Vaatwasser probleem afvoer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel167
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-02-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een Miele G-4170 scvi vaatwasser thuis. Sinds kort pompt hij het water niet meer af waardoor hij na de eerste spoelbeurt (?), ongeveer 5 minuten na start, stopt met het programma en aangeeft dat er een fout is met de afvoer. Het lijkt erop alsof hij 2x probeert te pompen en na iedere keer hoor ik water van boven naar beneden vallen. Wat ik geprobeerd heb:

- filter schoongemaakt
- kogelklepje van pomp naar afvoer schoongemaakt, de kogel kan vrij bewegen maar blijft soms wel een beetje hangen in het rubber maar er is weinig kracht nodig om het los te krijgen
- schoepen van de motor kunnen vrij draaien, geen voorwerpen dit in de weg zitten.
- afvoerslang met een gieter door laten lopen en doorgeblazen met een compressor, dit loopt gewoon door.
- wasmachine aangezet met afvoerslang in emmer om te kijken of er een verstopping voorbij de slang zit (naar riool zegmaar). Er gebeurd hetzelfde. Er komt echter wel een klein beetje water uit de afvoerslang maar de vaatwasser geeft dezelfde foutmelding.

Kan ik nog wat checken of is het tijd voor een nieuwe vaatwasser? Hij is denk ik 10 jaar oud.

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 01:01
Doet de pomp het gewoon? Geen idee wat het voltage is van de motor. Ik heb zelf twee vaatwassers opengehad waarbij de motor gewoon 240v is.

Zelfde geldt voor electronische regelkleppen. Al zijn die vaak niet 240v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Je geft aan dat dit 5 minuten na de start van het programam al gebuerd, direct na het spoelen. Normaal hoort de machine dan eerst te gaan wassen voordat er wordt afgevoerd. Wast de machine wel, of helemaal niet? anders moet je het probleme meer zoeken in de circulatiepomp, of een verstopping in de sproeiarmen en daarmee verbonden laryrint.
Ik ben zelf meer thuis in wasmachines dan in vaatwassers maar er zijn hier wel wat mesnen die specifiek meer van vaatwassers weten dus hopelijk reageren die ook nog.
Mocht je een niewue overwegen, kijk dan eeens naar everglades. ze hebben zowel een vrijstaande als een inbouwvaatwasser met 5 jaar garantie. Als je liever nog wat minder betaald kijk dan ook nog een naar tomado(weeet even niet uit mijn hoofd of die ook inbouwvaatwassers hebben, maar in elk geval wel vrijstaande).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheez50
dicksterk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:50:
Je geft aan dat dit 5 minuten na de start van het programam al gebuerd, direct na het spoelen.
Mijn ervaring met meerdere vaatwassers is dat er eerst water wordt afgevoerd voor serieus met wassen wordt begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel167
@wheez50 Ik weet niet hoe ik zwart op wit kan verifiëren of de pomp nog werkt, De vaatwasser moet gesloten zijn om hem te laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
Aardappel167 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:51:
@wheez50 Ik weet niet hoe ik zwart op wit kan verifiëren of de pomp nog werkt, De vaatwasser moet gesloten zijn om hem te laten draaien.
Controleren of pomp inderdaad 240v is en vervolgens (let op fase/nul!) handmatig op 240v laten draaien. 'T is net een gloeilamp - hij draait of hij draait niet. Als 'ie draait is het een electronisch probleem en als 'ie niet draait (deed je wat fout en) is de motor kapot :)

Zet jezelf ajb niet onder stroom enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel167
@dicksterk hij wast wel eerst inderdaad. Er wordt water binnen gelaten en dan is hij circa 5 min bezig. Dit is koud water terwijl het programma 75 graden zou moeten zijn. Vandaar dacht ik dat het een spoeling was. Daarna wil hij afpompen maar dan houdt hij ermee op. Ik zal de sproeiarmen ook eens bekijken zoals je zegt. Ik weet niet of ik de rest kan nagaan. Ik heb 0 ervaring wat dit betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel167
@wheez50 Dat gaat me iets te ver ben ik bang. Dan laat ik liever een monteur komen. Ik kijk even of iemand anders nog een idee heeft. Wel erg bedankt voor je tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:41
Bij een normale programma wordt er inderdaad altijd eerst een x aantal minuten gespoeld, vervolgens wordt dit spoelwater afgepompt en begint de vaatwasser aan het reinigingsprogramma.

