N.a.v. het nieuwsbericht nieuws: Icann kiest .internal als nieuw topleveldomeinnaam voor interne netwe... onlangs wilde ik de boel thuis even omzetten. Heb een hele poos 'home.arpa' gebruikt (router.home.arpa, dns.home.arpa), maar '.internal' is toch wat mooier.
Vanwege de andere TLD moet ik m'n self-signed HTTPS-certificaten ook even aanpassen. Certificaten is toch altijd beetje geklooi met OpenSSL en niet mijn sterkste kant, dus ik heb de scripts van deze repository gebruikt.
Eerst een root certificate gemaakt en deze geïmporteerd in Firefox (122.0) & Edge (121.0.2277.106). Daarna een client certificate aangemaakt en de key en het certificaat geïmporteerd in OPNsense (voor de webinterface) en in NginxProxyManager.
Wat schetst echter mijn verbazing: beide browsers vinden een certificaat voor .internal domeinen niet zo leuk
Edge:
Firefox:
Als ik met dezelfde scripts voor 'home.arpa' een root + client certificaat maak, dan werkt het wél.
Wat gaat hier mis?
Vanwege de andere TLD moet ik m'n self-signed HTTPS-certificaten ook even aanpassen. Certificaten is toch altijd beetje geklooi met OpenSSL en niet mijn sterkste kant, dus ik heb de scripts van deze repository gebruikt.
Eerst een root certificate gemaakt en deze geïmporteerd in Firefox (122.0) & Edge (121.0.2277.106). Daarna een client certificate aangemaakt en de key en het certificaat geïmporteerd in OPNsense (voor de webinterface) en in NginxProxyManager.
Wat schetst echter mijn verbazing: beide browsers vinden een certificaat voor .internal domeinen niet zo leuk

Edge:
code:
1
2
3
4
| Your connection isn't private Attackers might be trying to steal your information from router.internal (for example, passwords, messages, or credit cards). NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID This server couldn't prove that it's router.internal; its security certificate is from internal. This may be caused by a misconfiguration or an attacker intercepting your connection. |
Firefox:
code:
1
2
| https://wiki.internal/ Unable to communicate securely with peer: requested domain name does not match the server’s certificate. |
![]() | ![]() | ![]() |
Als ik met dezelfde scripts voor 'home.arpa' een root + client certificaat maak, dan werkt het wél.
Wat gaat hier mis?
[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2024 10:51 ]