Netwerk setup vrijstaande nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05 21:27
Dag allen,

Over een aantal weken zal onze nieuwbouw woning opgeleverd worden. Het gaat om 240m2 verdeeld over 3 verdiepingen (~80m2 per verdieping).

Laat ik voorop stellen dat ik weinig kennis heb op netwerk gebied, maar dat ik me de afgelopen tijd heb proberen in te lezen om kennis op te doen.

Ik heb overal in de woning UTP CAT 6 aansluitingen laten aanbrengen (in elke kamer minimaal 2).

In totaal heb ik zo'n 16 UTP aansluitingen in de woning.

Nu wil ik graag met jullie m'n netwerk plan delen (en wat vragen stellen), en hierop jullie feedback vragen:

- Modem / Router -> In het verleden kreeg ik altijd bij m'n provider een standaard modem/router. Adviseren jullie dat ik dit weer doe (provider zal denk ik KPN of Odido worden), of dat ik zelf een modem / router bestel? Zoja, welke?

- Switch -> Ik dacht aan de Ubiquiti Unifi USW-16-POE. Ik heb getwijfeld over een 24 port switch (Ubiquiti UniFi Switch USW-Pro-24-POE Gen2) maar die is ruim 400 euro duurder en ik weet zeker dat ik bij lange na niet alle UTP uitgangen zal gebruiken.

- Access Point -> Ik dacht aan de Ubiquiti Unifi 6 Professional (3 stuks, elke verdieping 1) of Ubiquiti Unifi 6 Long Range (3 stuks, elke verdieping 1). Zie vrij weinig verschil. Hebben jullie advies voor welke ik zou moeten gaan?

Ik heb getwijfeld over een patch panel. Nu is het zo dat de elektricien de UTP kabels die uitkomen in de meterkast al heeft afgewerkt met connectoren en ook gelabeld heeft. Deze kan ik volgens mij direct in een switch pluggen zonder issues?

En dan nog een ontzettende noob vraag -> Als de router wifi signaal verzend, en ook de 3 accesspoints, heb ik dan wel 1 wifi netwerk om te selecteren (bijvoorbeeld op m'n telefoon), of zullen er 4 netwerken staan?

Alvast bedankt en excuus voor de minimale kennis op gebied van netwerk!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:25

lasharor

7 december 2004

Als eigenaar van een huis waarbij de UTP kabels niet gelabeld, los in de meterkast en verder niet aan een patchpaneel te vinden zijn kan ik je aanraden om het allemaal netjes proberen op te bouwen. Dan is een Patch paneel zeker handig. Met zo veel kabels zou ik zeggen bijna essentieel.

Wat is specifiek je usecase? Je denk er nu aan om behoorlijk veel te investeren in een netwerk (heb je deels al gedaan) zonder dat je eigenlijk duidelijk lijkt te hebben wat je specfiek met al die UTP aansluitingen (bijv.) gaat doen.

Ik heb ook overal enthausiast UTP naar getrokken maar gebruik eigenlijk maar 4 aansluiting. Voor elke verdieping 1 UNIFI AP waarbij die van de zolder een IN wall met ingebouwde switch is. Nummer 4 gaat naar een switch bij de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
lasharor schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:10:
Als eigenaar van een huis waarbij de UTP kabels niet gelabeld, los in de meterkast en verder niet aan een patchpaneel te vinden zijn kan ik je aanraden om het allemaal netjes proberen op te bouwen. Dan is een Patch paneel zeker handig. Met zo veel kabels zou ik zeggen bijna essentieel.

Wat is specifiek je usecase? Je denk er nu aan om behoorlijk veel te investeren in een netwerk (heb je deels al gedaan) zonder dat je eigenlijk duidelijk lijkt te hebben wat je specfiek met al die UTP aansluitingen (bijv.) gaat doen.

Ik heb ook overal enthausiast UTP naar getrokken maar gebruik eigenlijk maar 4 aansluiting. Voor elke verdieping 1 UNIFI AP waarbij die van de zolder een IN wall met ingebouwde switch is. Nummer 4 gaat naar een switch bij de TV.
Aangezien de UTP kabels al een connector hebben & een label, kan ik ze met de switch connecten, en er daarna nooit meer aan zitten.

Als ik wel een patch panel neem moet ik de connectoren eraf halen, in patch panel aansluiten, en dan weer netwerk kabels aansluiten tussen patch panel & switch. Aangezien ik nog nooit zoiets gedaan heb zie ik zelf niet de reden om het mezelf moeilijk te maken en dat te gaan proberen.

Qua usecase, belangrijkste is goed wifi in de gehele woning. Daarnaast altijd goed om UTP punten te hebben voor apparaten (TV’s, laptops, gaming etc.). Vandaar dat ik ook verwacht maximaal 8 UTO aansluitingen te gaan gebruiken eerste jaren.

Ben jij voor de unifi Pro gegaan of de Long Range? En vanwaar had je een ingebouwde switch nodig in je AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
LennartTW94 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Aangezien de UTP kabels al een connector hebben & een label, kan ik ze met de switch connecten, en er daarna nooit meer aan zitten.

Als ik wel een patch panel neem moet ik de connectoren eraf halen, in patch panel aansluiten, en dan weer netwerk kabels aansluiten tussen patch panel & switch. Aangezien ik nog nooit zoiets gedaan heb zie ik zelf niet de reden om het mezelf moeilijk te maken en dat te gaan proberen.

