Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In mijn vorige post twijfelde ik of ik een nieuw systeem wilde of mijn huidige systeem upgraden. Inmiddels ben ik er wel uit dat ik een nieuw systeem wil.
Daarnaast wil ik graag een zo klein mogelijk systeem omdat ik hem regelmatig wil verslepen van mijn werkkamer (3440x1440 widescreen) naar mijn woonkamer (4k OLED).
Er zal vooral op gegamed worden en wat fotobewerking op uitgevoerd worden. Games varieeren erg van simulatie (Factorio, Transport Fever, etc.) tot FPS (COD, Tomb Raider) en RPG/Rogue (BG3, Hades).. Vooral single player en niet online overigens. Dat is ook de reden voor verhuizen van systeem, simulatiegames speel ik liever met toetsenbord/muis, maar FPS/RPG met controller en dus op groter scherm.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2000, maar goedkoper is altijd beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn OS Drive:
uitvoering: WD Black NVMe SSD SN700 250GB
Is PCIe-3.0, maar nog snel en groot genoeg voor het OS en applicaties.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na veel piekeren en reviews kijken uiteindelijk tot deze lijst gekomen:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Sowieso een zo compact mogelijk formaat. Heb veel getwijfeld tussen deze Lian-Li/DAN A4 H2O, de Fractal Design Terra (prachtig, maar koeling lijkt tegen te vallen) en Cooler Master NR200P MAX (Te groot).
Verder moet hij comfortabel 1440p kunnen spelen.
Ga je overklokken?
Misschien.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel nog over de videokaart. Heb nu de 4070 super vanwege prijs/performance, maar ook vanwege DLSS support naar de toekomst toe. Ray-tracing boeit me eigenlijk niet, waarom ik ook de 7900XT heb overwogen, alhoewel het moeilijk is er 1 te vinden die comfortabel in deze case past.
De 7800x3d is misschien wat overkill, maar ook vanwege toekomstbestendigheid gekozen waarbij ik waarschijnlijk eerder de GPU zal upgraden dan de CPU.
Tenslotte heb ik nog nooit een AIO-watercooler gebruikt in mijn builds. De huidige is gekozen op basis van prijs/beschikbaarheid en afmetingen, maar sta hier open voor suggesties.
In mijn vorige post twijfelde ik of ik een nieuw systeem wilde of mijn huidige systeem upgraden. Inmiddels ben ik er wel uit dat ik een nieuw systeem wil.
Daarnaast wil ik graag een zo klein mogelijk systeem omdat ik hem regelmatig wil verslepen van mijn werkkamer (3440x1440 widescreen) naar mijn woonkamer (4k OLED).
Er zal vooral op gegamed worden en wat fotobewerking op uitgevoerd worden. Games varieeren erg van simulatie (Factorio, Transport Fever, etc.) tot FPS (COD, Tomb Raider) en RPG/Rogue (BG3, Hades).. Vooral single player en niet online overigens. Dat is ook de reden voor verhuizen van systeem, simulatiegames speel ik liever met toetsenbord/muis, maar FPS/RPG met controller en dus op groter scherm.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2000, maar goedkoper is altijd beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn OS Drive:
uitvoering: WD Black NVMe SSD SN700 250GB
Is PCIe-3.0, maar nog snel en groot genoeg voor het OS en applicaties.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na veel piekeren en reviews kijken uiteindelijk tot deze lijst gekomen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 379,- | € 379,- |
1 | Moederborden | ASRock B650I Lightning WiFi | € 209,- | € 209,- |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 | € 649,99 | € 649,99 |
1 | Behuizingen | Lian Li A4-H2O (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid 240L Core ARGB | € 85,90 | € 85,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Voedingen | Cooler Master V850 SFX Gold (EU-stekker) | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 124,90 | € 124,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.843,63 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Sowieso een zo compact mogelijk formaat. Heb veel getwijfeld tussen deze Lian-Li/DAN A4 H2O, de Fractal Design Terra (prachtig, maar koeling lijkt tegen te vallen) en Cooler Master NR200P MAX (Te groot).
Verder moet hij comfortabel 1440p kunnen spelen.
Ga je overklokken?
Misschien.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel nog over de videokaart. Heb nu de 4070 super vanwege prijs/performance, maar ook vanwege DLSS support naar de toekomst toe. Ray-tracing boeit me eigenlijk niet, waarom ik ook de 7900XT heb overwogen, alhoewel het moeilijk is er 1 te vinden die comfortabel in deze case past.
De 7800x3d is misschien wat overkill, maar ook vanwege toekomstbestendigheid gekozen waarbij ik waarschijnlijk eerder de GPU zal upgraden dan de CPU.
Tenslotte heb ik nog nooit een AIO-watercooler gebruikt in mijn builds. De huidige is gekozen op basis van prijs/beschikbaarheid en afmetingen, maar sta hier open voor suggesties.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G