Alamat zonnepanelen enkele keren eruit gesprongen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:38
Als eerste te vermelden : ik heb geen installatie kennis op het gebied van elektische installaties.
Afgelopen jaar is bij mij enkele keren de alamat van de zonnepanelen eruit gesprongen.
Ik zie dan telkens de storing : 1302 installatiefout netaansluiting in de app.
SMA sunny boy omvormer aanwezig.

Tevens heb ik de vraag of de meterkastaansluiting wel klopt.
In verband met leverproblemen is bij de installatie ipv een 4KW een 5 KW SMA omvormer gemonteerd.
In de meterkast zie ik echter wel een 20A alamat zitten ( 30mA )
Bedrading naar omvormer is 2,5 mm2
Mag dit ?

Niet vaak, maar ik zag afgelopen jaar al enkele keren een opwek van 5000W. Dit lijkt me toch teveel voor een 20A alamat. ( en 2,5 mm2 bedrading )

Ik zie op de SMA website dat een 30mA alamat wel gemonteerd kan worden, maar alleen als een instelling is gewijzigd in de omvormer. Ik vraag mij af of dit is gebeurd.

Ik lees ook dat vele gebruikers met eenzelfde storingsmelding deze hebben verholpen met plaatsen van een 100mA / 300mA alamat.

Helaas krijg ik de installateur van de zonnepanelen ( nog ) niet in beweging.

Jullie mening gevraagd over de aansluitingen.
Is een SMA omvormer overigens te begrenzen ?? ( bv tot 4600W )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je een aardlekautomaat waarop je kunt zien of het de aardlek of de installatieautomaat is die uitspringt? Dan weet je namelijk of dit inderdaad een aardfout of een harde kortsluiting is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je installateur ff modbus aanzet, kan je alles uitlezen en beperken.
(en even home assistant ergens op draaien)

Screenshot (maar het is nu donker)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMgS6jnlogJRy2ExD-p3dLSJsTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWZTGpU9fYYkLSSMdnKIpKLk.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 14:36
Er spelen twee problemen door elkaar heen.

1. Het vermogen dat maximaal kan worden terug geleverd
- Oplossing 1: omvormer begrenzen op 20 amp.
- oplossing 2: ac kabel verzwaren naar minimaal 4mm2 en een B25 automaat plaatsen.

2. De maximale foutstroom die de alamat toestaat.
Vervang de alamat naar een 100 of 300mA variant en dit probleem is verholpen. Dit speelt bij heel veel stringomvormers.

Enkele extra vragen:
- Hoe lang is het kabel traject van meterkast tot omvormer ongeveer?
- welke netaansluiting heb je?

[ Voor 6% gewijzigd door Skubba op 10-02-2024 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Skubba schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:51:

- Oplossing 1: omvormer begrenzen op 4000 watt (is 20 amp). De door jou genoemde 4600 watt is nog steeds te veel.
- oplossing 2: ac kabel verzwaren naar minimaal 4mm2 en een B25 automaat plaatsen.
230 V x 20A = 4600 W
Meestal gaat de netspanning omhoog bij veel invoeding (in de omgeving)
Voorbeeld: 246 V x 20 A = 4920 W vaak genoeg gezien hier
ook af en toe 245 V x 20,7 A (kortstondig ca. 11 minuten) = 5072 W
Getuigen: de productiemeter (finder) en de omvormer
Uitval: Geen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Skubba schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:51:

- Oplossing 1: omvormer begrenzen op 4000 watt (is 20 amp). De door jou genoemde 4600 watt is nog steeds te veel.

2. De maximale foutstroom die de alamat toestaat.
Vervang de alamat naar een 100 of 300mA variant en dit probleem is verholpen. Dit speelt bij heel veel stringomvormers.

Enkele extra vragen:
- Hoe lang is het kabel traject van meterkast tot omvormer ongeveer?
- welke netaansluiting heb je?
Klopt, er spelen 2 problemen.

-Kabeltraject is ongeveer 5m
-1x35A aansluiting is aanwezig

[ Voor 16% gewijzigd door pjotter1965 op 01-03-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De 4000w doet het hier prima op een 16A automaat. Dus 5000 zal ook wel gaan op 20A (vaak stijgt je netspanning al richting de 240v, dan zit je op 20.8A. Een 25A automaat is IMHO onzin.

Maar de 30mA is wel een issue, 100 is aangeraden door SMA voor veel modellen, tenzij de dealer een instelling aanpast. (Welke een klein beetje rendement kost)

Zonde om dan te gaan begrenzen, als je probleem met een 20A/300mA alamat opgelost is. (en dikkere draden trekken)

Overigens kan 100mA ook, maar die waren vele malen duurder dan 300mA toen ik er 1 zocht.

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 10-02-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 14:36
dunklefaser schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:11:
[...]

230 V x 20A = 4600 W
Meestal gaat de netspanning omhoog bij veel invoeding (in de omgeving)
Voorbeeld: 246 V x 20 A = 4920 W vaak genoeg gezien hier
ook af en toe 245 V x 20,7 A (kortstondig ca. 11 minuten) = 5072 W
Getuigen: de productiemeter (finder) en de omvormer
Uitval: Geen
Eens, ik zat te slapen.

Er even vanuit gaan dat de alamat toch vervangen wordt, zou ik 'm toch meteen naar 25 ampere overzetten. Een B25, 300mA.

