Aansluiten internet Ziggo Deco M4 en PoE Camera's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:53
Hallo allemaal,

Ik wil starten met het aansluiten in/om huis van 4 DECO M4 stations en 2 PoE camara's rondom huis (1 camera aan het huis en 1 camera aan de schuur). Ik heb een tekening bijgevoegd hoe het eruit zal moeten gaan zien.
Ik heb in totaal 4 DECO M4 stations en deze wil ik allemaal bedraad aansluiten en op deze manier een AP op iedere verdieping van het huis hebben. 1 DECO station zal in de schuur komen te staan, zodat we als we achterin de tuin zitten ook een goede draadloze internetverbinding hebben.

Daarvoor heb ik een UTP kabel vanaf de meterkast naar de schuur gelegd waar dus ook een DECO AP moet komen en een PoE camera aan de buitenmuur van de schuur. Omdat dit beide apparaten zijn die gevoed moeten worden middels UTP, heb ik hiervoor een "1 to 2 PoE extender" aangeschaft. https://www.amazon.nl/HKB...Beveiliging/dp/B09NWBB3JJ

In de meterkast heb ik de Ziggo Connectbox (Arris?) en de TP-Link TL-SF1008P PoE Switch staan en 1 DECO (master) M4. De Switch heeft 8 Ethernet poorten waarvan 4 tevens PoE poorten zijn.

Mijn vraag is of ik alles correct aansluit als ik:

Vanaf de ZIGGO Connectbox een UTP kabel naar de DECO (master).
en dan vanaf de ZIGGO Connectbox of DECO master ?? een UTP kabel naar de SWITCH.
en dan vanaf de SWITCH naar 2 DECO's op de 1e en 2e verdieping middels UTP kabel.
en vanaf de SWITCH (PoE poort) middels UTP naar de schuur en in de schuur aansluiten op de "1 to 2 Poe extender".
en vanaf de PoE extender in de schuur kan ik op de ene uitgang een PoE camera aansluiten en op de andere uitgang een DECO.
Als laatste een UTP kabel vanaf de Switch (PoE poort) naar de PoE camera die aan het huis hangt.

Zijn er zaken waar ik om moet letten bij het bedraad aansluiten van de DECO?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBE7dVKOuTqatT83VnKEIbTW0_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iX6eYO0BViq3yc8OpD9NmEvJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Deco M4 kan geen stroom krijgen via PoE maar heeft gewoon een 230V WCD nodig. Je hebt denk ik ook niet zoveel aan een PoE switch omdat je alleen de camera aan je huis erop aan kan sluiten. Ik zou daarom ook gewoon twee PoE injectors nemen voor beide IP camera's en een normale switch.

Dan sluit je alle vier Deco's aan op de switch en de camera aan je huis, met daartussen een PoE injector. Camera aan schuur verbindt je met de tweede LAN poort van de Deco in de schuur en ook daar doe je een PoE injector tussen. Dan nog een UTP kabel tussen de switch en Connectbox en je bent klaar. Deco's als accespoint instellen trouwens.

https://www.amazon.nl/Ubi...r-Ethernet/dp/B07FB72GJ3/

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 05-02-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
De Deco's ondersteunen geen PoE zoals @bjusterbaarlik al schrijft. Als je dit wel wilt, dan zal je andere accesspoints aan moeten schaffen. In geval van TP-Link zijn dat de Omada modellen.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Nickname55 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:52:
De Deco's ondersteunen geen PoE zoals @bjusterbaarlik al schrijft. Als je dit wel wilt, dan zal je andere accesspoints aan moeten schaffen. In geval van TP-Link zijn dat de Omada modellen.
Het is niet de bedoeling om de Deco in de schuur enkel PoE aan te sluiten; er is een namelijk een wandcontactdoos aanwezig.
Voor internet zal hij worden aangesloten aan een UTP kabel, die vanuit de meterkast komt en in de schuur wordt gesplitst middels een (PoE) extender. Deze extender kan dan toch ook data doorsturen aan niet-PoE apparaten zoals een DECO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:26
Kan gewoon ja wat je schrijft

Je zou ook losse poe injectors kunnen kopen ipv poe switch en extenders. En dan die injector na de decos plaatsen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
laurens0619 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:09:
Kan gewoon ja wat je schrijft

Je zou ook losse poe injectors kunnen kopen ipv poe switch en extenders. En dan die injector na de decos plaatsen
Wat is het verschil tussen een PoE injector en een PoE extender?
Ik heb namelijk al een PoE Switch gekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door Matadores op 05-02-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Matadores schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Jouw extemder gaat 1x poe in en 2x poe uit

Een injector gaat non poe en dc in en komt poe uit.

