Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 14:27
Ik weet dat een urenregistratie wordt bijgehouden voor ZZP'ers en consultants, maar vraag me af of dit ook gebruikelijk is voor vaste medewerkers in loondienst? Er is bij ons sprake van zulks een systeem, met de insteek om gemaakte uren te koppelen aan ingeplande projecten.

Medewerkers zouden dan op weekbasis uitschrijven op welke werkzaamheden ze allemaal uren hebben gemaakt. Dit lijkt me nog best lasig, gezien we op een dag tijd spenderen aan tig verschillende dingen - lang niet allemaal zwart/wit in te delen in projectposten.

Deze discussie leeft al een tijdje op de werkvloer, dus ik ben wel benieuwd of andere vaste medewerkers hier ervaring mee hebben? En dan specifiek op hoe je het indeelt zonder er bij wijze van spreken met een klokje naast te staan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19

DarkSide

theres no place like ::1

zoveel klanten zoveel systemen gezien.

Een wil gewoon weten of je 40 uur werkt.
Ander wil het per kwartier of per onderdeel (zelf gezien dat je onderscheidt moet maken tussen de verschillende beheer taken (backup controleren, update controleren, etc) )
Dit laatste is vaak ook snel weer weg.

Het licht er soms ook aan of iets Opex/Capex is.

Maar hier vul ik gewoon 1 code in. 40 uur. En klaar.
behalve als er idd een "echt" project is waarbij er uren gefactureerd moeten waar dat goed aantoonbaar moet zijn.

Het micromanagen is echt onzinnig vind ik. Je gaat er niet beter van werken of kosten mee besparen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jip, helemaal netjes uitgesplitst naar projecten.
(In principe op 1 uur afgerond, anders ben je echt aan het Micro managen)

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 20:52 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Laatst online: 06-05 14:27
DarkSide schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:36:
zoveel klanten zoveel systemen gezien.

Een wil gewoon weten of je 40 uur werkt.
Ander wil het per kwartier of per onderdeel (zelf gezien dat je onderscheidt moet maken tussen de verschillende beheer taken (backup controleren, update controleren, etc) )
Dit laatste is vaak ook snel weer weg.

Het licht er soms ook aan of iets Opex/Capex is.

Maar hier vul ik gewoon 1 code in. 40 uur. En klaar.
behalve als er idd een "echt" project is waarbij er uren gefactureerd moeten waar dat goed aantoonbaar moet zijn.

Het micromanagen is echt onzinnig vind ik. Je gaat er niet beter van werken of kosten mee besparen.
Het vreemde in onze situatie, imo, is dat er geen klanten zijn die gefactureerd worden. We werken aan vaste interne applicaties en leveren geen diensten of uren aan klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Rmg

Het is in ieder geval niet ongebruikelijk...

Bij ons word er pragmatisch mee omgesprongen, dat kan inhouden dat je zelf je tijd indeelt en dan per dagdeel 'aan een bepaald' project besteed, of dat je per dag een schatting doet van de projecten waar je aan gewerkt hebt.

Dat hoeft niet in te houden dat je op die tijden geen vragen van andere projecten gaat beantwoorden, hoewel dat ook wel afhangt van hoe het vragende project je behandeld en hoe het gaat op je 'main' project.

Praktisch gezien hou ik zelf mn npra (non project related activities) bij en de rest verdeel ik naar rato aan het einde van de week.

Zal ook afhangen van de flexibiliteit van zowel werknemer als werkgever
Division schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Het vreemde in onze situatie, imo, is dat er geen klanten zijn die gefactureerd worden. We werken aan vaste interne applicaties en leveren geen diensten of uren aan klanten.
Maar een intern project heeft toch uiteindelijk ook een budget?

Al is het maar om te kijken naar welk project het meeste aan besteed wordt..

[ Voor 23% gewijzigd door Rmg op 05-02-2024 20:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Maar als je niks op de projecten boekt, vind je de problematische/slecht lopende systemen/projecten alleen met de onderbuik.

/edit:
Maar voor alleen intern zal het idd minder impact hebben als je de cijfers weet.
Totdat er een manager van bovenaf komt die vind dat de halve afdeling wel weg kan. Dan ben je blij met een stok om terug te slaan dat al die manuren toch wel nuttig besteed zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 20:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Kan ook met subsidie te maken hebben. Of gewoon idd een vinger aan de pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:01
Yep, per 5 minuten zelfs, niet te doen. Een wassen neus natuurlijk.

En als je geen 40 uur schrijft krijg je een mailtje of dat wel klopt en of het nog aangevuld moet worden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19

DarkSide

theres no place like ::1

Wij ook hoor. Is allemaal intern. Maar wel andere budgetten die teams zelf moeten regelen.
Zelf vind ik dat ook onzin. OF team A nu 1000,- en team B nu 1000,- factureert.
Samen kost het 2000,- Dat zou gewoon onderdeel van het project moeten zijn in de totale kosten voor het bedrijf zeg maar.

maar er zijn al wat geruchten dat men dit wil aanpassen.
En dat je gewoon boekt of je gewerkt hebt (en zelfs dat staat ter disucssie)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-05 17:13
LordSinclair schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:45:
Yep, per 5 minuten zelfs, niet te doen. Een wassen neus natuurlijk.

En als je geen 40 uur schrijft krijg je een mailtje of dat wel klopt en of het nog aangevuld moet worden.
Dat is wel erg stom, kost meer tijd dan dat het iets oplevert. Hier schrijven wij gewoon per uur op wat we aan het doen zijn qua projecten. Gewoon hoogover qua andere werkzaamheden (meetings, verbeteringen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:53
[...]

Als manager maar zelfs als team wil je op heel veel vlakken 'meten' waar tijd besteed word en waar de bottlenecks zitten. Er zijn dus redenen om aan urenregistratie te doen, zonder dat je klanten hebt of diensten levert.

Stel je verdient 10 euro aan een project waar je bij elke change 100 euro kwijt bent aan development,. Met een simpele urenregistratie krijg je al wat inzicht over dit soort dingen. Het wordt zelfs krachtiger als men over de andere afdelingen ook gaat boeken op deze projecten. E.g. crappy code snel in productie, maar vervolgens loopt het project over in helpdesk uren...

