Hoe buisisolatie beschermen tegen de elementen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 19:27
Ik ben opzoek naar ervaringen van andere tweakers.

In de duurzame revolutie heb ik heel wat installaties op dak staan bij mij en mijn ouders. Denk aan airco's, zonneboilers, L/W warmtepompen. Wat ze gemeenschappelijk hebben is een hoop leidingwerk met buisisolatie rondom. Dit is de klassieke grijze buis isolatie uit de bouwmarkt en die standaard witte isolatie rond koelleidingen. Helaas verliest deze isolatie het tegen UV, weer en wind (wordt ruw) en vermoedelijk pikken de lokale vogels er hele nesten uit weg. De effecten van vogels zijn het ergste en vooral te merken op horizontale stukken op het dak (kunnen ze makkelijker bij).

Ik heb al geëxperimenteerd met grijze en zwarte ducttape rondom de buizen maar de vogels weten niet van ophouden.

Wat werkt wel?
Ik heb gedacht aan alu-tape maar ik vrees dat ik zo elke ekster uit de provincie uitnodig 8)7
Moet ik specifiek naar PVC tape gaan dat men gebruikt voor koelleidingen? (Maar waarom zouden daar wel vanaf blijven en niet van duct-tape?)

Dank bij voorbaat!

[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 05-02-2024 17:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11
Volgens mij is dat ook de reden dat je bijvoorbeeld koelleidingen met witte tape inpakt. Niet voor het UV deel maar voor pikkende vogels.
Precieze logica hierachter weet ik niet maar ik vermoed dat door tape structuur het niet voor vogels als nest materiaal wordt gezien :?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

The-Source schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:17:
Volgens mij is dat ook de reden dat je bijvoorbeeld koelleidingen met witte tape inpakt. Niet voor het UV deel maar voor pikkende vogels.
Precieze logica hierachter weet ik niet maar ik vermoed dat door tape structuur het niet voor vogels als nest materiaal wordt gezien :?
De vogels hier hebben daar letterlijk schijt aan. Ik heb ondertussen besloten om bij het eerst volgende onderhoud de koelleidingen ook op het platte dak te omhullen met donkergrijs buismateriaal waarmee ze omhuld zijn aan de buitenmuur en een kast om de splitairco.

Deze kast net iets ruimer zodat de bundel ruimte heeft om aan te sluiten op de splitairco.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 23:23
larsg schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:56:
IWat werkt wel?
Dank bij voorbaat!
Inpakken in aluminium, zoals professionals dat ook (met een reden) doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Yaksa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Inpakken in aluminium, zoals professionals dat ook (met een reden) doen.
Heb je het dan over ALU tape of een hardere alu omkasting?
Falcon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:31:
[...]

De vogels hier hebben daar letterlijk schijt aan. Ik heb ondertussen besloten om bij het eerst volgende onderhoud de koelleidingen ook op het platte dak te omhullen met donkergrijs buismateriaal waarmee ze omhuld zijn aan de buitenmuur en een kast om de splitairco.

Deze kast net iets ruimer zodat de bundel ruimte heeft om aan te sluiten op de splitairco.
Die donkergrijze buisisolatie wordt bij mij juist opgegeten :X Na 2 jaar volledig weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Maar voor leidingen buiten is dikkere isolatie sws nodig als het om meer dan een meter gaat dan voldoet de standaard isolatie niet. (Dikte onvoldoende, dan heb je kans op condensatie op/in de isolatie)

En gebruik bijvoorbeeld armaflex

[ Voor 8% gewijzigd door IplugNplay op 05-02-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
IplugNplay schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:25:
Maar voor leidingen buiten is dikkere isolatie sws nodig als het om meer dan een meter gaat dan voldoet de standaard isolatie niet. (Dikte onvoldoende, dan heb je kans op condensatie op/in de isolatie)

En gebruik bijvoorbeeld armaflex
Inderdaad! Vaak zit er zo'n laagje van 6mm rond (rond alpex bijvoorbeeld). Dat is gewoon schaamtelijk! Liefst doe ik overal 2 lagen van 13mm eromheen. Pas dan heb je een beetje isolerende werking. Dat is ook gewoon nodig om vorstschade te voorkomen als je in de winter eens een weekje op vakantie bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 23:23
larsg schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:23:
[...]Heb je het dan over ALU tape of een hardere alu omkasting?
Hardere ALU omkasting. Je hebt Alu plaatmateriaal nodig, een knipper, een flensapparaat, slangenklemmen en klinknagels. Kost 'n paar centen maar daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Yaksa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:59:
[...]

