Geluid receiver doet het alleen als TV aan staat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 16:28
Ik kom er niet uit. Ik heb een Denon receiver, Pioneer bluray speler en een Samsung tv. De bluray speler is met de tv verbonden met hdmi (video only) en met de receiver met hdmi (audio only). Gescheiden signalen dus, dit kun je in de speler instellen. En het werkte ook altijd met mijn vorige Denon (dit weekend vervangen). De receiver zit verder aan de tv via de monitor uitgang, zodat ik het menu van de receiver op de tv kan zien.

Verder zit er een optische kabel tussen de audio out van de tv en een optical in van mijn receiver, om tv geluid over mijn receiver te kunnen afspelen over mijn 5.1 opsteling.

Maar als de tv niet aan staat komt er geen geluid uit mijn speakers. Als ik de tv uitzet stopt het geluid na een seconde of tien.

Waar zit de instelling die dit veroorzaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

hvorselman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:14:
Ik heb een Denon receiver, Pioneer bluray speler en een Samsung tv.
Merken en types zeggen meer dan alleen merken....
Waar zit de instelling die dit veroorzaakt?
Hoe staan de HDMI CEC instellingen?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:41
Wat je ‘tegenwoordig’ meer ziet is dat je Blu-ray speler aan je receiver hangt en je TV aan de output poort. Video wordt dan via je receiver naar je TV gestuurd en audio door je receiver afgespeeld.

Vraag is, ondersteund al je apparatuur dit? Welke model nummers heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

sorted.bits schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 05:29:
Wat je ‘tegenwoordig’ meer ziet is dat je Blu-ray speler aan je receiver hangt en je TV aan de output poort. Video wordt dan via je receiver naar je TV gestuurd en audio door je receiver afgespeeld.
Ik heb juist het idee dat het vroeger meer was op de methode zoals jij beschrijft, receiver als middelpunt van de home cnema. Nu zie je meer dat bronnen naar de TV gaan en audio via HDMI ARC retour gaat. Dat laatste zou deels verklaren waarom de audio er alleen is als de TV aan staat. Echter kan ik niet rijmen dat het geluid dan nog tien seconden door gaat nadat de TV uit is gezet. Mogelijk was de vorige Denon nog van HDMI 1.3 (en geen HDMI ARC) en is dat nu wel actief? Maar S/PDIF of ARC, geen van beide zie ik niet in hoe geluid langer door kan gaan als de TV uit is geschakeld.

Om HDMI ARC eventueel uit te sluiten (dat beeld en geluid toch via TV gaan) inderdaad, nogmaals, merken én types, ook van de Denon die het veld heeft geruimd. Genoemde methode van aansluiten kan met apparatuur van 15 minuten oud tot 15 jaar oud. Puur als extra controle slag: welke audio krijgt de Denon binnen?

Sowieso is de vraag vanwaar nog beeld en geluid apart aangeboden zouden moeten worden via de Blu-rayspeler als er een nieuwe Denon receiver staat. Idee van gescheiden aanbieden is als de receiver niet up to date/spec is met de TV (bijvoorbeeld HDMI 1.4 receiver op een Blu-rayspeler en TV die 4K HDR aan kunnen). Ergo, dat beeld direct naar de TV kan zodat de receiver geen bottleneck is. Maar dat is deels aanname van mijn kant dat er vervangen is door een relatief nieuw model receiver.

Anyhow, in deze vorm levert het topic meer vragen dan antwoorden op.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 06-02-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:41
FeaR schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Ik heb juist het idee dat het vroeger meer was op de methode zoals jij beschrijft, receiver als middelpunt van de home cnema. Nu zie je meer dat bronnen naar de TV gaan en audio via HDMI ARC retour gaat. Dat laatste zou deels verklaren waarom de audio er alleen is als de TV aan staat. Echter kan ik niet rijmen dat het geluid dan nog tien seconden door gaat nadat de TV uit is gezet. Mogelijk was de vorige Denon nog van HDMI 1.3 (en geen HDMI ARC) en is dat nu wel actief? Maar S/PDIF of ARC, geen van beide zie ik niet in hoe geluid langer door kan gaan als de TV uit is geschakeld.

Om HDMI ARC eventueel uit te sluiten (dat beeld en geluid toch via TV gaan) inderdaad, nogmaals, merken én types, ook van de Denon die het veld heeft geruimd. Genoemde methode van aansluiten kan met apparatuur van 15 minuten oud tot 15 jaar oud. Puur als extra controle slag: welke audio krijgt de Denon binnen?

