Synology DS214 trage transfer snelheden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Mijn vraag
...

DS214
...

Als ik data van mijn PC, laptop of wat dan ook naar mijn NAS wil sturen dan gaat dat echt super traag. Zo'n 5 - 12 mbps. Ik heb gekeken of mijn acccount misschien gecapped was maar dat is niet het geval. De schijven zijn allemaal nog gezond met 0 slechte sectors.
...

Dit lijkt mij niet normaal. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:41

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Megabit of Megabyte? Scheelt een factor 8. In het geval van MB/s dan lijkt het erop dat het een 100Mb/s verbinding is (100:8=12,5MB/s).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
Megabyte. En het is 100% een 1Gbit verbinding. Heb gekeken in de synology en ook daar staat 1000Mbit. Ook mijn PC, laptop etc hebben een 1Gbit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Kijk eens in de resource monitor om te zien of en waarmee hij het druk heeft.

5-12MB/s klinkt echt als een 100Mbps verbinding, want 100Mbps is 12,5MB/s

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
Ben(V) schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:08:
Kijk eens in de resource monitor om te zien of en waarmee hij het druk heeft.

5-12MB/s klinkt echt als een 100Mbps verbinding, want 100Mbps is 12,5MB/s
Dat dacht ik eerst dus ook, maar mijn router, de Archer C5400, is toch echt een 1Gbit router. Op mijn PC staat ook 1000Mbit en in de NAS staat ook heel duidelijk 1000Mbit. Aan de kabels kan het ook niet liggen want ik heb mijn huis future-proof gemaakt met CAT7 kabel.

Wel is de NAS nog bezig met een parity check op de volume, maar zou dat echt zorgen voor zulke trage transfer snelheden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

impy101 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Wel is de NAS nog bezig met een parity check op de volume, maar zou dat echt zorgen voor zulke trage transfer snelheden?
euuhhh, JA!
Jij gaat harde schijven die vol belast worden met een parity check (lees, alles wat op de schijven staat checken, ook nog even belasten met een 2e informatiestrooom...

Waarom test je niet als die parity check is afgelopen (en ja, dat kan best even duren)?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
Sparhawk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:57:
[...]

euuhhh, JA!
Jij gaat harde schijven die vol belast worden met een parity check (lees, alles wat op de schijven staat checken, ook nog even belasten met een 2e informatiestrooom...

Waarom test je niet als die parity check is afgelopen (en ja, dat kan best even duren)?
Ga ik ook zeker doen. Hij is al een dag bezig met die check en hij zit pas op 62% dus dat zal morgen pas worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:45
Je kunt de parity check een lagere prioriteit geven. Dan zullen de transfers iets sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
En toch ook maar kijken of je echt wel een 1Gbps verbinding hebt.
Als bijvoorbeeld een van de aders geen verbinding maakt dan valt automatisch de snelheid terug naar 100Mbps.

Is het een zelf gemaakte kabel?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
Ben(V) schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:09:
En toch ook maar kijken of je echt wel een 1Gbps verbinding hebt.
Als bijvoorbeeld een van de aders geen verbinding maakt dan valt automatisch de snelheid terug naar 100Mbps.

Is het een zelf gemaakte kabel?
Ja, kabels zijn allemaal zelf gemaakt. Uiteraard eerst getest of deze goed waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Je hebt niet ergens nog een switch in je netwerk zitten?

Branden er bij elke utp poort netjes 2 groene ledjes?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
impy101 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:20:
[...]

Ja, kabels zijn allemaal zelf gemaakt. Uiteraard eerst getest of deze goed waren.
Zal toch wel de kabel zijn.
Rj45's aanknijpen is nooit een goed idee.

