De NOM2030woning: de Nul Op de Meter Woning van de toekomst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 08:55
Nieuw Topic: De NOM2030woning ofwel: de Nul Op de Meter Woning van de toekomst

He huidige bouwbesluit stelt al aardige eisen aan het toegestane energiegebruik van nieuwbouwwoningen: huizen moeten BENG zijn: Bijna Energie Neutraal. Scherp je dit wat aan, dan kan je gaan naar een NOM woning: Nul Op de Meter. In een (kalender)jaar wekt een dergelijke woning evenveel energie op, als het -gebouwgebonden (=verwarmen, koelen, warm water, ventilatie)- gebruikt.

Op papier mooi, maar denkend vanuit de energietransitie is het suboptimaal. Je levert (pv-panelen!) energie in de zomer en verbruikt (warmtepomp en andere zaken) energie in de winter. Een hoger (winter)verbruik kan je dan compenseren met meer pv-panelen. En het heet nog steeds een NOM-woning, ook al is je winterverbruik significant…

De toekomst ligt volgens mij in een andere vorm van deze woning. Ik noem het de NOM2030-woning. Leidend hierin is dat het gebouwgebonden energiegebruik nog veel meer dan in de BENG of NOMwoning gedecimeerd is. Een veel hogere mate van isolatie, warmteterugwinning en luchtdichtheid dus. Doordat dit eigen energiegebruik zoveel lager is, hoef je ook minder te ‘trucen’ met opwek (bijzonder veel PV, extra zonneboiler, etc). De woning wekt minder op, maar verbruikt ook minder. Het is de trias-energetica puur-sang: éérst zo veel mogelijk je energie gebruik terugbrengen en dán dat wat je nodig hebt duurzaam opwekken. Het is ook in lijn met de trend die je algemeen in de energiewereld ziet: de netwerkbedrijven zijn immers helemaal niet meer zo blij met al die zonnestroom in het voorjaar. En zijn (in geval van warmtepomp) juist extra blij als er bij jou thuis in de wintermaanden maar een klein warmtepompje hoeft te draaien.

Ik heb het hier met veel mensen over gehad. Bouwers, die al klassiek NOM leveren, keken me eerst vaak glazig aan, maar zeiden na een kwartiertje praten dat er ‘echt wel wat in deze gedachte zit’. Met stijgende energieprijzen, variabele tarieven en een salderingsregeling die er vroeg of laat van af gaat, ben ik er van overtuigd dat dit het juiste pad is.

Dit topic is bedoeld om mensen op weg te helpen die nieuw willen gaan bouwen (eventueel: zéér grondig gaan verbouwen). Beginnend met project-organisatorsche vragen zoals: welke architekt of welk bouwbedrijf bij mij in de buurt kan/wil ook vanuit deze gedachte werken? Maar ook zaken als: heeft een bodemwarmtepomp nog meerwaarde als je warmtevraag de helft is als die van een klassieke NOMwoning?; waarmee krijg je maximale energie(reductie)winst vs méérkosten?; wat zijn juist (te) dure dingen om te doen?; etc; etc.
Het topic wil ik NIET laten overlappen met andere (nieuw)bouwtopics. Het moet echt gaan om de gedachte van het minimaliseren van het eigengebruik, met alles dat daaruit volgt en er mee te maken heeft. Dus vragen over aardlekschakelaars, domotica, buitenvoorzieningen, etc, etc mag je in andere topics posten. Die zijn er genoeg, ook binnen Tweakers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wellicht op zoek naar de term "passief huis"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Accretion schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:57:
Wellicht op zoek naar de term "passief huis"?
Dit dus, er is zelfs al een topic voor:
Passief huis

In Nederland relatief lastig. Je moet genoeg zoninstraling hebben in de winter om het geheel warm te houden, dus ruimte om je huis op zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:32
In Duitsland is passiefbouw een bekend begrip en veel info over te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
Was de term Passiefhuis al genoemd? Voor renovaties, EnerPHit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 08:55
Jullie hebben helemaal gelijk en ik vraag me af waarom ik dit niet eerder ontdekt heb. Discussie en vragen gaan wat mij betreft verder in/onder het topic dat Pagani al genoemd had.
Pagina: 1