Sowieso is de vraag vanwaar nog beeld en geluid apart aangeboden zouden moeten worden via de Blu-rayspeler als er een nieuwe Denon receiver staat. Idee van gescheiden aanbieden is als de receiver niet up to date/spec is met de TV (bijvoorbeeld HDMI 1.4 receiver op een Blu-rayspeler en TV die 4K HDR aan kunnen). Ergo, dat beeld direct naar de TV kan zodat de receiver geen bottleneck is. Maar dat is deels aanname van mijn kant dat er vervangen is door een relatief nieuw model receiver.

Anyhow, in deze vorm levert het topic meer vragen dan antwoorden op.
Hmmz, hier gaan alle apparaten naar mijn receiver (ook een Denon) en die geeft netjes het video signaal door naar zijn (beide) outputs. Deze config inderdaad gekozen omdat ik het beeld op 2 apparaten wil kunnen weergeven (beamer).

Maar inderdaad, of je nou naar TV en dan met eARC naar je receiver gaat, of andersom, eigenlijk maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Okee, types zijn natuurlijk nodig, sorry: Denon AVR-X3100W (voor mij mijn nieuwe Denon, maar wel tweedehands gekocht, heeft HDMI ARC), tv Samsung QE55Q60R, Pioneer UDP-LX500. Ik heb de video-audio van de bluray speler gescheiden omdat mijn vorige Denon (1910) geen UHD beeld kon doorgeven en heb dat (toegegeven) eigenlijk niet gecheckt bij mijn huidige Denon. Het leek me het makkelijkst om alles precies zo aan te sluiten als bij mijn vorige receiver.

Naar details van instellingen kan ik kijken als ik weer thuis ben vanavond, maar ik heb (weet ik bijna zeker) de arc functie van de tv uitgezet zodat geluid via optisch uit gaat en de audio uit van de bluray speler staat op PCM (weet ik ook bijna zeker).

Ik sluit met alle plezier dingen anders aan, als mijn tv maar uit kan blijven als ik een cd wil luisteren. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 16:28

SeatRider

Hips don't lie

-

[ Voor 99% gewijzigd door SeatRider op 06-02-2024 13:14 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:34

servies

Veni Vidi Servici

hvorselman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:00:
Okee, types zijn natuurlijk nodig, sorry: Denon AVR-X3100W (voor mij mijn nieuwe Denon, maar wel tweedehands gekocht, heeft HDMI ARC), tv Samsung QE55Q60R, Pioneer UDP-LX500. Ik heb de video-audio van de bluray speler gescheiden omdat mijn vorige Denon (1910) geen UHD beeld kon doorgeven en heb dat (toegegeven) eigenlijk niet gecheckt bij mijn huidige Denon. Het leek me het makkelijkst om alles precies zo aan te sluiten als bij mijn vorige receiver.

Naar details van instellingen kan ik kijken als ik weer thuis ben vanavond, maar ik heb (weet ik bijna zeker) de arc functie van de tv uitgezet zodat geluid via optisch uit gaat en de audio uit van de bluray speler staat op PCM (weet ik ook bijna zeker).

Ik sluit met alle plezier dingen anders aan, als mijn tv maar uit kan blijven als ik een cd wil luisteren. ;-)
De AVR-X3100W kan 4K UHD aan, dus HDMI van Pioneer naar de Denon en weer HDMI van de Denon naar de Samsung (gebruik een ARC HDMI poort aan de Samsung kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:28

franssie

Save the albatross

<>
HDMI kan ook geluid 5.1 transporteren. Ik zou dan doen
BR>HDMI>TV>HDMI>DENON

EN

BR>Optisch>DENON

Even via je browser inloggen op de Denon om de juiste poorten toe te wijzen aan de juiste voorkeurknop (TV>HDMI, CD>Optisch)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Denon AVR-X3100W (voor mij mijn nieuwe Denon, maar wel tweedehands gekocht, heeft HDMI ARC), tv Samsung QE55Q60R, Pioneer UDP-LX500.
Ik ben het niet eens met wat men hierboven stelt, zie voor argumenten verderop in mijn post. Ja, de Denon X3100 heeft HDMI 2.0 en kan daarmee 4K op 60 Hz aan. Echter mist de Denon opties voor HDR in de vorm van Dolby Vision, HLG en HDR10(+). HDR welke de Blu-rayspeler wel uit kan sturen. Nu doet Samsung weer geen Dolby Vision maar wel de andere HDR formaten. Door de Denon in het midden van de keten te plaatsen is er geen ondersteuning voor HDR naar de TV. Of je dit mist is afhankelijk van je bronnen (en hoe goed de TV überhaupt HDR weer kan geven). Maar in theorie, geen HDR met de Denon in het midden van de keten.
Ik heb de video-audio van de bluray speler gescheiden omdat mijn vorige Denon (1910) geen UHD beeld kon doorgeven en heb dat (toegegeven) eigenlijk niet gecheckt bij mijn huidige Denon.
Zie boven. UHD kan qua resolutie maar niet met alle features die de Blu-rayspeler ondersteunt.
Naar details van instellingen kan ik kijken als ik weer thuis ben vanavond, maar ik heb (weet ik bijna zeker) de arc functie van de tv uitgezet zodat geluid via optisch uit gaat
HDMI ARC zou ik ook uitzetten. Veelal gaat dat gepaard met HDMI CEC wat vreemde dingen kan doen. De gehele keten kan bijvoorbeeld actief dienen te zijn. Zet je de TV niet aan dan is de keten niet compleet, geen geluid. Let op, kan zijn. HDMI is per merk en type onderling verschillend hoe het reageert.
en de audio uit van de bluray speler staat op PCM (weet ik ook bijna zeker).
Waarom? Waarom de Blu-rayspeler audio laten decoderen als de receiver daar mee dan toe in staat is. Blu-rayspeler zou ik op bitstream laten staan.
sorted.bits schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:36:
[...]
Maar inderdaad, of je nou naar TV en dan met eARC naar je receiver gaat, of andersom, eigenlijk maakt het niets uit.
Zeker maakt dat uit. Sowieso verschil tussen HDMI ARC en eARC qua wat beide kunnen dragen qua track. Waarbij de gemene deler in deze de TV is die met (e) ARC als hub dient. Veel TV's ondersteunen bijvoorbeeld geen DTS (meer) waarop je met HDMI (e)ARC dan al beperkt bent in doorgifte versus alles naar de receiver.

