Beste optie bovenvloerse isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:26
Hi all,

In verband met een lekkage gaat de huidige bovenvloerse isolatie verloren. Deze isolatie is rond 1975 aangebracht dus een upgrade is welkom.

Het gaat in totaal om zo'n 55m2 waarvan de balkenstructuur van de foto nog aanwezig is op zo'n 30m2. Op 25m2 is de balkenstructuur al verwijderd.

Wat zal de beste methode zijn om de vloer te isoleren? Uiteraard kan de rest van de balkenstructuur ook verwijderd worden mocht dit nodig zijn voor het beste resultaat, maar als dit hergebruikt kan worden zal dat ideaal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDtyOXnn36zhhDJNcYmrTo3US0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5A33fPy5ROcXBw7y6w8j9TT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:38
Hoeveel cm hoogte heb je?
Want hou nog rekening met je dekvloer erboven, het ziet er allemaal niet heel dik uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Waar kijken we precies tegenaan? Ik zie een soort regelwerkje waar de huidige vloer op rust en waartussen waarschijnlijk de oude isolatie zat? Maar wat voor vloer zit hieronder?

Gaat het om de begane grond of hogere verdieping (appartement)? Wat zit er onder deze vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
frennek schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:30:
Waar kijken we precies tegenaan? Ik zie een soort regelwerkje waar de huidige vloer op rust en waartussen waarschijnlijk de oude isolatie zat? Maar wat voor vloer zit hieronder?

Gaat het om de begane grond of hogere verdieping (appartement)? Wat zit er onder deze vloer?
Klopt, de huidige vloer rust erop en de oude isolatie zat ertussen. Hieronder is een betonvloer zichtbaar. Het gaat om de begane grond. Wat hier verder onder zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Dan zou ik sowieso dat houten regelwerk overal weghalen. Waarschijnlijk is het niet direct het beton maar mogelijk een zandcementlaag? Hoe waterpas en vlak is deze vloer?

Is er een kruipruimte aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
De beste methode: dat beton uitkappen, en opnieuw opbouwen: onderaan constructievloer, daar bovenop isolatie, dan vloerverwarming afgedekt met zandcement of anhydriet, en dan afwerkvloer (tegels, natuursteen, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
99ruud99 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:24:
Hoeveel cm hoogte heb je?
Want hou nog rekening met je dekvloer erboven, het ziet er allemaal niet heel dik uit...
7,5cm is de hoogte nu. Maar ik zou tot zo’n 9cm kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
frennek schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:37:
Dan zou ik sowieso dat houten regelwerk overal weghalen. Waarschijnlijk is het niet direct het beton maar mogelijk een zandcementlaag? Hoe waterpas en vlak is deze vloer?

Is er een kruipruimte aanwezig?
Ik denk dat het wel echt beton is. Ik weet niet of deze foto meer duidelijkheid geeft. De vloer is zeker niet vlak/waterpas. Er is geen kruipruimte aanwezig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5FTl1x3zddddgZ51i40L40Xems=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlPPxOrCsULyfzL2ITWdit8V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Wat voor eindvloer wil je straks? Wil je vloerverwarming? Hoe duurzaam wil je gaan? Wat voor budget heb je voor ogen? Ligt je betonnen vloer direct op het zand?

Er is nog teveel onduidelijk om een juist advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
frennek schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:06:
Wat voor eindvloer wil je straks? Wil je vloerverwarming? Hoe duurzaam wil je gaan? Wat voor budget heb je voor ogen? Ligt je betonnen vloer direct op het zand?

Er is nog teveel onduidelijk om een juist advies te geven.
Nee ik wil geen vloerverwarming. Ik denk dat de betonnenvloer direct op het zand ligt inderdaad. Budget tot zo’n 5000 euro denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Dus 9 cm ruimte vanaf de huidige betonnen vloer? Eerst belangrijjk om te achterhalen hoe scheef en glooiend deze op dit moment loopt. Als het meevalt, kan je het met een laag egaline waterpas trekken en vanaf hier opbouwen met harde isolatie platen. Wil je weer iets als laminaat als eindvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
dus max 100 euro per m2, voor enkel isolatie of ook voor dekvloer en afwerking ?

PIR zijn drukvaste platen met een rd van 3.5 bij 8 cm... (Dat is minimale wat je wilt bereiken). (9 cm is natuurlijk altijd wat meer, maar er moet nog een ondervloer + afwerkvloer overheen).
De andere opties hebben meer dan 9 cm nodig, dus zijn niet echt een optie.

