Nu mijn huidige PC met een Intel i5-6500 CPU, 6GB ram en een GTX 970 videokaart de 7 jaar heeft aangetikt wordt het zo zachtjes aan tijd voor wat anders.
Momenteel heb ik een lichte voorkeur voor een AMD 7800X3D systeem met een RX 7900XT i.p.v. een RTX 4070 Super. De AMD kaart is weliswaar iets duurder, maar performed op alle vlakken een stuk beter (rastering) of on-par (raytracing) met de kaart van Nvidia.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral gebruikt worden voor foto bewerkingen in Lightroom, office werk, browsen en uiteraard gamen. Dat laatste heb ik de laatste 2 jaar nauwelijks meer gedaan omdat de GTX 970 niet echt meer van deze tijd is en ook de CPU en RAM in mijn huidige systeem steeds meer een bottleneck vormen. Games die ik graag speel zijn shooters en strategy maar wellicht ook racing en simulators. VR zou op termijn ook nog een optie kunnen zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wilde graag inclusief montage en nieuwe 1440p monitor onder de EUR 2500 blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nauwelijks. Mijn huidige PC is nog niet dood dus die blijft nog wel even staan (buro is groot genoeg). Ben wel van plan om op termijn als ik die PC afschrijf één of twee SATA HDDs (2TB en 3TB) over te zetten in mijn nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voldoende opslag voor mijn foto, muziek en video collectie (bijna 3TB samen maar door overstap naar Spotify en streaming video diensten groeit alleen het aandeel door fotos). Daarnaast voldoende opslag voor een 10-tal games.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald. Wel heb ik in het verleden vaak Asus en Gigabyte componenten gehad en daar eigenlijk nooit gedoe mee gehad dus bij gelijke prijs hebben die merken mijn voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet lekker koel blijven maar liefst ook zo stil mogelijk. Een lichte gezoem vind ik niet erg, maar een geluid als van een stofzuiger is niet wat ik wil.
Ga je overklokken?
Nee, ik ga bij voorkeur voor stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik wat feedback op mijn 2 configuraties willen hebben, wellicht zie ik iets over het hoofd (past het qua afmetingen, blijft het koel in de kast en heb ik genoeg power). Vervolgens geef ik nog een lijstje met alternatieve onderdelen die mogelijk ook het overwegen waard zijn. Graag hoor ik jullie mening hierover.
Als eerste de configuratie gebaseerd op de Nvidia kaart:
Dan de configuratie gebaseerd op de AMD kaart:
Ten slotte heb ik nog een aantal alternatieven voor het moederbord, de kast, de video kaart en de SSD voor het OS. Ook de beoogde monitor staat in deze lijst:
Is het verstandig om één of meer onderdelen van de twee voorgestelde configuraties te vervangen voor iets uit deze lijst met alternatieve onderdelen? De confguraties worden er zeker duurder van, maar wellicht geeft het toch wat extra:
Momenteel heb ik een lichte voorkeur voor een AMD 7800X3D systeem met een RX 7900XT i.p.v. een RTX 4070 Super. De AMD kaart is weliswaar iets duurder, maar performed op alle vlakken een stuk beter (rastering) of on-par (raytracing) met de kaart van Nvidia.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral gebruikt worden voor foto bewerkingen in Lightroom, office werk, browsen en uiteraard gamen. Dat laatste heb ik de laatste 2 jaar nauwelijks meer gedaan omdat de GTX 970 niet echt meer van deze tijd is en ook de CPU en RAM in mijn huidige systeem steeds meer een bottleneck vormen. Games die ik graag speel zijn shooters en strategy maar wellicht ook racing en simulators. VR zou op termijn ook nog een optie kunnen zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wilde graag inclusief montage en nieuwe 1440p monitor onder de EUR 2500 blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nauwelijks. Mijn huidige PC is nog niet dood dus die blijft nog wel even staan (buro is groot genoeg). Ben wel van plan om op termijn als ik die PC afschrijf één of twee SATA HDDs (2TB en 3TB) over te zetten in mijn nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voldoende opslag voor mijn foto, muziek en video collectie (bijna 3TB samen maar door overstap naar Spotify en streaming video diensten groeit alleen het aandeel door fotos). Daarnaast voldoende opslag voor een 10-tal games.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald. Wel heb ik in het verleden vaak Asus en Gigabyte componenten gehad en daar eigenlijk nooit gedoe mee gehad dus bij gelijke prijs hebben die merken mijn voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet lekker koel blijven maar liefst ook zo stil mogelijk. Een lichte gezoem vind ik niet erg, maar een geluid als van een stofzuiger is niet wat ik wil.
Ga je overklokken?
Nee, ik ga bij voorkeur voor stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik wat feedback op mijn 2 configuraties willen hebben, wellicht zie ik iets over het hoofd (past het qua afmetingen, blijft het koel in de kast en heb ik genoeg power). Vervolgens geef ik nog een lijstje met alternatieve onderdelen die mogelijk ook het overwegen waard zijn. Graag hoor ik jullie mening hierover.
Als eerste de configuratie gebaseerd op de Nvidia kaart:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 379,- | € 379,- |
| 1 | Moederborden | MSI B650 Gaming Plus WiFi | € 177,- | € 177,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4070 SUPER 12GB GDDR6X | € 679,- | € 679,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid | € 118,89 | € 118,89 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 58,90 | € 58,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Voedingen | NZXT C750 Gold v2 | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 133,90 | € 133,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 245,09 | € 245,09 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.001,58 | ||
Dan de configuratie gebaseerd op de AMD kaart:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 379,- | € 379,- |
| 1 | Moederborden | MSI B650 Gaming Plus WiFi | € 177,- | € 177,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6 | € 749,- | € 749,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid | € 118,89 | € 118,89 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 58,90 | € 58,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Voedingen | NZXT C750 Gold v2 | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 133,58 | € 133,58 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 245,09 | € 245,09 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.071,26 | ||
Ten slotte heb ik nog een aantal alternatieven voor het moederbord, de kast, de video kaart en de SSD voor het OS. Ook de beoogde monitor staat in deze lijst:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 256,- | € 256,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 186,63 | € 186,63 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16G VENTUS 2X OC | € 887,60 | € 887,60 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Zwart | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 169,90 | € 169,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 | € 136,91 | € 136,91 |
| 1 | Behuizingen | Lian Li Lancool 216 Zwart | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Monitors | Dell G2724D Zwart | € 327,25 | € 327,25 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 164,90 | € 164,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.333,99 | ||
Is het verstandig om één of meer onderdelen van de twee voorgestelde configuraties te vervangen voor iets uit deze lijst met alternatieve onderdelen? De confguraties worden er zeker duurder van, maar wellicht geeft het toch wat extra:
- Alternatief moederbord: betere condensatoren, DAC converter, front/back USB ports?
- Alternatieve kast: stiller, meer ruimte, betere airflow en dus lagere temperaturen?
- Alternatieve video kaart: betere keuze als in meer bang voor je buck?
- Alternatieve SSD voor OS: meer performance en beter I/O?