Ik ben pro de receiver als hub gebruiken. Echter zie je volgens mij meer en meer HDMI ARC, daar doelde ik op. Maar dat is ook omdat je meer en meer Sound Bars ziet en qua geluid maximaal Dolby Digital Plus bij de bekende streamingsdiensten.
servies schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:10:
[...]
De AVR-X3100W kan 4K UHD aan, dus HDMI van Pioneer naar de Denon en weer HDMI van de Denon naar de Samsung (gebruik een ARC HDMI poort aan de Samsung kant
Genoemde Denon mist HDR, formaten gaan verder dan alleen resolutie en refreshrate.
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:18:
[...]
HDMI kan ook geluid 5.1 transporteren. Ik zou dan doen
BR>HDMI>TV>HDMI>DENON

EN

BR>Optisch>DENON

Even via je browser inloggen op de Denon om de juiste poorten toe te wijzen aan de juiste voorkeurknop (TV>HDMI, CD>Optisch)
Dan mis je wel veel opties qua geluid. Samsung ondersteunt mogelijk geen DTS, voor het exacte type van de TV van TS niet nagezocht. Hoe dan ook val je met S/PDIF of HDMI ARC in deze setup terug naar maximaal Dolby Digital (en mogelijk DTS). Dolby TrueHD, DTS HD Master en surround LPCM zijn niet mogelijk wegens missen van HDMI eARC.

Ik zou niet veel veranderen aan de huidige setup. Beeld direct naar de TV om 4K en HDR te hebben, audio direct naar de receiver om alles qua formaten te hebben.

Enige is dat S/PDIF terug vanaf de TV limiteert tot gewoon Dolby Digital (en DTS?). Maar ga je naar HDMI ARC heb je alleen Dolby Digital Plus als meerwaarde. Dat is alleen handig voor als TS gebruik maakt van Atmos speakers in combinatie met streamingsdiensten.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 06-02-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@FeaR hij heeft nu de audio Optisch van de TV naar de versterker. Daarom heeft TS geen geluid als de TV uitstaat.
Denon heeft voldoende optische ingangen normaliter, dus kan TS ook een tweede optische kabel van BR speler naar Receiver trekken lijkt me.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
De reden dat audio nog even doorgaat, is dat de TV pas na een aantal seconden ook echt intern uitgaat. Heb ik zelf ook meermaals gehad. Niet alle TV's hebben dit, maar de meeste wel.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:42:
@FeaR hij heeft nu de audio Optisch van de TV naar de versterker. Daarom heeft TS geen geluid als de TV uitstaat.
De Blu-rayspeler heeft twee HDMI Out, één voor video en één voor audio. S/PDIF vanaf de TV wordt met de Blu-rayspeler als bron niet gebruikt. Blu-rayspeler heeft audio direct naar de receiver. Staat letterlijk in de TS: "...de tv verbonden met hdmi (video only) en met de receiver met hdmi (audio only). Gescheiden signalen dus, dit kun je in de speler instellen..."
Denon heeft voldoende optische ingangen normaliter, dus kan TS ook een tweede optische kabel van BR speler naar Receiver trekken lijkt me.
Met S/PDIF klap je gigantisch terug in de mogelijkheden qua audio. Of @hvorselman moet een 2.0 setup hebben staan, dan maakt het allemaal niet uit.
Koldur schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:45:
De reden dat audio nog even doorgaat, is dat de TV pas na een aantal seconden ook echt intern uitgaat. Heb ik zelf ook meermaals gehad. Niet alle TV's hebben dit, maar de meeste wel.
Dan wordt er toch gebruik gemaakt van S/PDIF of HDMI ARC.

