Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 10:18
Vandaag zag ik op Nu weer een bericht over hoe de energie in de komende tijd alleen maar duurder gaat worden en ik vroeg me af of iemand advies kan geven voor mijn scenario. Ik woon in een oud arbeiderswoninkje uit de jaren 20, met een aanbouw uit de jaren 60.

Ik zit het meeste in mijn maag met de aanbouw, deze is twee verdiepingen hoog, smal en staat op de erfgrens met een plat dak. Als ik de muren van binnen ga isoleren, dan kom ik in het meest ideale geval op een rd van 1 uit. Van buiten isoleren is echt niet mogelijk. Het gaat om steens muren (Dus zonder spouw)

Het dak van het oude deel heb ik nu geisoleerd en daar komt mijn slaapkamer, in de aanbouw mijn werkkamer (vanwege de beperkte fysieke ruimte). Over een paar weken wil ik met het kleine kamertje beginnen en ik vraag me af hoe ik dat nu het beste kan aanpakken.

Mijn plan was om de twee kamers en de benedenverdieping op drie loss zones te zetten, zodat, als ik aan het werk ben ik alleen mijn werkkamer hoef te verwarmen, hiernaast de muren en het dak van de werkkamer zo goed mogelijk te isoleren (dak rd4, muren rd1).

Ik heb nog geen zonnepanelen en voor het hele huis verwarmen gebruik ik zo'n 700 kuub gas per jaar.

De vraag zijn: is mijn plan verstandig? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er andere manieren van verwarmen die ik echt moet overwegen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Ik denk dat 700 kuub gas per jaar helemaal niet bijzonder is. Zo hoog is dat helemaal niet. Natuurlijk is isoleren verstandig. Maar prijs jezelf gelukkig met je huidige verbruik.

[ Voor 32% gewijzigd door Nickname55 op 05-02-2024 11:26 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Hoe verwarm je nu dan?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:44

Kheos

FP ProMod
hellum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:21:
Ik heb nog geen zonnepanelen en voor het hele huis verwarmen gebruik ik zo'n 700 kuub gas per jaar.
(en de post boven je was ook een weggever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Met een 10 jaar oude HR ketel die ik een paar jaar geleden zelf heb geplaatst. Het huisje had daarvoor alleen maar een gaskachel in de woonkamer. Als ik boven aan het werk ben dan moet ik beneden nu ook warm stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

Je kan van binnenuit isoleren, maar dat is niet eventjes gedaan, en gaat best wat geld kosten als je het netjes wil doen. Is het een huurwoning of koopwoning?

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Nu online
Kheos schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:29:
[...]

[...]

(en de post boven je was ook een weggever)
Gas, maar dat kan met een CV zijn, gaskachel of zelfs zo'n bbq-gasfles-kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Nu online
hellum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Met een 10 jaar oude HR ketel die ik een paar jaar geleden zelf heb geplaatst. Het huisje had daarvoor alleen maar een gaskachel in de woonkamer. Als ik boven aan het werk ben dan moet ik beneden nu ook warm stoken.
Maar met CV of vloerverwarming of iets anders?
Van binnenuit isoleren lijkt mij een goed idee.
Je zou iets met slimme radiatorknoppen kunnen doen wellicht door de radiatoren dicht te draaien welke je niet gebruikt of kunnen deze niet worden dichtgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
mrc4nl schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:32:
Je kan van binnenuit isoleren, maar dat is niet eventjes gedaan, en gaat best wat geld kosten als je het netjes wil doen. Is het een huurwoning of koopwoning?
Ja, latjes op de muur voor een luchtspouw, pir er tegenaan en daar gipsplaten tegenaan. Maar dan kom ik nog nooit boven een RD van 1 uit omdat ik anders te veel ruimte kwijt ben en de deuren niet meer open kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Ora et Labora schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Maar met CV of vloerverwarming of iets anders?
Van binnenuit isoleren lijkt mij een goed idee.
Je zou iets met slimme radiatorknoppen kunnen doen wellicht door de radiatoren dicht te draaien welke je niet gebruikt of kunnen deze niet worden dichtgedraaid?
CV met gewone ouderwetse radiatoren. Ik ben behoorlijk anti-slim, vandaar mijn plan om zones in te bouwen. De verschillende ruimte krijgen dan een eigen thermostaat die de ketel en een klep bedient (https://tameson.nl/produc...-1inch-2-weg-12vdc-relais). Is er verwarming nodig? Dan gaat de klep open en de ketel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

hellum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Ja, latjes op de muur voor een luchtspouw, pir er tegenaan en daar gipsplaten tegenaan. Maar dan kom ik nog nooit boven een RD van 1 uit omdat ik anders te veel ruimte kwijt ben en de deuren niet meer open kan.
hoe dik mag de nieuwe binnenmuur zijn voordat het problemen gaat geven met de deuren?

