Stille game en werk desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-04 12:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk voor werk maar ook gamen.

Werk:
- Programmeren / Machine Learning
- Werken steeds meer via SAAS-/Cloud-oplossingen (Vraagt minder van het systeem?)

Gamen:
- Ik speel nu voornamelijk (old-school) strategie spellen en MMO's. Tot nu toe geen hoog eisende spellen zoals Cyberpunk, behalve dat maar ik wil Cities Skyline II in de toekomst wil gaan spelen.
- Ik speel geen shooters (dus maximale FPS niet nodig)
- Zwift (online fietsen voor wie het niet kent)

Overig gebruik:
- Streamen films/series/sport (F1 pro-TV en alle andere bekende diensten)

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1800,- incl. twee monitoren. Ik kan een prijsdaling op monitoren afwachten.
of
€1750,- incl. een monitor.
(zie reacties hieronder)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis blijf ik gebruiken en mijn huidige 1080p schermen kan ik eerst eventueel nog gebruiken (DP en HDMI aansluiting)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bij voorkeur een desktop + monitoren

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Machine learning werkt niet altijd lekker met AMD gpu, dus daarom voorkeur voor Nvidea

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- In games wil ik vooral kwaliteit ervaren, snelle laadschermen en vloeiende hoge resolutie.
- Initieel WIFI, later op kabel.
- Hekel aan lange opstarttijd (huidige systeem start in 6 seconden)
- Stil
- Ga hem onder mijn bureau hangen, dus uiterlijk behuizing niet relevant maar wel graag knoppen aan voorkant (lastig te vinden).
- USB-c aansluiting voorkant behuizing
- Ik hoef geen RBG poespas, tenzij de optie leidt tot geld besparing

Wensen voor monitor:
- Setje van twee
- 27 inch
- Resolutie 1440p / 4K
- Kamer op het zuiden, dus veel licht inval (IPS?)
- Laptop aansluiten voor beeld verbreden naar beide monitoren
- Voorkeur voor laptop voeden via dezelfde aansluiting
- Voorkeur voor laptop voorzien van internet via dezelfde aansluiting
- Makkelijk switchen tussen laptop en desktop (build-in KVM-switch of losse KVM-switch?)
- Aansluiten PS4 voor racespellen (Gran Turismo) - recreatief

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Met de huidige lijst overschrijdt ik mijn budget. Mijn vraag is, waar kan ik nog iets bezuinigen óf is het voor de toekomstbestendigheid beter om juist extra te investeren. Zo twijfel ik over de toekomstbestendigheid van de gekozen GPU. De vorige keer had ik mij voorgenomen tussentijds componenten te upgraden, maar daar is de praktijk niks van gekomen. Mijn huidige systeem heeft het 10 jaar kunnen bijbenen en dan is upgraden met het destijds gekozen moederbord al snel lastig (uitvoering: ASRock B85M-HDS).

Daarnaast graag een check of alles past.

Orginele setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 192,-€ 192,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4060 Ti 16GB TWIN X2€ 462,99€ 462,99
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 97,87€ 97,87
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 30,65€ 30,65
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.376,21

1MonitorsDell G2724D Zwart€ 327,25€ 327,25
1MonitorsDell S2721DGF Zwart€ 277,-€ 277,-
1MonitorsPhilips Evnia 27M1N5500ZA/00 Zwart€ 247,63€ 247,63
Totaal€ 1.443,65

--------------------------------------
Setup na feedback:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock A620M Pro RS WiFi€ 137,-€ 137,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 SUPER 12GB GDDR6X€ 689,-€ 689,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 97,87€ 97,87
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA€ 99,99€ 99,99
1VoedingenSeasonic G12 GM 750 watt€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesSeagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB€ 143,-€ 143,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.447,56

[ Voor 17% gewijzigd door metaalverf op 28-02-2024 22:38 . Reden: Toevoeging aangepast systeem ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Photonman
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-02 23:45
Als je een stille PC wilt, ookal is het een 65W PC, zou ik eerder een dual-tower CPU koeler aanraden voor twee tientjes meer: https://www.amazon.nl/-/e...+spirit%2Caps%2C78&sr=8-1

Een 4060ti 16GB is ook erg twijfelachtig qua prijs-prestatie. Ik zou dan toch proberen een RTX 4070 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Bedankt voor jouw feedback!
Photonman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:41:
Als je een stille PC wilt, ookal is het een 65W PC, zou ik eerder een dual-tower CPU koeler aanraden voor twee tientjes meer: https://www.amazon.nl/-/e...+spirit%2Caps%2C78&sr=8-1
Of kan ik dan beter doorpakken naar de BBG 4k suggestie (uitvoering: Scythe Fuma 3)? Ik vind een stille PC wel belangrijk namelijk.
Een 4060ti 16GB is ook erg twijfelachtig qua prijs-prestatie. Ik zou dan toch proberen een RTX 4070 te gebruiken.
RTX 4070 heeft wel minder VRAM, of bedoel je de TI uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:06
Ik heb goede ervaringen qua monitor met m'n Gigabyte M27Q en daar zit een ingebouwde KVM switch op. Echter geen mogelijkheid om ook een laptop mee te voeden of van netwerk te voorzien.

