Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-11-2024
Beste Tweakers,

Aangezien er steeds meer apparatuur komt merk ik ook dat ik nogal eens last heb van spanningspieken.
Dit merk ik wanneer ik bv. een lichtschakelaar uitzet ik dit hoor aan de radio (bij de vorige radio ging die zelfs enkele seconden "uit").
Ik heb ook een TIG lasapparaat en als ik daarmee las gaat mijn (huis)alarmsysteem "spontaan" aan.
Vannacht kreeg KPN storing (Internet) en toen ging het alarm ook af (gaat ook af als ik de kpn tuner uitzet van de tv).
Ik lees dat de zonnepanelen die ik op het dak heb ook nog wel wat kunnen veroorzaken (heb micro-omvormers)
Kortom, er gaat nogal eens wat mis en daar wil ik (uiteraard) vanaf en alles lijkt heel gevoelig.

Nu wil ik ook nog naar de aarding kijken want ik heb geen aardpen (al wel in huis maar moet deze nog de grond in slaan). Heb 5 pennen a 3mtr. Maar het huis is wel geaard maar nog op de waterleiding zoals dat vroeger ging (huis is uit de jaren 60).

Nu is mijn vraag eigenlijk wat ik nog meer kan doen.
Ik lees veel over spanningsfilters/overspanningsfilters maar die lijken meer voor blikseminslag of grote spanningspieken te werken?
Zoiets als dit:
Automatische spanningsregelaar/filter

Ik lees ook iets over een netfilter:
Dirty power netfilters
Is dit beter of juist niet?

Of zoiets:
Overspanningsbeveiliger

Ik lees zoveel dat ik het nu eerder het niet meer weet dan dat het duidelijker wordt.
De prijzen lopen ook enorm uiteen en het e.e.a kan best wat kosten maar het moet ook werken dan en dat is voor mij nu heel erg gokken wat nu het beste is

Ik heb het gevoel dat de pieken die ontstaan door het overhalen van schakelaars relatief klein zijn (in verhouding met elektromotoren of bliksem). Maar eigenlijk heb ik geen idee.
Wel dat ik het storend vind dat die pieken steeds ontstaan (en hoorbaar zijn op apparatuur).

Kortom, welke maatregelen kunnen nu het beste genomen worden?

[ Voor 13% gewijzigd door UnitVision op 05-02-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:14
Ik zou eerst beginnen met fatsoenlijk aarden. Dat een TIG apparaat iets van storing geeft (op dezelfde groep) nog tot daaraan toe. Echter met een normale schakelaar omzetten je dit al merkt is verre van goed.

Wat zijn de spanningspieken trouwen (in voltage), normaal moet dit niet kunnen, zeker niet met uitzetten lamp..

Klinkt ergens als een zwevende 0.. maar ik zou zeker een hier iemand met verstand naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Alles opnieuw bedraden?
Klinkt als een oud huis en spanningsdipjes kunnen makkelijk ontstaan door slechte lasverbindingen. Koper oxideert dus is in een oud huis de kans aanwezig dat iets dergelijks gaande is. Het kan ook op ten duur brand veroorzaken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
epicfailguy23 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:06:
Ik zou eerst beginnen met fatsoenlijk aarden. Dat een TIG apparaat iets van storing geeft (op dezelfde groep) nog tot daaraan toe. Echter met een normale schakelaar omzetten je dit al merkt is verre van goed.

Wat zijn de spanningspieken trouwen (in voltage), normaal moet dit niet kunnen, zeker niet met uitzetten lamp..

Klinkt ergens als een zwevende 0.. maar ik zou zeker een hier iemand met verstand naar laten kijken.
Geen idee wat de pieken zijn in voltage, ik ga ervan uit dat er pieken zijn omdat je het af en toe hoort dus op de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
memphis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:14:
Alles opnieuw bedraden?
Klinkt als een oud huis en spanningsdipjes kunnen makkelijk ontstaan door slechte lasverbindingen. Koper oxideert dus is in een oud huis de kans aanwezig dat iets dergelijks gaande is. Het kan ook op ten duur brand veroorzaken.
Het huis is in 2009 helemaal verbouwd en is het meeste elektra al vervangen, zeker wat nu "problemen" geeft.

Alleen is er de laatste jaren dus wel allerlei extra's gekomen (zonnepanelen, lasapparaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 14:59
UnitVision schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:20:
[...]
Het huis is in 2009 helemaal verbouwd en is het meeste elektra al vervangen, zeker wat nu "problemen" geeft.
En dan niet de aarde / aardpennen op orde gemaakt? Dat is een verkeerde bezuiniging geweest. Eerst de aarde op orde maken. Daarna maar eens de installatie laten keuren of het voldoet aan alle eisen. Vanuit daar verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
RonnieKo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:31:
[...]