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
mrc4nl schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:38:
[...]

hoe dik mag de nieuwe binnenmuur zijn voordat het problemen gaat geven met de deuren?
4cm en dan moet ik het kozijn eigenlijk al wat smaller maken (de deur verplaatsen kan ook niet omdat dan de trap in de weg zit). Dus: 1cm lat, 2cm pir en 1cm gipsplaat was het idee. Komt bij dat de ruimte sowieso maar 2.5 meter breed is en ik mijn bureau nog wel kwijt moet kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door hellum op 05-02-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik weet niet hoeveel zoneregeling gaat winnen op 700 kuub gas, waar je mee gaat zitten is dat er mee gas nodig is om die koude ruimte tijdelijk te verwarmen als je die gebruikt. De HR ketel zal heter willen stoken om die warmtevraag te leveren, of het zal te lang duren om die ruimte op te warmen. Dan zal een IR paneel of kleine airco sneller die ruimte warm kunnen krijgen vermoed ik zo.

Denk ook goed na over vocht, je wilt het onverwarmde gedeelte niet onder de 16 graden laten zakken, anders zit je binnen no time met een ander probleem. Zeker omdat dat de ruimtes zijn waarvan ik vermoed dat er wat meer vocht bij vrij komt (kook/leefvocht).

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

verkeerde topic whoeps.... :$

[ Voor 134% gewijzigd door mrc4nl op 05-02-2024 13:11 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
simon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:48:
Ik weet niet hoeveel zoneregeling gaat winnen op 700 kuub gas, waar je mee gaat zitten is dat er mee gas nodig is om die koude ruimte tijdelijk te verwarmen als je die gebruikt. De HR ketel zal heter willen stoken om die warmtevraag te leveren, of het zal te lang duren om die ruimte op te warmen. Dan zal een IR paneel of kleine airco sneller die ruimte warm kunnen krijgen vermoed ik zo.

Denk ook goed na over vocht, je wilt het onverwarmde gedeelte niet onder de 16 graden laten zakken, anders zit je binnen no time met een ander probleem. Zeker omdat dat de ruimtes zijn waarvan ik vermoed dat er wat meer vocht bij vrij komt (kook/leefvocht).
Ik neem dat je dan een ir paneel / airco als bijverwarming bedoelt? Het hele systeem op 17 graden en de werkkamer aangenamer maken met ir? Zo'n paneel is ook al gauw 900watt, gaat dat niet veel stroom kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55
hellum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Ik neem dat je dan een ir paneel / airco als bijverwarming bedoelt? Het hele systeem op 17 graden en de werkkamer aangenamer maken met ir? Zo'n paneel is ook al gauw 900watt, gaat dat niet veel stroom kosten?
Nee, je kan die IR gebruiken om jou te verwarmen terwijl je op je werkplek zit, maar voor de basis warmte zou ik het niet doen. Inderdaad te duur. Wat je zou kunnen doen is je hele huis op 17 graden verwarmen, en met een IR paneel je zelf naar 19-20 graden verwarmen. Dan stuk je zuiniger door constant op die 17 te zitten, en de plek (niet de ruimte) waar je werkt kan je met een relatief klein paneel (zelfs een 350 watt model kan voldoende zijn) prettig krijgen.

Zo'n airco is trouwens een lucht-lucht warmtepomp. Het praktische aan een airco tov een lucht-water warmtepomp is dat je de afgifte makkelijk bij 1 specifieke plek kan krijgen (bijvoorbeeld je werkplek) zonder veel te hoeven investeren in nieuwe leidingen, betere warmteafgifte, etc. Een kleine split unit kan makkelijk een werkkamer verwarmen (zo zit ik hier nu ook warm in een kamer met een airco).

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:31

Seafarer

XXX

hellum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:38:
[...]

CV met gewone ouderwetse radiatoren. Ik ben behoorlijk anti-slim, vandaar mijn plan om zones in te bouwen. De verschillende ruimte krijgen dan een eigen thermostaat die de ketel en een klep bedient (https://tameson.nl/produc...-1inch-2-weg-12vdc-relais). Is er verwarming nodig? Dan gaat de klep open en de ketel aan.
Met een verbruik van 700 kuub. Kun je beter gewoon zelf die kranen op de radiatoren dicht zetten.