Bij hornbach:
PIR 17.50 per m2
OSB 6.50 per m2
ALU tape 9 euro per rol
PU schuim 4 euro per tube

55m2 -> 55*(17,50+6,50)+5*9+3*4 = 1400 euro.
Daar moet nog wel je afwerkvloer overheen...

[ Voor 74% gewijzigd door 99ruud99 op 05-02-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@KruidenTuin als je zorgt dat je waterhuishouding van het zand onder de vloer correct is .. (lees kurkdroog) Dan is zand een goeie isolator ..

teminste iedereen die wel eens op het strand gelopen op hete dagen en dan even bewegen met je voeten om de verkoelende laag eronder te voelen.. vocht transporteert helaas warmte erg goed..

Je betonnen vloer is een goeie wamte accu voor bv vloerverwarming, dus die isoleren kan tegenstrijdig zijn met je wensen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:26

Seafarer

XXX

KruidenTuin schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Nee ik wil geen vloerverwarming. Ik denk dat de betonnenvloer direct op het zand ligt inderdaad. Budget tot zo’n 5000 euro denk ik?
En waarom geen vloerverwarming?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
vso schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:32:
@KruidenTuin als je zorgt dat je waterhuishouding van het zand onder de vloer correct is .. (lees kurkdroog) Dan is zand een goeie isolator ..

teminste iedereen die wel eens op het strand gelopen op hete dagen en dan even bewegen met je voeten om de verkoelende laag eronder te voelen.. vocht transporteert helaas warmte erg goed..

Je betonnen vloer is een goeie wamte accu voor bv vloerverwarming, dus die isoleren kan tegenstrijdig zijn met je wensen
Ben ik het niet mee eens. Een beetje bufferen is leuk, maar je volledige betonplaat en daarbij ook nog een zandbed betrekken tot je warme schil is wel een totaal andere filosofie binnen verwarmen. Enige isolatie toepassen hier is zeer aan te raden.

Anders gezegd, ik zou het zeer afraden om hier vloerverwarming op te bouwen in een zandcementlaag zonder dit te isoleren naar onderen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
Seafarer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:36:
[...]

En waarom geen vloerverwarming?
Ik verwarm op dit moment met airco. Als ik voor vloerverwarming ga zal ik weer moeten verwarmen met gas tot er een warmte pomp is. Als ik van te voren had geweten dat de vloer tot het beton eruit moest had ik wellicht een andere keuze gemaakt. Maar de investering voor aircos is nu al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
99ruud99 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:25:
dus max 100 euro per m2, voor enkel isolatie of ook voor dekvloer en afwerking ?

PIR zijn drukvaste platen met een rd van 3.5 bij 8 cm... (Dat is minimale wat je wilt bereiken). (9 cm is natuurlijk altijd wat meer, maar er moet nog een ondervloer + afwerkvloer overheen).
De andere opties hebben meer dan 9 cm nodig, dus zijn niet echt een optie.

Bij hornbach:
PIR 17.50 per m2
OSB 6.50 per m2
ALU tape 9 euro per rol
PU schuim 4 euro per tube

55m2 -> 55*(17,50+6,50)+5*9+3*4 = 1400 euro.
Daar moet nog wel je afwerkvloer overheen...
Dat klinkt als een goede optie. De PIR platen leg je gewoon als een vloer? Daarmee bedoel ik, hoe wordt dat gemonteerd? Verder zie ik ook dat er PIR platen verkrijgbaar zijn met OSB platen erop. Heeft dat nog voordeel of scheelt dat vooral in arbeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
frennek schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:25:
Dus 9 cm ruimte vanaf de huidige betonnen vloer? Eerst belangrijjk om te achterhalen hoe scheef en glooiend deze op dit moment loopt. Als het meevalt, kan je het met een laag egaline waterpas trekken en vanaf hier opbouwen met harde isolatie platen. Wil je weer iets als laminaat als eindvloer?
Het loopt vooral aan de randen van de kamer af. Er loopt zegmaar een beetje een bolling met het hoogste punt het midden van de kamer. Eindvloer wordt een pvc vloer (klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
KruidenTuin schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Dat klinkt als een goede optie. De PIR platen leg je gewoon als een vloer? Daarmee bedoel ik, hoe wordt dat gemonteerd? Verder zie ik ook dat er PIR platen verkrijgbaar zijn met OSB platen erop. Heeft dat nog voordeel of scheelt dat vooral in arbeid?
PIR platen leg je los, of kan je eventueel verlijmen. Bij kans op vochtdoorslag belangrijkj om eerst een dampscherm te plaatsen, dan liggen ze dus gewoon los op je vloer. Belangrijk is dat de vloer waar je de PIR platen op legt vlak en waterpas is. Eerst egaliseren dus! En er moet een stevige onderling verbonden ondervloer over de PIR platen heen, iets als fermacell platen die verlijmd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
KruidenTuin schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:49:
[...]