Ik zeg niet dat dit de beste metriek is, maar het is EEN best standaard metriek die vaak gebruikt wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Furion2000 op 05-02-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:11
Bij ons worden ook uren geschreven maar hangt het nogal af van je functie tot hoe diep dat gaat. Doel is oa productieplanning. Een productiemedewerker schrijft bijvoorbeeld op codes voor verschillende werkzaamheden, opleidingen en werkoverleggen. Zelf heb ik maar een code waar ik 40 uur per week (ook als het meer uren zijn) op boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ook hier klokken en bijhouden aan welke opdrachten je werkt. Per half uur.

Ook onderscheid tussen productieve en niet productieve uren.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het ooit per minuut moeten doen, en dan ook nog eens verdeeld in 8 verschillende taken per klant. Uiteraard rondde ik zelf maar gewoon af op hele uren, maar toch, wel het toppunt van mircomanagen. Dat was wel voor een club die facturen moest sturen op basis van die uren.

Intern is het op dagdeel nog wel te rechtvaardigen. Dat hoeft dan niet op het uur precies, en de ene dag een keer 70/30 of 90/10 kun je met een beetje natte vinger werk nog wel over je hele week rechtboeken. Het gaat er vooral om welke projecten veel tijd in gaat zitten lijkt me. Als het gebeurt om te kijken of jij wel elke dag 8 uur werkt dan wordt het een ander verhaal…
Hoewel ik daar ook een beetje dubbel in zit, ik heb namelijk medewerkers gezien die steevast 5-6 uur op een werkdag schrijven aan uren dat ze daadwerkelijk aanwezig waren, en dan ‘s avonds nog wel even wat zouden inhalen. Maar als je developer bent en nooit code incheckt in de avond uren, niet inlogt in het ticketsysteem en alleen je laptop aanzet om online te zijn op teams, en zonder enige activiteit om 23:00 weer uitlogt en je uren boekt, dan ben je gewoon een beetje dom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Bij verschillende bedrijven (grote aannemers) gewerkt en overal hadden ze wel een (eigen) urensysteem.

Alle medewerkers moesten invullen op welk(e) project(en) gewerkt werd en aan welk onderdeel. Draaide je in het ontwerpteam mee, dan moest je ook aangeven met een sub code aan welke ontwerpen je had gewerkt. Hetzelfde geldt voor collega's in de voorbereiding en uitvoering. De staf medewerkers hebben het een stuk makkelijker, die zijn niet 1 op 1 te koppelen aan een (sub) onderdeel en kunnen vaak op het project algemene uren of uren op de afdeling boeken.

Bij mijn eerste bedrijf was het helemaal erg. Daar moest je start- en eindtijden opgeven en er werd ook echt wekelijks gecontroleerd of je start- en eindtijden enigszins overeen kwamen. Ook moest je daar je urenregistratie op 15 min nauwkeurig invullen (ook je pauzes). Wat vaak tot discussie leidde was als je op locatie X startte in de ochtend en je in de middag ergens anders moest wezen. Op welk project schreef je dan de reistijd, want beide vonden dat ze niet bij hun thuis hoorde, want je was toen niet effectief aan het werk. En werken bij een grote aannemer, betekend dat je ook landelijk werkt...

Bij het tweede en derde (huidige) bedrijf is het gelukkiger al wat simpeler, je hoeft slechts aan te geven hoeveel tijd je per dag aan iets besteed hebt. Geen lastige start- en eindtijden, maar gewoon 4 uur project X, 3 uur project Y en 1 uur een afdelingsoverleg.

Enige wat bij alle aannemers overeenkomt: je mag maar max. 8 uur per dag schrijven. Ook als je overwerkt (vrijwillig of noodgedwongen omdat de betonstort nog bezig is), kan je maar 8 uur schrijven. Gevolg: Iedereen houdt een schaduwboekhouding bij met daadwerkelijk gemaakte uren en compenseren het gewoon op een ander moment.

In gesprekken met mijn managers bij de verschillende bedrijven heb ik wel eens gevraagd wat de visie achter het max. 8 uur schrijven is. Het simpele antwoord: We weten dat jullie allemaal meer uren werken, maar doordat jullie ze niet (kunnen/mogen) schrijven, krijg je ook gewoon voor 40 uur / week uitbetaald.
Met de tender afdeling ook deze gesprekken gevoerd en die geven dan doodleuk aan: We hebben een soortgelijk project, dus het kan nu x% effeciïenter, laten we eens kijken hoeveel uren er op een bepaalde scope is geboekt en daar halen we dan x% vanaf. Gevolg: we komen steeds meer tijd te kort en omdat we niet de werkelijke uren kunnen/mogen schrijven, blijven we dit in stand houden!

En om het helemaal af te maken: Inhuur een zzp'ers mogen wel 40+ uur schrijven (en krijgen die vergoed).
Dus als je je afvraagt waarom de bouw zo verrot is, dit is een van de redenen! Maar ik zou het toch voor geen goud willen missen, veels te leuk, uitdagend en afwisselend werk (voor een hongersloontje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:26
[...]

Klanten zijn dan je interne eindgebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik was altijd tegenstander van uren klokken voor vaste medewerkers, tot wij ook zo'n systeem kregen en ik inzicht kreeg in mijn werkelijk gewerkte uren. Ik maakte dusdanig veel overuren dat ik ook zonder (onbetaald) ouderschapsverlof prima af en toe vrij kon nemen.

Verder is een deugdelijke urenregistratie een vereiste voor bijvoorbeeld WBSO en investeringen. Ondanks dat lang niet iedereen dat soort uren maakt wordt vaak maar gekozen voor 'gelijke monniken, gelijke kappen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb op projectbasis ergens gewerkt met een kloksysteem.
7:59 inklokkende mensen en precies 16:30 weg, geen minuut overwerk. Bijna een flike bij het uitklokken.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:37

Metalfreak

Hoije woh!

