Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 21:29
Goede avond,

Ik ben bezig met het plaatsen van een ventilatiesysteem. Hiervoor heb ik het plafond in de gang eruit gehaald om de buizen weg te werken met een verlaagd plafond. Nu ik het plafond open heb, wil ik eigenlijk van binnenuit isoleren.

Op internet lees ik veel over de combinatie van van binnenuit isoleren bij een plat dak en mogelijke condensatie- en schimmelproblemen. Hierdoor weet ik niet zeker hoe ik het isoleren van binnenuit op de juiste manier moet aanpakken.

Mijn gewenste situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lavAvJa0YB_Kn1pi9ul30s8gNKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i2dHKCrcKn1yerXNQT80XqXT.png?f=user_large
  1. Dak bedekking
  2. Dak beschot
  3. Isolatie
  4. Klimaat folie
  5. Spouw van 12,5 cm voor het plaatsen van buizen
  6. houten frame
  7. gips
Op mijn dak zitten verschillende ventilatiebuisjes. Toen ik het plafond verwijderde, merkte ik dat er lucht circuleerde.
  • Ik lees op internet verschillende verhalen. Moet de isolatie tegen het dak aan zitten, of moet er ruimte tussen zitten?
  • Aangezien dit gedeelte in verbinding staat met de andere kamers, vraag ik me af of dit goed zal werken met klimaatfolie, aangezien ik lees dat het luchtdicht moet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_Rq44Te9IztQ5PTPhfGifDbMgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mourazzrCvDaLd62vc6z2q9z.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-06 09:18

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het antwoord geef je zelf al. Als je het niet geheel kunt afdichten met klimaatfolie dan is het sterk af te raden. Klimaatfolie was de enige "veilige" optie omdat de dakbedekking dampdicht is. Isoleren aan de buitenzijde, indien de situatie het toelaat, of het geheel vervangen is nog de overgebleven optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 21:29
Dank soms wil je iets te graag waardoor je toch nog extra bevestig nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Het wordt wel een stuk lastiger hierdoor, maar helemaal onmogelijk is het misschien niet. Het is een kwestie van een luchtdichte en dampdichte scheiding te maken ter hoogte van de muren. Hiertussen is het isoleren met het toepassen van klimaatfolie mogelijk. De vraag is of alleen het overloopje aanpakken dan echt het meeste doet als de overige ruimtes ook geen isolatie hebben.

De beluchting van de bovenste spouw met paddestoeltjes is dan in dit geval geen verkeerde. Je moet alleen luchtdoorvoer creeren tussen de draagbalken door, dit kan je doen met wat grote gaten in de draagbalken te boren met een speedboor (niet te dicht op de rand). Maar die luchtdoorvoeren zitten waarschijnlijk boven andere kamers dan het deel waar je nu wilt isoleren?