Qua usecase, belangrijkste is goed wifi in de gehele woning. Daarnaast altijd goed om UTP punten te hebben voor apparaten (TV’s, laptops, gaming etc.). Vandaar dat ik ook verwacht maximaal 8 UTO aansluitingen te gaan gebruiken eerste jaren.

Ben jij voor de unifi Pro gegaan of de Long Range? En vanwaar had je een ingebouwde switch nodig in je AP?
Die connectoren hoeven er niet af, er zijn keystones die in een patch panel te monteren zijn met aan beide zijden een “gat” voor een RJ 45 connector. Mocht je dus willen kan je er voor kiezen om daar wat mee te doen. Als dat je netwerk overzichtelijker maakt is dat keer het overwegen waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 07:03

KRASH

Juist ja...

LennartTW94 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:03:
- Switch -> Ik dacht aan de Ubiquiti Unifi USW-16-POE. Ik heb getwijfeld over een 24 port switch (Ubiquiti UniFi Switch USW-Pro-24-POE Gen2) maar die is ruim 400 euro duurder en ik weet zeker dat ik bij lange na niet alle UTP uitgangen zal gebruiken.
Je vergelijkt nu een pro model met een normaal model, een eerlijkere vergelijking is:

https://eu.store.ui.com/e...ndard/products/usw-16-poe
tov
https://eu.store.ui.com/e...ndard/products/usw-24-poe

Scheelt "maar" 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
k-janssen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Die connectoren hoeven er niet af, er zijn keystones die in een patch panel te monteren zijn met aan beide zijden een “gat” voor een RJ 45 connector. Mocht je dus willen kan je er voor kiezen om daar wat mee te doen. Als dat je netwerk overzichtelijker maakt is dat keer het overwegen waard
Ah kijk eens aan, dat wist ik niet. Dat verandert de zaak misschien wel. Is dat een specifiek patch panel waar ik op moet zoeken?

En de korte kabeltjes met connector aan beide kanten voor tussen switch & patch panel, zijn die ook kant en klaar te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
KRASH schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Je vergelijkt nu een pro model met een normaal model, een eerlijkere vergelijking is:

https://eu.store.ui.com/e...ndard/products/usw-16-poe
tov
https://eu.store.ui.com/e...ndard/products/usw-24-poe

Scheelt "maar" 100 euro.
Ah bedankt, dan overweeg ik denk ik toch degene te nemen met 24 uitgangen, heb namelijk gezien dat de warmtepomp & omvormer ook een UTP hebben en dus heb ik 18 UTP aansluitingen in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fubbeldris
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 09:26
LennartTW94 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Ah kijk eens aan, dat wist ik niet. Dat verandert de zaak misschien wel. Is dat een specifiek patch panel waar ik op moet zoeken?

En de korte kabeltjes met connector aan beide kanten voor tussen switch & patch panel, zijn die ook kant en klaar te koop?
Die zijn online overal te koop, zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.kabelshop.nl/...-t24399.html?gad_source=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

LennartTW94 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:03:
-knip-

- Modem / Router -> In het verleden kreeg ik altijd bij m'n provider een standaard modem/router. Adviseren jullie dat ik dit weer doe (provider zal denk ik KPN of Odido worden), of dat ik zelf een modem / router bestel? Zoja, welke?
Ik gebruik altijd een eigen router, maar als je dat niet gewend bent (en dus ook uitgebreidere controle over wat je ermee kan, niet nodig hebt) zou ik blijven bij de router van de provider.
24 poorten als je slechts 16 kabels hebt om af te monteren is natuurlijk niet nodig. Daarnaast denk je aan 3 accespoints, maar je hebt op de USW-16-POE 8 PoE poorten. Van de 8 PoE poorten gebruik je er dan maar 3. Dat is ook zonde... Dan kan je beter kijken naar een switch met minder PoE poorten tenzij je in de toekomst nog camera's of ander PoE apparatuur toe wil voegen.
- Access Point -> Ik dacht aan de Ubiquiti Unifi 6 Professional (3 stuks, elke verdieping 1) of Ubiquiti Unifi 6 Long Range (3 stuks, elke verdieping 1). Zie vrij weinig verschil. Hebben jullie advies voor welke ik zou moeten gaan?
Hoeveel wifi devices per accespoint verwacht je ongeveer? De professional lijn van unifi heeft alleen zin als je veel clients per accespoint verwacht, anders kun je beter de gewone / goedkopere lijn kiezen.
Ik heb getwijfeld over een patch panel. Nu is het zo dat de elektricien de UTP kabels die uitkomen in de meterkast al heeft afgewerkt met connectoren en ook gelabeld heeft. Deze kan ik volgens mij direct in een switch pluggen zonder issues?
Kan je inderdaad gewoon inpluggen. Een patch panel is wel netter, maar niet noodzakelijk.
En dan nog een ontzettende noob vraag -> Als de router wifi signaal verzend, en ook de 3 accesspoints, heb ik dan wel 1 wifi netwerk om te selecteren (bijvoorbeeld op m'n telefoon), of zullen er 4 netwerken staan?
Als je unifi spullen wil gebruiken, moet je uiteraard het wifi signaal van de originele router uitzetten. Anders zit het alleen maar in de weg.
Alvast bedankt en excuus voor de minimale kennis op gebied van netwerk!
Gezien de minimale kennis wellicht ook goed om niet te vergeten dat je voor Unifi spullen ook een controller nodig hebt. Anders werkt het allemaal niet zo lekker. Dus als je voor Unifi kiest, houdt er dan rekening mee dat je ook een controller nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Mystic Spirit schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:39:
[...]