Voor hoge resolutie vind ik je budget helaas wat laag aangezien 2 27" monitoren flink budget meesnoepen. Dan nog voldoende overhouden voor een capabele videokaart die aan je vereisten voldoet is lastig. Ik zou voor een 4070 TI super kijken binnen het nvidia aanbod maar dat is vrij kansloos binnen het budget. 4060 TI 16GB zal op zich zeker in het begin wel voldoen maar is wel duidelijk minder krachtig. 4070 ti super zou het mooiste zijn maar dat is wel een prijstechnisch heftige stap.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Photonman
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-02 23:45
metaalverf schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:49:
Bedankt voor jouw feedback!

[...]

Of kan ik dan beter doorpakken naar de BBG 4k suggestie (uitvoering: Scythe Fuma 3)? Ik vind een stille PC wel belangrijk namelijk.

[...]

RTX 4070 heeft wel minder VRAM, of bedoel je de TI uitvoering?
Als je veel VRAM belangrijk vindt, dan ben je beter uit met iets zoals een AMD RX 6800 or 6800XT. The 6800 is erg goed omdat hij erg efficient is en heel stil. Voor de koeler, ligt de Fuma 3 en de Phantom Spirit / Peerless Assassin heel dicht bij elkaar. Fuma 3 is vaak beter verkrijgbaar, en daarom zit ie in de BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
uitvoering: ASRock A620M Pro RS WiFi
50 euro minder en doet verder niet onder
uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray
20 euro minder en heeft geen IGPu die je toch niet gebruikt
uitvoering: Seasonic G12 GM 750 watt
10tje minder en verder net zo goed
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA
sneller, 10tje minder en in de tested lijst van het mobo
uitvoering: Solidigm P41 Plus 2TB
60 euro minder en ga je echt niet merken qua performance verschil

Al met al 150 euro minder die je aan andere dingen kan uitgeven zonder dat je enige performance mist.

Je kan ook nog 30 euro minder op je kast kwijt zijn maar dat kan wat persoonlijk zijn

ALs je ML wil gaan doen zou ik je aanraden een tweedehands 3090 proberen te scoren, vandaar ook dit geschaaf aan de andere onderdelen. 24gb ram en wel genoeg bandbreedte om het te gebruiken maakt veel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Flaat op 06-02-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Photonman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Als je veel VRAM belangrijk vindt, dan ben je beter uit met iets zoals een AMD RX 6800 or 6800XT.
VRAM niet belangrijk voor nu, maar zie ik vooral iets als toekomstbestendig.

