Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-11 12:47
Hallo,

Ik heb een Hyunday 55011 generator(tje) en in de gebruiksaanwijzing wordt geadviseerd deze te aarden.
Hiervoor zit ook een (moer) aansluiting op het apparaat. Daar kan een kabel aan welke je met een klem op een verwarmingsradiator of kraan zet.

Nu vraag ik mij af, die 2 zaken zitten niet altijd in de buurt van waar je het apparaat neerzet. Kan ik ook van een geaarde stekker de fase en 0 pin verwijderen en dan de stekker in een geaard stopcontact steken? Of gaat dan de aardlek van de rel?

Ik zie 2 scenario's, de ene waarbij wel spanning op het huisnetwerk staat en een waarbij die er af is. In het laatste geval denk ik als leek dat het zou moeten kunnen werken.
Ik hoor graag wat de kenners er van vinden.

Groet, Eric

Beste antwoord (via Notaname op 05-02-2024 20:30)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
Heb je een aardpen in de meterkast? Oftewel de aarding wordt niet door de netbeheerder geleverd?
Dan kun je inderdaad de aarding in de woning gebruiken, bijvoorbeeld vanuit een stopcontact.
Dit doet niets met je aardlekschakelaar aangezien de aardleiding daar niet op aangesloten is.
De reden dat er niet zo nauw wordt gekeken naar aarde is omdat je generator+koelkast een zwevend net is. Hierin is het lastig om een schok te krijgen, je zou dan 2 aangesloten apparaten tegelijk vast moeten pakken.
Praktisch gezien is dan inderdaad de aarde-aarde stekker het makkelijkste, het is dan wel heel belangrijk dat de fase EN nul niet zitten aangesloten aan beide kanten. Andere optie is om 25 meter draad opgerold in je meterkast te laten liggen aangesloten op het aardblokje waar ook de waterleiding,antenne e.d. op zitten aangesloten cq vereffend.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:52
Eerst maar even deze: de aardedraad van je elektriciteitsnet in huis heeft niets met de aardlekschakelaar in je huis te maken, die "kijkt" naar het eventuele verschil tussen fase en nul. Als daar een verschil is is er dus stroom naar de aarde "weggelekt".

Een stekker zonder pinnen zal waarschijnlijk niet echt op zijn plaats blijven zitten, je zou eventueel een stekker met pinnen kunnen nemen en de fase + nul af kunnen doppen. Persoonlijk denk ik echter dat zo'n oplossing gevaarlijker is dan het af en toe gebruiken van de compressor zonder dat deze geaard is...

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
Aarden aan een waterleiding of verwarmingscircuit zou ik ook ernstig afraden. Er wordt aardig wat kunststof gebruikt tegenwoordig dus ik zou er zeker niet vanuitgaan dat er altijd een goede verbinding is met de aarde.

Gebruik maken van de aarde van een elektrische installatie kan wel natuurlijk. Maar ik vraag me wel af wat je nog met een 2kW aggregaat gaat doen als er een stopcontact in de buurt is. Aangezien je zo'n ding altijd buiten gebruikt kun je volgens mij het beste een (koperen) pin van een halve meter regelen met een draad eraan. Die pin druk je dan gewoon de grond in. Dat zal vast niet voldoen aan allerlei aardweerstandsvereisten die er wel zijn voor een huisinstallatie, maar het zal prima statische lading afvoeren. Het gaat er maar om dat de route door de pen minder weerstand heeft dan de route door een mens :)

Regeren is vooruitschuiven

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:56
De pinnen eruit is zoals al gezegd niet handig.
Maar je kunt gewoon de fase en de nul draden losmaken in de stekker, even afknippen tot de isolatie en afwerken met krimpkous of tape.

En een halve meter pin de grond in zou ik beslist afraden dat levert een veel te hoge aardweerstand op.
Een aardpen moet wel een paar meter de grond in afhankelijk van de locatie en de grondwaterstand.

En aarden is niet bedoelt om statische lading af te voeren maar voor beveiliging als er iets mis gaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jim423
Wat wil je precies aan gaan sluiten?
Verlenghaspel naar een koelkast oid voor als de stroom uitvalt? Of gaat het om een bouwplaats?
Dit verschilt namelijk nogal in de mogelijkheden voor de aansluiting.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Notaname
dunedanh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:41:
Eerst maar even deze: de aardedraad van je elektriciteitsnet in huis heeft niets met de aardlekschakelaar in je huis te maken, die "kijkt" naar het eventuele verschil tussen fase en nul. Als daar een verschil is is er dus stroom naar de aarde "weggelekt".

