USB-C/Thunderbolt dock i.c.m. Macbook (Apple silicon)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 08:49
Hoi mede-tweakers,

Momenteel ben ik me wat aan het verdiepen in de jungle van USB-C en dockingstations. Al in 2017 gebruikte ik een LG monitor met ingebouwd USB-C dock (met PD), en in 2020 ben ik geswitched naar een dual monitor setup. Toen de M1 Macbook Pro kwam (non-pro chip) moest ik deze aan me voorbij laten gaan omdat er maar 1 extern beeldscherm op kon worden aangesloten.

Displaylink tel ik dan even niet mee, niet in de laatste plaats omdat ik 2x 4K wil aansluiten.
Achteraf ben ik blij met de beslissing. Het dockingstation gebruik ik niet zoveel meer, sinds ik weer een Windows desktop op dit bureau heb staan.

Nu lever ik aan klanten regelmatig HP USB-C docks (dus geen Thunderbolt). Deze hebben vooral Windows laptops, dus geen probleem. Nou kwam ik er echter achter dat deze docks (HP G5 dock) geen 2e beeldscherm ondersteunen. Blijkbaar slikt de M1 Pro slechts 1 beeldscherm per Displayport-verbinding. Aangezien dit dock dus gebruik maakt van DP Alt mode, kan ik alleen een mirror zien op het 2e scherm.

Mijn dockingstation is echter een TB3-dock (die voor apparaten zonder TB terug kan schakelen naar USB-C met DP Alt mode met lagere resoluties). Het betreft een Caldigit USB C Pro dock (inmiddels helaas discontinued).

In de round-up van vorige zomer met 20 docks op Tweakers, las ik dat ook op TB3/4 docks, een Macbook maximaal 1 DP of HDMI kan gebruiken. Je kunt hier dan wel omheen werken door het 2e scherm op een TB-poort aan te sluiten op het dock.

Omdat ik toch echt dacht dat mijn dockingstation wel werkte (via 2x DP out), heb ik deze maar weer eens aangeslingerd. Vrijwel meteen werkte dit.

Zou dit dockingstation misschien geen gebruik maken van DP maar de poorten via TB aanbieden op de Mac?

De reden dat ik dit onderzoek, is dat een klant graag een dockingstation met 2 schermen wil (zowel thuis als op de zaak). Hij gebruikt een Macbook met M2 Pro processor. Het mooiste zou zijn dat zijn werkplek thuis ook door zijn kinderen gebruikt kan worden, met bijvoorbeeld een Windows laptop of Chromebook.

Het liefst natuurlijk zo plug en play mogelijk. Echter, als we een dock zouden toepassen die zowel USB-C als TB ondersteunt, dan zou de TB-poort niet werken als er een laptop met enkel USB-C aangesloten zou worden. Ik wil graag voorkomen dat ze de input moeten selecteren bij wisselen), dus het is ook niet echt een optie om 1 monitor met 2 kabels te verbinden.

Iemand die toevallig zijn/haar licht hierop kan schijnen? Na een kwartiertje Googlen kom ik niet echt verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het is heel simpel; als je meerdere schermen wil hebben heb je meerdere monitor clocks nodig, de meeste laptops hebben die 2 en sommige 3.

DisplayLink is mooi omdat het daar omheen kan, voor een beetje kantoorwerk en wat Photoshoppen is dat ook helemaal prima. Een moderne DisplayLink dock kan zonder problemen 2 of 3 4K schermen aansturen op 60Hz, daar zal een zakelijke klant helemaal niks van merken.

Schermen die via USB-C + DP-Alt of Thunderbolt worden aangesloten hebben dus óf een apparaat nodig dat genoeg clocks heeft óf een DisplayLink dock.

Als er niet gegamed wordt zou ik gewoon voor een DisplayLink dock gaan, dat werkt universeel op ieder apparaat dat je aansluit (zelfs de meeste telefoons met een USB-C aansluiting die geen HDMI/DP-Alt over USB-C hebben). Als er wel gegamed wordt dan zal het toch afhankelijk worden van het apparaat dat is aangesloten, ik denk dat de gemiddelde Chromebook ook geen plezier gaat hebben met twee 4K schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang je een M chip met Pro, Max of Ultra achtervoegsel hebt kunnen er te allen tijde (minimaal) twee externe schermen aan, ook op een thunderbolt (4) dock.

Heb je de basis M1/2/3 dan heb je altijd (m.u.v. Mac Mini) maar één extern scherm, tenzij DisplayLink.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:36
Displaylink is the way to go, precies om eerder geschreven. Niet echt lekker bij gamen, maar voor kantoorwerk prima. We hebben er hier op kantoor een stuk of 6, twee I-tec, 4x Belkin. Ze werken allemaal bij alle collega's. En omdat er diverse zzpers bij zitten is het een allegaartje van laptops. Ook Apple, al weet ik niet zeker of er een m1 chip tussen zit.

Werkt bij allemaal, maar ik geef de voorkeur aan I-tec, want die werken het snelst zonder gedoe bij eerste keer (na eerste keer is het geen enkel probleem meer).