Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:33
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vINUWuxo8MRQtfWQA74pq6bo050=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V09QCUqfeuPgd1hA9SjANmy8.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Oost west schuin dak. Plat dak van garage op zuid + een klein stukje schuin dak op zuid.
Schaduw
Op het platte dak aan de zuidkant zal schaduw komen van de bomen in mijn tuin
Jaarverbruik
Zal rond de 3000 liggen
Huidige elektriciteitsaansluiting
Enkelfase oude stoppenkast die vervangen zal moeten worden
Budget en doel
Eigen verbruik zoveel mogelijk afdekken met zonnepanelen
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur
Bijhouden van data
Via een app
Reeds verkregen offertes
Ik heb meerdere offertes binnen met verschillende oplossingen. Ik twijfel over een oost-west constructie van 10 panelen waar ik geen last heb van schaduw of toch 8 panelen op zuid en dan een 5 op het platte dak van de garage en 3 op het schuine dak op zuid. Als ik op zuid wil leggen zal ik waarschijnlijk micro-omvormers moeten gebruiken vanwege de schaduw van de bomen.

De offertes die ik heb ontvangen zijn:

Oost-West:
10x Trina Solar Dual Glass Vertex S 430WP
10x Enphase IQ8MC
exclusief nieuwe meterkast
€5300

10x Trina Solar Dual Glass Vertex S 430WP
String omvormer welke weet ik zo niet
€4000

10x DMEGC Solar DM410M10-54HBB 410WP
1x Zonneplan one omvormer
€4749

Zuidkant:
8x Trina Solar Dual Glass Vertex S 430WP
8x Enphase IQ8MC
inclusief nieuwe meterkast
€5195

Nieuwe meterkast moet er komen dus die zal nog bij een paar erbij komen qua kosten. Mijn vraag is meer of het slim is om een oost west constructie te gebruiken zonder last van schaduw met iets lagere opbrengst. Misschien ook voordeliger in de toekomst met terugleveren omdat de meeste mensen panelen op zuid hebben liggen. 2de vraag is meer is het het waard met het oog op de toekomst met langere garantie om voor de micro-omvormers te kiezen? Ik vind €1300 meer voor zo'n systeem wel heel veel duurder. Ik neig nu dus naar de 2de offerte van 10 panelen oost-west aan 2 strings. Hopelijk kunnen jullie mij verder van tips voorzien!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
O, W, Z1 en Z2 kan op 2 enkelfase string omvormers. Dan is over naar 3 fase aansluiting wel handig.

O, W als parallelle strings en 1x Zuid kan misschien op een enkele enkelfase omvormer, maar ik heb de modellen met voldoende hoge ingangstroom niet in hoofd.

Gaat O en W met 5 per kant vol?

Meer panelen levert meer op dan dure omvormers

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
Over die nieuwe meterkast. Doe jezelf een plezier en neem die meteen nu al dubbel zo groot als je nu nodig hebt.
Minstens 3 rijen van 12, bijvoorbeeld Eaton Medusa.
Of 4 of 6 rijen.

Kost iets meer dan dat minimale ding dat er nu bij aangeboden is maar het is het waard.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)