Tehh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:36:
Ik was altijd tegenstander van uren klokken voor vaste medewerkers, tot wij ook zo'n systeem kregen en ik inzicht kreeg in mijn werkelijk gewerkte uren. Ik maakte dusdanig veel overuren dat ik ook zonder (onbetaald) ouderschapsverlof prima af en toe vrij kon nemen.
Uhhhm, dat weet je toch ook wel zonder registratiesysteem of was het bij jou: "goh, ik had niet eens door dat ik de vorige week pas elke dag om 20:00 thuis was" :?

Mochten ze dit ooit bij ons gaan invoeren is het voor mij een reden om buiten de deur te gaan kijken. Micromanagement is niet iets waar ik het beste onder werk.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:32
BastaRhymez schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:16:
Bij verschillende bedrijven (grote aannemers) gewerkt en overal hadden ze wel een (eigen) urensysteem.

Alle medewerkers moesten invullen op welk(e) project(en) gewerkt werd en aan welk onderdeel. Draaide je in het ontwerpteam mee, dan moest je ook aangeven met een sub code aan welke ontwerpen je had gewerkt. Hetzelfde geldt voor collega's in de voorbereiding en uitvoering. De staf medewerkers hebben het een stuk makkelijker, die zijn niet 1 op 1 te koppelen aan een (sub) onderdeel en kunnen vaak op het project algemene uren of uren op de afdeling boeken.

Bij mijn eerste bedrijf was het helemaal erg. Daar moest je start- en eindtijden opgeven en er werd ook echt wekelijks gecontroleerd of je start- en eindtijden enigszins overeen kwamen. Ook moest je daar je urenregistratie op 15 min nauwkeurig invullen (ook je pauzes). Wat vaak tot discussie leidde was als je op locatie X startte in de ochtend en je in de middag ergens anders moest wezen. Op welk project schreef je dan de reistijd, want beide vonden dat ze niet bij hun thuis hoorde, want je was toen niet effectief aan het werk. En werken bij een grote aannemer, betekend dat je ook landelijk werkt...

Bij het tweede en derde (huidige) bedrijf is het gelukkiger al wat simpeler, je hoeft slechts aan te geven hoeveel tijd je per dag aan iets besteed hebt. Geen lastige start- en eindtijden, maar gewoon 4 uur project X, 3 uur project Y en 1 uur een afdelingsoverleg.

Enige wat bij alle aannemers overeenkomt: je mag maar max. 8 uur per dag schrijven. Ook als je overwerkt (vrijwillig of noodgedwongen omdat de betonstort nog bezig is), kan je maar 8 uur schrijven. Gevolg: Iedereen houdt een schaduwboekhouding bij met daadwerkelijk gemaakte uren en compenseren het gewoon op een ander moment.

In gesprekken met mijn managers bij de verschillende bedrijven heb ik wel eens gevraagd wat de visie achter het max. 8 uur schrijven is. Het simpele antwoord: We weten dat jullie allemaal meer uren werken, maar doordat jullie ze niet (kunnen/mogen) schrijven, krijg je ook gewoon voor 40 uur / week uitbetaald.
Met de tender afdeling ook deze gesprekken gevoerd en die geven dan doodleuk aan: We hebben een soortgelijk project, dus het kan nu x% effeciïenter, laten we eens kijken hoeveel uren er op een bepaalde scope is geboekt en daar halen we dan x% vanaf. Gevolg: we komen steeds meer tijd te kort en omdat we niet de werkelijke uren kunnen/mogen schrijven, blijven we dit in stand houden!

En om het helemaal af te maken: Inhuur een zzp'ers mogen wel 40+ uur schrijven (en krijgen die vergoed).
Dus als je je afvraagt waarom de bouw zo verrot is, dit is een van de redenen! Maar ik zou het toch voor geen goud willen missen, veels te leuk, uitdagend en afwisselend werk (voor een hongersloontje).
gut het lijkt wel of we bij dezelfde grote aannemer hebben gewerkt, daar was het schering en inslag om op deze manier te werken. Nu werk ik bij een overheidsinstantie, daar wordt helemaal niets geregistreerd, en ik ben er geen stap langzamer van gaan lopen, sterker nog nu regelmatig (mede door teams) toch nog even een half uurtje bij een vergadering zitten op mijn papadag is voor mij geen probleem meer, terwijl dat klein zielige aannemersgedrag er inderdaad toe leidde dat ik geen stap harder zette dan nodig en het anders in mijn schaduwboekhouding terecht kwam 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Yucon

*broem*

Het wisselt waar je komt. Maar ik heb het hoe dan ook wel altijd erg eigenaardig gevonden dat een minuut te weinig meestal direct als opgenomen verlof gerekend wordt en een minuut teveel meestal verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Metalfreak schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Uhhhm, dat weet je toch ook wel zonder registratiesysteem of was het bij jou: "goh, ik had niet eens door dat ik de vorige week pas elke dag om 20:00 thuis was" :?

Mochten ze dit ooit bij ons gaan invoeren is het voor mij een reden om buiten de deur te gaan kijken. Micromanagement is niet iets waar ik het beste onder werk.
Tijdsregistratie is iets anders dan micromanagement. Ik heb nog nooit zo veel vrijheid gekregen als bij dit bedrijf. Dat bleek ook wel uit het feit dat mijn leidinggevende het prima vond dat ik stopte met ouderschapsverlof en dit regelde met overuren.

In mijn geval ging het om 1 of 2 woensdagen per maand.
Omdat ik sterk cyclisch werk heb is er altijd wel één week waarin ik 5 dagen van 9 - 10 uur maak. En verder tikt elke dag 15 - 30 minuten uiteindelijk ook wel aan. En daar zit je zo aan tenzij je de hele dag op de klok kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:59

D4NG3R

kiwi

:)

Toch vrij gebruikelijk bij development? Hoe wil je fatsoenlijke tijdsschattingen maken zonder te weten hoe veel tijd je in het verleden aan bepaalde taken kwijt was? En hoe wil je een eventuele facturatie richting de klant anders verantwoorden?

Wij werken hier nu een paar maanden met de Tempo integratie in Jira, tijd ronden we af op 15 minuten al is ook 30 niet ongebruikelijk.

