Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovannibos
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03-2024
Mijn vraag

mijn pc valt uit tijdens het gamen

Relevante software en hardware die ik gebruik

asus rog strix b550-f gam. wi-fi 2 b550 06-10-202
amd rayzer 5 5600x
msi rtx gefocre 3080 29-10-2022 nieuwe ingekomen
2x d416gb 3600-18 vengeance lpx bk k2 cor totaal 32gb
shark silents storm cool zero 850w 24-11-2022 nieuwe ingekomen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

tempratuur van me video kaart is 80 graden tijdens het game nooit geen problemen
poort 1 en 3 zijn defect want als ik me ramstick daar in stop start die niet eens op
2 en 4 start die wel op alleen valt hij nog steeds uit
moederbord valt nog onder garantie alleen het is al me 2 in korte tijd die dit probleem heeft gekregen
en voor heen kon ik als ik de ramsticks op 2 en 4 zet kon ik nog steeds iets doen nu blijft de pc uitvallen na 10 a 15min

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-08 20:23
Ik heb gehoord dat de RTX 3000 series nogal harde stroom pieken hebben die mogelijk door jouw voeding niet goed opgevangen kan worden. Je bedoeld overigens schijnbaar het merk Sharkoon qua voeding ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Sir_Hendro op 05-02-2024 16:04 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:10

rjong5

?

misschien is het probleem 1 of beide ram modules ?
probeer eens met maar 1 ram module en dan evt omwisselen.

ik begrijp uit je verhaal dat je moederbord al eens vervangen is ?
zo ja dan zou ik proberen de ram modules uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovannibos
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03-2024
De ramsticks zijn allemaal getest in andere poort alles werkt met opstarten alleen hij blijft uitvallen wisselvallig en gistere teste ik opnieuw rampoorten en toen werkte poort 1 en 3 weer wel. Nu heb ik voor de zekerheid me cpu koelpaste vervangen omdat ik dacht dat die miss overhit zou worden
Maar dat verandert ook niet
Is er een manier om me voeding door te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Heb je al eens ander geheugen dan Corsair geprobeerd? Je moet sowieso niet Corsair hebben wat voor Intel optimized is...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:58
Ryzen is geen vriend van Corsair RAM. Alleen bepaalde SKU's en versies werken stabiel. Wat is de exacte SKU en versienummer van het RAM?

Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Moet je de voeding helemaal van de stroom afhalen voordat je het systeem weer op kunt starten?

Hoeveel kabels gaan er van de voeding naar de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ook Corsair kan prima draaien op een AM4 build. Je moet gewoon het juiste setje kiezen.

[ Voor 186% gewijzigd door jimh307 op 11-02-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
jimh307 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:41:
[...]Ik heb hier anders Corsair Vengeance geheugen zalig werken op een 7800X3D. Hiervoor was echter wel een BIOS update voor nodig. Dit geheugen werkt dus prima met AMD:
Wat ik denk is dat hoe hoger het voltage voor het RAM wordt hoe minder stabiel het wordt. 1,25 volt is prima, 1,30 volt kan ook nog, maar 1,35-1,40 volt is echt hard voor je geheugencontroller op de CPU. Dit komt dus neer dat hoe lager het voltage is, hoe makkelijker de CPU het geheugen kan beheren.
Boven de 1,35 volt zou ik niet aanraden omdat anders de CPU kan doorbranden (was een bug).
Dat jij het met een andere processor, (waarschijnlijk) een andere batch geheugen en een ander moederbord wel voor elkaar krijgt daar heeft TS natuurlijk niet zoveel aan.
Bij hem werken 2 geheugenslots niet goed, heeft waarschijnlijk weinig te maken met over- of undervolten van een controller.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:58
jimh307 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Ik heb hier anders Corsair Vengeance geheugen zalig werken op een 7800X3D. Hiervoor was echter wel een BIOS update nodig. Dit type geheugen werkt dus prima met AMD:

[Afbeelding]

Wat ik denk is dat hoe hoger het voltage voor het RAM wordt hoe minder stabiel het wordt. 1,25 volt is prima, 1,30 volt kan ook nog, maar 1,35-1,40 volt is echt hard voor je geheugencontroller op de CPU. Dit komt dus neer dat hoe lager het voltage is, hoe makkelijker de CPU het geheugen kan beheren.
Boven de 1,35 volt zou ik niet aanraden omdat anders de CPU kan doorbranden (was een bug).
Wat heeft TS daaraan. Ten eerste heb jij DDR5 waar TS nog DDR4 gebruikt en heeft jouw RAM voor AMD getimede EXPO profielen, herkenbaar aan de Z in het typenummer. Zou TS ook Corsair RAM met een Z in het typenummer gebruiken dan is dat RAM ook geoptimaliseerd voor Ryzen.
En wat het voiltage betreft: DDR5 maakt sws gebruik van een lager voltage.
Kortom; jouw bijdrage is totaal irrelevant voor dit topic.
Pagina: 1