Het loopt vooral aan de randen van de kamer af. Er loopt zegmaar een beetje een bolling met het hoogste punt het midden van de kamer. Eindvloer wordt een pvc vloer (klik)
Eerst peilen met een laser hoeveel het afloopt dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Als je pirplaten van hornbach koopt zit er al vochtscherm op, daarvoor is de allu tape ook.

De pirplaten verlijm je met beton mbv pu schuim. (Bovendien vult pu schuim de lege ruimtes ook mooi op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

frennek schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:41:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Een beetje bufferen is leuk, maar je volledige betonplaat en daarbij ook nog een zandbed betrekken tot je warme schil is wel een totaal andere filosofie binnen verwarmen. Enige isolatie toepassen hier is zeer aan te raden.

Anders gezegd, ik zou het zeer afraden om hier vloerverwarming op te bouwen in een zandcementlaag zonder dit te isoleren naar onderen toe.
Droog zand isoleert dus in feite betrek je alleen een paar CM vandaar het strand voorbeeld

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
99ruud99 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:55:
Als je pirplaten van hornbach koopt zit er al vochtscherm op, daarvoor is de allu tape ook.

De pirplaten verlijm je met beton mbv pu schuim. (Bovendien vult pu schuim de lege ruimtes ook mooi op).
En hoe tape je de naden aan de onderkant van je vloer af? Het is alsnog raadzaam om eerst een vochtscherm te plaatsen. PIR is zeer vochtbestendig, maar uiteindelijk kan het ook verzadigd raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
vso schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:00:
[...]

Droog zand isoleert dus in feite betrek je alleen een paar CM vandaar het strand voorbeeld
Als het echt een gegarandeerd droog zuiver zandbed is tot een meter diep, zou het met een warmtepomp zeker prima kunnen. @KruidenTuin heeft echter airco's als verwarming, dus dan gaat deze vlieger niet helemaal op en zal de vloer altijd koud blijven aanvoelen als je er niets aan doet.

De paar cm klopt dus niet. De warmtegeleidingscoefficient is makkelijk een factor 10 hoger dan materialen als PIR. Om dus eenzelfde isolatiewaarde te halen moet je dus ook een factor 10 dikker. Een centimeter of 10 of meer aan PIR onder de vloer is tegenwoordig heel gebruikelijk, dus dat betekend een meter dik aan schoon zand. Dan neem ik de warmteverliezen naar de zijkant van je bebouwing nog niet mee, want dit zijn ook gewoon verliezen.

[ Voor 31% gewijzigd door frennek op 05-02-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

frennek schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Als het echt een gegarandeerd droog zuiver zandbed is tot een meter diep, zou het met een warmtepomp zeker prima kunnen. @KruidenTuin heeft echter airco's als verwarming, dus dan gaat deze vlieger niet helemaal op en zal de vloer altijd koud blijven aanvoelen als je er niets aan doet.

De paar cm klopt dus niet. De warmtegeleidingscoefficient is makkelijk een factor 10 hoger dan materialen als PIR. Om dus eenzelfde isolatiewaarde te halen moet je dus ook een factor 10 dikker. Een centimeter of 10 of meer aan PIR onder de vloer is tegenwoordig heel gebruikelijk, dus dat betekend een meter dik aan schoon zand. Dan neem ik de warmteverliezen naar de zijkant van je bebouwing nog niet mee, want dit zijn ook gewoon verliezen.
je haalt helaas veel dingen door elkaar maar weinig behoefte aan wellus/nietus (jij denk ik ook niet)

Isoleren blijft lastig want we zijn er pas de laaste paar jaar super op gefocused maar lange termijn resultaten weten we niet, en ik verkondig echt niet dat ik het beter weet .. dit is mijn 2 cents, doe er mee wat je wilt. (er mee oneens zijn is ook dus acceptabel)

Dat de betonnen vloer koud aanblijft voelen dat is relatief, sinds ik onder mijn vloer geisoleerd heb valt dat echt enorm mee .. (zelfde als droog zand onder de vloer)

Iets waar je wel waakzaam voor moet zijn is vocht opsluiten in de vloer, je wilt niet na 10-20 jaar aansprakelijk gesteld worden voor een verborgen gebrek --> lees kostbare vloer reparatie.

Tja vanalles

Pagina: 1