Ook direct een stuk minder gezeik rondom gemaakte uren, in het weekend een paar uur wegschrijven omdat je een 'eureka' momentje hebt is tegenwoordig ook geen probleem meer, evenmin wat later beginnen of eerder vertrekken omdat je de uren op een ander moment hebt gevuld.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 06-02-2024 09:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je hebt hier twee smaken in; tijdregistratie die door gaat naar de klant (al dan niet 1 op 1) en dus per 15 minuten of per minuut accuraat moet zijn, en een beetje globaal bezig houden waar mensen mee bezig zijn.
Voor bedrijven/afdelingen die veel met klanten werken zie je vaak het eerste, dan kun je ook makkelijk sturen op dingen als (te veel) overhead en hoef je je facturatie en tijdsregistratie niet los van elkaar te regelen.
Voor bedrijven/afdelingen die niks voor klanten doen (bijv. een HR of finance afdeling) zie je vaker dat ze het wel bijhouden maar gewoon 40 uur per week op hetzelfde 'project' schrijven, of het helemaal niet bijhouden.

Het ligt er ook een beetje aan wat in je overeenkomst staat vwb (over)werktijd en of je ingeroosterd wordt e.d., maar het is in ieder geval wel heel normaal om zelf bij te moeten houden welke uren je gewerkt hebt en dat ergens in een systeem te zetten. Hoe gedetailleerd is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:37

Metalfreak

Hoije woh!

Yucon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:51:
Het wisselt waar je komt. Maar ik heb het hoe dan ook wel altijd erg eigenaardig gevonden dat een minuut te weinig meestal direct als opgenomen verlof gerekend wordt en een minuut teveel meestal verdampt.
Een vorige werkgever is daar eens voor op de vingers getikt door een rechter, vanaf dat moment telde dan ook elke minuut als overwerk omdat ze met een inkloksysteem werkten, opbouw van extra verlofuren ging daarna heel hard bij iedereen (en je zag ook mensen staan wachten of nog even een praatje maken bij de klok voordat ze uitklokten).

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:10
Wij werken hier met 2 tegelijk:

1. Kloksysteem - Om te registreren hoelaat je binnen was en hoelaat je weg ging (15min~). Als je eerder of later weggaat wordt deze tijd uitgekeerd als vakantie-uren, tenzij specifiek gevraagd voor overwerk

2. JIRA - Tempo - Tijdregistratie van issue, support en project uren. Wij hebben een simpel tablet integratie met een timer die automatisch de tijd wegschrijft op de JIRA issue's. Hierdoor kun je makkelijk stoppen en starten op een andere issue als je adequat moet switchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:46
Geen kloksysteen, maar moet per uur boeken, reden is eigenlijk de subsidie. Voor veel dingen niet spannend, maar moet wel in orde zijn. Ik draai nu met een project mee op een bepaalde europese subsidie. Bij de vorige audit kreeg iemand een uitbrander omdat hij die dag 8 uur erop geboekt had, terwijl volgens zijn outlook-agenda hij 1 uur een meeting heeft gehad met een ander project. Ja dat gaat ver... maar random worden dan medewerkers gevraagd hun agenda van dag x te overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:28
Hier hoeven wij niet alle 40 uren te schrijven/verantwoorden maar enkel uren die of aan klanten door gefactureerd kunnen worden of wanneer het een bepaald project is waar een budget voor is bepaald. In de praktijk betekend dit dat ik het grootste gedeelte van mijn uren niet hoef te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:21
Ook wel een tijdje meegemaakt, uren boeken... was voor interne registratie (en soms ook subsidieprojecten), en ik rondde het altijd af op een dag. Soms halve dagen wanneer ik extra zin had in administratie. Gelukkig kon onze manager het boekhoudfetishisme ook niet helemaal waarderen, dus die keek er niet naar, tenzij hij op zijn donder kreeg van de laag boven hem dat de uren niet op tijd geboekt werden. Hij was er ook lekker duidelijk in dat "ZIJ willen dat je je uren op tijd boekt, dus doe gewoon effe, al is het maar uit de losse pols".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:41
Wat ik me altijd afvraag bij die hele starre tijdsregistraties die op de 5 minuten nauwkeurig zijn, hoe schrijf je de 'sociale omgang onder gelijkgezinden' (ofwel een Tweakers-bezoek)?

Hier hoeven we alleen facturabele uren te registreren. Nu hebben we voor 80% te maken met een zuster-onderneming, dus heel nauw komt het niet. Een beetje een broekzak-vestzak verhaal. Echter worden deze uren (en kosten) wel gebruikt voor eventuele toekomstige plannen en budgettering. Het meest recente resultaat uit deze registraties is de aanwinst van een nieuwe ontwikkelaar. Dus afronden op de uur is prima, met een bondige samenvatting van de activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55
In het begin van mijn carrière werkte ik als consultant, waar ik per klant een code had om uren op te boeken. Dit moesten 40 uur per week zijn, en er werd vragen gesteld als het eens 36 uur was, bijvoorbeeld door een bezoek aan de tandarts.

De afgelopen 8 jaar heb ik echter nooit meer uren hoeven te boeken. Soms werd ik nog wel als een soort semi-consultant voorgesteld aan prospects of nieuwe klanten om de implementatie van een POC of MVP te ondersteunen, in de rol van externe architect terwijl zij ons eigen platform gingen of lieten implementeren. Maar zelfs dan bouwde ik vroegtijdig een relatie op met het team, wat ertoe leidde dat we overeenkwamen dat ik geen uren zou schrijven. We waren het erover eens dat het voor het succes beter was als ik mijn werk voor de organisatie deed wanneer ik het nodig achtte. Enkele van die organisaties waren inderdaad ook intern gericht hun uren aan het schrijven, waardoor de afdeling die de facturen moest betalen toch echt een overzicht nodig had. In zo'n geval maakten we (klant en ik samen) een schatting maanden later met eventueel een fictief schema in een Excel, wanneer we het beiden eens waren dat de betaalde uren nu toch wel echt op waren. Vaak ging het hier dus om pakketten waar ze dan bv 30-90 dagen aan ondersteuning erbij hadden gekocht, die dan in een periode van 3 maanden tot 1 jaar daadwerkerlijk werden besteed.

