PC valt uit tijdens gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGold
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-02-2024
Beste leden,

Sinds kort valt mijn PC tijdens het gamen opeens compleet uit. Ik denk dat de CPU warm wordt (not sure). Iemand tips om het ergens na te gaan? Ik heb de PC z'n half jaar, zelf gebouwd en tevens geen problemen gehad. Sinds laatste 2-3 weken komt het probleem voor.

CPU: AMD Ryzen 7 5700x
GPU: RC 6800 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke cpu koeler?
Welke voeding (exact merk en type)?

Temperaturen lees je uit met bijv. HWMonitor, Hwinfo64 of Msi Afterburner :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
Welk merk en type RAM en moederbord?
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGold
Voeding: Gigabyte Aorus P850W PSU
Ram geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600
Moederbord: Moederbord AMD Asus TUF GAMING B550-PLUS
Cpu Koeler: DeepCool AK620

Bios versie kan ik thuis even checken. Weet ik niet uit mn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 12:44
Sinds die 2-3 weken een nieuwe (GPU) driver geïnstalleerd of nieuw spel gaan spelen?

De RX 6800 XT / 6900 XT staan bekend om het vertonen van zgn. "power spikes": (zeer) korte pieken in het opgenomen vermogen, ver boven wat je via normale software monitoring kunt zien.
Deze spikes zijn 800+ Watt/80μs, ver boven het gemiddelde verbruik 300-350 Watt. Deze pieken, plus al het andere verbruik (CPU) zorgt ervoor dat je voeding in de 'over-current protection' schiet en uitvalt. Een (goede) voeding heeft wel buffers (condensatoren) die pieken opvangen, maar te hoog of te vaak en *poef* uit is je PC.

850Watt zou genoeg moeten zijn bij een goede voeding. Ik zou alleen niet de power limit of max frequency verhogen in de AMD software > performance tuning. Ikzelf heb de max frequency en het voltage iets verlaagd. Liever een stabiel hogere klok dan een hoge max boost die toch niet volgehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGold
Een andere voeding zou dus wel kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:13
Propheticus schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:52:
Sinds die 2-3 weken een nieuwe (GPU) driver geïnstalleerd of nieuw spel gaan spelen?

De RX 6800 XT / 6900 XT staan bekend om het vertonen van zgn. "power spikes": (zeer) korte pieken in het opgenomen vermogen, ver boven wat je via normale software monitoring kunt zien.
Deze spikes zijn 800+ Watt/80μs, ver boven het gemiddelde verbruik 300-350 Watt. Deze pieken, plus al het andere verbruik (CPU) zorgt ervoor dat je voeding in de 'over-current protection' schiet en uitvalt. Een (goede) voeding heeft wel buffers (condensatoren) die pieken opvangen, maar te hoog of te vaak en *poef* uit is je PC.

850Watt zou genoeg moeten zijn bij een goede voeding. Ik zou alleen niet de power limit of max frequency verhogen in de AMD software > performance tuning. Ikzelf heb de max frequency en het voltage iets verlaagd. Liever een stabiel hogere klok dan een hoge max boost die toch niet volgehouden wordt.
Off-topic, maar geldt dit ook voor de 5700XT? Afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe 4k monitor geïnstalleerd op mijn desktop, dit heeft het hele weekend prima gewerkt. Maandag zat ik een 4k video te kijken op Youtube en toen viel de PC ineens uit. Daarna weer aangezet en toen startte de PC weer op. Youtube weer opgestart, weer 4k video en nu ging de PC uit met een hoorbare vonk / overslag aan de binnenkant en daarna rook het naar brand. :')

De voeding is zeker dood, want de stop in de meterkast klapte er ook uit.
Pagina: 1