En dan niet de aarde / aardpennen op orde gemaakt? Dat is een verkeerde bezuiniging geweest. Eerst de aarde op orde maken. Daarna maar eens de installatie laten keuren of het voldoet aan alle eisen. Vanuit daar verder gaan.
Heeft niks met bezuiniging te maken, daar is gewoon nooit aan gedacht.
Juist nu er steeds meer apparaten komen en bepaalde dingen/invloeden merkbaar worden kwam het pas in beeld.

Maar hoor ook graag of iets van de aangedragen voorbeelden van filters iets is of juist helemaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 14:59
Zou er eerst niet aan beginnen. Eerst de aarde op orde maken. Dan eens verder kijken. Anders houd je nog steeds een variabele in leven die je nog mag aanpassen. Dan sluit je dingen uit. Logisch werken. Wil je zeker weten dat de installatie goed is: Laat hem keuren. Als het dan toch nog gebeurd: Dan ligt het aan de apparaten.

[ Voor 58% gewijzigd door RonnieKo op 05-02-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:14
UnitVision schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:19:
[...]

Geen idee wat de pieken zijn in voltage, ik ga ervan uit dat er pieken zijn omdat je het af en toe hoort dus op de radio.
Op de radio hoor je geen stroom pieken, je hoort frequentie wisselingen daarin tegen wel. (net zoals je vroeger op de speakers van de PC kon horen als je een SMS kreeg).
Dus je hebt ergens OF iets dat frequentie storingen geeft (zoals een TIG apparaat), of een motor die frequentie geregeld is. Maar dat hebben de meeste huishoudens niet staan, wellicht heb je een moderne grondpomp ergens draaien.

Voltage pieken hebben we niet tot nauwelijks in NL ons net is goed gebalanceerd (gaat het om NL trouwens). daarom zijn spanningsregelaars/dempers in mijn ogen totaal onmogelijk. gaan er ook lampen flikkeren als dit gebeurd? want dit is eenvoudig waarneembaar met piekspanningen

Dus terug naar de vraag: is het bijvoorbeeld alleen in de schuur dat je hier last van hebt als je aan het lassen of dergelijk bent? is het op één groep? piekspanning kan van je zonnepanelen komen echter zou deze op 253volt moeten afschakelen? of heeft iemand dit wellicht uitgezet? Spanningspieken kun je daarnaast meten met een spanningszoeker of wellicht een standaard apparaatje op de p1meter. (p.s. normale net in NL is +-230v).

Mocht dit nogsteeds op alle groepen zijn denk ik eerder aan een zwevende 0 (dit kan na jaren ontstaan in de meterkast als de moeren loskomen) wellicht met deze een keer aandraaien dat dit het oplost. Maar ik denk dat het verstandig is om OOK de aarde inorde te maken. dmv een aardpen te slaan.

een helehoop vragen vanuit mijn kant, maar dit kan een hardnekkig issue zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Dit lijkt me meer een topic voor DEI, lijkt me iets niet in orde met de huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Geen idee of het spanningspiekekn zijn (daar ging ik vanuit bij het schakelen van de spanning dat er dan een piek zou kunnen ontstaan) maar kan ook heel goed frequentie wisselingen zijn.
Er gaat geen licht knipperen ofzo maar ik hoor af en toe dat de radio erop reageert en de vorige viel dus zelfs enkele seconden uit.
Ik vind het ook vreemd dat die kastjes van de kpn zo sterk reageren op het huisalarm.
Het gaat over meerdere groepen (weet niet of het ook over meerdere fasen gaat want heb wel een krachtgroep en de fasen zijn opnieuw verdeeld).

Maar jullie hebben wel gelijk, ik zal eerst gaan kijken naar de aarding en dan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Heel vreemd, maar je zal echt even wat moeten gaan meten.

En die aarde dat moet je niet uitstellen,
En als je niet weet wat deze problemen veroorzaakt, wie gaat je aardpen slaan en meten?
Diegene kan gelijk je installatie meggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:37
IplugNplay schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:31:

Diegene kan gelijk je installatie meggeren?
En als je dan toch bezig bent, meteen een impedantiemeting laten uitvoeren op het verste punt. Dan weet je meteen of je groepen ook afschakelen bij een foutstroom. Zeker gezien er bij de laatste herbedrading blijkbaar iets niet helemaal goed is gegaan aangezien je vanaf dat moment ook je "overspanning" problemen hebt.
Pagina: 1