In zo'n geval gaat het de klant binnen de klant, bv degene die de aanbesteding heeft ingezet, echter ook meer om het resultaat dan om de uren. Daar wordt die persoon immers zelf niet op afgerekend aan het einde van het jaar, maar een falend project? Daarvoor zeer zeker wel.

Uiteindelijk zal iedere onderneming zo zijn eigen doel hebben voor het boeken van uren, maar het lijkt mij een dure executie wanneer je hele teams, of zelfs een complete organisatie, ergens tussen de 1% en 10% van de dag bezig laat zijn met registratie over daadwerkelijke productiviteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:31
eric.1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:55:
Wat ik me altijd afvraag bij die hele starre tijdsregistraties die op de 5 minuten nauwkeurig zijn, hoe schrijf je de 'sociale omgang onder gelijkgezinden' (ofwel een Tweakers-bezoek)?

Hier hoeven we alleen facturabele uren te registreren. Nu hebben we voor 80% te maken met een zuster-onderneming, dus heel nauw komt het niet. Een beetje een broekzak-vestzak verhaal. Echter worden deze uren (en kosten) wel gebruikt voor eventuele toekomstige plannen en budgettering. Het meest recente resultaat uit deze registraties is de aanwinst van een nieuwe ontwikkelaar. Dus afronden op de uur is prima, met een bondige samenvatting van de activiteiten.
Niet per 5 minuten hier, maar ik registreer het per kwartier, al is er geen strakke policy over hoe nauwkeurig we het moeten registreren. Praatjes maken met collega's, koffie halen etc valt in dat geval gewoon onder taak/project waar ik mee bezig ben. Is er iets wat echt wat langer duurt (gezamenlijk taart even voor een verjaardag of zo) dan schrijf ik dat gewoon op onder het project "Team meetings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 14:59
Is voor projectmanagers die budgetten opstellen in uren. Zodat het capaciteit planbaar is. Uiteindelijk eindigt het altijd met "boek het maar onder project X want Y heeft geen budget meer".
Tevens ook voor WBSO subssidie. 9 van de 10 keer schrijf je uren afgerond op het uur.

Wat je niet wilt is micro management. Dat heb ik ook meegemaakt bij een afdeling die facturabel is. Ging zo ver dat men moest schrijven dat ze 2 minuten uit het raam keken en 5 minuten naar het toilet zijn geweest.

Afgelopen 10 jaar merk ik niet bij verschillende dat dit zo vaak meer voorkomt en dat men niet eist dat je 8 uur productief bent. Dat een koffiepraatje ook hoort bij werk. Je lunch die 5 of 10 minuten langer duurt. Want je bent productiever op kantoor wanneer je het naar je zin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Division schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:29:
Ik weet dat een urenregistratie wordt bijgehouden voor ZZP'ers en consultants, maar vraag me af of dit ook gebruikelijk is voor vaste medewerkers in loondienst? Er is bij ons sprake van zulks een systeem, met de insteek om gemaakte uren te koppelen aan ingeplande projecten.

Medewerkers zouden dan op weekbasis uitschrijven op welke werkzaamheden ze allemaal uren hebben gemaakt. Dit lijkt me nog best lasig, gezien we op een dag tijd spenderen aan tig verschillende dingen - lang niet allemaal zwart/wit in te delen in projectposten.

Deze discussie leeft al een tijdje op de werkvloer, dus ik ben wel benieuwd of andere vaste medewerkers hier ervaring mee hebben? En dan specifiek op hoe je het indeelt zonder er bij wijze van spreken met een klokje naast te staan. :)
Yep, diverse interne projecten moeten gewoon hun resources kunnen verantwoorden. Voor elk project een project nummer, ik ben eigenlijk niet anders gewend van al m'n vorige banen. Toen ik nog "consultant" was had ik zelfs twee systemen: Een voor m'n daadwerkelijke werkgever (die was makkelijk: Gewoon 8u / dag ,40u / wk dezelfde opdrachtgever) en één voor de interne activiteiten van de opdrachtgever (diverse projecten / opdrachten / activiteiten).

Hoe je daar als medewerker mee om moet gaan? Gewoon combinatie van uren grofweg bijhouden en een beetje op gevoel. Afronden op uren, en niet te moeilijk over denken. Taken die eigenlijk voor meedere projecten tegelijk zijn kun je evenredig verdelen over de betreffende project-nummers. En zorgen dat je ongeveer uitkomt op de schatting van de project-manager en daar niet (te ver) onder blijft zitten ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Een tijdregistratiesysteem is zelfs verplicht in de EU.
Dus als een werkgever geen uren registratie heeft dan overtreed die de wet.
Dit hoeft niet per uur vastgelegd te worden maar wel minimaal een in en uit klok systeem.
Dit is bedoeld om de werknemer te beschermenen dat die niet teveel uren maakt en de werknemer ook kan bewijzen dat die over gewerkt heeft

https://bcs.nl/blog/is-ur...voor-werknemers-verplicht
https://www.atrea.nl/tijd...rplicht-wat-betekent-dit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:25

basvn

Breezand - NHN

Hier op een administratiekantoor doen we de urenregistratie per kwartier.
Want het word door gefactureerd aan de klant

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Er is bij ons sprake van zulks een systeem, met de insteek om gemaakte uren te koppelen aan ingeplande projecten.

Ik begrijp dat dit systeem nu net nieuw geïmplementeerd wordt? Is er dan geen werkinstructie afgegeven? Is de OR hier ook bij betrokken (als die er is)?