Mrja als je de switxh al hebt is je extender/splitter idee prima

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 05-02-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
Matadores schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Een PeE injector in combinatie met een normale switch had veel goedkoper geweest.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Matadores schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:04:
[...]

Het is niet de bedoeling om de Deco in de schuur enkel PoE aan te sluiten; er is een namelijk een wandcontactdoos aanwezig.
Voor internet zal hij worden aangesloten aan een UTP kabel, die vanuit de meterkast komt en in de schuur wordt gesplitst middels een (PoE) extender. Deze extender kan dan toch ook data doorsturen aan niet-PoE apparaten zoals een DECO?
Je maakt dan wat vreemde keuzes. Is veel duurder en werkt slechter doordat de PoE splitter ook maar op 100Mbps blijft steken. Ik zou ook niet te veel van de PoE splitter verwachten wat betreft kwaliteit.

Ik zou het afraden om het om jouw manier te doen iig. Als je de PoE switch al hebt dan zou ik die gewoon behouden en er één PoE injector bij nemen voor in de schuur.

[ Voor 11% gewijzigd door bjusterbaarlik op 05-02-2024 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
En ik lees bij de specificaties:
Supports 10/100Mbps data rates
Geen 1000 mbit? Dat zal voor die camera Geen probleem zijn. Maar die Deco wil je echt wel op 1000 mbit...

[ Voor 36% gewijzigd door Nickname55 op 05-02-2024 19:41 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
bjusterbaarlik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Je maakt dan wat vreemde keuzes. Is veel duurder en werkt slechter doordat de PoE splitter ook maar op 100Mbps blijft steken. Ik zou ook niet te veel van de PoE splitter verwachten wat betreft kwaliteit.

Ik zou het afraden om het om jouw manier te doen iig. Als je de PoE switch al hebt dan zou ik die gewoon behouden en er één PoE injector bij nemen voor in de schuur.
Zou ik in de schuur de PoE camera ook rechtstreeks aan de extra UTP uitgang van de DECO kunnen hangen? Er zitten namelijk 2 UTP uitgangen a/d DECO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:44:
Camera aan schuur verbindt je met de tweede LAN poort van de Deco in de schuur en ook daar doe je een PoE injector tussen.
Ze mijn eerste bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Matadores schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Zou ik in de schuur de PoE camera ook rechtstreeks aan de extra UTP uitgang van de DECO kunnen hangen? Er zitten namelijk 2 UTP uitgangen a/d DECO.
Nee, deco geeft geen poe door, dan moet er een poe injector tussen

Dat jouw extender max 100mbit is had ik ff gemist, dat is zonde idd. Conceptueel kan je idee nog steeds maar poe extenders/splitters die 1000mbit doen zijn een stuk duurder dan wat je nu hebt/injector

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 05-02-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
laurens0619 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:06:
[...]

Nee, deco geeft geen poe door, dan moet er een poe injector tussen

Dat jouw extender max 100mbit is had ik ff gemist, dat is zonde idd. Conceptueel kan je idee nog steeds maar poe extenders/splitters die 1000mbit doen zijn een stuk duurder dan wat je nu hebt/injector
Dus als ik het goed begrijp moet ik dan de PoE injector aansluiten op de (extra) UTP uitgang van de DECO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt

Switch
| utp
Deco
| utp
Poe injector
| utp
Camera

Bv deze https://amzn.eu/d/1e7GtJO

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 05-02-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
laurens0619 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:23:
Klopt

Switch
| utp
Deco
| utp
Poe injector
| utp
Camera

Bv deze https://amzn.eu/d/1e7GtJO
Bedankt voor de tip naar deze injector en ook bedankt @bjusterbaarlik die deze injector eerder ook al noemde: ik heb ‘m zojuist besteld 👍
Pagina: 1