Het kan meerdere oorzaken hebben/ er is niet eenduidig antwoord op wat er kapot is.

Wellicht heb je aan de antwoorden uit dit topic iets.

Als je handig bent kan het lonen om 'm te repareren en anders is een nieuwe economisch de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:37
Lijkt mij dat de pomp de brui eraan gegeven heeft. Gezien het feit dat je zegt dat er koud water in de machine zit geeft aan dat deze niet door de verwarmer pompt.

Haal je zelf nu zelf het water eruit?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel167
@nodri2000 Ja inderdaad. Ik schep het water er zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:37
Aardappel167 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:21:
@nodri2000 Ja inderdaad. Ik schep het water er zelf uit.
Het ziet er naar uit dat dit de pomp is: Afvoerpomp DPS25 220-240V 50HZ

Graag wil zelf goed checken, deze komt van de miele website.
Is goedkoper bij andere websites.

Over het algemeen kun je pompen wel goed horen, hoor je de pomp?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel167
Ik heb de motor van de pomp doorgemeten met een multimeter en ik krijg een weerstand van ongeveer 150 ohm. Is dit normaal of een teken dat hij kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Aardappel167 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:23:
Ik heb de motor van de pomp doorgemeten met een multimeter en ik krijg een weerstand van ongeveer 150 ohm. Is dit normaal of een teken dat hij kapot is?
450 watt pompje. Helaas prima in de lijn van verwachting. Het betekent dat er niet iets is doorgebrand en sluiting maakt. Dus draait 'ie ook onder spanning? Zo ja: werkt. Zo nee kapot. Zo ja: electronica van vaatwasser kapot. Zo nee. Pomp kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43

FreakNL

Well do ya punk?

Bij mij was het rubber van het terugslag ventiel helemaal verweerd. 12 december 2023 vervangen en geen problemen meer. Daarvoor om de 2 a 3 dagen ellende, 5 tot 10 minuten na het starten van het programma.

https://www.onderdelenexp...entiel-vaatwasser-5750095

Deze was helemaal weg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14r3iD338EwWRKcbcvNJbsmqIeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lo3AS9FlDrvX0fspSXskhYgj.jpg?f=fotoalbum_large

Kan bij jou een ander partnr zijn overigens maar is wel vergelijkbaar. Even goed zoeken welk type je nodig hebt voor jouw vaatwasser.

Gaf wel een melding (F11). Mijn vaatwasser is 9.5 jaar oud.

Vervangen:
YouTube: Hoe vervang ik de terugslagklep van mijn Miele vaatwasser G1xxx-G6xx...

Gelijk ook even de wiekjes van dat rad schoonmaken:
YouTube: How To | Miele Vaatwasser | Reinigen van de terugslapklep en afvoerpomp

(Daar kun je ook mee beginnen maar hielp bij mij niet).

[ Voor 122% gewijzigd door FreakNL op 08-02-2024 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Best wel irritant dat mensen zich hier speciaal voor registreren en dan niet meer terugkomen met een update... :(

@Aardappel167

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
FreakNL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:40:
Best wel irritant dat mensen zich hier speciaal voor registreren en dan niet meer terugkomen met een update... :(

@Aardappel167
Het was waarschijnlijk kapotte motor. Maar je hebt gelijk. Bijna even erg als mensen die daarover gaan zeuren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben niet overtuigd van een kapotte motor. Verre van zelfs.. Machine start met koud water, by design. Dus dat het water dan niet warm is kun je geen conclusie aan verbinden. Na een minuut of 5 a 10 koud spoelen wil hij dit koude water gaan afvoeren. Ook by design. En dan kapt hij er mee in het geval van de TS. Het lijkt mij dus veel eerder een afvoerprobleem.

Daarom wel interessant om een update van de TS te lezen.

Best wel cru dat je daar zo op reageert

[ Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 12-02-2024 18:28 ]

Pagina: 1