Voor de rest is het compleet afhankelijk van het doel... Wat gaat men doen met de uren. Als er gefactureerd wordt richting klant zal de invulling zorgvuldiger moeten zijn dan wanneer met het gebruik om een globaal overzicht te krijgen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:20

Dido

heforshe

NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:34:
Een tijdregistratiesysteem is zelfs verplicht in de EU.
Dus als een werkgever geen uren registratie heeft dan overtreed die de wet.
Dit hoeft niet per uur vastgelegd te worden maar wel minimaal een in en uit klok systeem.
Een prikklok kan tot extra verplichtingen leiden, zo "simpel" is dat niet; daar zitten nog best wel wat haken en ogen aan.
Dit is bedoeld om de werknemer te beschermenen
offtopic:
Daar heb ik geen zinnenin :X

Ik zit bij de overheid, en daar moet alles verantwoord worden (terecht, ik kost belastinggeld!)
In de praktijk betekent dat inderdaad dat er een standaard urencode is waar ik 7,2 uur per dag op schrijf (36 uur over 5 dagen), maar als ik specifieke, apart gebudgetteerde, projecten doe, schrijf ik de uren daar op.

Op zich al een verademing tegenover de tijd dat ik in de detachering op een gegeven moment drie urenregistraties moest bijhouden (werkgever, opdrachtgever, en tussenpartij die mij bij de opdrachtgever plaatste) :X

Ergste was dat zowel werkgever als toenmalige opdrachtgever op een gegeven moment een half jaar van tevoren wilden weten hoeveel ik vrij dacht te gaan nemen. Voor de werkgever gaf ik dan altijd minimaal 1 dag per week op, bovenop gepland verlof, voor de opdrachtgever altijd nul. Het ging immers om budgettaire planning. Als ik minder verlof opnam dan de accountantvan mijn werkgever had gepland, hadden ze meer inkomsten dan gepland. En als ik meer verlof opnam dan de accountant van mijn opdrachtgever had gepland, dan hadden ze minder kosten dan gepland. Play the system 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:12
Wij hadden ook opeens een nieuwe manager die alles geregistreerd wilde hebben. Wat er toen volgde was de meest infantiele vorm van escalating malicious compliance die ik ooit heb meegemaakt.

Collega A: Alles registreren inclusief dingen als toiletbezoek, koffie halen, etc.

Collega B dacht dat kan beter: Alles registreren inclusief rapportage over toiletbezoek tot op de details. Geur, kleur, viscositeit, etc.

Collega C dacht dat kan nog veel beter: Schrijft een script dat al zijn toetsaanslagen registreert, omzet in een rapport, en laat door ChatGPT er automatisch een evaluatie van maken. Dit was zo groot dat de upload de RDS er uit knalde, en we een halve dag bezig waren om alles weer online te krijgen.

Sindsdien hebben we geen last meer van management, en zelfs de prikklok is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:40
Ligt aan het werk wat je doet. Simpel de gewerkte uren vermelden t/m super gespecificeerd.

Grote project: weten waar aan gewerkt wordt is zodat je het budget in de gaten kan houden en verfijning van de calculatie van een toekomstig project.
Service: tot op de minuut en welke soort van spoed erachter zit en of deze uren binnen of buiten de normale werktijd vallen ivm doorfacturen naar de klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Een prikklok kan tot extra verplichtingen leiden, zo "simpel" is dat niet; daar zitten nog best wel wat haken en ogen aan.
Misschien, misschien niet, maar de werkgever heeft geen keuze daarin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ooit bij een bedrijf stage gelopen waar dit moest. Ik vond het vreselijk. Het was crisis en er waren te weinig klussen. Op projecten die volgeboekt waren mocht niet geboekt worden en op algemeen/kantoor mocht ook niet geboekt worden. Hoe dan?
Plusje voor je uitgebreide post, maar die 3 woorden als conclusie deel ik niet helemaal als ik in een ander topic je total package zie ;)
Ik ben het wel met je eens als je zegt dat er in het algemeen structureel te weinig wordt geboden. Er is enorme vraag naar personeel, maar tegen zeer lage lonen. Ik krijg soms elke dag een aanbieding op LinkedIn. Als je vraagt naar een indicatie van het salaris dan zit dat maar net op de helft van het huidige dus wie houdt nou wie voor de gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-05 13:36
Ja. Ik heb in een ver ver verleden zoiets opgezet om uren door te kunnen berekenen aan extern gefinancierde projecten.

Het opzetten van een enorm Excel gebeuren (want een dedicated stuk software was te duur 🤷🏼‍♂️) kostte minder moeite dan alle medewerkers al hun uren te laten schrijven… :p

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:08:
Misschien, misschien niet, maar de werkgever heeft geen keuze daarin
Jazeker wel, de werkgever moet een tijdregistratiue hebben. Een prikklok is niet verplicht (godzijdank!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

De keren dat ik ergens in loondienst was was dit eigenlijk heel normaal. Elke vrijdag even de uren invullen bij de projecten die je gedaan hebt die week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Urenregistratie :9

Wij werken altijd volgens hetzelfde concept: fixed fee. Maakt dus geen reet uit of ik 1u of 100u aan een deal spendeer, de fee blijft hetzelfde.

Sinds we verkocht hebben aan een grote corporate (7k mensen wereldwijd) moeten we ook ineens uren bijhouden. Ze snappen totaal niet wat voor werk we eigenlijk doen en hoe we factureren, maar "het systeem" eist urenverantwoording.

Prima. Ik zit nu op 2.5 jaar 40u in de week aan "Admin - Client Entertainment".

Ik ben de clown van kantoor :+

edit: ik snap overigens in veel gevallen de use-case voor urenregistratie best, maar bij ons heeft het gewoon niet zoveel zin, dus dan doen we het wel zo, iedereen tevreden :z

[ Voor 14% gewijzigd door kamstra op 06-02-2024 11:52 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Jazeker wel, de werkgever moet een tijdregistratiue hebben. Een prikklok is niet verplicht (godzijdank!)
Ja dat is exact wat ik schreef dat de werkgever een tijdregistratie systeem moet hebben waar de begin en eind tijd van de werkdagen of het totaal aantal uren van de week vermeld in staan.
Jij begon zelf over een prikklok dat woord heb ik nergens geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Per uur hier, en omdat ik deels detachering, deels intern werk (ingenieursbureau...) soms ook dubbele/driedubbele administratie. Klant > Broker > Intern. En dat moet matchen op ongeveer 60min. Uitgesplitst per project. Soms inderdaad terecht, want budgetten voor projecten zijn gestuurd aan uren/interne tarieven/marges, maar soms ook echt zo'n gevoel van wantrouwen.

