S-koppeling zit vast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenelDuck
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-04-2024
Ik wil een nieuwe douchekraan installeren, alleen de hartafstand met mijn oude verschilt echt een milimeter. Nieuwe krijg ik dus niet op de oude s-koppeling, en krijg totaal geen beweging in s-koppelingen.

Ik heb al geprobeerd wat schoonmaak azijn te gebruiken om misschien wat verkalking schoon te maken (niet gewerkt). Daarnaast WD40 en grof geweld, maar ik ben levensbang dat ik iets breek en daardoor nog verder van huis ben.

Wat zijn nog meer stappen die ik nu kan maken? Ik weet niet hoe breekbaar s-koppelingen en leidingen zijn, moet ik maar gewoon doorduwen totdat het beweegt? Loodgieter inhuren lijkt mij een prijzig plaatje, en ik vraag mij af wat die kan doen om het wel opeens los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:29
DenelDuck schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:21:
Ik wil een nieuwe douchekraan installeren, alleen de hartafstand met mijn oude verschilt echt een milimeter. Nieuwe krijg ik dus niet op de oude s-koppeling, en krijg totaal geen beweging in s-koppelingen.

Ik heb al geprobeerd wat schoonmaak azijn te gebruiken om misschien wat verkalking schoon te maken (niet gewerkt). Daarnaast WD40 en grof geweld, maar ik ben levensbang dat ik iets breek en daardoor nog verder van huis ben.

Wat zijn nog meer stappen die ik nu kan maken? Ik weet niet hoe breekbaar s-koppelingen en leidingen zijn, moet ik maar gewoon doorduwen totdat het beweegt? Loodgieter inhuren lijkt mij een prijzig plaatje, en ik vraag mij af wat die kan doen om het wel opeens los te krijgen.
Ik vrees dat de enige optie kracht zetten is. Wellicht voorzichtig in beide kanten wat wiebelen. Heet maken kan ook niet want als de muurplaten gesoldeerd zitten maak je dat los.

Je weet wel dat als je de s koppeling beweegt hij er uit moet en opnieuw verpakt moet worden he?

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 06-02-2024 12:23 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:58
Verlengen met een stuk pijp? Meer kracht zetten..miss voorzichtig tik geven met hamer in de juiste richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:56
Met alleen kracht zetten heb je ook risico dat je een te groot koppel op de muurplaat zet en daar een aansluiting kapot gaat.

Verwarmen en wat kruipolie zou nog wel kunnen. Wellicht springt het wat los. Wel even wat laten afkoelen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Heb je een goed passende steeksleutel er op gezet? Of ben je aan het rommelen met een waterpomptang? Zorg dat je goed passend gereedschap gebruikt in ieder geval, dat had degene die het aandraaide ook waarschijnlijk.

Dit soort spul zit daarom meestal aardig vast. Heen en weer wippen kan helpen hier. Ook ga je met losdraaien risico krijgen dat de afdichting niet meer waterdicht is. Hebben ze teflon tape of hennep gebruikt? Zorg in ieder geval dat je zoiets ook bij de hand hebt. dat Loctite flosdraad spul werkt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 14:13
Zelf ooit met een creme brulee brander de boel verkit. Kreeg het toen wel los daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik hoop dat er geen gesoldeerde muurplaat achter zit... grote kans dat die anders wel naar zn grootje gaat.. thans bij de warmwaterleiding is die kans het grootst.. .dat toch de soldeerverbinding breekt.......

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:32:
ik hoop dat er geen gesoldeerde muurplaat achter zit... grote kans dat die anders wel naar zn grootje gaat.. thans bij de warmwaterleiding is die kans het grootst.. .dat toch de soldeerverbinding breekt.......
Een leiding vol met water is een flink koelblok, ik denk dat je niet heel snel die soldeer vloeibaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Een leiding vol met water is een flink koelblok, ik denk dat je niet heel snel die soldeer vloeibaar maakt.
Dat is het probleem vaak niet... maar door jaren lange uitzetting / krimp van de koperen leiding, de messing muurplaat en het soldeertin.. wordt die verbinding broos.... en dan wil die wel knappen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:39:
[...]

Dat is het probleem vaak niet... maar door jaren lange uitzetting / krimp van de koperen leiding, de messing muurplaat en het soldeertin.. wordt die verbinding broos.... en dan wil die wel knappen...
Duidelijk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenelDuck
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-04-2024
Beste allen,

Dank voor al jullie feedback, veel van die dingen geprobeerd maar niet gelukt. Wel beter nieuws! Omdat de hartafstand maar een milimeter verschilt, heb ik ipv de s-koppingen gewoon de douchekraan met fors geweld er op gedraaid. Natuurlijk niet zo hard gedraait dat het schroefdraad naar de klote gaat, dat heb ik gecheckt.

Lekt niet, zit vast, ik ben al lang blij. Het probleem met de s-koppeling stel ik dus gewoon nog een paar jaar uit.
Pagina: 1