Het geld wat je hiermee bespaart aan zonekleppen zou ik investeren in HR++ glas. Neemt weinig ruimte in en zet echt zoden aan de dijk als je nu nog enkel of oud dubbelglas hebt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Seafarer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Met een verbruik van 700 kuub. Kun je beter gewoon zelf die kranen op de radiatoren dicht zetten.
Dat gaat dus niet zomaar, de thermostaat zit beneden dus die ruimte moet altijd warm worden.
Het geld wat je hiermee bespaart aan zonekleppen zou ik investeren in HR++ glas. Neemt weinig ruimte in en zet echt zoden aan de dijk als je nu nog enkel of oud dubbelglas hebt.
Daar ben ik al mee bezig. Heb nog 1 enkelglas raampje over, maar dat kozijn is dragend, dus moet er eerst een latei in. Daarna wil ik beneden het jaren 80 dubbel glas vervangen door modern HR++ glas.

Het idee voor zones is puur voor erbij en kost waarschijnlijk niet meer dan 400 euro in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:31

Seafarer

XXX

hellum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:12:
[...]

Dat gaat dus niet zomaar, de thermostaat zit beneden dus die ruimte moet altijd warm worden.
Die begrijp ik niet helemaal. Maar (hopenlijk stook je aan/uit) dan kun je ergens anders ook een thermostaat bijplaatsen. Je werk kamer bijvoorbeeld en de radiatoren in de woonkamer een heel klein beetje open laten.
[...]

Daar ben ik al mee bezig. Heb nog 1 enkelglas raampje over, maar dat kozijn is dragend, dus moet er eerst een latei in.
Dan zou ik eerst beneden doen, het glas oppervlak is daar groter en dat heeft seriues impact. Dat kleine raampje en latei aanbrengen kost relatief veel voor een klein beetje winst.
Daarna wil ik beneden het jaren 80 dubbel glas vervangen door modern HR++ glas.

Het idee voor zones is puur voor erbij en kost waarschijnlijk niet meer dan 400 euro in totaal.
Ik denk dat zonering meer kost. En dan krijg je gezeur met updates enz.enz. Isolatie heeft daar geen last van.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-05 16:48

DIY

Gezien de beperkte isolatie en wens om per ruimte zou ik voor airco's (L/L warmtepomp) gaan. Wij stoken het kantoor boven ook zo warm. Airco aan, kop koffie zetten en het is behagelijk als je aan de slag gaat.

De isolatie zou je goed naar de opbouw moeten kijken. Een luchtspouw is leuk, maar dan moeten er ook ventilatiegaten naar buiten komen, anders kan het vocht niet weg. Wellicht kan er direct tegen de steensmuur geisoleerd worden. Achter deuren zou ik dunner isoleren zodat die goed open kunnen, maar er geen sprake is van een echte koudbrug. De rest van de ruimte dan 10cm tegenaan zetten.
Voor de ramen direct voor tripple glas kiezen als je toch kozijnen vervangt. De smoesjes van glasboeren negeren, want ze willem gewoon niet met zwaar glas slepen voor geen extra winst

Wellicht kun je het huisje daarna gewoon helemaal warmstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Seafarer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:06:
Die begrijp ik niet helemaal. Maar (hopenlijk stook je aan/uit) dan kun je ergens anders ook een thermostaat bijplaatsen. Je werk kamer bijvoorbeeld en de radiatoren in de woonkamer een heel klein beetje open laten.
Is inderdaad aan/uit en dat zou zeker werken ja.
Dan zou ik eerst beneden doen, het glas oppervlak is daar groter en dat heeft seriues impact. Dat kleine raampje en latei aanbrengen kost relatief veel voor een klein beetje winst.
Boven ligt alles nu open, dus is het nu de beste tijd om dit soort dingen daar toe te passen, ik wil voorkomen dat mijn hele huis open ligt.
Ik denk dat zonering meer kost. En dan krijg je gezeur met updates enz.enz. Isolatie heeft daar geen last van.
Een extra 15mm buis naar de radiator (kan prima de bestaande retourleiding gebruiken), twee kleppen, twee relais en een nieuwe thermostaat. Weet zeker dat relais geen updates nodig zijn :P. Isolatie doe ik sowieso, maar de mogelijkheden zijn heel erg beperkt.
DIY schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:24:
Achter deuren zou ik dunner isoleren zodat die goed open kunnen, maar er geen sprake is van een echte koudbrug. De rest van de ruimte dan 10cm tegenaan zetten.
10cm is echt onhaalbaar, dan zou er niet eens meer een normaal bed passen (op papier is het een slaapkamer en wil het wel zodanig kunnen blijven gebruiken, mocht het nodig zijn)