Ik gebruik altijd een eigen router, maar als je dat niet gewend bent (en dus ook uitgebreidere controle over wat je ermee kan, niet nodig hebt) zou ik blijven bij de router van de provider.
[...]

24 poorten als je slechts 16 kabels hebt om af te monteren is natuurlijk niet nodig. Daarnaast denk je aan 3 accespoints, maar je hebt op de USW-16-POE 8 PoE poorten. Van de 8 PoE poorten gebruik je er dan maar 3. Dat is ook zonde... Dan kan je beter kijken naar een switch met minder PoE poorten tenzij je in de toekomst nog camera's of ander PoE apparatuur toe wil voegen.
[...]

Hoeveel wifi devices per accespoint verwacht je ongeveer? De professional lijn van unifi heeft alleen zin als je veel clients per accespoint verwacht, anders kun je beter de gewone / goedkopere lijn kiezen.
[...]
Kan je inderdaad gewoon inpluggen. Een patch panel is wel netter, maar niet noodzakelijk.

[...]
Als je unifi spullen wil gebruiken, moet je uiteraard het wifi signaal van de originele router uitzetten. Anders zit het alleen maar in de weg.

[...]

Gezien de minimale kennis wellicht ook goed om niet te vergeten dat je voor Unifi spullen ook een controller nodig hebt. Anders werkt het allemaal niet zo lekker. Dus als je voor Unifi kiest, houdt er dan rekening mee dat je ook een controller nodig hebt.
Oke dan ga ik voor de router van de provider.

Ik heb uiteindelijk 18 UTP aansluitingen (zie eerdere bericht). Daarvan verwacht ik er ongeveer 12 gelijk te gaan gebruiken, waarvan 3 met POE (AP's). Zou je daardoor een andere switch adviseren?

Qua wifi devices vind ik het lastig. Ik wil zoveel mogelijk bedraad doen (TV's, Tv provider, Laptop, Playstation, Eufy home base, Sonos (Arc bedraad, derest is dan over wifi). 2 mobiele telefoons die wifi gebruiken + 2 ipads. 2 Eufy camera's op wifi en een Eufy deurbel. Zou je hierdoor andere AP's adviseren?

Is de controller per se nodig? Want dat klinkt inderdaad als additionele complexiteit. Is dat met een ander merk minder?

En dan nog 1 absolute noobvraag -> Bij de TV in de woonkamer heb ik 2 UTP aansluitingen, maar verwacht ik meer nodig te hebben (Playstation, TV provider, TV, Eufy homebase etc.) -> Kan ik op die UTP aansluiting ook gewoon weer een switch aansluiten zodat dit probleem opgelost is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 15:56

pling

Lekker Kepjoeteren

Dat lijkt heel sterk op wat ik heb geïnstalleerd. Ik heb voor mezelf destijds een tekeningetje/ schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kw1A3D9SnR8rXckfdHkCmorqXoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q73HipcjlsSwqJGDqPtVkm6c.png?f=fotoalbum_large

Bij de TV en in de studeerkamer heb ik Flex Mini switches.
Qua AP's heb ik U6 Lite, ik zou niet weten waarom ik sterkere AP's zou moeten hebben. Ik heb ook geen vaste controller, start zo nu en dan de controller op, op mijn laptop.

De AP op zolder heb ik uiteindelijk niet gekocht, omdat de AP in de HAL al sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

LennartTW94 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Oke dan ga ik voor de router van de provider.

Ik heb uiteindelijk 18 UTP aansluitingen (zie eerdere bericht). Daarvan verwacht ik er ongeveer 12 gelijk te gaan gebruiken, waarvan 3 met POE (AP's). Zou je daardoor een andere switch adviseren?

Qua wifi devices vind ik het lastig. Ik wil zoveel mogelijk bedraad doen (TV's, Tv provider, Laptop, Playstation, Eufy home base, Sonos (Arc bedraad, derest is dan over wifi). 2 mobiele telefoons die wifi gebruiken + 2 ipads. 2 Eufy camera's op wifi en een Eufy deurbel. Zou je hierdoor andere AP's adviseren?
Ja een uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ is dan ruim voldoende.
Is de controller per se nodig? Want dat klinkt inderdaad als additionele complexiteit. Is dat met een ander merk minder?
Ja je wil wel een controller hebben. Dat kan ook gewoon op een willekeurige computer in je netwerk zijn, maar zonder controller wordt je er niet blij van.
En dan nog 1 absolute noobvraag -> Bij de TV in de woonkamer heb ik 2 UTP aansluitingen, maar verwacht ik meer nodig te hebben (Playstation, TV provider, TV, Eufy homebase etc.) -> Kan ik op die UTP aansluiting ook gewoon weer een switch aansluiten zodat dit probleem opgelost is?
Daar kan je prima weer een switch tussen zetten dat is geen probleem. Je deelt dan wel 1 uplink van 1Gbps voor al die devices, maar voor de thuis situatie is dat geen probleem. Ik neem niet aan dat je 8 Gbps glasvezel neemt, want dan moet je ook weer andere apparatuur gaan nemen voor de rest en je hebt ook geen eigen servertjes in je netwerk zitten waar je meer snelheid voor nodig hebt. Dus de bottleneck is sowieso je internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Mystic Spirit schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:55:
[...]
Ja een uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ is dan ruim voldoende.

