Kabeltje voor opladen: generiek of specifiek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 20:18
Dag,

mijn vraag: een noisecancelling koptelefoon en een fietscomputer die ik heb kunnen alleen met het bij het product meegeleverde kabeltje opgeladen worden. Van buiten zie ik geen verschil tussen deze kabeltjes (behalve dan een merknaam die erop staat) waar het gaat om de aansluiting (usb-c en usb-micro). Kan iemand me uitleggen hoe het werkt dat deze producten kennelijk niet met een generiek kabeltje opgeladen kunnen worden? Vooral een vraag uit nieuwsgierigheid.

Bedankt bij voorbaat, groet, Scooby

Beste antwoord (via Scooby Doo op 07-02-2024 12:19)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Scooby Doo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:36:
Dag,

mijn vraag: een noisecancelling koptelefoon en een fietscomputer die ik heb kunnen alleen met het bij het product meegeleverde kabeltje opgeladen worden. Van buiten zie ik geen verschil tussen deze kabeltjes (behalve dan een merknaam die erop staat) waar het gaat om de aansluiting (usb-c en usb-micro). Kan iemand me uitleggen hoe het werkt dat deze producten kennelijk niet met een generiek kabeltje opgeladen kunnen worden? Vooral een vraag uit nieuwsgierigheid.

Fabrikanten zeggen dit vooral om zichzelf in te dekken bij ondersteuning of garantie. Als ze zeggen dat iedere USB-kabel werkt en een klant een probleem heeft met het gebruik daarvan dan is het enorm lastig te bepalen waar het probleem zit. Een eigen kabel is getest en daarvan is zeker dat hij werkt.

Hoewel USB een standaard is zijn er ook genoeg kabels in omloop die niet voldoen aan de standaard, en soms kun je ook situaties hebben waarbij apparaat en kabel beide voldoen aan de standaard maar toch niet goed samenwerken omdat die situatie in de standaard niet is afgedekt.

Dus meestal werkt een andere kabel wel gewoon, zeker als het producten van een gerenommeerd merk betreft. Het komt echter ook soms voor dat de pinnen compleet anders worden gebruikt, en dan riskeer je dat je het apparaat kapot maakt. Dat is wel zeldzaam en ik heb het enkel gezien met vage merken uit China als je het direct daar vandaan haalt. Je kan dit voorkomen door met een multimeter te checken op welke pinnen spanning staat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

voor de zekerheid...... je zegt:

"die ik heb kunnen alleen met het bij het product meegeleverde kabeltje opgeladen worden."

ik mis even of je überhaupt hebt geprobeerd met een generiek kabeltje of is het een aanname?

geef even aan om welke merken en types devices het gaat, dan kan je beter geholpen worden. :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Hoi, dank je, ja ik heb vastgesteld dat dat niet werkt. Ik wist niet of je hier merknamen mag noemen. Het gaat om een Garmin Edge 1040 fietscomputer en een Sony WH-1000XM5 koptelefoon. Groet, Scooby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:59

g0tanks

Moderator CSA
Van buiten zie ik geen verschil tussen deze kabeltjes (behalve dan een merknaam die erop staat) waar het gaat om de aansluiting (usb-c en usb-micro).
Ik snap deze zin niet. Zijn de kabels nou identiek of juist niet (een USB-C en de andere micro USB)?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dag,

Fabrikanten zeggen dit vooral om zichzelf in te dekken bij ondersteuning of garantie. Als ze zeggen dat iedere USB-kabel werkt en een klant een probleem heeft met het gebruik daarvan dan is het enorm lastig te bepalen waar het probleem zit. Een eigen kabel is getest en daarvan is zeker dat hij werkt.

Hoewel USB een standaard is zijn er ook genoeg kabels in omloop die niet voldoen aan de standaard, en soms kun je ook situaties hebben waarbij apparaat en kabel beide voldoen aan de standaard maar toch niet goed samenwerken omdat die situatie in de standaard niet is afgedekt.

Dus meestal werkt een andere kabel wel gewoon, zeker als het producten van een gerenommeerd merk betreft. Het komt echter ook soms voor dat de pinnen compleet anders worden gebruikt, en dan riskeer je dat je het apparaat kapot maakt. Dat is wel zeldzaam en ik heb het enkel gezien met vage merken uit China als je het direct daar vandaan haalt. Je kan dit voorkomen door met een multimeter te checken op welke pinnen spanning staat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik krijg een 404 als ik op de naam van TS klik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Dank jullie voor de reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scooby Doo
Reinier schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:54:
Ik krijg een 404 als ik op de naam van TS klik :?
ik meld dit even bij support, in het verleden is mijn account verwijderd (zonder dat ik daarom gevraagd had overigens). Dank! Groet, Scooby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mijn Garmin navigatiesysteem dacht bij een standaard USB kabel altijd dat-ie aan een computer verbonden is. Heel irritant, en bewust gemaakt om eigen kabels te verkopen.
De oplossing was een weerstandje tussen 2 van de pinnen te solderen, wat lastig is omdat de meeste USB-kabels die pin niet bedraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
RemcoDelft schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:49:
Mijn Garmin navigatiesysteem dacht bij een standaard USB kabel altijd dat-ie aan een computer verbonden is. Heel irritant, en bewust gemaakt om eigen kabels te verkopen.
De oplossing was een weerstandje tussen 2 van de pinnen te solderen, wat lastig is omdat de meeste USB-kabels die pin niet bedraad hebben.
Precies Remco, dit soort gedoe inderdaad. Dank voor je reactie!
Pagina: 1