Is makkelijk te testen als @hvorselman de output echt op PCM heeft staan zoals eerder gezegd. Als de audio via de Audio Out van de Blu-rayspeler direct naar de receiver gaat kan dit in surround PCM (en zal dat ook binnenkomen). Gaat de audio echter door de TV dan zal je maximaal 2.0 binnen krijgen op de receiver. Dit door de limitatie van ARC en S/PDIF, max twee kanalen PCM daarover.

Ik vermoed ook iets als toch gebruik maken van een audio out van de TV of dat de gehele keten (bron-receiver-tv) actief moet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 06-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@FeaR hij wil CD kunnen luisteren Dat lijkt mij typisch 2.0 dus optisch is voldoende, naast het HDMI geweld en eventueel optisch. Verder heeft TS dacht ik inderdaad een 5.1 opzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:54:
@FeaR hij wil CD kunnen luisteren Dat lijkt mij typisch 2.0 dus optisch is voldoende, naast het HDMI geweld en eventueel optisch. Verder heeft TS dacht ik inderdaad een 5.1 opzet.
Dus omdat je één type bron hebt met 2.0 audio sluit je de gehele set aan met beperkingen? Mijns inziens sluit je aan met de maximale opties en is het dan ook backwards compatible. Aanname van mijn kant dat TS een Pioneer UDP-LX500 heeft staan om films te kijken en dan ook op surround alles in wil regelen.

Ik zie de meerwaarde van aansluiten zoals jij zegt niet in. Enige optie/meerwaarde zou zijn als de huidige setup niet werkend gekregen wordt, dan zou direct optisch vanaf de Pioneer naar de Denon kunnen. Heb je sowieso niet dat de TV aan moet staan maar is wel de vraag of je dan niet telkens handmatig moet wisselen tussen HDMI Audio Out en S/PDIF Audio Out.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 06-02-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Nu online
FeaR schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:51:
[...]

De Blu-rayspeler heeft twee HDMI Out, één voor video en één voor audio. S/PDIF vanaf de TV wordt met de Blu-rayspeler als bron niet gebruikt. Blu-rayspeler heeft audio direct naar de receiver. Staat letterlijk in de TS: "...de tv verbonden met hdmi (video only) en met de receiver met hdmi (audio only). Gescheiden signalen dus, dit kun je in de speler instellen..."

[...]

Met S/PDIF klap je gigantisch terug in de mogelijkheden qua audio. Of @hvorselman moet een 2.0 setup hebben staan, dan maakt het allemaal niet uit.

[...]

Dan wordt er toch gebruik gemaakt van S/PDIF of HDMI ARC.

Is makkelijk te testen als @hvorselman de output echt op PCM heeft staan zoals eerder gezegd. Als de audio via de Audio Out van de Blu-rayspeler direct naar de receiver gaat kan dit in surround PCM (en zal dat ook binnenkomen). Gaat de audio echter door de TV dan zal je maximaal 2.0 binnen krijgen op de receiver. Dit door de limitatie van ARC en S/PDIF, max twee kanalen PCM daarover.

Ik vermoed ook iets als toch gebruik maken van een audio out van de TV of dat de gehele keten (bron-receiver-tv) actief moet zijn.
Ik heb dit gehad zonder ARC, er blijft dan een signaal op de HDMI kabel openstaan alsof deze nog aanstaat voor de receiver. Pas als dit weg is, verandert het gedrag van de receiver. Heel lastig met dit soort zaken, want erg moeilijk vast te stellen wat en waarom iets dan gebeurt.

Maar inderdaad, jammer dat er net niet gekozen is voor een 3200 of hoger, dan had je gewoon HDR compatibiliteit gehad en alles door de receiver kunnen afhandelen. Zonder HDR ondersteuning, heb je er niets aan om het signaal te laten verlopen via de receiver.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FeaR schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Dus omdat je één type bron hebt met 2.0 audio sluit je de gehele set aan met beperkingen? Mijns inziens sluit je aan met de maximale opties. Aanname van mijn kant dat TS een Pioneer UDP-LX500 heeft staan om films te kijken.