De grap is dat niemand kon lachen toen ik vroeg voor een code vóór het tijdschrijven... ik ben juist in-house gaan werken om NIET de administratie die m'n vakgenoten die ZZP zijn gaan werken te hoeven doen. En ik snap het, maar een flink stuk voelt als wantrouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

NicoHF schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:03:
Jij begon zelf over een prikklok dat woord heb ik nergens geschreven.
Ik reageerde op jouw woorden: " minimaal een in en uit klok systeem" - dat hoeft niet letterlijk een prikklok te zijn, maar het komt op hetzelfde neer.

Veel bedrijven werken met toegangspasjes of -tokens, waarmee ze precies weten wie wanneer in het pand aanwezig is. Reuzehandig als je het pand moet ontruimen, maar het mag niet zomaar gebruikt worden om de aanwezigheid van de weknemers bij te houden (dus als tijdregistratie) - want dan telt het als prikklok. Er zijn goede redenen dat de meeste bedrijven de werktijden van hun werknemers dan ook niet op zo'n systeem baseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:25
Ik heb bij een werkgever gezeten die bij wijze van 'pilot' alles geregistreerd wilde hebben. Dus per telefoontje, mailtje enz.
einde van een werkdag boekte ik 2 uren op het zoeken van de projectnummers, het maken van projectnummers voor klanten die nog geen opdracht hadden gegeven enz enz 8)7 |:(
Na 1 week waren ze daar redelijk klaar mee... :D
Overigens geen ICT gerelateerde job. Was een projectmanagement functie binnen bouwkundig werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Heb dit ooit eens gedaan, toen ook verzocht om een project code voor het registreren van de uren omdat het via een bepaald format moest wat niet geheel vriendelijk was. Heerlijk om al die verspilde uren aan het einde van de maand te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Pffff ik had een werkgever die iedere 5 minuten wilde weten. Schrijf ik 10 minuten voor het draaien van een sql query IN PRODUCTIE, krijg ik op m'n kop dat ze dat zelf veel sneller kan. Simpele query schrijven, goede servers en database connected, dB backuppen, query draaien, resultaat checken. Ik vond dat 10 minuten al heel erg kort was, maar mevrouw zegt dat het draaien van een query geen 10 minuten duurt dus ik deed er te lang over.
Dat als zij dat had gedaan wij soms de boel de dag erna moesten fixen wegens foutje gemaakt en geen backup gemaakt, tja.
2 uur geschreven voor het installeren van de nieuwe (niet standaard laptop en is mijn werk niet, maar iemand moest het doen) laptop van de directeur? "Ik heb geen idee hoe lang dat duurt, een laptop helemaal installeren, maar 2 uur is te lang."

Dat soort dingen. Uiteindelijk slechte beoordeling gehad, want te traag.
Pffff...
Dat ze er zelf niet moe van werd, dat micromanagen 🙄

Aan de andere kant was in en uitklokken bij m'n eerste werkgever best fijn. Eerst hadden we dat niet, paar jaar later wel. Je mocht 10 uur in de min of plus staan. Met als gevolg vrijdagmiddag gebouw bijna leeg 🤣
Dat viel de werkgever even tegen...
Heb nog wel een aanvaring gehad toen ik een poosje ergens anders moest werken, dat was veel langer rijden dan m'n vaste plek (20 minuten zonder file). Moest ik eerst naar m'n vaste werkplek, inklokken, dan naar m'n werkplek rijden (langs m'n huis... En dan nog een uur). En op de terugweg hetzelfde.
Ik moest echt lullen als Brugman om ze in te laten zien dat dat ECHT niet handig was...

Bij m'n vader hebben ze dat invoeren van een klok toen ook gedaan, hij was er eerst tegen, flauwekul. M'n vader werkte ook regelmatig over.
Bij dat bedrijf was er hetzelfde resultaat: vrijdagmiddag kantoor bijna leeg 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:44
inmiddels is het urenschrijven bij ons alweer gestopt maar op een gegeven moment ingevoerd omdat er altijd werd aangegeven. we zijn druk. Waarbij dan de vraag kwam: waarmee dan? ofwel waar gaat de tijd naartoe?

in basis prima om ook in vaste dienst uren te schrijven. kan ook als input dienen om bijv processen te optimaliseren en inzicht te verkrijgen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Cheesy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:28:
Ooit bij een bedrijf stage gelopen waar dit moest. Ik vond het vreselijk. Het was crisis en er waren te weinig klussen. Op projecten die volgeboekt waren mocht niet geboekt worden en op algemeen/kantoor mocht ook niet geboekt worden. Hoe dan?

[...]

Plusje voor je uitgebreide post, maar die 3 woorden als conclusie deel ik niet helemaal als ik in een ander topic je total package zie ;)
Ik ben het wel met je eens als je zegt dat er in het algemeen structureel te weinig wordt geboden. Er is enorme vraag naar personeel, maar tegen zeer lage lonen. Ik krijg soms elke dag een aanbieding op LinkedIn. Als je vraagt naar een indicatie van het salaris dan zit dat maar net op de helft van het huidige dus wie houdt nou wie voor de gek?
Met mij hoef je inderdaad geen medelijden te hebben ;) Maar de bouw -in bredere zin- betaald over het algemeen gewoon matig.
Krijg met regelmaat wel een verzoek vanuit een GasUnie, TenneT, Vattenfall, etc. om een soortgelijke functie in te vullen, en daar liggen de salarissen toch echt nog wel een stukje hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06
Dit hadden wij tot voor kort ook. Op deze manier kon onze Finance-afdeling bepaalde uren (afhankelijk van project en activiteit) wegschrijven als investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:17
Consultant (externe medewerker) voor de overheid hier.
Bij sommige klanten moest ik uren specificeren naar projecten of kostenactiviteiten (logische eis). In beginsel deed ik dit in principe per uur. Soms moest ik dat per kwartier doen via een traag systeem, prima. Alle tijd die ik maandelijks kwijt ben aan urenregistratie per kwartier schrijf ik dan ook.

