Ik ben het niet eens met wat men hierboven stelt, zie voor argumenten verderop in mijn post. Ja, de Denon X3100 heeft HDMI 2.0 en kan daarmee 4K op 60 Hz aan. Echter mist de Denon opties voor HDR in de vorm van Dolby Vision, HLG en HDR10(+). HDR welke de Blu-rayspeler wel uit kan sturen. Nu doet Samsung weer geen Dolby Vision maar wel de andere HDR formaten. Door de Denon in het midden van de keten te plaatsen is er geen ondersteuning voor HDR naar de TV. Of je dit mist is afhankelijk van je bronnen (en hoe goed de TV überhaupt HDR weer kan geven). Maar in theorie, geen HDR met de Denon in het midden van de keten.
Ik heb de video-audio van de bluray speler gescheiden omdat mijn vorige Denon (1910) geen UHD beeld kon doorgeven en heb dat (toegegeven) eigenlijk niet gecheckt bij mijn huidige Denon.
Zie boven. UHD kan qua resolutie maar niet met alle features die de Blu-rayspeler ondersteunt.
Naar details van instellingen kan ik kijken als ik weer thuis ben vanavond, maar ik heb (weet ik bijna zeker) de arc functie van de tv uitgezet zodat geluid via optisch uit gaat
HDMI ARC zou ik ook uitzetten. Veelal gaat dat gepaard met HDMI CEC wat vreemde dingen kan doen. De gehele keten kan bijvoorbeeld actief dienen te zijn. Zet je de TV niet aan dan is de keten niet compleet, geen geluid. Let op, kan zijn. HDMI is per merk en type onderling verschillend hoe het reageert.
en de audio uit van de bluray speler staat op PCM (weet ik ook bijna zeker).
Waarom? Waarom de Blu-rayspeler audio laten decoderen als de receiver daar mee dan toe in staat is. Blu-rayspeler zou ik op bitstream laten staan.
Zeker maakt dat uit. Sowieso verschil tussen HDMI ARC en eARC qua wat beide kunnen dragen qua track. Waarbij de gemene deler in deze de TV is die met (e) ARC als hub dient. Veel TV's ondersteunen bijvoorbeeld geen DTS (meer) waarop je met HDMI (e)ARC dan al beperkt bent in doorgifte versus alles naar de receiver.
Ik ben pro de receiver als hub gebruiken. Echter zie je volgens mij meer en meer HDMI ARC, daar doelde ik op. Maar dat is ook omdat je meer en meer Sound Bars ziet en qua geluid maximaal Dolby Digital Plus bij de bekende streamingsdiensten.
Genoemde Denon mist HDR, formaten gaan verder dan alleen resolutie en refreshrate.
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:18:
[...]
HDMI kan ook geluid 5.1 transporteren. Ik zou dan doen
BR>HDMI>TV>HDMI>DENON
EN
BR>Optisch>DENON
Even via je browser inloggen op de Denon om de juiste poorten toe te wijzen aan de juiste voorkeurknop (TV>HDMI, CD>Optisch)
Dan mis je wel veel opties qua geluid. Samsung ondersteunt mogelijk geen DTS, voor het exacte type van de TV van TS niet nagezocht. Hoe dan ook val je met S/PDIF of HDMI ARC in deze setup terug naar maximaal Dolby Digital (en mogelijk DTS). Dolby TrueHD, DTS HD Master en surround LPCM zijn niet mogelijk wegens missen van HDMI eARC.
Ik zou niet veel veranderen aan de huidige setup. Beeld direct naar de TV om 4K en HDR te hebben, audio direct naar de receiver om alles qua formaten te hebben.
Enige is dat S/PDIF terug vanaf de TV limiteert tot gewoon Dolby Digital (en DTS?). Maar ga je naar HDMI ARC heb je alleen Dolby Digital Plus als meerwaarde. Dat is alleen handig voor als TS gebruik maakt van Atmos speakers in combinatie met streamingsdiensten.
[
Voor 4% gewijzigd door
FeaR op 06-02-2024 13:46
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.