Ik zie de meerwaarde van aansluiten zoals jij zegt niet in.
omdat zoals jij het wil, de TV aan moet blijven staan om een CD af te spelen? Het ene sluit het andere niet uit. Kijkt je BR dan pak je het geluid van de TV zoals jij voorstelt. Maar bij een CD werkt dat dus niet. Dus ggewoon een dedicated routering voor CD audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Koldur schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:01:
[...]
Maar inderdaad, jammer dat er net niet gekozen is voor een 3200 of hoger, dan had je gewoon HDR compatibiliteit gehad en alles door de receiver kunnen afhandelen. Zonder HDR ondersteuning, heb je er niets aan om het signaal te laten verlopen via de receiver.
Jep, net één generatie/jaar te oud gekocht om echt een mooie oplossing te bieden. Vraag is wel wat het gedrag dan (als in, receiver met HDMI 2.0b of hoger) zou zijn als je de TV uit zou zetten (bron en receiver aan laten). HDMI ARC en CEC sowieso uit om automatisch schakelen te voorkomen, maar je breekt wel de keten open.

Ik had zelf de X3100 retour gedaan en nieuwere serie gekocht met HDR doorgifte of juist ouder model zodat er geen HDMI ARC is om roet in het eten te gooien. Lekker basic HDMI 1.3 zoals de AVR-1910.
franssie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:02:
[...]
omdat zoals jij het wil, de TV aan moet blijven staan om een CD af te spelen? Het ene sluit het andere niet uit. Kijkt je BR dan pak je het geluid van de TV zoals jij voorstelt. Maar bij een CD werkt dat dus niet. Dus ggewoon een dedicated routering voor CD audio.
Hoe ik het wil is hoe TS het aan heeft gesloten en zou ook moeten werken. Dat probleem moet op worden gelost, jouw methode is een omslachtige work-around. Een work-around welke niet compleet is. Met Blu-ray geluid van de TV pakken is mijns inziens geen optie. TV van TS is een ouder model en heeft slechts HDMI ARC en daarmee maximaal doorgifte van Dolby Digital (Plus) en DTS. Mits DTS dus al ondersteunt wordt. Als je een fysieke Blu-rayspeler hebt staan wil je gebruik maken van Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio (of als de Blu-rayspeler echt op PCM staat, surround in PCM).

Dan zou je drie kabels vanaf de Blu-rayspeler hebben. Één voor video naar de TV,
Één S/PDIF voor CD luisteren naar de Denon,
Één HDMI voor surround met films naar de Denon.

Is een optie mits op alle uitgangen hetzelfde signaal staat en er niet actief gewisseld hoeft te worden.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 06-02-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvorselman
Ik geloof dat ik er vanavond maar eens voor moet gaan zitten, want dit is een hoop info. Er is in ieder geval meer in te stellen dan ik dacht blijkbaar. Met mijn

In ieder geval wil ik maximale geluidskwaliteit, dus alle audio opties moeten aan (ik heb aardig wat bluray en dvd-audio schijven, 5.1 flac etc.). Ik luister dat dus op een 5.1 opstelling en ben wat gewone cd's luisteren betreft verslingerd aan de Dolby pro-logic optie van Denon. Klinkt mij het mooist in de oren. Films van schijf kijk ik nauwelijks, daarvoor heb ik vooral Plex (en moet dus de tv wel de juiste audio signalen doorgeven, wat nu prima werkt).

Dus vanavond kijken en ik kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@FeaR ik had ergens gemist dat de Audio HDMI naar de versterker gaat, dan is een bypass via optisch inderdaad wel erg dubbel.
@hvorselman omdat het met een wissel van AVR gebeurd is zou ik nog eens goed naar de toewijzing van de ingangen kijken in het menu. Naast allerlei nasty ARC CRC instellingen waar Fear ook al op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Na een uur gedoe had ik eindelijk de PCM instelling in de blu-ray speler omgezet naar Bitstream. De optie was niet aanklikbaar. Pas nadat ik er een bluray in had gedaan werd de optie in het menu actief. Vreemd, staat ook nergens in de handleiding. Als er een cd in zit of als laatste zat dan is de optie grijs.

Op de tv staat de Anynet+ HDMI CEC optie uit. Stond ook uit.

Het enige wat ik in het menu van de tv kan vinden over ARC staat onder Expertinstellingen Geluid. Bij "formaat van digitale geluidsuitvoer" staat nu PCM. De andere opties Dolby Digital en Dolby Digital+ zijn niet aanklikbaar. In de toelichting ernaast staat dat deze alleen werken als aangesloten apparatuur geschikt zijn voor ARC.

Het probleem is er nog niet mee opgelost. Het menu van de tv en de blu-ray speler ken ik nu uit mijn hoofd, zou het een instelling in de Denon zijn?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zou het inderdaad in de instellingen van de Denon zoeken, en die zijn diep. Denon en TV zijn hier nu in gebruik dus ik kan niets uitzoeken, maar het zit ergens waar je het niet verwacht als ik het mij goed herinner.
Maar wellicht volgens google toch Video -> HDMI Setup -> HDMI Control (en bij mij dacht ik dan ergens expert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
@hvorselman
Volgens mij is het de Denon, die reageert op “tv uit of aan signaal” via hdmi.
De Denon moet je in het menu instellen (hdmi) dat hij niet reageert op een signaal.
https://manuals.denon.com/AVRX3100W/EU/NL/GFNFSYkabkahie.php

Edit zoiets:
Hdmi bediening : uit
Tv audio switching : uit
Arc : uit (als je die tegenkomt)

Zo ongeveer staat het ook ingesteld bij mijn Marantz (arc : uit).