Hardere ALU omkasting. Je hebt Alu plaatmateriaal nodig, een knipper, een flensapparaat, slangenklemmen en klinknagels. Kost 'n paar centen maar daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.
Dat is zeker de end-game zo'n bepantsering. Wel kostelijk of ik heb nog niet genoeg gezocht waar het goedkoper kan.

Ik las net op een Duits forum dat ze adviseren een "boom wildspiraal" te gebruiken. Dat zie je wel eens rond jonge bomen in het park. Dat zou flexibel zijn omdat ze mee groeien met de bomen en kost nog geen euro per meter. Ik ga dat eens proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec1PCmgFLhfc2bBBCYQ7Dtg7bBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5lfuuKzMQi0yI5RpepCOkPoT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
fijnmazig gaas er omheen vouwen en dan weer intapen?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-05 20:33
larsg schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:42:
[...]

Inderdaad! Vaak zit er zo'n laagje van 6mm rond (rond alpex bijvoorbeeld). Dat is gewoon schaamtelijk! Liefst doe ik overal 2 lagen van 13mm eromheen. Pas dan heb je een beetje isolerende werking. Dat is ook gewoon nodig om vorstschade te voorkomen als je in de winter eens een weekje op vakantie bent.
Meer isolatie is beter, maar ik heb bij meerdere installateurs laten vallen dat de bundel geïsoleerd moet worden en dan kijken ze je toch raar aan.

Idem toen ik ze voorstelde dat de buitenunit van de buurvrouw misschien beter 90graden gedraaid kon worden i.p.v met de aanzuigzijde op 15 cm van de scheidingsmuur.

Hoe dan ook: pvc buis voor de hemelwaterafvoer kun je gebruiken door aan één kant open te zagen, makkelijker nog: bij de bouwmarkt kun je ook van de 6 cm dakgootjes halen. Dat heb ik aan weerszijden van de bundel gedaan alvorens de bundel in te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Lothlórien schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Meer isolatie is beter, maar ik heb bij meerdere installateurs laten vallen dat de bundel geïsoleerd moet worden en dan kijken ze je toch raar aan.

Idem toen ik ze voorstelde dat de buitenunit van de buurvrouw misschien beter 90graden gedraaid kon worden i.p.v met de aanzuigzijde op 15 cm van de scheidingsmuur.

Hoe dan ook: pvc buis voor de hemelwaterafvoer kun je gebruiken door aan één kant open te zagen, makkelijker nog: bij de bouwmarkt kun je ook van de 6 cm dakgootjes halen. Dat heb ik aan weerszijden van de bundel gedaan alvorens de bundel in te graven.
Thx voor je visie. De kennis bij installateurs is inderdaad dieptriest soms (ik spreek niet voor iedereen). Bij onze passieve nieuwbouwwoning 2 jaar terug dat er een standpijp in de technische ruimte die naar het dak ging. Gewoon PVC in de ruimte, met de hand kon je voelen dat je warmteverlies had. Hemel en aarde moeten bewegen bij dat kantoor om daar 1 laagje buisisolatie rond te krijgen... (Stiekem vond de bouwopzichter het héél interessant en ging het meenemen in zijn andere projecten :+ )

Dat openzagen van afvoerleidingen en dakgootjes zet helaas geen zoden aan de dijk voor mij. Vaak heb 2 leidingen met samen 30 mm isolatie rond elke buis en ene berg kabels. Dat is geen vorm die zich makkelijk aanpast aan een kleine buis. Ik zit dan eerder met een 8-figuur met diameters van 100 mm

[ Voor 11% gewijzigd door larsg op 05-02-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-05 20:33
Dan zou je uit moeten komen met 2 mastgootjes van >10 cm, zoiets als deze: https://www.pvc-handel.nl/s-lon-mastgoot-pvc

Moet je alleen wat leuks voor de bochten verzinnen.
Pagina: 1