Maar er zijn ook genoeg klanten waar ik gewoon mijn wekelijkse/ maandelijkse uren zonder specificatie mag schrijven op basis van vertrouwen en output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

Qwerty-273

Meukposter

Bij de meeste bedrijven waar ik heb gezeten schrijven (of vroeger klokten) zowel werknemers als inhuur gewoon tijd. Het is op de achtergrond voor het bedrijf om bij te houden waar (in projecten, vaste werktaken, etc.) de uren van het personeel door opgeslokt worden.

De meest extreme vorm was als support engineer waar je klanten helpt met hun technische problemen met het product van het bedrijf. Hier werd de tijd bijgehouden op basis van de tijd ingelogd in de support groep op de telefoon (zowel op het fysieke toestel als de digitale companion op de desktop). Daar moest je beschikbaar zijn, of je niet beschikbaar melden als je met andere activiteiten bezig bent (lunch, vergadering, etc). Daar werd dus op de minuut gerekend (en gecontroleerd door de manager).

Als externe inhuur heb ik ook situaties meegemaakt dat je de tijd in 3 verschillende systemen moet bijhouden. Dan ben je weer meer tijd kwijt elke week door de extra bureaucratische rompslomp (en als gevolg nog de goedkeuringen van de uren op tijd rond te krijgen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:03
Als zzp'er houd ik amper wat bij, want ik verkoop vrijwel geen uren maar een product of werk voor x% van de omzet van de klant. Als ik uren bijhoud, doe ik dat met kanboard. Ticket schuiven naar de kolom in uitvoering, en terugschuiven als ik weer ergens anders aan werk. Werkt prima en houd de overhead tot een minumum. Vaak vul ik dat nog aan met bel/meetings tijden.

Voor aantonen van totale uren voor de belasting pak ik van de laptop de in- en uitlogtijden. Samen met het argument dat ik geen ander inkomen heb, is dat voldoende tijdregistratie om aan te tonen dat ik fulltime werk en dus het urencriterium haal.

Bij klanten zie ik vaak dat het met pasjes werkt om in- en uit te klokken, in combinatie met inlogtijden op de pc. Dan moet alleen buiten de deur nog los bijgehouden worden, maar vaak is dat minimaal.

Per project of zelfs per ding wat je doet lijkt me erg nutteloze tijdsverspillen, dan is de registratie belangrijker geworden dan het werk. Dan is het project mijn inziens ook niet goed verkocht, want veel dingen spreek je gewoon een bepaalde prijs voor af. Als je elke minuut gaat tellen, werk je het in de hand dat mensen onnodig lang ergens mee "bezig" zijn, of programma's open laten staan om de schijn hoog te houden.

[ Voor 33% gewijzigd door barbarbar op 06-02-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ongeacht of je nou in vaste dienst bent of inhuur via willekeurig welke constructie: ieder bedrijf heeft zijn eigen manir van uren registreren. Soms vrij simpel, soms vrij complex. Hangt meestal samen met wat er aan evt interne doorbelasting en/of verantwoording kan kosten is afgesproken.

Soms tref je het en hoef je dagelijks slechts 8 uur te schrijven op de zelfde code, soms moet je iedere 5 min verantwoorden. En alles wat er tussen zit. Die laatste vorm is onderhand administreren voor het administreren, want kost meestal meer aan productiviteit dan het oplevert.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

The Eagle schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:01:
Die laatste vorm is onderhand administreren voor het administreren, want kost meestal meer aan productiviteit dan het oplevert.
Hebben we in Nederland een overheidsinstelling voor, het Centraal AdministratieKantoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
chielsen schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:41:
Kan ook met subsidie te maken hebben. Of gewoon idd een vinger aan de pols.
Had meerdere lijstjes eentje voor de Hr afdeling (verjaardag, ziekte, verlof, doctor)
Bij meerdere ziekte, dokter meldingen kreeg je een gesprek en een verbeter traject.

Uren registratie om de 15 min voor subsidies uit Europa op bepaalde projecten.
Dan nog een een interne exellijst zodat de collega's, manager(s) en stakeholders (het gehele bedrijf) zien waar je aan werkt en wie er aan gewerkt heeft.

Heeft het echt zin dat is de vraag?
Was meer een managers ding, intern had iedereen een eigen projecten en specialisatie waar mij verantwoordelijk voor was.
het idee er achter was dat er ooit wisselende teams zouden komen.
Het enige wat daar wisselende waren de manager en assistenten van elke maand kwamen er weer nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
barbarbar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:38:
Per project of zelfs per ding wat je doet lijkt me erg nutteloze tijdsverspillen, dan is de registratie belangrijker geworden dan het werk. Dan is het project mijn inziens ook niet goed verkocht, want veel dingen spreek je gewoon een bepaalde prijs voor af.
En hoe bepaal je die prijs? Door te weten hoeveel tijd je ongeveer aan zo'n klus kwijt bent. ;)
En dat meet je dus door uren per project bij te houden. Niet als zzper voor je eigen administratie, maar zodra er meerdere mensen aan een project werken is dat toch echt wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:03
toolkist schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:34:
[...]

En hoe bepaal je die prijs? Door te weten hoeveel tijd je ongeveer aan zo'n klus kwijt bent. ;)
En dat meet je dus door uren per project bij te houden. Niet als zzper voor je eigen administratie, maar zodra er meerdere mensen aan een project werken is dat toch echt wel handig.
Ligt er maar net aan. Een product is waard wat de gek er voor geeft. Zoals gezegd doe ik maar weinig uurtje factuurtje, en werk eigenlijk alleen samen met bedrijven die producten verkopen. Dingen als onderhoud is dan een percentage of een vast bedrag, maar dat staat los van de uren die er aan besteed worden.

Ik zou mijn producten niet verkocht krijgen als de klant alle uren moest betalen. Maar heb wel genoeg klanten om het goed rendabel te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door barbarbar op 06-02-2024 19:14 ]

Pagina: 1