I.v.m. mijn machine learning ambities neig ik door alle informatie op fora toch naar een Nvidea gpu door CUDA ipv AMD ROCm. Echter zie ik dat er wel veel ontwikkeling gaande is. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Bedankt voor de feedback.
Misschien goed om te weten is dat ik een 5.1 audio set gebruikt (uitvoering: Logitech X-530) met 3 aansluitingen. Met het gekozen moederbord hoop ik eindelijk mijn huidige dubbel splitter op 1 audio output kanaal te vervangen (ja, ik heb het surround effect ervan niet kunnen ervaren). Maar misschien dat ik met het geld verschil in de toekomst wel een upgrade kan doen van de boxjes die ik al weer meer dan 15 jaar bezit.
uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray
20 euro minder en heeft geen IGPu die je toch niet gebruikt
Is het terecht als ik het spannend vind om helemaal geen IGPU te nemen?
uitvoering: Seasonic G12 GM 750 watt
10tje minder en verder net zo goed
Overgenomen :)
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA
sneller, 10tje minder en in de tested lijst van het mobo
Overgenomen :)
uitvoering: Solidigm P41 Plus 2TB
60 euro minder en ga je echt niet merken qua performance verschil
Hmm, de lees- en schrijfsnelheid is wel bijna de helft. Ook tot TBW is de helt (al is 800TB nog steeds veel, tenzij ik mijn games weer ga recorden). Ik heb wel twee alternatieven gezien. Zou je één van deze kunnen aanraden?
- Goodram IRDM Pro Slim 2TB (uitvoering: Goodram IRDM Pro Slim 2TB)
- Patriot Viper VP4300 Lite 2TB (uitvoering: Patriot Viper VP4300 Lite 2TB)
Je kan ook nog 30 euro minder op je kast kwijt zijn maar dat kan wat persoonlijk zijn
Uiterlijk doet me niet zoveel, maar zag dat deze wel een USB-c aan de voorkant heeft. Lijkt mij iets toekomstbestendigs omdat nieuwe telefoonsnoertjes vaak beide kante USB-c hebben.
ALs je ML wil gaan doen zou ik je aanraden een tweedehands 3090 proberen te scoren, vandaar ook dit geschaaf aan de andere onderdelen. 24gb ram en wel genoeg bandbreedte om het te gebruiken maakt veel uit.
Zal de 2e-handsmarkt in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Therazor schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:34:
Ik heb goede ervaringen qua monitor met m'n Gigabyte M27Q en daar zit een ingebouwde KVM switch op. Echter geen mogelijkheid om ook een laptop mee te voeden of van netwerk te voorzien.
Dat is wel spijtig. Moet je toch weer extra snoer neerleggen bij langer achter elkaar werken.
Voor hoge resolutie vind ik je budget helaas wat laag aangezien 2 27" monitoren flink budget meesnoepen. Dan nog voldoende overhouden voor een capabele videokaart die aan je vereisten voldoet is lastig. Ik zou voor een 4070 TI super kijken binnen het nvidia aanbod maar dat is vrij kansloos binnen het budget. 4060 TI 16GB zal op zich zeker in het begin wel voldoen maar is wel duidelijk minder krachtig. 4070 ti super zou het mooiste zijn maar dat is wel een prijstechnisch heftige stap.
Terecht punt. Precies de reden om met jullie hulp er toch wat van te maken :+ .
Als last resort zou ik er voor kunnen kiezen om nu maar 1x 27" in te kopen en later pas een tweede. Maar ik weet niet of je dan kleurverschil krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Qua ssd snelheid: er zijn gewoon te weinig applicaties die er echt goed gebruik van kunnen maken in mijn ervaring, wat wil je echt doen dat de snelheid nodig heeft? ik lees het hier niet terug. Daarnaast, als je het wel kan gebruiken, bijvoorbeeld door een file copy van een hdd of netwerk zit de bottleneck vaak heel ergens anders (windows explorer is tevens ook nog eens erg langzaam)
Over DWPD: Dat is ook nog maar een rating, die ze trouwens artificeel laag houden om markt segmentatie aan te geven, in de testen die gedaan zijn over dit onderwerp zijn ratios van 5-30x de specs vrij normaal

geen IGPU: het is idd vrij handig als de boel niet werkt, maar verder nutteloos, wellicht heb je nog een oude gpu als backup liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:06
Terecht punt. Precies de reden om met jullie hulp er toch wat van te maken :+ .
Als last resort zou ik er voor kunnen kiezen om nu maar 1x 27" in te kopen en later pas een tweede. Maar ik weet niet of je dan kleurverschil krijgt?
We kunnen er wat van maken maar als je met een groot prijsverschil te maken hebt met de aanbevolen grafische kaart, dan kan je dat meestal slecht compenseren met de andere componenten. We kunnen ze niet goedkoper maken voor je🙂

Ik zou zeker overwegen om met 1 monitor te beginnen. Kleurverschil zou ik niet echt bang voor zijn als je niet jaren wacht met de 2e monitor. Tenzij er wellicht professionele belangen meespelen maar dan koop je geen relatief goedkope gamingscherm van 300 euro. De 4060ti vind ik gewoon geen geschikte 4k kaart ondanks dat je de versie met 16GB uitgekozen hebt.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Bedankt voor alle feedback. De afgelopen twee weken wat aanvullende research gedaan en mijn budget en wensen heroverwogen. Inmiddels heb ik 4k uit de wensenlijst geschrapt en ga ik enkel voor 1440p omdat ik ervan overtuigd ben dat dat wel een meerwaarde oplevert op een 27inch scherm t.o.v. 1080p. Daarnaast, sta ik meer open voor de AMD gpu's nu ik voorbeelden heb gezien dat het prima werkt i.c.m. ML.

Ondanks dat ik nu ook het voorstel van @Flaat heb overgenomen m.b.t het moederbord en SSD, blijft het allemaal een hoop geld. Ergens neig ik om mijn budget te verhogen door eerst voor een enkele monitor te gaan, anderzijds vraag ik mij of ik deze dure componenten nodig heb. Zoals aangegeven in mijn topic start, speel ik over het algemeen geen grafisch zware games met straks de uitzondering van Cities Skylines II. M.a.w. ik zie nu twee opties:

Optie 1: Twee schermen met initieel budget (€1.800,-) --> Bezuinigen op componenten
Wat zijn minimale waardes voor CPU en GPU bij 1440p of is dit kansloos?