Voor vaste bekabeling gebruik je kabel met stugge aders en die monteer je af of LSA (wcd, patchpanel of keystone) en dan sluit je de boel aan met een kant en klare patchkabel.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 06-02-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:30
toch waarschijnlijk de kabels. als je cat7 spul probeert te knijpen of monteren heb ook daarvoor passend materiaal/gereedschap nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impy101
peter-rm schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:13:
toch waarschijnlijk de kabels. als je cat7 spul probeert te knijpen of monteren heb ook daarvoor passend materiaal/gereedschap nodig
Dat materiaal heb ik. Maar het lijkt me sterk dat het aan de kabels ligt. Ik heb nog een oude coax verbinding en ik download met bijna 40 mpbs. Als ik data met 40mbps over heel de wereld binnen kan slurpen dan moet ik op zijn minst ook met die snelheid over LAN data versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
Oke, de NAS is klaar met de parity check en heb even een bestand van 5GB er op gezet maar ik zie haast geen verschil. De transfer snelheid is nog steeds 7 - 15 mb per seconde. En zodra ik de transfer begin dan gaat de CPU verbruik meteen naar 99%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Hoe stuur je files naar je nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 06:23
impy101 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:33:
Oke, de NAS is klaar met de parity check en heb even een bestand van 5GB er op gezet maar ik zie haast geen verschil. De transfer snelheid is nog steeds 7 - 15 mb per seconde. En zodra ik de transfer begin dan gaat de CPU verbruik meteen naar 99%
Heb je een ander apparaat om eens te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-06 13:53
Zijn het foto's/video's en staat je media-indexer aan?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:11
Wat voor schijven zitten er in? Als het SMR’s zijn met relatief trage cache….dan zijn deze snelheden niet eens zo gek. En idd is het media en staat die indexer aan. Draaien er andere processen op je NAS etc. Wat gebeurd er als je je pc volledig bekabeld aansluit?

En oh ja, de belangrijkste vraag. Heeft ie ooit hogere snelheden behaald en zo ja, wat heb je sindsdien gewijzigd aan je setup.

[ Voor 19% gewijzigd door Panzer_V op 07-02-2024 08:50 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-06 15:02

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Is de verbinding pc-laptop ook traag bij het kopiëren van bestanden?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
@impy101
Zoals ik al eerder zei en wat jij niet wilt geloven, een slecht aangeknepen RJ45 waar een ader geen contact maakt heeft als gevolg dat je verbinding automatisch terugvalt naar een 100Mbps snelheid.
Meten met een kabeltest zegt niets die meet met gelijkstroom.

Probeer een kant en klare kabel.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 07-02-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
File browser en FTP. Beide zelfde resultaat.
Flans schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Heb je een ander apparaat om eens te proberen?
Ja, en daar zijn de snelheden een stuk beter.
TheOmen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:45:
Zijn het foto's/video's en staat je media-indexer aan?
Ik heb een groot bestand verhuist en ook daar ging het traag.
Panzer_V schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:50:
Wat voor schijven zitten er in? Als het SMR’s zijn met relatief trage cache….dan zijn deze snelheden niet eens zo gek. En idd is het media en staat die indexer aan. Draaien er andere processen op je NAS etc. Wat gebeurd er als je je pc volledig bekabeld aansluit?

En oh ja, de belangrijkste vraag. Heeft ie ooit hogere snelheden behaald en zo ja, wat heb je sindsdien gewijzigd aan je setup.
Nee, ik heb het ding pas. Het is mijn eerste NAS. Er zitten 2 HGST 0F23072 6TB schijven in.

Ik heb de setup overgenomen van een mede-tweaker en al moet ik eerlijk zeggen dat ik spijt heb dat ik de schijven ook heb gekocht, want deze hadden achteraf beide bijna 60.000 draaiuren. Maar de NAS geeft nog aan dat de volume en sectors gezond zijn.
Coach4All schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:09:
Is de verbinding pc-laptop ook traag bij het kopiëren van bestanden?
Nee, dat gaat een stuk sneller. Ook van PC naar PC.
Ben(V) schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:15:
@impy101
Zoals ik al eerder zei en wat jij niet wilt geloven, een slecht aangeknepen RJ45 waar een ader geen contact maakt heeft als gevolg dat je verbinding automatisch terugvalt naar een 100Mbps snelheid.
Meten met een kabeltest zegt niets die meet met gelijkstroom.