[ Voor 0% gewijzigd door hellum op 05-02-2024 20:30 . Reden: Kan niet typen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

heb je een tuin?

sidenote: zonnepanelen en al die bijbehorende dingen hebben niks met je verwarming te maken. panelen zijn iets voor je eindafrekening, die doen niks voor je verwarming.

met 700 kuub gas kan je trouwens makkelijk aan de warmtepomp en kan die hele gasaansluitng weg. dat scheelt al weer 300 euroknallers op je vastrecht per jaar... O-)

[ Voor 103% gewijzigd door flippy op 05-02-2024 20:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-05 09:31
simon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:48:
Met voldoende ventilatie kan een ruimte makkelijk veel kouder zijn. 10 graden of zelfs minder is geen enkel probleem. Zolang het er niet vochtig is/blijft/wordt, door ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
flippy schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:30:
heb je een tuin?

sidenote: zonnepanelen en al die bijbehorende dingen hebben niks met je verwarming te maken. panelen zijn iets voor je eindafrekening, die doen niks voor je verwarming.

met 700 kuub gas kan je trouwens makkelijk aan de warmtepomp en kan die hele gasaansluitng weg. dat scheelt al weer 300 euroknallers op je vastrecht per jaar... O-)
Ja ik heb een tuin, ongeveer 30 meter lang en gemiddeld 3 meter breed (schuin). Heb je trouwens iets meer informatie over die warmtepomp? Moet ik dan niet met lage temperatuur verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Truus01 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:02:
[...]

Met voldoende ventilatie kan een ruimte makkelijk veel kouder zijn. 10 graden of zelfs minder is geen enkel probleem. Zolang het er niet vochtig is/blijft/wordt, door ventilatie.
Bij ons zakt de temp bij vorst boven soms tot 8 graden pp de 1e verdieping en zolder.

Nul vochtproblemen, gewoon veel ventileren.

Bij dat badkamer moet je actief ontvochtigen om schimmel te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hellum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Ja ik heb een tuin, ongeveer 30 meter lang en gemiddeld 3 meter breed (schuin). Heb je trouwens iets meer informatie over die warmtepomp? Moet ik dan niet met lage temperatuur verwarmen?
je stooktemperatuur ligt aan het afgiftesysteem (dus je radiatoren). niet het leeftijd van je pand of whatever. efficient stoken met een warmtepomp doe je door de toko warm te houden, dan kan je op lage temperaturen draaien op je radiatoren.
nu is het met zo'n slechte isolatie niet geweldig verstandig om 24/7 te stoken dus is het verstnadiger om het op 1 van 2 manieren aan te pakken om met leuke temperaturen te stoken:

optie 1 is een (lucht/water) warmtepomp en je radiatoren in je hoofdruimtes vervangen door fancoils. daarmee kan je heel snel een kamer verwarmen en de rest van de kamers beetje mee laten doen. met de fan aan ga je dan echt verwarmen. voordeel is veel subsidie waardoor de machine zelf je nog geen 1000 euro kost. bijkomend voordeel is dat je kan inhaken op je bestaande CV systeem en gewoon op zijn tijd kan uitbreiden met meer fancoils.
T33 radiatoren zijn trouwens ook een goed alternatief op fancoils maar wel lomper.
unit kan je trouwens met een monoblok ergens achterin de tuin knikkeren waar niemand er last van heeft. moet wel wat dure leiding gebruiken die dan naar het huis gaat onder de grond door.