[ Voor 24% gewijzigd door Shocked op 06-02-2024 23:07 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
@Shocked HDMI Doorgeven en HDMI Bediening staan allebei uit. In de handleiding (ik was al op die site aan het lezen) staat dat je nadat je wijzigingen hierin hebt aangebracht de stroom van aangesloten apparaten moet uitzetten. Dus even de stekker uit de tv. En zowaar het werkt! ... even. De receiver geeft geluid weer met de tv uit. Zodra ik de tv weer aanzet en weer uit, weg geluid. Als ik dan verder niets doe, maar alleen de stekker uit de tv trek, geluid weer aan. Dus de tv lijkt hier toch echt de boosdoener. Stekker van de tv terug in het stopcontact, zonder verder de tv aan te zetten en het geluid valt weer uit. Het display van de blu-ray speler geeft aan dat alleen "hdmi 2 60 hz" is aangesloten als de stekker uit de tv is. Stekker in de tv, zonder hem aan te zetten, dan geeft het display "hdmi 1 2 24hz" weer.

Ik ben echt het spoor bijster, maar we zijn wel iets op het spoor...

edit: en als ik de tv niet aanzet gaat het geluid alsnog na een paar minuten uit!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tW1-8hZfWJtzIRJGbo7V5FW4GNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdh38aJhQ97P22yd8ZIKqydl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door hvorselman op 06-02-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

je moet echt alles uit zetten en dan pas stap voor stap weer dingen aanzetten HDMI Audio staat hier aan, zeer verdacht - tenmisnte bij mij werkte dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
OK, ik ga de instellingen in de receiver zoals hierboven nog een keer bevestigen in het menu. Dan alle apparaten uit, stekkers er uit, receiver als laatste. Dan de stekkers er weer in, receiver eerst, dan blu-ray, dan tv. Dan aanzetten receiver, blu-ray. Muziek aan. Dan tv aan en weer uit. Kijken of de muziek blijft spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Nee, helpt niks. Denon aan, blu-ray aan, cd aan. Ik heb de tv gewoon uit gelaten, na 1,5 minuut valt het geluid weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Nu online
@hvorselman
Ik las er even overheen in openingspost, maar je hebt de tv aangesloten via optical en niet hdmi.
De tv triggert aan/uit van de receiver, zonder tv gaat de receiver uit.

Dat kan volgens manual ( https://assets.denon.com/...0manual%20-%20english.pdf ) en op pagina 169 staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8igZGU6KlHMWvl4edy-m3CkA4Wo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O2kEG0Fie1K9CHfpFHEXTrwX.jpg?f=user_large

"If power to a connected tv is turned off indepentely of the input source, ... power to this unit is automatically set to standby. "

Power off control zal op "All" staan (dat is standaard) en niet op "off".

Ik zou in het menu op zoek gaan naar power off control functie en deze dus uitzetten. :7

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
@Shocked De receiver gaat niet uit, alleen het geluid valt uit. Maar ik zal de instelling opzoeken! De tv is op de blu-ray aangesloten met hdmi (video only), de receiver met hdmi (monitor) en de receiver optisch (audio uit van de tv).

Vanmorgen werd het nog bonter, toen kon ik ineens de receiver uitzetten met de afstandsbediening van de tv. Het lijkt wel of er allerlei instellingen vanzelf aangezet worden die ik expliciet uitzet of nooit heb aangezet, want de bediening van externe apparaten via de tv staat uit.

Ook kwam ik in de e-manual van de tv tegen dat alleen hdmi uitgang 4 ARC heeft. Die is niet eens aangesloten, dus hoe kan het dan dat het lijkt alsof die ARC functie de boel in de war gooit.

[ Voor 10% gewijzigd door hvorselman op 07-02-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Nu online
Lijkt er dan meer op dat de receiver op een voorkeur ingang springt als de tv uit gaat en niet meer op de audio only hdmi vd blu-ray speler.
Even de ingangen checken bij tv uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hvorselman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:11:
Ook kwam ik in de e-manual van de tv tegen dat alleen hdmi uitgang 4 ARC heeft. Die is niet eens aangesloten, dus hoe kan het dan dat het lijkt alsof die ARC functie de boel in de war gooit.
Ik gok dat het eerder HDMI CEC is dan HDMI ARC, helaas zit HDMI CEC op elke HDMI poort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
FeaR schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:21:
[...]

