FritZ! 5530 Wifi scheiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrov
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-02 19:03
Ik heb veel zitten zoeken en vraag me af of het uberhaubt kan.

Ik heb in de Fritz 5530 de 2.4 en 5 band gesplitst.
Ik wil op de 2.4 ssid graag een ander wacht hebben ivm smart apparatuur.

Kan dit? Ik heb dit niet kunnen vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ehm.. Wat is je doel? Een ander wachtwoord op een specifieke frequentie scheidt je netwerken niet deze worden gewoon netjes onderling verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je het echt wilt scheiden moet je een gasten netwerk maken die kan je wel een andere naam geven. Maar dat maakt het bedienen vervolgens onmogelijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrov
Ik heb had voor de smartdingen een 2.4 ghz extra netwerk aangemaakt in de kpnbox12.
We zijn overgestapt naar odido welk een zyxel modem heeft.

Zyxel klinkt engt en dus hangt er nu een 5530 aan de glasvezel met een aon module.

Ididealistisch gebruik je natuurlijk gegewoon weer je oude ssids zoals deze stonden zodat de apparaten zich weer kunnen aanmelden als voorheen zodat niet alles opnieuw moet.

Van sommige glasswitches voor bv een rolluik zou ik niet eens meer weten hoe deze in de pairing te krijgen

Wil graag dus eenzelfde ssid voor een 2.4 ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrov
Contact gehad met Fritz,

Kan helaas niet :-(
Heeft wel een verzoek ingediend.

Oplossing is dus om het normale wachtwoord van de 5ghz band hetzelfde te maken als die ik eerder had op de 2.4 #jammer

Andere optie is alles in gastenwifi maar dan zou ik alles opnieuw moeten pairen

[ Voor 16% gewijzigd door elrov op 06-02-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:21

lier

MikroTik nerd

elrov schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:52:
Zyxel klinkt engt en dus hangt er nu een 5530 aan de glasvezel met een aon module.
Wat bedoel je met eng?
Grappig genoeg ondersteunt deze router het waarschijnlijk wel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

elrov schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:38:
Ik heb veel zitten zoeken en vraag me af of het uberhaubt kan.

Ik heb in de Fritz 5530 de 2.4 en 5 band gesplitst.
Ik wil op de 2.4 ssid graag een ander wacht hebben ivm smart apparatuur.
Je maakt hier denk ik een denkfout.

Klopt het dat je denkt dat als je een ander wachtwoord hebt op de 2.4GHz, de apparaten op die frequentie niet kunnen communiceren met de apparaten op de 5GHz, en je zo evt veiligheidsrisico's van IoT apparaten wilt tegengaan?

Helaas werkt het niet zo. De beveiliging van WiFi wachtwoord werkt enkel tussen apparaat en AP. Je moet het zien als een netwerkkabel in een afgesloten kast/gang: niemand kan bij de kabel. Maar het zegt niets over wat er daarna mee gebeurt. Als je die kabel in dezelfde switch prikt - of het draadloze apparaat met dezelfde AP verbinding, dan zit vanaf dat punt alles wat over die WiFi-verbinding gaat zit nog steeds op zelfde netwerk.

Als je het verkeer wilt scheiden moet dat anders. De simpelste deeloplossing is om IoT op een guest network met AP isolation te zetten. Dat is een instelling dat voorkomt dat de apparaten op dat netwerk kunnen communiceren met draadloze apparaten achter zelfde AP. Als je AP gelijk ook je router is, zoals hier het geval lijkt te zijn, kan het ook verhinderen dat ze met bedraad aangesloten apparaten kunnen communiceren. Heb je meerdere APs die onderling verbonden zijn wordt het ingewikkelder en moet je met VLANs gaan werken. Maar als je dus alleen maar dat ene kastje voor de WiFi hebt dat ook je router is: gebruik guest network voor IoT. Heb je gelijk ook een andere SSID + wachtwoord, als is dat niet het relevante voor de beveiliging.
elrov schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Andere optie is alles in gastenwifi maar dan zou ik alles opnieuw moeten pairen
Waarom? Je kunt toch evengoed SSID + wachtwoord van guest network gelijk stellen aan wat je ooit had op 2.4GHz voor die meuk?

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 07-02-2024 08:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrov
Klopt hoor maar dan moet ik nog steeds alles bij lans om de devices in pairstand te zetten en ze koppelen aan een ander ssid en zoals ik al aangaf is het al jaren geleden dat ik bepaalde apparaten in depairstand heb gezet, Weet van deze simpelweg niet meer hoe deze hierin te krijgen

[ Voor 39% gewijzigd door elrov op 08-02-2024 16:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:45
Kun je de gastenwifi niet de naam geven die je voorheen gebruikte voor je iot apparatuur?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrov
Dat zou kunnen hoor maar ik vraag me af of dat wenselijk ik,
Ik ga he wachtwoord voor het "normale wifi netwerk maar wijzigen in hetzelfde als die voor het smartstukje had. Beiden wijzigen dan.

Ik vind dat Fritz hier niet heel goed over nagedacht heeft.

De 5530 heeft wel een smart apparaten stukje in de router zitten maar of dat handig werkt vraag ik me af.

Als ik dit geweten had had ik de 7590AX gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:12
Wat is de reden waarom je de 2.4 een ander wachtwoord wil geven dan de 5 eigenlijk?
Dat heeft toch geen enkele functie?

[ Voor 18% gewijzigd door Ora et Labora op 09-02-2024 10:43 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrov
Het heeft op zich geen functie nee.
Het geeft mijzelf alleen wat duidelijkheid en onderscheid denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrov