkant gaan het verschil in vochthuishouding hier niet maken hoor, daar zou ik mij niet druk om maken.

• frennek
No Hands schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:12:
Vergeet bij erkers zeker niet dat het (platte) dakje vaak niet f nauwelijks geïsoleerd is. Kou vanuit de lucht valt daar zo doorheen. Daarnaast hebben ze vaak veel meer glas dan gevel, glas is altijd minder goed isolerend dan een gevel. Erkers zien er dus leuk uit maar zijn eigenlijk altijd enorme koudebruggen.
De koude problemen komen inderdaad zeker niet van dit kleine stukje detail. Als het hier tocht, zal het ergens anders waarschijnlijk ook tochten. Plafond is inderdaad de grote verdachte waar veel winst te behalen valt, maar dan moet er wel een stuk meer gesloopt gaan worden.
Pagina: 1