[...]
Ja je wil wel een controller hebben. Dat kan ook gewoon op een willekeurige computer in je netwerk zijn, maar zonder controller wordt je er niet blij van.

[...]

Daar kan je prima weer een switch tussen zetten dat is geen probleem. Je deelt dan wel 1 uplink van 1Gbps voor al die devices, maar voor de thuis situatie is dat geen probleem. Ik neem niet aan dat je 8 Gbps glasvezel neemt, want dan moet je ook weer andere apparatuur gaan nemen voor de rest en je hebt ook geen eigen servertjes in je netwerk zitten waar je meer snelheid voor nodig hebt. Dus de bottleneck is sowieso je internetverbinding.
Puur om mijn netwerk kennis te verbeteren -> op basis van wat baseer je dat de Unifi U6+ ruim voldoende is?

M.b.t. controller -> het gaat dan om de 'Ubiquiti UniFi Cloud Key G2 Plus' toch? Kan je me wat meer inzicht geven wat het voordeel is van een controller?

Sorry, maar begrijp je punt niet helemaal mbt glasvezel. Als het goed is krijgen we wel glasvezel, verandert dat de zaak?

Alvast bedankt aan alle mede tweakers voor jullie hulp tot dusver, wordt gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Uit je verhaal maak ik op dat je binnen je eigen netwerk zelf geen enkele server of andere toepassingen hebt die veel data doorvoeren.
Feitelijk is alles er dus op gericht dat je goed internet hebt.

Stel je hebt een internet abonnement met een snelheid van 500Mbit, dan heb je ruim voldoende aan netwerk apparatuur die 1Gbit zijn.

Als je een internet verbinding met een snelheid van 8Gbit neemt, dan heb je ook minimaal 8Gbit netwerk apparatuur nodig om die internet verbinding dan volledig te gebruiken.

Zo staat alle apparatuur in je netwerk in verhouding tot wat je er op wil aansluiten.
Daarom is de Unifi 6+ ook ruim voldoende. Die heeft wifi snelheid van ruim 2Gbit. Dat kan je al niet doorvoeren door de rest van het netwerk. Het heeft daarom totaal geen zin om een duurdere te kopen die een hogere snelheid of meer clients aan kan.

De cloudkey is verder niet noodzakelijk, je kan ook de controller software op een willekeurige computer in je netwerk zetten.
De cloudkey heeft geen voordelen ten opzichte van de losse software, behalve installatie gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:13
Ben je niet beter af met een Fritz mesh oid? Makkelijk te beheren zonder kennis, makkelijk aan te sluiten en makkelijk uit te breiden. Begin op elke verdieping met een 3000ax of 6000 repeater en een modem waar het binnenkomt. Goedkoopste switches met igmp snooping en gaan met die banaan… ik heb netgear switches.

Ik ben komende van Unifi hier ook op over gegaan in de nieuwbouw en heb een stabiel en snel netwerk… en de uitbreiding is indien nodig zo gefixt met wederom een switch van 3 tientjes. Het is vooral minder werk in onderhoud en opzetten.

Provider router blijf ik persoonlijk altijd bij weg en met een fritzbox heb je de meeste provider profielen er wel in zitten. Zonder gedoe…

Patch panel is niet zo nodig, jammer dat ze dat niet gewoon standaard doen… voor het geld in nieuwbouw.

Ik maak uit het verhaal niet zoveel op waarom je meer zou doen dan dit, behalve poe misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
Zelf ook bezig met een nieuwbouw en wij hebben er deze keer voor gekozen alle UTP op zolder uit te laten komen, past allemaal net wat mooier qua ruimte.

Qua access points zal je ook nog voor inwall's kunnen kiezen (of je moet hebben gekozen voor kabels uit het plafond dan zijn de schotels mooier).

Met drie access points ben je niet verplicht om een controller te draaien (ja je bent hem nodig voor een eerste installatie en eventuele updates maar hij hoeft niet verplicht 24/7 te draaien), ga je voor b.v. een dream machine van Ubiquiti dan heb je er standaard een controller bij ;) maar zo te lezen ga je voor de default router van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 14:26
Wat is je doel? Meerdere vlan ‘s , boel scheiden en managed netwerk of puur internet?

Anders ook eens kijken naar tp-link omada of Aruba instant On. Zeker net zo goed als unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Mystic Spirit schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:15:
Uit je verhaal maak ik op dat je binnen je eigen netwerk zelf geen enkele server of andere toepassingen hebt die veel data doorvoeren.
Feitelijk is alles er dus op gericht dat je goed internet hebt.

Stel je hebt een internet abonnement met een snelheid van 500Mbit, dan heb je ruim voldoende aan netwerk apparatuur die 1Gbit zijn.

Als je een internet verbinding met een snelheid van 8Gbit neemt, dan heb je ook minimaal 8Gbit netwerk apparatuur nodig om die internet verbinding dan volledig te gebruiken.