Optie 2: Enkel scherm met +- zelfde budget (€1.750,-) --> Extra investeren in cpu en/of gpu
CPU upgraden naar Ryzen 7 series voor 8 cores?
GPU upgraden naar;
- Nvidea RTX 4070 (bv uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 of uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4070 12GB GDDR6X)
- AMD RX 7800 XT (uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC)

ps: Ik zie bij videokaarten door alle verschillende frabrikanten niet meer welke ik moet hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenEHV
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Voor bijna hetzelfde geld (€649) als de ASUS 4070 koop je ook een RTX4070 Super met betere prestaties.

Als je voor het Dell scherm gaat, check dan ook even de site van Dell zelf. (Die staan niet in de pricewatch)
https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

De rest van je vragen laat ik aan de experts over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
KoenEHV schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:39:
Voor bijna hetzelfde geld (€649) als de ASUS 4070 koop je ook een RTX4070 Super met betere prestaties.
Waar zitten die verschillen? Zie zoveel verschillende RTX 4070 kaarten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenEHV
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
metaalverf schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Waar zitten die verschillen? Zie zoveel verschillende RTX 4070 kaarten :?
Zie hier de review van Tweakers van het reference model review: RTX 4070 Super - Een betere deal voor bijna dezelfde chip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 16:15
Als je veel ML/AI wil doen moet je echt geen AMD nemen. Die hele industrie draait op Nvidia kaarten en dat is ook waar de meeste ontwikkelingen plaatsvinden. Sure, AMD zal zeker goede dingen doen, maar vanuit een professioneel perspectief moet je het echt niet willen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
@RobbieB , zou je in geval van extra budget voor ML/AI eerder een upgrade doen van de processor of videokaart in deze setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 16:15
metaalverf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:19:
@RobbieB , zou je in geval van extra budget voor ML/AI eerder een upgrade doen van de processor of videokaart in deze setup?
Videokaart. Al die berekeningen verlopen via de GPU.

Voor een uitgebreide toelichting is deze post erg goed: https://timdettmers.com/2...ch-gpu-for-deep-learning/

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metaalverf
Gisteren op de Dell website gebruik kunnen maken van een actie. Onderstaand scherm kunnen oppikken voor €270,- :)

1MonitorsDell G2724D Zwart€ 327,25€ 327,25

Daarmee is de keuze gemaakt voor een enkel scherm van 27 inch met 1440p. Op basis van bovenstaande post kies daarmee voor optie 2.
Optie 2: Enkel scherm met +- zelfde budget (€1.750,-) --> Extra investeren in cpu en/of gpu
Nu heb ik dus nog €1.480,- te besteden. Dus heb in de setup de stap gemaakt naar de 4070 super |(uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4070 SUPER 12GB GDDR6X (Nvidea op advies van @RobbieB en de Asus variant op advies van @KoenEHV))

Daarmee blijf ik €30,- binnen budget. Zien jullie nog upgrades die ik kan doen bij de kleinere componenten die een significant voordeel op gaan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Uiteindelijk heb ik toch nog een vraag. Voor die kleine speling die ik nog heb/had zit ik te overwegen het moederbord een kleine upgrade te geven naar uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi. Echter zie ik bij USB/TB intern geen USB-c staan en bij USB/TB extern wel. Betekent dit dat ik met de gekozen kast de USB-c connector aan de voorkant niet kan aansluiten met dit moederbord?

Verder zat ik nog te kijken of dram op een SSD de booting tijd van de computer verbeterd. In dat geval wil ik kijken of ik daar ook een kleine upgrade kan doen.

Edit: Prijsdaling van 50% voor uitvoering: Seagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB. Leek mij een goede koop voor €143,- en heb ik daarom direct besteld. (Al was deze eerder al goedkoper. Laat me misschien ook beetje misleiden door de Tweakers Ultimate badge :+ )
Edit 2: Bij nader inzien denk ik dat helemaal niet z'n goedde koop is als ik dacht. De DRAM lijkt me wel handig voor sneller booten, maar is dat €30,- waard? Zijn jullie dit met mij eens? In dat geval, gezien de lange levertijd, ga ik kijken of ik de bestelling kan annuleren.

[ Voor 34% gewijzigd door metaalverf op 28-02-2024 23:02 ]

Pagina: 1