Probeer een kant en klare kabel.
Heb al een andere kabel gebruikt en de snelheden bleven hetzelfde. Heb nu de NAS rechtstreeks aangesloten op mijn modem en idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Beide FTP en de webbrowser zijn niet zo snel.

Je kunt hem het beste via SMB shares benaderen. Via Windows Netwerk.

Maar heb geen illusies, de DS214 komt uit 2014 en is op zijn 521MB DDR3 en dual core 1 Ghz processor met SATA II bays spect tot 2x4TB, jij hebt er nu 2x6TB in zitten. Vergeleken met nu is hij gewoon niet snel als je er applicaties op gaat draaien.
Je kunt dan veel meer met een ds223j.

Maar bestanden via gedeelde map zou wel prima moeten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-02-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
impy101 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:03:
Nee, ik heb het ding pas. Het is mijn eerste NAS. Er zitten 2 HGST 0F23072 6TB schijven in.

Ik heb de setup overgenomen van een mede-tweaker en al moet ik eerlijk zeggen dat ik spijt heb dat ik de schijven ook heb gekocht, want deze hadden achteraf beide bijna 60.000 draaiuren. Maar de NAS geeft nog aan dat de volume en sectors gezond zijn.
Dat lijkt mij een vrij normaal aantal draaiuren voor een NAS en schijven die waarschijnlijk ergens tussen 2014 en 2016 gekocht zijn. De meeste gebruikers laten hun NAS continu draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 09:43
Ik heb hier een Synology 213 staan (uit de kringloop bak :P) met één disk erin.
Deze zal ook nog wel wat langzamer zijn dan die DS214 neem ik aan.
Via SMB Windows shares haal ik dan ongeveer 90MB/s als er geen extra apps/services op de achtergrond draaien.
Alleen al de web interface open laten kost al veel CPU en laat de snelheid snel instorten.
File browser en FTP. Beide zelfde resultaat.
Dat zal dan wel de langzame snelheid verklaren.
Gebruik dus SMB/Windows shares zoals hier boven eerder al aangegeven.

Je kan natuurlijk ook makkelijk nagaan of je het probleem bij zowel lezen als schrijven hebt naar de NAS?

Kabelverbinding zal wel in orde zijn neem ik aan, maar je kan dat altijd even verifiëren bij je Synology netwerk instellingen en PC/laptop adapters.
Deze moeten dan natuurlijk 1000Mbps/Full Duplex aangeven,

Deze tips ook misschien nuttig:

The Top 15 Reasons Your Synology is SLOW (and how to fix them)

Synology Settings for MAX SPEED - Get more performance out of your Synology NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

jeroen3 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:27:
Beide FTP en de webbrowser zijn niet zo snel.

Je kunt hem het beste via SMB shares benaderen. Via Windows Netwerk.
Euhm FTP en HTTP drukken zonder enige overhead die data gewoon over de lijn. Heel veel sneller dan dat gaat het echt niet worden hoor.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 09:43
Janoz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:17:
Euhm FTP en HTTP drukken zonder enige overhead die data gewoon over de lijn. Heel veel sneller dan dat gaat het echt niet worden hoor.
Ik gebruik de Synology GUI nooit voor up/downloaden en dacht dat deze alles nogal zou vertragen, maar inderdaad HTTP downloaden gaat net zo snel hier op mijn DS213.
Uploaden via de GUI gaat daarentegen wel een heel stuk langzamer en fluctuerend.
Maar misschien komt dat ook doordat de schijf vrijwel helemaal vol zit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 06:23

[...]

Ja, en daar zijn de snelheden een stuk beter.
Oke. Wat voor snelheid haal je op dit andere apparaat? En wat doe je anders op dit andere apparaat dan op je eigen (ik dacht) laptop? Je hebt het in je openingspost over dat de snelheid op je pc en laptop traag zijn.
  • Zit je op hetzelfde netwerk and if so, wellicht een andere aansluiting?
  • Is deze bedraad of draadloos?
  • Is het een laptop, een pc of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-06 20:15
Dan begin maar eens ruimte vrij te maken op die schijf. Een volle schijf wordt in toenemende mate flink trager.
En doe eens een filecopy-test op die disk: gaat dat wel snel?
Pagina: 1