Zo staat alle apparatuur in je netwerk in verhouding tot wat je er op wil aansluiten.
Daarom is de Unifi 6+ ook ruim voldoende. Die heeft wifi snelheid van ruim 2Gbit. Dat kan je al niet doorvoeren door de rest van het netwerk. Het heeft daarom totaal geen zin om een duurdere te kopen die een hogere snelheid of meer clients aan kan.

De cloudkey is verder niet noodzakelijk, je kan ook de controller software op een willekeurige computer in je netwerk zetten.
De cloudkey heeft geen voordelen ten opzichte van de losse software, behalve installatie gemak.
Thanks voor je uitleg. Max internet wat we op ons adres zullen kunnen nemen qua abonnement is 1 gbit/s, en daar wil ik ook voor gaan.

Ik ga nog even verder met domme vragen stellen.

Kan ik de AP ook connecten met de 2e switch? (Dus de switch achter de switch in m’n toekomstige woonkamer).

M’n vrouw wil het liefst zo min mogelijk ervan in het zicht, denk je dat het kwaad kan als de AP van de woonkamer op de begane grond in een kastje ligt in het tv meubel? Ik bedenk me nu trouwens dat ik hem ook in de meterkast zou kunnen plaatsen op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
LightStar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:53:
Zelf ook bezig met een nieuwbouw en wij hebben er deze keer voor gekozen alle UTP op zolder uit te laten komen, past allemaal net wat mooier qua ruimte.

Qua access points zal je ook nog voor inwall's kunnen kiezen (of je moet hebben gekozen voor kabels uit het plafond dan zijn de schotels mooier).

Met drie access points ben je niet verplicht om een controller te draaien (ja je bent hem nodig voor een eerste installatie en eventuele updates maar hij hoeft niet verplicht 24/7 te draaien), ga je voor b.v. een dream machine van Ubiquiti dan heb je er standaard een controller bij ;) maar zo te lezen ga je voor de default router van de provider.
In wall is zeer zeker interessant, alleen heb ik dus overal dubbele UTP punten uit laten komen in m’n kamers (centraalplaatjes), en bij in wall moet ik een ethernet kabel uit een gat uit de muur laten komen voor in de achterkant van de in wall AP. Weet zo snel niet hoe ik dat moet realiseren. Daarnaast kan een schotel ook op de wand gemonteerd worden, alleen loopt er dan een korte ethernet kabel van m’n centraalplaatje naar de schotel (kan ik naast de centraalplaat monteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Snuitebolletje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:56:
Wat is je doel? Meerdere vlan ‘s , boel scheiden en managed netwerk of puur internet?

Anders ook eens kijken naar tp-link omada of Aruba instant On. Zeker net zo goed als unifi
Puur internet. Is tp link of Aruba meer noob friendly dan Unifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
LennartTW94 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:24:
[...]

In wall is zeer zeker interessant, alleen heb ik dus overal dubbele UTP punten uit laten komen in m’n kamers (centraalplaatjes), en bij in wall moet ik een ethernet kabel uit een gat uit de muur laten komen voor in de achterkant van de in wall AP. Weet zo snel niet hoe ik dat moet realiseren. Daarnaast kan een schotel ook op de wand gemonteerd worden, alleen loopt er dan een korte ethernet kabel van m’n centraalplaatje naar de schotel (kan ik naast de centraalplaat monteren).
Ah ja daar heb ik bewust nu gekozen voor 2 plekken met enkel UTP kapjes (dus niet gecombineerd met stroompunten), dus voor ons is het kapje eraf inwall module erop, in het vorige huis hadden we ze aan het plafond wat mooi is maar je bent wel gelijk gebonden aan het type accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
LightStar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:34:
[...]

Ah ja daar heb ik bewust nu gekozen voor 2 plekken met enkel UTP kapjes (dus niet gecombineerd met stroompunten), dus voor ons is het kapje eraf inwall module erop, in het vorige huis hadden we ze aan het plafond wat mooi is maar je bent wel gelijk gebonden aan het type accesspoint.
Wij hebben dit bijna overal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPQFI3sPCr8pnsP45kgHN47dzHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7VBeKxei8SxXJ69KkDwwZEg.jpg?f=user_large

Nu zou ik misschien hier ook kapje eraf kunnen halen, en dan 1 van de kabels aan kunnen sluiten op de in wall, in wall op de plek van de dubbele UTP monteren, en dan die andere ethernet kabel laten vervallen aangezien de in wall een ingebouwde switch heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

LennartTW94 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:25:
[...]

Ik heb geen ervaring met Aruba, maar de Omada lijn van TP-link is net zo noob friendly als Unifi. Ook de suggestie van @Miezie voor Fritxbox is een goede.
Voor Aruba's zou ikzelf niet kiezen, omdat je daarmee volgens mij afhankelijk bent van de cloud. Daar ben ik geen fan van.

Het ontloopt elkaar allemaal niet zo heel veel. Het is vooral een kwestie van voorkeur en budget.

Zelf vind ik de video's van Lawrence Systems altijd wel leerzaam op dit gebied. Bijvoorbeeld de video met een vergelijking van Unifi en Omada:
LennartTW94 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Thanks voor je uitleg. Max internet wat we op ons adres zullen kunnen nemen qua abonnement is 1 gbit/s, en daar wil ik ook voor gaan.

Ik ga nog even verder met domme vragen stellen.

Kan ik de AP ook connecten met de 2e switch? (Dus de switch achter de switch in m’n toekomstige woonkamer).

