U/UTP Cat6A soepel 50 meter niet te vinden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 14:28
Ik ben een patchkabel van 50 meter aan het trekken van de switch naar het modem en wil daar een soepele Cat6A (op rol) voor gebruiken aangezien ik deze als backbone wil laten fungeren. De rest van netwerk is Cat6. Ik zie alleen maar shielded soepel Cat6A te koop staan. Stugge Cat6A is wel gewoon als U/UTP te vinden.

Zie ik iets over het hoofd? Wat is de reden dat dit niet te koop is?

[ Voor 3% gewijzigd door Jeanke117 op 05-02-2024 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55
Waarom wil je soepele kern? Deze afstand is typisch iets dat je wegwerkt, dus vaste kern.

Ga je 5p meter op grond neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 17:21

Urk

Interessant wat je vraagt. Ik heb hier onlangs me ook iets meer in verdiept. Ook na enkele leveranciers hierover gesproken te hebben: heeft dit niet te maken of het een LSZH (Low Smoke, Zero Halogen) kabel betreft? Ik kwam er onlangs achter dat LSZH kabels altijd stug zijn en niet zo flexibel als non-LSZH. Non-LSZH zijn in mijn optiek dus veel handbaarder. Daarom ben ik eigenlijk zelf weer een beetje afgestapt van LSZH kabels. Vaak wordt niet bij LSZH artikelen genoemd dat ze veel stugger zijn.

Zie ook dit artikel: https://www.netwerkkabel....is-een-lszh-netwerkkabel/
Toevallig geschreven door een naamgenoot en dus niet door mij....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:02
Soepele kabel is bedoelt als patchkabel en niet voor vaste bekabeling.
Die moet je ook alleen maar kant en klaar kopen (met RJ45's eraan).

Een afgeschermde kabel is zo wie zo volkomen overbodig en Cat6A ook
Koop gewoon UTP Cat6, monteer het netjes af op een wcd en sluit de boel aan met kant en klare korte patchkabels.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 14:28
Sorry ik heb het niet goed omschreven.

De 50 meter is bedoeld om meerdere kabels van te trekken en op maat te maken. De kabel naar het modem van de 1ste verdieping naar de begane grond wat ik bedoelde is ongeveer 20 meter. Deze loopt tussen een smalle koof naar onder en het modem is weggewerkt in de koof waar ook de COAX lijn het huis binnenkomt. Een WCD in de koof monteren is niet mogelijk vanwege de gebrekkige ruimte, een Keystone daarintegen wel. Daarna op die keystone en patchkabel van een halve meter aansluiten naar het modem en klaar toch? Dit is een betere oplossing dan?

In eerste instantie had ik gedacht om de nieuwe soepele Cat6A kabel (zonder connector) aan de oude Cat5 kabel vast te tapen en deze door de koof te trekken. Als de kabel eenmaal onder is, dan een connector eraan vast te maken en dan in het modem te prikken en de andere kant in de switch.

Ondertussen wel een soepele Cat6A U/UTP rol gevonden, de enige ook tot nu toe. https://www.netwerkkabels...tp-kabel-op-rol-100-meter

[ Voor 3% gewijzigd door Jeanke117 op 06-02-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als de kabel kan bewegen en er een RJ45 connector op kan/moet is soepel de betere keuze. Ligt de kabel vast in een leiding en wordt die afgewerkt in een WCD en/of keystone dan heb je een stugge kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 17:21

Urk

Wat wordt hier nou eigenlijk bedoeld met "soepel"...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
LSZH is een materiaal eigenschap van de mantel. Low Smoke Zero Halogens, houdt in dat de kabel bij verbranden weinig rook vormt. Zero Halogen betekent dat het materiaal géén halogeenhoudende vlamvertragers bevat en daarmee dus mileuvriendelijker is. Vlamvertragende werking in kunststoffen werd in het verleden voornamelijk met broom-houdende vlamvertagers bereikt, veelal in combinatie met antimoon trioxide. Dat zijn beide geen lekkere stoffen, om het beleefd uit te drukken.

Tegenwoordig bevatten plastics meestal organo-fosfor verbindingen als vlamvertragers. Minder effectief, maar wel beter voor mens en milieu. Bijkomend effect van die vlamvertagers is dat ze ook als weekmaker kunnen fungeren. Dus waarschijnlijk is de 'soepelheid' van LSZH-kabels een neven-effect. T.o.v. PVC omhulde kabels zijn ze minder soepel, want PVC bevat nog veel meer weekmakers.

[ Voor 21% gewijzigd door Masimo op 06-02-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55
In een koof wil je een solide kern, geen flexibele kern...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Urk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:11:
Wat wordt hier nou eigenlijk bedoeld met "soepel"...?
Soepel = stranded (dus een aantal dunne draadjes bij elkaar per ader)
Stug = solid (de aders bestaan elk uit één (liefst) koperen draad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHpAHKUWiaed_g51uVE-Mri5adY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IUnxcXacpgN7GVZPSEghCsde.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFRG3PNQnK4qEYcBZwLRI6X_RhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X68e6dlmh1SM6KBTTFQ3a6bE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:14
Voor opbouw van kabelverbindingen van de klasse D, 100 MHz.
Volgens dit overzicht is wijzen bovestaande specs naar een kabel in de categorie 5e. :S Komt iemand hier wijs uit?
Pagina: 1