Zwaar kunstwerk ophangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:49

IkWilbert

Het is mij!

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wil een zwaar kunstwerk aan de muur ophangen. De muur is een binnenmuur in een nieuwbouwwoning van ytong of cellenblokbeton.

Ik denk dat het geheel een kilo of 15 a 20 weegt. Achter de lijst zit een metalendraad om het op te hangen met een haak of schroef.

Hoe kan ik dit het beste doen? Moet ik speciale pluggen hebben? En zo ja, welke zijn goed?

Hieronder wat foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ym7qYSidBE3PYnQI-e5OG2Bnaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjS4URIA36mzw7Ev9u8K5xcP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cmGGlZyWWr_QOZ8RkvMBBorsvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TeWJEoNE32fchQWdPL8iket.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwvvNxiNDyV8A7sHQBPLDvKKZjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7p0WAd1YbrJshRDCIMiMPpa.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

Beste antwoord (via IkWilbert op 06-02-2024 16:25)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
20 kg kun je nauwelijks zwaar noemen. Een gewone Fischer 10x50 Duopower met schroef houdt dat met gemak (en dan kun je zelf ook nog aan schilderij gaan hangen).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Heb je aan de andere kant een kast zitten? Dan is het het makkelijkste om 2 gaten erdoorheen te boren met een metalen plaat en 2 draadeinden van M8/ M10 erin ofzo. Die kun je dan prima ophangen.
Kan dat niet: kijk dan eens naar de Fischer Duo pluggen van 10x55 oid, daar zou je er dan bv 4 van kunnen gebruiken en dan gaat het geheel nergens heen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +21 Henk 'm!

• Sethro
20 kg kun je nauwelijks zwaar noemen. Een gewone Fischer 10x50 Duopower met schroef houdt dat met gemak (en dan kun je zelf ook nog aan schilderij gaan hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:23
Ik zou dit gewoon aandurven met een schroef/plug combi van Ø8 of Ø10. Daar hang je een auto aan op. (mits je er niet iedere dag aan gaat lopen zwaaien). niet lastiger maken dan het is. Als je het echt niet vertrouwt sla je een ankerbout. maar lijkt mij vrij overdreven. Beetje TV met beugel ect weeg ongeveer hetzelfde.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sethro
Atlas schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:10:
Heb je aan de andere kant een kast zitten? Dan is het het makkelijkste om 2 gaten erdoorheen te boren met een metalen plaat en 2 draadeinden van M8/ M10 erin ofzo. Die kun je dan prima ophangen.
Kan dat niet: kijk dan eens naar de Fischer Duo pluggen van 10x55 oid, daar zou je er dan bv 4 van kunnen gebruiken en dan gaat het geheel nergens heen :)
Een metalen achterplaat voor een schilderijtje :D

We hebben het over 20kg niet 1000kg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:10:
Met 4 Fischer Duopower van 10x55 kan je een olifant aan een betonnen muur verankeren :D Ik heb met 6 stuks 6x30 een 37kg TV aan een (cellen)betonmuur hangen, en dat is eigenlijk al zwaar overkill.

Ik zou dit schilderij gewoon met 1x 6x50 fischer duopower aan de muur hangen. Dat is al meer dan genoeg, de neerwaartse kracht die op de plug komt te staan valt ook wel mee. Het schilderij hangt toch vlak tegen de muur.

Als je per sé meer zekerheid wil hebben ga je voor 1x 8x50.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:07
Sethro schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:17:
[...]

Een metalen achterplaat voor een schilderijtje :D

We hebben het over 20kg niet 1000kg.
Ik miste alleen nog in het verhaal om het ook met chemisch anker te doen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

Fisher Duo zijn inderdaad wel superpluggen. Voor een TV op een holle wand heb ik een plaatje gemaakt, maar voor Ytong etc is dat niet nodig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:49

IkWilbert

Het is mij!

Topicstarter
Bedankt allen, Fisher Duo pluggen it is.
Fijn om te horen dat ze geschikt zijn en ook een behoorlijke belastig kunnen hebben.
Is las zoveel verschillende verhalen online dat ik door de bomen het bos niet meer zag.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
IkWilbert schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:25:
Bedankt allen, Fisher Duo pluggen it is.
Fijn om te horen dat ze geschikt zijn en ook een behoorlijke belastig kunnen hebben.
Is las zoveel verschillende verhalen online dat ik door de bomen het bos niet meer zag.
Een Fischer Duopower 6x50 heeft al een draagvermogen van zo'n 90KG in een betonnenmuur. Ik weet niet of dat onder de meest optimale omstandigheden is (perfect geboord in een perfecte betonnen muur) of dat het zelfs nog een veilige marge is.. maar je schilderij zal wel blijven hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

Overigens, los van draagvermogen, een schilderij dat aan twee horizontaal verspreide pluggen hangt schuift minder snel scheef.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:44

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het verbaast me een beetje hoe men over het feit heen stapt dat het hier om cellenbeton (gips) gaat. Daar kan je zeker wat aan ophangen, maar als je wat lomp gaat aandraaien en je plug begint door te draaien neemt de belastbaarheid echt wel flink af. Ik zou wel de cellenbetonpluggen nemen hoor.

https://www.fischer.nl/nl...n-pluggen/gasbetonplug-gb of
https://www.fischer.nl/nl...en/cellenbetonanker-ftp-k