Ik gok dat het eerder HDMI CEC is dan HDMI ARC, helaas zit HDMI CEC op elke HDMI poort...
Maar ja, dat staat uit op de tv. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV8xiDMkmkLf0EhekNMuisC4Y5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIAO8kF4OYxgZELxBMhRdr95.jpg?f=fotoalbum_large

@Shocked in het screenshot dat ik gister postte kan je zien dat die Power Off Control uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Nu online
Wat een vreemd probleem, je zou bijna aan een defect gaan denken.

Edit:
En als je nu eens de hdmi kabel van de receiver naar de tv er uit haalt? Als work around.

Als het goed is, zit je echt zelden in het menu via de tv screen.
Mocht je toch iets willen, prik je de hdmi kabel ff in de tv.

[ Voor 64% gewijzigd door Shocked op 07-02-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Dat werkt in ieder geval. En je hebt natuurlijk ook nog iets info op het scherm van de receiver als je in het menu gaat. Punt is wel dat ik niet eventjes de hdmi uit de tv kan halen, die hangt strak tegen de muur, je kan niet bij de kabels. En over een week of twee krijg ik mijn nieuwe tv meubel, waar ik ook (helaas!! Ik was tegen.. maar ja partners...) niet makkelijk meer bij de kabels kan.

Ik kan natuurlijk ook, liever niet, de audio en video niet meer gescheiden uit de blu-ray speler uitvoeren. Alles naar de receiver. Als ik daar de audio opties maar houd, minder beeld opties vind ik geen probleem, films zijn leuk, muziek is waar ik de set vooral voor heb. @FeaR had daar wat bespiegelingen over in het begin van dit topic, die zal ik even nalezen....

Maar ja, oorspronkelijke probleem niet opgelost, terwijl het toch moet kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hvorselman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:32:
[...]

Maar ja, dat staat uit op de tv. [Afbeelding]

@Shocked in het screenshot dat ik gister postte kan je zien dat die Power Off Control uit staat.
Ja maar staat het ook uit op de Denon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Nu online
Als je een HDMI kabel koopt zonder de CEC pinnen, ben je denk ik ook al uit de brand. Je zou die pin ook zelf kunnen verwijderen, maar dat heeft wel vrij grote risico's als daar iets niet goed gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvorselman
franssie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:56:
[...]

Ja maar staat het ook uit op de Denon?
Dat screenshot is van de Denon. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Koldur schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:08:
Als je een HDMI kabel koopt zonder de CEC pinnen, ben je denk ik ook al uit de brand. Je zou die pin ook zelf kunnen verwijderen, maar dat heeft wel vrij grote risico's als daar iets niet goed gebeurt.
Hmmm, klinkt als een goed idee. Ik ga eens Googlen. Stom genoeg had ik al gedacht dat er misschien een 'wat dommere' hdmi kabel zou kunnen zijn, maar had ik die gedachte niet opgevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Nu online
hvorselman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:21:
[...]

Hmmm, klinkt als een goed idee. Ik ga eens Googlen. Stom genoeg had ik al gedacht dat er misschien een 'wat dommere' hdmi kabel zou kunnen zijn, maar had ik die gedachte niet opgevolgd.
https://www.kabeldirect.nl/hdmi-cec-killer.html

Geen ervaring mee, maar wel een optie lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvorselman
Besteld! _/-\o_

Ik zal laten weten of het werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door hvorselman op 08-02-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hvorselman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:23:
Ik kan natuurlijk ook, liever niet, de audio en video niet meer gescheiden uit de blu-ray speler uitvoeren. Alles naar de receiver. Als ik daar de audio opties maar houd, minder beeld opties vind ik geen probleem, films zijn leuk, muziek is waar ik de set vooral voor heb. @FeaR had daar wat bespiegelingen over in het begin van dit topic, die zal ik even nalezen....
Qua beeld mis je alleen HDR als je alles via de receiver aan gaat sluiten. Als video niet je prioriteit is, zeker het overwegen waard. Met genoemde TV is dat eigenlijk niet eens echt een probleem volgens RTings:
The Samsung Q60R is okay for watching movies in HDR. It can deliver good picture quality thanks to its outstanding contrast ratio and wide color gamut. However, it lacks local dimming and doesn't get bright enough to deliver a truly satisfying HDR experience.
Je hebt ten opzichte van de AVR-1910 wel 4K doorgifte. Qua audio is het gelijk aangezien dat spoor altijd al via HDMI rechtstreeks naar de receiver ging.