M’n vrouw wil het liefst zo min mogelijk ervan in het zicht, denk je dat het kwaad kan als de AP van de woonkamer op de begane grond in een kastje ligt in het tv meubel? Ik bedenk me nu trouwens dat ik hem ook in de meterkast zou kunnen plaatsen op de begane grond.
Een AP aansluiten op een tweede switch kan heel goed. Afhankelijk van welk accespoint en welke switch je kiest heb je wel een PoE injector nodig.
Een Accespoint in een kastje zetten is nooit optimaal, maar het kan natuurlijk wel. Je moet er alleen rekening mee houden dat een kastje een deel van het signaal zal tegenhouden en je ontvangst dus iets minder kan zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Mystic Spirit op 07-02-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
https://www.netwerkkabel....lstuk-stp.html?q=keystone
https://www.netwerkkabel....ral9005.html?gad_source=1

als je hier (https://www.netwerkkabel.eu)zoekt op keystone kom je een heel eind.

[ Voor 7% gewijzigd door k-janssen op 07-02-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pling

pling

Lekker Kepjoeteren

M.b.t. controller -> het gaat dan om de 'Ubiquiti UniFi Cloud Key G2 Plus' toch? Kan je me wat meer inzicht geven wat het voordeel is van een controller?
Met de controller kun je oa je Wifi netwerk een naam geven. Je unifi producten opnemen in het netwerk. De firmware upgraden van de producten. Ik heb zelf ook een gateway, dus die heb ik via de controller aangsloten aan het modem. Daarnaast heb ik een 2e netwerk aangemaakt. Daarop heb ik alles aangesloten dat niet bij mijn NAS mag. Dat doe je dus allemaal via de controller. Maar als de configuratie in alle aparaten is opgeslagen, dan kun je in principe de controller weer uitzetten. Daarom kun je hem opstarten en sluiten op een willekeurige computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Oke ik twijfel nu tussen 2 setups:

Switch -> Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)
AP -> 3x U6+

Komt samen op zo'n 600 euro. Of:

Switch -> TL-SG1016PE
AP -> 3x TP-Link Omada EAP610

Komt samen op zo'n 465 euro.

Bij de TP link setup vind ik het erg lastig om het verschil te bepalen tussen de beschikbare AP's (EAP610 / EAP650 / EAP653 / EAP660HD / EAP670 / EAP673) en welke in mijn situatie (3 AP's, 240m2 woning verdeeld over 3 verdiepingen, 500m2 kavel) het beste is voor goed wifi overal in de woning en hopelijk ook nog beetje wifi in de tuin (internet provider met 1 gbit/s max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41
Als het gaat om n00b friendly en je geen VLAN eisen hebt (wordt ook lastig met stock router) dan zou ik uberhaupt afvragen of de "prosumer" lijnen wel de juiste keuze is.

Standaard adviseer ik aan "huis-tuin-keuken-die-gewoon-goede-wifi-willen" om je accesspoints bij je provider te halen en die bekabeld aan te sluiten. Scheelt ook weer wifi punt omdat je de wifi van de provider router kunt blijven gebruiken.

Wat ik wel teruglas was je wens voor PoE. Als dat zo is dan kom je op de volgende usual suspects uit:
prosumer: omada, aruba instant on, unifi
consumer: Deco X50-PoE

De X50(PoE) is een bekend setje wat veel gebruikt wordt en makkelijk in te stellen met App. Echter het is wel beperkter dan een unifi/omada lijn.
Beetje keizen tussen functionaliteit (maar dus ook complexiteit en prijs) en gemak (maar ook beperking).
Leuke aan de X50 is dat ze ook outdoor PoE modellen hebben die je dus makkelijk in je ecosysteem kunt toevoegen. Ga er iig maar vanuit dat je een outdoor AP nodig hebt als je wifi in de tuin wilt. Die nieuwbouwwoning muren/glas houdt echt mega veel signaal tegen.

Wil je toch voor een prosumer achtig iets gaan, dan zou ik daar zeker wel een controller iets bij doen. Of dedicated of een pi kopen waar je iets opzet. Niets zo vervelend als je wifi moeten resetten omdat je lokale controller niet meer werkt....

Die uitvoering: TP-Link TL-SG1016PE lijkt mij prima switch voor alle setups

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2024 15:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
LennartTW94 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:25:
[...]

Ga dan voor iets als Fritzbox of ander degelijk consumentenspul... en definieer voor jezelf wat je met het internet gaat doen? Download je 24/7? Of hoeveel 4K streams heb je tegelijk? Gigabit is leuk, maar 99 van de 100 keer als je wat geduld hebt totaal overbodig.

Als de vrouw de boel uit het zicht wil hebben kan je uit het zicht met een Fritz mesh de punten per verdieping in een kast of stopcontact zetten (of andere degelijke producten). Een purist zal zeggen dat het niet kan, realisme vertelt je dat het in wired of wireless mesh setup niet opgemerkt wordt of het ding in line of sight zit of in een kast als de dekking op orde is. Als je begint met een accesspoint per verdieping van de reeds genoemde APs van Fritz ben je er waarschijnlijk al, als je dan nog bedraad wat bedraad kan (ook voor die accesspoint) ben je nog beter bezig.