optie 2 is multisplit airco. dan hang je in de hoofdruimtes een airco op waarmee je verwarmt. stuk directer met geen "bloeden" naar andere kamers en wat minder comfortabel en je kan niet "ff" andere kamers verwarmen waar geen airco is. niet malkkelijk in elk geval. dus schaalbaarheid is ruk omdat airco installeren gewoon een prijzige onderneming is.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-02-2024 21:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
flippy schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:26:
[...]
optie 1 is een (lucht/water) warmtepomp en je radiatoren in je hoofdruimtes vervangen door fancoils. daarmee kan je heel snel een kamer verwarmen en de rest van de kamers beetje mee laten doen. met de fan aan ga je dan echt verwarmen. voordeel is veel subsidie waardoor de machine zelf je nog geen 1000 euro kost. bijkomend voordeel is dat je kan inhaken op je bestaande CV systeem en gewoon op zijn tijd kan uitbreiden met meer fancoils.
T33 radiatoren zijn trouwens ook een goed alternatief op fancoils maar wel lomper.
unit kan je trouwens met een monoblok ergens achterin de tuin knikkeren waar niemand er last van heeft. moet wel wat dure leiding gebruiken die dan naar het huis gaat onder de grond door.
Dat is wel een interessant idee want dat zou ik gewoon gefaseerd kunnen doen. Ruimtes voorzien van T33 radiatoren of Fancoils waar een T33 niet kan, dan met lage temperatuur gaan verwarmen en als dat goed gaat, dan een warmtepomp aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hellum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Dat is wel een interessant idee want dat zou ik gewoon gefaseerd kunnen doen. Ruimtes voorzien van T33 radiatoren of Fancoils waar een T33 niet kan, dan met lage temperatuur gaan verwarmen en als dat goed gaat, dan een warmtepomp aanschaffen.
zou het andersom doen en eerst die warmtepomp neerzetten en beginnen met besparen. ook met je bestaande raditoren kom je wel uit (tenzij het echt oude troep is). in elk geval goedkoper dan stoken op gas.
efficientie verhogen door je afgiftesysteem te verbeteren komt later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
flippy schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:32:
[...]
zou het andersom doen en eerst die warmtepomp neerzetten en beginnen met besparen. ook met je bestaande raditoren kom je wel uit (tenzij het echt oude troep is). in elk geval goedkoper dan stoken op gas.
efficientie verhogen door je afgiftesysteem te verbeteren komt later wel.
Verdieping ligt nu al half open en er moet toch al 1 nieuwe radiator komen, vandaar dat ik dat eerst wil doen.

Maar heb je het dan over een hoge temperatuur warmtepomp, een hybride warmtepomp of een normale volledig op elektriciteit? Want op dit moment moet de ketel wel op 70 graden staan om de boel aangenaam te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door hellum op 05-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hellum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Verdieping ligt nu al half open en er moet toch al 1 nieuwe radiator komen. Heb je het dan over een hoge temperatuur warmtepomp, een hybride warmtepomp of eentje volledig op elektriciteit? Op dit moment moet de ketel wel op 70 graden staan om de boel aangenaam te krijgen.
helemaal niks hoge temperatuur warmtepomp. nergens voor nodig.
dat je nu 70 graden stookt is niet te verglijken met zelfs 50 graden met een warmtepomp. al zal je die temperatuur niet eens halen. helemaal niet met T33 raidatoren. vooral als die zo groot zijn als je maar kwijt kan aan de muur. de groter de radiator en lager de temperatuur hoeft te zijn en de meer je bespaart.

en nee, niks hibride, die dingen zijn de grootste onzin die mensen worden wijsgemaakt dat je dat nodig hebt bij een oud pand. gewoon "puur" electrisch. zelfs een "lage" temperatuurwarmtepomp kan 55 graden halen (niet dat je dat wilt) dus die ketel hangt er dan alleen maar voor de sier.

met een WP doe je zoizo al een stuk minder aan aangenaam "krijgen" en zal je zoizo meer gaan leunen naar aangenaam houden. die hoge temperaturen zijn nergens voor nodig. helemaal niet als je al bezig gaat met je radiatoren.

handigste is wel om een warmtepompboiler te installeren voor warm water. die zet je op de plek van de CV. je hebt ook kleinere units die je op kan hangen maar als je de ruimte hebt voor een degelijke tank zou ik die zeker neerzetten.
daarmee kan je van het gas af (wel inductiekookplaat halen) en dan ben je ook van het vastrecht af.

zou wel als je aan het verbouwen gaat de CV leidingen opwaarderen naar een grotere diameter en kunstof. warmtepompen verpompen veel meer water dan een CV dus je hebt wel grotere leidingen nodig om geen geruis te krijgen. en natuurlijk T33 radiatoren monteren die zo groot mogelijk zijn wat je fysiek tegen die muur kan prakken. groter is beter. te groot kan niet.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-02-2024 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foofur
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Ipv warmtepomp zou ik ook 1 of 2 airco's overwegen. Evt met een paar panelen.

Een voorzetwand kan de kou (gevoel) wel wegnemen, maar isoleerdt in jou gevan niet heel veel. Je kan evt pir met gips er al opgelijmt nemen (duur). Dan win je weer kostbare cm. Lucht spouw is niet noodzakelijk. Maar zonder rachel werk krijg je het wel moeilijker vlak.
Pagina: 1