[ Voor 11% gewijzigd door superduper op 06-02-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:29
Dit kan met behulp van de juiste haak 50 kg aan, https://www.artiteq.com/product/click-rail-pro/
De haken zelf gaan tot 20 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Als het trouwens veel geld/waarde vertegenwoordigt dan ben ik ben zulke wandjes toch snel geneigd om niet op 1 schroef/bout te vertrouwen. Dan maak ik liever een metalen plaatje met daarop dan een haak gelast, dan is het gemakkelijker om meerdere bevestigingspunten aan de muur te hebben. (Scheelt ook wel dat ik dat soort dingen op het werk even snel kan maken, maar misschien heb je een kennis die dat voor je kan doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53
stin00 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Een Fischer Duopower 6x50 heeft al een draagvermogen van zo'n 90KG in een betonnenmuur. Ik weet niet of dat onder de meest optimale omstandigheden is (perfect geboord in een perfecte betonnen muur) of dat het zelfs nog een veilige marge is.. maar je schilderij zal wel blijven hangen.
Fisher Duopower 6x50 in beton is inderdaad 1,65 kN, maar in cellenbeton 0,15 - 0,55 kN, afhankelijk van de sterkte van het cellenbeton. Zo te zien is de "standaard-sterkte" G4, dan zit je op die 0,55 kN, dus dat is al best veel. Maar in cellenbeton heb je significant minder draagkracht dan in beton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
Ja maar dit is de treksterkte, en de kracht van het schilderij staat daar haaks op. Je gaat dan snel richting de breeksterkte van de schroef en die is bij 5mm zomaar een paar honderd kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:48
Dit is afschuivende kracht
1 schroef met duopower plug is prima.
Zou wel de dikste passende schroef gebruiken.
6x50 kan 4 en 5mm schroef in.
Dan beste 5mm pakken zodat hij goed spreidt en klemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 11:55
en wat ook nog wel eens wil helpen is een net te klein boortje nemen. Pluggen van 6 mm passen vaak strak in een gat van 5.5 mm (of 5 als je een keer extra de boormachine heen en weer haalt in het gat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 15:57
Eupeodes schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:58:
en wat ook nog wel eens wil helpen is een net te klein boortje nemen. Pluggen van 6 mm passen vaak strak in een gat van 5.5 mm (of 5 als je een keer extra de boormachine heen en weer haalt in het gat).
Daar zou ik bij cellenbeton wel een beetje mee oppassen.. als het te strak is kan de schroef ook de cellenbeton naar buiten gaan drukken en dan is cellenbeton wel heel gevoelig voor scheurtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
je moet het inderdaad zeker niet overdrijven, de plug moet er nog wel goed in te duwen zijn (een hamer zou niet nodig moeten zijn op massieve muren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04
Krijnemans schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Daar zou ik bij cellenbeton wel een beetje mee oppassen.. als het te strak is kan de schroef ook de cellenbeton naar buiten gaan drukken en dan is cellenbeton wel heel gevoelig voor scheurtjes :)
Terecht, maar wat @Eupeodes denk ik probeert te zeggen is dat niet elke boormachine netjes recht een gat boort. De meeste machines roeren toch een beetje. Vooral de goedkopere. Niet dat dat heel erg is of zo, zolang je daar maar rekening mee houdt. En als je dan 5.5mm neemt dan past 6mm inderdaad vaak prima. Diep genoeg boren, niet te lomp de plug aandrukken en als het niet past, plug eruit en iets groter boren. Dan maar een plug minder.

Dus TS, neem vooral je tijd en doe niets overhaast. Dan duurt het ophangen maar 10 minuten langer, dat ben je volgende week toch alweer vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
alex3305 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Terecht, maar wat @Eupeodes denk ik probeert te zeggen is dat niet elke boormachine netjes recht een gat boort. De meeste machines roeren toch een beetje. Vooral de goedkopere. Niet dat dat heel erg is of zo, zolang je daar maar rekening mee houdt. En als je dan 5.5mm neemt dan past 6mm inderdaad vaak prima. Diep genoeg boren, niet te lomp de plug aandrukken en als het niet past, plug eruit en iets groter boren. Dan maar een plug minder.

Dus TS, neem vooral je tijd en doe niets overhaast. Dan duurt het ophangen maar 10 minuten langer, dat ben je volgende week toch alweer vergeten.
Dat inderdaad, ik heb vaak genoeg met 6 mm geboord om vervolgens een doordraaiende 6 mm plug te hebben. Inmiddels heb ik het boortje (dat krom bleek) vervangen door een nieuw exemplaar en kan ik wel met 6 mm boren. Maar ik moet vooral niet een paar keer heen en weer in het gat want dan pakt de 6mm plug niet meer goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:44

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Eupeodes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Dat inderdaad, ik heb vaak genoeg met 6 mm geboord om vervolgens een doordraaiende 6 mm plug te hebben. Inmiddels heb ik het boortje (dat krom bleek) vervangen door een nieuw exemplaar en kan ik wel met 6 mm boren. Maar ik moet vooral niet een paar keer heen en weer in het gat want dan pakt de 6mm plug niet meer goed.
Daarom zijn er dus precies die cellenbeton puggen. Die hebben veel bredere 'vleugels' zodat ze ruim in het vlees pakken als je de schroef/bout in de plug draait. Die horen zeker niet in een net-te-krap gat want dan ga je teveel drukken en kan de boel knappen
Pagina: 1