Hierboven wordt nog genoemd dat dat onzin is, maar gezien het erg korte kabeltraject én het feit dat er toch al gewisseld is, is het een kleine extra moeite. Hiermee sluit je beide oorzaken volledig uit. Daarnaast heeft niemand het nog gehad over de eis ( IEC 61439) om een automaat maximaal 80% te belasten ivm hitte ontwikkeling in de kast.

Als je de installateur dan tóch terug laat komen, denk dan ook aan de REM automaat indien deze niet geplaatst is en je internebedrading / aardleks maar 40 amp aan kunnen.

[ Voor 42% gewijzigd door Skubba op 10-02-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Door te kijken naar het moment van uitval kun je eenvoudig de oorzaak bepalen.

Ruim onder max vermogen en wellicht nattig/onweer weer -> aardlek. Komt vaak voor bij deze omvormers (sowieso 30mA afgeraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
@Rukapul Uitval is voorgekomen bij verschillende omstandigheden, zowel ijzel als bij lichte regen als bij een zonnige dag.

@_ferry_ Goede tip. Nooit mijn netspanning gecontroleerd, vanmorgen was deze 236 V, rond 12u was deze 240 V. ( meetwaarden in omvormer )
Eens kijken wat deze is in Mei / Juni

@Skubba Ik had vooraf ook de gedachte dat een 25A (300mA ) alamat met 4 mm2 bedrading de oplossing zou zijn. Jouw opmerking over de remautomaat brengt mij nog meer aan het twijfelen. Die is namelijk niet aanwezig.
Nu liggen onze zonnepanelen oost-west en let ik zelf veel op eigen gebruik, dus staat er niet veel apparatuur tegelijkertijd aan ( 2 persoons-huishouden )
Maar het verbaast me wel dat ik zelf nooit gehoord heb over de remautomaat icm zonnepanelen.
Is dit geen wettelijke verplichting om deze te installeren bij het plaatsen van zonnepanelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@pjotter1965 Is dit geen wettelijke verplichting om deze te installeren bij het plaatsen van zonnepanelen.

De wetgever gaat er vanuit dat je de installatie door een bedrijf/monteur laat onderhouden/modificeren . Vooral als jezelf geen kennis bezit. Dit bedrijf dient hier voor je koopwoning hier op te wijzen .
Nu ben je als woning eigenaar zelf 100% verantwoordelijk hoe je dat doet of niet doet.

Bij ernstige ongelukken vooral naar derden kan dat wel eens problemen geven.

Betreffende de aardlek, ook ik heb een 20A B 300mA erin zitten. Vooral op droge winterse dagen wipte de aardlek er wel eens uit bij de start.

[ Voor 13% gewijzigd door habbekrats op 12-02-2024 13:34 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@habbekrats @pjotter1965 Ik interpreteer de eisen van de NEN1010 en de specificaties van de onderdelen zo, dat je, omdat de NEN1010 in het bouwbesluit als verplicht wordt gesteld, je verplichten tot:
  1. of een rem-automaat
  2. of hoger gespecificeerde onderdelen
  3. of alamats, die begrenzen zelf óók de stroom
Het gaat in de praktijk echter zelden tot nooit fout, (je moet hele hoge solar opbrengst hebben, tegelijk met hoog verbruik) en tot nu toe is bijna niemand hiervan op de hoogte.

Eerst moest iemand zich realiseren dat er een situatie kan ontstaan dat de (maximum) solar opbrengst samen met het maximum van de netaansluiting boven de specificatie van een aardlekschakelaar kan uitkomen.
En dan bovenstaande 3 oplossingen bedenken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Ik ga voor een andere alamat met 100mA of 300mA aardlek.

Nu is een YMVK 3x2,5 mm2 bedrading aanwezig, lengte ong 5 meter.
In theorie zou dus maximaal 5000/230= 21,7 A door de kabel gaan ( ik weet dat dit in praktijk minder Ampere is / vandaag 237 V aanwezig )

Ik was dus op zoek wat volgens NEN 1010 de max. toegestane stroomsterkte mag zijn.
Ik kom daarbij de volgende tabel tegen.
Dus 21,7 A door 2,5mm2 is dus toegestaan ??? Of is dit overzicht niet meer aktueel ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4Y-LnW_bjxr-w-_0QhGgNRjB1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUZ2ABsw3Zy2PCv3yQOwX2d3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door pjotter1965 op 01-03-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@pjotter1965 Voor een vast aangesloten toestel kun je bv https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning gebruiken.

Als ik daar wat gegevens inzet bv installatiemethode A1 , L= 5 meter Ib 22A is 2,5mm2 prima. Beter mag en geeft iets minder spanningsverlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j5EppJOkBgXKNIvZRiEu59Kk1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZwnQeOBERBSuAPihpMzX95b.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYsmVl7rHHm00R1-AHr3pE7feOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMnl9aIy6Vuh1E8kPXcqJdUX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door habbekrats op 25-02-2024 19:13 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
Even een terugkoppeling :
Ik heb een alamat 25A met 300mA aardlek laten plaatsen. Tevens is de 2,5 mm2 bedrading naar de omvormer vervangen voor 4 mm2.
Geen uitval meer gehad sindsdien 😃😃😃
Pagina: 1