Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• MUTO58
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-05-2024
Hallo iedereen, ik heb een klein vraagje. Wij hebben laats zonnepanelen laten plaatsen op onze plattedak, echter toen ik foto's zag is mij opgevallen dat er geen zijplaten zijn gebruikt. Heb contact opgezocht met de installateur en volgens hen is dit juist beter bij plattedaken door de windslagen.
Dus nu heb ik wel achterplaten maar geen zijplaten de reden waarom ze de platen zetten is toch juist voor de wind of zie ik het verkeerd?

Gaat om een 10 graden portrait opstelling van 2 rijen, dakrand is ongeveer 20 cm hoger dan de dak zelf.

Wat is beter wel of geen zijplaten? Kwa zicht maakt het niet uit ik zie ze toch niet, mij gaat het om de veiligheid ivm met de wind

Bedankt alvast voor jullie reacties :w

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Het gemis aan zijplaten kun je opvangen met extra ballast. Als dat gedaan is dan blijft het vast goed staan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29
Er wordt een ballastberekening gemaakt en daarin wordt meegenomen of er wel/niet achterplaten en wel/niet zijplaten toegepast worden. Ik denk dat je er in principe van uit moet gaan dat het goed gedaan is.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:44
Juist bij platte daken kan dat ballast een dingetje zijn. Ik zou de verminderde opbrengst door gebrekkige ventilatie op de koop toenemen en wel zijplaten monteren.
Sowieso zelf even op het dak klimmen. Ik zag dat ze bij mij de aarding waren vergeten aan te sluiten.

• MUTO58
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-05-2024
Dus wat ik begrijp mits juiste ballast hoeft het niet en is het juist beter kwa ventilatie in de zomer maar is wel extra veiliger met een plaat.

Dus een of de ander 😄