Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Boerderij en Bijgebouw zoneafhankelijk. Goed idee of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Klinknagel.360
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-11 21:12
Hey Tweakers,

Mijn naam is Stephan en Ik ben opzoek naar wat advies, hopelijk willen jullie mij helpen, alvast dank.

Wij zijn onze oude boerderij aan het verbouwen en willen dit helemaal verduurzamen.
Hierom hebben wij gekozen om alles te slopen en een nieuwe woning met bijgebouw te bouwen.
Zo voldoen wij gelijk aan het huidige bouwnorm en zijn goed geïsoleerd.

Het bijgebouw zal worden gebruikt als mantelzorg woning en wij zullen in de boerderij gaan wonen.
Hierom is onze wens om elke ruimte afzonderlijk van warmte te kunnen voorzien zonder afhankelijk te zijn van een hoofdruimte. Hier dus onze uitdaging, maar eerst wat gegevens van de woning:
  • Woning heeft een totaal BG, 3 kamers. Oppervlakte van 140m2.
  • Woonkamer oppervlakte van 70m2 heeft een nok/plafon hoogte van 8meter
  • Woning heeft een totaal 1st verdieping, 5 kamers. Oppervlakte van 60m2
  • Bijgebouw heeft een totaal, 3 kamers. Oppervlakte van 75m2
  • Alle ruimtes zijn voorzien van Vloerverwarming 10cm h.o.h.
Nu hebben wij het volgende concept bedacht:

Met de warmtepomp willen wij een open-buffervat van 200liter verwarmen. De warmtepomp zal zichtzelf enkel op het buffervat richten en deze op temperatuur houden met een Delta-T van 7°C. de exacte temperatuur is nog te bepalen maar wij hopen op 40°C maximaal te kunnen aansturen.

Elke ruimte/ zone krijgt een eigen thermostaat die via een Robot Easy Flex HC de warmtevraag per zone zal terugkoppel. Als de HC een warmtevraag krijgt zal deze een verdeel pomp aanspreken die het water uit het buffervat naar de vv-verdelers pompt, het water trekt hij bovenuit het open-buffer. De vloerverwarming verdeler pomp pompt het water vervolgens door het vloerverwarmingsnet, 10cm h.o.h., en weer terug naar het open-buffervat

Wij hebben gekozen voor een open buffervat en niet een buffervat met warmtewisselaars omdat er altijd warmteverlies optreedt. En de warmtepomp kan makkelijk met hetzelfde cv-water werken.

Wat is jullie gedachten bij dit systeem?

Het is ons duidelijk dat wij het buffervat ook bijhouden als de warmtevraag van de woning laag of niet is. Dit zal resulteren in extra kosten, maar het systeem geeft ons de mogelijkheid om afzonderlijk te verwarmen en dat is ons conform.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
Ja dit kan wel.
Houdt er wel rekening mee dat vloerverwarming, en vooral met een warmtepomp erg traag reageert.

Is dit niet zowel duurder als minder efficient dan gewoon 2 warmtepompen die direct op de vloerverwarming zijn aangesloten?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
Klinknagel.360 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:15:
Nu hebben wij het volgende concept bedacht:

Met de warmtepomp willen wij een open-buffervat van 200liter verwarmen. De warmtepomp zal zichtzelf enkel op het buffervat richten en deze op temperatuur houden met een Delta-T van 7°C. de exacte temperatuur is nog te bepalen maar wij hopen op 40°C maximaal te kunnen aansturen.

Elke ruimte/ zone krijgt een eigen thermostaat die via een Robot Easy Flex HC de warmtevraag per zone zal terugkoppel. Als de HC een warmtevraag krijgt zal deze een verdeel pomp aanspreken die het water uit het buffervat naar de vv-verdelers pompt, het water trekt hij bovenuit het open-buffer. De vloerverwarming verdeler pomp pompt het water vervolgens door het vloerverwarmingsnet, 10cm h.o.h., en weer terug naar het open-buffervat