Hier staan ze in het TV meubel, staat er straks 1 onder mijn bureau en ik heb er 1 weggebouwd in een inloopkast. Mijn iphone haalt gewoon overal in het huis minimaal 600mbit/s met deze setup en als die iphone eens gewoon het juiste accesspoint pakt met de ruimte (waar je dus geen invloed op hebt) dan kan het nog wat sneller... Mijn huis is ook vrijstaand, maar dan 2 lagen en 160m2. Kavel is 430. Ik denk dat dat in essentie wel overeen komt ;). Voor jouw beeld: toen ik alleen nog het modem in de meterkast had, werkte het ook...

En omdat ik maar 100mbit glasvezel heb, wat 99,99% voldoende is voor ons gebruik, merk ik er nog minder dan helemaal niks van.

En heel belangrijk: mijn vrouw is blij, want ze vond die ufo's aan het plafond in het vorige huis het meest lelijke wat ik qua alles bedacht had... En ze had eigenlijk gewoon gelijk. Nu zie je van al mijn fratsen niks en dat vinden we beiden prachtig. ;)

Ps. ik heb het niet meer zo op, na zelf ervaring opgedaan te hebben, met termen als pro-sumer of enterprise grade of wat dan ook. Het kan goed werken en netjes zijn en super, eens, maar de basisregels voor wifi veranderen niet, de complexiteit en het onderhoud nemen alleen wel toe... en vaak is het tot volle potentie benutten van de hardware niet eens aan de orde. Het bestempelen als hobbymatig vind ik persoonlijk treffender en daar wil ik niemand mee in diskrediet brengen, het is alleen de ervaring met een bult netwerkinstallaties en troubleshooten verder.
Waar ik wel een hekel aan heb is providers die producten naar consumenten brengen: kan prima werken, maar schoenmaker blijf bij je leest... en een eigen modem + setup geeft je juist de vrijheid om van provider naar provider te hoppen. Maar... ook die setups zijn nog altijd beter dan prosumer of hobbymatig of tweaker grade. Het moet ook gewoon werken als ik er niet ben zegmaar...

[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 07-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Dank allemaal voor jullie advies.

Na nog meer onderzoek kom ik uit op de volgende setup:

Switch -> TL-SG1016PE (heb 18 UTP aansluitingen maar denk er maar 10 te gaan gebruiken, waarvan 3 met PoE)

Access Point -> 3x TP-Link Omada EAP653

Switch in de meterkast (koop denk ik een 1 unit 19 inch rack mount voor de switch). 1 access point in de meterkast connected direct aan de switch (of in de woonkamer in tv meubel laadje). 1 access point op werkkamer 1e verdieping, 1 access point op zolder.

Qua controller begrijp ik dat ik dit ook gewoon kan doen via software op m'n laptop, dus denk dat dat voor mijn situatie prima is (1x setup en daarna niet meer aan zitten).

Hopelijk geeft deze setup mij een goede internetverbinding in het huis en hopelijk ook nog een klein beetje buiten de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nja ik wilde de discussie eigenlijk niet starten maar prosumer unifi/omada is voor mij idd meer hobbymatig dan prosumer.

@LennartTW94
De frit die hierboven wordt genoemd is ook een hele goede. waarom ik een deco daarboven zou overwegen is oa poe/outdoor maar verder is t vooral voorkeur.

Die omada zou ik echt niet aan beginnen tenzij je wilt hobbyen. En als je dat wilt, neem er dan een controller bij :)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
LennartTW94 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:09:
Qua controller begrijp ik dat ik dit ook gewoon kan doen via software op m'n laptop, dus denk dat dat voor mijn situatie prima is (1x setup en daarna niet meer aan zitten).
Het nadeel van controller based opstelling is naar mijn menig de controller. :+ Die 'moet' je in leven houden en een backup van hebben, want het synct alleen van controller > apparaten. Neem een OS update op jouw laptop die de controller sloopt (waar je pas over negen maanden achter komt) en je kan helemaal opnieuw beginnen terwijl je eigenlijk alleen even het wifi password aan wilde passen.
Het hoeft niet 24/7 te draaien maar bewaar de config file en de installer op een veilige plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
laurens0619 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:32:
Nja ik wilde de discussie eigenlijk niet starten maar prosumer unifi/omada is voor mij idd meer hobbymatig dan prosumer.

@LennartTW94
De frit die hierboven wordt genoemd is ook een hele goede. waarom ik een deco daarboven zou overwegen is oa poe/outdoor maar verder is t vooral voorkeur.

Die omada zou ik echt niet aan beginnen tenzij je wilt hobbyen. En als je dat wilt, neem er dan een controller bij :)
Je laat me toch weer twijfelen, tussen Deco X50 & m’n acces point EAP 653 setup die ik had genoemd…

Is er een verschil tussen beide setups qua “bereikbaarheid” van het Wifi in onze woning en qua “snelheid”? Als dit bij beide setups even goed is zal de X50 denk ik voor mij de betere setup zijn aangezien ik weinig kennis heb op het gebied van netwerk en ik het liefst het makkelijk aansluit en er daarna niet meer naar omkijk.