Een stekker zonder pinnen zal waarschijnlijk niet echt op zijn plaats blijven zitten, je zou eventueel een stekker met pinnen kunnen nemen en de fase + nul af kunnen doppen. Persoonlijk denk ik echter dat zo'n oplossing gevaarlijker is dan het af en toe gebruiken van de compressor zonder dat deze geaard is...
Ik ben benieuwd waarom je dat gevaarlijker inschat. Zoals anderen hier al opperen kan ik de pinnen beter laten zitten en daar niets op aansluiten.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

franssie

Save the albatross

Aardpen makkelijk op redelijk vaste plek maken, 2 meter koperen buis, knelkoppeling erop naar schroefdraad, daarop een gardena koppeling, tuinslang met water en drukken, soms kom je een steentje tegen dus geduld hebben.
Wordt veel gedaan door zendamateurs om antenne's te aarden, zou ik hier ook wel aandurven. Maar inderdaad, welk gebruik?
Ik heb een generator voor als de stroom uitvalt ik nog wel koelkast en CV heb. Nooi over gedacht een aarde te gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Notaname
T-MOB schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:51:
Aarden aan een waterleiding of verwarmingscircuit zou ik ook ernstig afraden. Er wordt aardig wat kunststof gebruikt tegenwoordig dus ik zou er zeker niet vanuitgaan dat er altijd een goede verbinding is met de aarde.

Gebruik maken van de aarde van een elektrische installatie kan wel natuurlijk. Maar ik vraag me wel af wat je nog met een 2kW aggregaat gaat doen als er een stopcontact in de buurt is. Aangezien je zo'n ding altijd buiten gebruikt kun je volgens mij het beste een (koperen) pin van een halve meter regelen met een draad eraan. Die pin druk je dan gewoon de grond in. Dat zal vast niet voldoen aan allerlei aardweerstandsvereisten die er wel zijn voor een huisinstallatie, maar het zal prima statische lading afvoeren. Het gaat er maar om dat de route door de pen minder weerstand heeft dan de route door een mens :)
Het huis is uit de 80er jaren en aarding zit oa aan badkamer radiator dus zit dat wel snor denk ik. Zowel vóór als achter het huis geaarde buitenstopcontacten.
Maar ook hier kom ik dezelfde discussie tegen als dat ik op het onderwerp Google. Hoe lang de grond pen moet zijn,wat voor materiaal en verschil tussen zandgrond en klei.n :?

• Notaname
Jim423 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:23:
Wat wil je precies aan gaan sluiten?
Verlenghaspel naar een koelkast oid voor als de stroom uitvalt? Of gaat het om een bouwplaats?
Dit verschilt namelijk nogal in de mogelijkheden voor de aansluiting.
Het is inderdaad een noodstroom voorziening thuis.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

franssie

Save the albatross

Notaname schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Het huis is uit de 80er jaren en aarding zit oa aan badkamer radiator dus zit dat wel snor denk ik. <>
Ik dacht dat dat al even niet meer mocht, maar hoe dan ook dan kan je de aarding van je meterkast gebruiken. Ik hoop niet dat je de generator ook maar ergens binnenshuis wil plaatsen ivm CO.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Notaname
franssie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:59:
Aardpen makkelijk op redelijk vaste plek maken, 2 meter koperen buis, knelkoppeling erop naar schroefdraad, daarop een gardena koppeling, tuinslang met water en drukken, soms kom je een steentje tegen dus geduld hebben.
Wordt veel gedaan door zendamateurs om antenne's te aarden, zou ik hier ook wel aandurven. Maar inderdaad, welk gebruik?
Ik heb een generator voor als de stroom uitvalt ik nog wel koelkast en CV heb. Nooi over gedacht een aarde te gebruiken.
Zelfde opzet hier.

• Notaname
franssie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Ik dacht dat dat al even niet meer mocht, maar hoe dan ook dan kan je de aarding van je meterkast gebruiken. Ik hoop niet dat je de generator ook maar ergens binnenshuis wil plaatsen ivm CO.
Haha nee hoor.. ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• Jim423
Heb je een aardpen in de meterkast? Oftewel de aarding wordt niet door de netbeheerder geleverd?
Dan kun je inderdaad de aarding in de woning gebruiken, bijvoorbeeld vanuit een stopcontact.
Dit doet niets met je aardlekschakelaar aangezien de aardleiding daar niet op aangesloten is.
De reden dat er niet zo nauw wordt gekeken naar aarde is omdat je generator+koelkast een zwevend net is. Hierin is het lastig om een schok te krijgen, je zou dan 2 aangesloten apparaten tegelijk vast moeten pakken.
Praktisch gezien is dan inderdaad de aarde-aarde stekker het makkelijkste, het is dan wel heel belangrijk dat de fase EN nul niet zitten aangesloten aan beide kanten. Andere optie is om 25 meter draad opgerold in je meterkast te laten liggen aangesloten op het aardblokje waar ook de waterleiding,antenne e.d. op zitten aangesloten cq vereffend.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:52
Notaname schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Ik ben benieuwd waarom je dat gevaarlijker inschat. Zoals anderen hier al opperen kan ik de pinnen beter laten zitten en daar niets op aansluiten.
Misschien had ik iets beter moeten nuanceren dat ik beide genoemde opties niet bijzonder gevaarlijk inschat. Er zijn (te) veel huizen waar überhaupt nauwelijks geaarde stopcontacten zijn, en daar gaat ook niet aan de lopende band iets kapot of krijgt iemand een schok. Dan blijft dus het risico van een zelfgemaakte stekker-adapter over, wat ook niet heel spannend hoeft te zijn, maar wat wel een DIY-oplossing is die rechtstreeks in contact staat met je lichtnet. Dat vind ik, gewoon door de DIY-factor, een groter risico :+
Pagina: 1