Wij hebben gekozen voor een open buffervat en niet een buffervat met warmtewisselaars omdat er altijd warmteverlies optreedt. En de warmtepomp kan makkelijk met hetzelfde cv-water werken.
Ons systeem is ongeveer zo aangelegd (alleen is de buffer 100L). Ons systeem heeft 1 pompgroep die alles doort de open verdelers jaagt, dus geen extra pomp op de verdelers. Er zit een henco naregeling op die de zones bedient en ook de pompgroep aanstuurt bij warmtevraag. Een risico van deze opzet is dat de pomp gaat pendelen. 200L met een 7 graden delta-t is 1.6kWh buffer, dat heeft een warmtepomp zo vol. Als je veel kleine zone's hebt die na elkaar warmte vragen gaat de pomp steeds korte runs maken. Ik hoop dat mijn pomp lang meegaat, maar de volgende moet:
1. modulerend zijn, zodat hij lang op laag vermogen kan ipv in 10 minuten de buffer voldrukken
2. beter aan te sturen zijn, eigenlijk zou ik willen dat hij alleen aangaat als de buffertemperatuur te laag is en er in minstens 1 (of 2) zones warmte gevraagd wordt.

Regeren is vooruitschuiven

• Klinknagel.360
@busscherski

Bedankt voor je reactie!

Wij hebben gekeken naar het plaatsen van twee WPs maar zullen dan altijd nog een hoofdzone/ groep moeten aanwijzen. Dit willen wij juist voorkomen omdat onze ruimtes vrij verschillen.

• Klinknagel.360
@T-MOB

Bedankt voor je reactie, hoe heb jij de Buffervat geplaatst?
Er zal een Daikin 11kW worden geplaats met dus een 200liter buffervat. Gelukkig hebben wij grote groepen maar zullen zeker moeten wat moeten uitproberen.

Hoe ben jij op de 1.6kWh gekomen?

Als ik zelf ga rekenen kom ik op een buffervat van 225liter, dan rekening met een delta t van 7 en minimale looptijd van 10 min. Als de WP naar een Delta t van 10 gaat en 15min dan is het 230liter.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
Klinknagel.360 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:02:
@T-MOB

Bedankt voor je reactie, hoe heb jij de Buffervat geplaatst?
Er zal een Daikin 11kW worden geplaats met dus een 200liter buffervat. Gelukkig hebben wij grote groepen maar zullen zeker moeten wat moeten uitproberen.
Ik heb dat niet zelf gedaan, de installateur heeft het bedacht. Achteraf had ik me er beter vooraf in kunnen verdiepen... Maar het buffervat is verder open zoals jij dat beschrijft. Er zitten 4 openingen in, waarbij de circulatiepomp van de WP een circuit aanstuurt dat warmte inbrengt en de pompgroep het circuit dat de warmte onttrekt.
Hoe ben jij op de 1.6kWh gekomen?
Het kost 1kcal om een liter water met een graad op te warmen. 200l met 7 graden is dan 1400kcal wat omgerekend ~1.6kWh is. Dat is 9 minuten bij 11kW.

Regeren is vooruitschuiven

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 13:17
Als ik het zo lees, ga je een parallel buffer toepassen zodat de warmtepomp en afgifte hydraulisch neutraal zijn, super oplossing, kleine kans op storingen in de warmtepomp afgifte gerelateerd.

In het afgifte circuit plaats je dus een circulatiepomp die de installatie voorziet van warmte, maar ik lees ook dat de verdelers zelf een pomp hebben? dus ga je mengen op de verdelers? hierdoor maak je de installatie nog trager en ook in koelmodus vertraag je de boel onnodig.

Ik zou de verdelers pomploos houden en een drukgestuurde circulatiepomp nemen die aangestuurd wordt door de naregeling. (bijvoorbeeld een Danfoss Icon systeem, maar ik denk dat de meeste naregelingen dit wel kunnen)
Als er geen warmtevraag of koelvraag is zal de circulatiepomp uit gestuurd worden, hierdoor blijft het buffer ook langer op temperatuur.
Als de ruimte op temperatuur is zal de na-regeling de zones uit sturen, de pomp zal dan ook terug toeren.

hopelijk een beetje duidelijk opgeschreven :)

• Klinknagel.360
@Evink

Klopt zo kan je het omschrijven!

Wij gaan Robot LTVC verdelers toepassen, deze kan je gebruiken als open verdeler (meng klep dicht) of als meng verdeler. Dit geeft ons een voordeel als de woonkamer, met 8m hoog plafond, toch vraagt om een hoge aanvoertempratuur kunnen wij de overige verdelers minimaal laten mengen.

Het is waarschijnlijk niet nodig, maar zijn op deze manier voorbereid 8)7
Pagina: 1