En als we het dan toch over Mesh setup hebben -> overal waar ik UTP aansluitingen heb in de woning heb ik ook stopcontacten er direct naast. Nu werd de X50 aangeraden (met PoE), maar als er een andere Mesh setup is die beter is (maar die bijvoorbeeld alleen mogelijk is via stopcontact), dan is dat voor ons geen probleem omdat we ook overal stopcontacten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
De ene schroef je tegen het plafond en de ander kan je op de kast zetten. Qua zendsterkte ontloopt het elkaar niet echt, want zo goed als alle AP's produceren de maximaal toegestane straling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maakt idd niets uitqua bereik en qua wifi specs zijn ze zo te zien gelijk (alhiewel ik moeite heb de echte specs van de EAP 653 te vinden)

De x50 heeft 2x 2.5gbit poort, dat maakt doorlussen naar bedraad apparaat wat makkelijker zonder extra switch.

Maar als je geen poe nodig hebt kun je ook
Normale x50 kopen. Goedkoper en utp poortje extra (wel 1gbit)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
LennartTW94 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:16:
[...]
En als we het dan toch over Mesh setup hebben -> overal waar ik UTP aansluitingen heb in de woning heb ik ook stopcontacten er direct naast. Nu werd de X50 aangeraden (met PoE), maar als er een andere Mesh setup is die beter is (maar die bijvoorbeeld alleen mogelijk is via stopcontact), dan is dat voor ons geen probleem omdat we ook overal stopcontacten hebben.
Die hint heb ik je al meermalen gegeven, maar dat kan ook een deco zijn. Zou mijn keuze niet zijn ivm. privacy, accounts, etc. en mijn inzet op stabiliteit, maar het kan.

Verder kan je een dikke switch nemen, maar het kan ook gewoon zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52x9zbXL0lIQDPjUqrlkbGmViFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNoiP1xKpz7S6etJVO5jIBh1.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien je behoefte voor vooral degelijk internet, zou ik voor de "gewoon zo" gaan. Maar het is aan jou...

FWIW: bij mij was het accepteren van de nuchtere aanpak ook gewoon een proces, maar nu heb ik het beter dan eerder voor elkaar. En geen omkijken naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Miezie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Die hint heb ik je al meermalen gegeven, maar dat kan ook een deco zijn. Zou mijn keuze niet zijn ivm. privacy, accounts, etc. en mijn inzet op stabiliteit, maar het kan.

Verder kan je een dikke switch nemen, maar het kan ook gewoon zo:
[Afbeelding]

Gezien je behoefte voor vooral degelijk internet, zou ik voor de "gewoon zo" gaan. Maar het is aan jou...

FWIW: bij mij was het accepteren van de nuchtere aanpak ook gewoon een proces, maar nu heb ik het beter dan eerder voor elkaar. En geen omkijken naar...
Kijk eens aan! Ben inmiddels overtuigd, ga voor de 3x Deco X50 PoE! Nogmaals dank allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat een X50-POE of een Frtizbox setup inderdaad prima keuze is voor jouw use case.

Fritz heeft dan geen PoE maar ik moet zeggen dat uitvoering: AVM Fritz!Repeater 1200 AX wel mooi model is direcet in het stopcontact (en dan kort kabeltje naar utp poort).

Die x50-PoE kun je dan direct op de muur zetten maar beter iets eraf op mooie vrije plek.

Enne @Miezie complimenten voor je meterkast, ziet er super strak uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 06:49
TV's hebben een 100Mbit aansluiting. Misschien kun je die beter draadloos houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:33:
TV's hebben een 100Mbit aansluiting. Misschien kun je die beter draadloos houden?
Met wifi kunnen ze meer aan qua snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
LennartTW94 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Zeker.

Ik heb zelf maar een 400mbit verbinding.
Als ik de UTP (internet)kabel in mijn TV plug (net nieuwe LG Oled) dan haal ik 100mbit. met WiFi zit ik op 280 mbit.
Dat zal bij jou vast hoger liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Je hebt ook echt 400Mbit nodig op een TV voor een 8Mbit Netflix stream. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

LennartTW94 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Wat is meer aan kunnen?
Responsetijd en betrouwbaarheid zijn relevanter.

100Mbit/s is gewoon veel sneller dan welke stream ook die je naar de TV gaat sturen.
Kabel is dus nog steeds gewoon beter, maar met goede wifi verre van noodzakelijk*

*Sommige TVs, zoals de mijne, hebben eigenlijk een brakke LAN implementatie waardoor wifi beter werkt dan bekabeld. Ik heb de TV los moeten trekken, maar in de basis wint een kabel het van draadloos. Meeste mensen sluiten de TV draadloos aan, vandaar dat er weinig focus is om een duurdere (centenwerk) GBit poort in de TVs te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pling

pling

Lekker Kepjoeteren

Als dat niet hoeft dan zou ik dat persoonlijk niet doen. Voor de snelheid hoef je dat volgens mij niet te doen inderdaad. Meer ruimte voor de echt draadloze apparaten zou ik zeggen. Daarnaast heb ik alle tv's ook een vast ip adres gegeven (via de controller :) (en de tv)), waardoor ze na het aanzetten ook direct aan het internet verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
pling schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Als dat niet hoeft dan zou ik dat persoonlijk niet doen. Voor de snelheid hoef je dat volgens mij niet te doen inderdaad. Meer ruimte voor de echt draadloze apparaten zou ik zeggen. Daarnaast heb ik alle tv's ook een vast ip adres gegeven (via de controller :) (en de tv)), waardoor ze na het aanzetten ook direct aan het internet verbonden zijn.
Als je niet meer dan 100mbit nodig hebt dan niet idd.
Pagina: 1