Ik weet oprecht niet wat het gedrag zou worden met één HDMI vanaf de Pioneer naar de Denon. Ik kan de vinger nu ook niet op leggen wat triggert dat de TV aan moet staan. Stuurt de Blu-rayspeler met CD luisteren beeld naar de TV en moet de TV daarom aan staan (wil de Blu-rayspeler iets "zien" op de HDMI Out). Of wil de Denon een compleet signaal pad hebben en iets zien op de HDMI Out? Als is het signaal niet compleet met de huidige setup aangezien de Denon alleen audio ontvangt vanaf de Blu-rayspeler. Sowieso weird issue dit aangezien de TV bedienen met de remote van de receiver (of vice versa, weet zo even niet meer welke het was) niet zou moeten kunnen zonder HDMI CEC actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Op dit moment zit de hdmi kabel van receiver naar tv er alleen voor het menu van de receiver zoals @Shocked al had bedacht, dus dat kan ik wel missen. En als die CEC killer werkt, ook goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Nu online
Ja, het zo moet het maar even. De CEC killer had ik ook nog in gedachten. Hopelijk gaat die route en ben je klaar.

Bij de tegenwoordige receivers gaat alles via de app.... ik denk dat ik verwend ben wat dat betreft en het tv menu gebruik ik nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Nu online
Als dat niet werkt, kun je misschien hier nog wat mee proberen:
https://www.accessories4l...nuals/Denon/denonhdmi.pdf

Van het weekend nog problemen mee opgelost bij mijn moeder met een AVR-S660H/Samsung TV en geen beeld via het KPN kastje (moest Deep Color uitzetten).

EDIT:
Ik zie dat de 3100 er niet tussen staat, oppassen met zomaar knoppen combinaties proberen, kan namelijk ook een volledige reset geven!

[ Voor 19% gewijzigd door Koldur op 08-02-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hvorselman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:08:
En als die CEC killer werkt, ook goed!
Snap ik, maar eigenlijk zijn dit oplossingen die je niet toe moet hoeven passen. Ik was al anti HDMI CEC maar gedrag in dit topic beschreven is wel maximaal weird.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 08-02-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
FeaR schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Snap ik, maar eigenlijk zijn dit oplossingen die je niet toe moet hoeven passen. Ik was al anti HDMI CEC maar gedrag in dit topic beschreven is wel maximaal weird.
Nood breekt wet in dit geval. Dat CEC is vast bedoeld als een soort gemak dient de mens technologie, maar als je zelf controle wil over je spullen moet je tegenwoordig een halve programmeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hvorselman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:23:
[...]
Nood breekt wet in dit geval. Dat CEC is vast bedoeld als een soort gemak dient de mens technologie, maar als je zelf controle wil over je spullen moet je tegenwoordig een halve programmeur zijn.
Yes! Idee van communicatie tussen devices over HDMI waardoor je bijvoorbeeld de remote van de TV kon blijven gebruiken om het volume op de receiver te regelen. Of dat de TV aan gaat als de receiver aan gaat. Echter is HDMI CEC niet vastgelegd qua implementatie waardoor elke fabrikant hun eigen methode gebruikt waardoor er ongewenst gedrag kan zijn of helemaal niet werkende combinaties qua apparatuur. HDMI CEC is zeker beter geworden in de loop der tijd. Denk aan instellingen qua wat er wel of niet getriggerd moet worden. TV aan bij receiver aan is bijvoorbeeld niet altijd wenselijk. Maar het blijft vrij implementeerbaar en daarmee hit or mis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Nu online
@hvorselman
CEC killer al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Ja, maar gedoe. Werkt niet zoals ik zou willen. Aan monitor van de receiver deed het niks. Met de CEC killer aan de video out hdmi van de blu-ray speler spelen blu-rays niet goed af. Ik zette er een op en alleen de intro speelde af, toen het menu in beeld moest komen ging de tv op zwart.
Dus nog eentje besteld, ga nu proberen om beide aan de tv kant tussen de aansluiting vanaf de blu-ray en de receiver te doen. Kijken of dat wat doet. En anders heb ik twee cec killers te koop...

Aangezien mijn vorige Denon receiver en mijn tijdelijke Pioneer receiver ook altijd even uitvielen als ik de tv uitzette denk ik dat het aan de combinatie tv/blu-ray speler ligt. Dus even alles naar de tv killen... En dan is er nog de tv audio uit op de optische ingang... maar daar zal het toch niet aan liggen???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvorselman
Nou, een laatste terugkoppeling. Er is geen peil op te trekken. Soms werkt het zomaar ineens (zonder CEC killer) zoals ik wil, dan weer moet de tv aan om geluid te krijgen uit de receiver.

Het is me wel duidelijk inmiddels dat het ligt aan de combinatie blu-ray speler - tv. Die twee communiceren niet goed. Ik geef het op, misschien dat ik ooit nog een patroon ontdek en snap waarom het soms wel ineens goed gaat. Het zal met de volgorde van uitzetten of zo te maken hebben. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door hvorselman op 01-03-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Nu online
Jammer en vooral heel onprettig en vaag. Hoop dat je er toch nog een keertje achter komt!

Pagina: 1