Garagedeur met codeschakelaar en veiligheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Hallo,

Wij willen een nieuwe electronische garagedeur aanschaffen. Nu kwam de leverancier met het idee om daarbij een codeschakelaar te plaatsen, je kan de deur dan openen zonder afstandsbeniening. Wij gaan regelmatig op de racefiets weg en het voordeel dan is dat wij geen afstandsbeniening of sleutels van ons huis hoeven mee te nemen.

Maar ik vraag mij af of we dan niet een potentieel groter risico lopen voor inbraak. Is dit veilig genoeg, of is het niet verstandig om dit te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:01
Klinkt een beetje ouderwets, waarom niet de bediening slim maken, zodat je hem met je telefoon kan openen? Neem aan dat de telefoon wel mee gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 21:57
Een codeslot kan veiliger zijn dan de afstandsbediening.

De meeste 433MHz garagedeur ontvangers zijn niet heel ingewikkeld om te spoofen. Aan het sig aal dat ze uitzenden is vaak af te leiden welk signaal gestuurd moet worden om 'm te openen.

Slim maken met bijvoorbeeld een Zigbee schakelaar en aansturen met je domotica systeem kan veiliger zijn, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de rest van je systeem. Het is zo sterk als de zwakste schakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
daniel14 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:36:
Klinkt een beetje ouderwets, waarom niet de bediening slim maken, zodat je hem met je telefoon kan openen? Neem aan dat de telefoon wel mee gaat?
Volgens mij heeft die deur niet die optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Raling schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:42:
Een codeslot kan veiliger zijn dan de afstandsbediening.

De meeste 433MHz garagedeur ontvangers zijn niet heel ingewikkeld om te spoofen. Aan het sig aal dat ze uitzenden is vaak af te leiden welk signaal gestuurd moet worden om 'm te openen.

Slim maken met bijvoorbeeld een Zigbee schakelaar en aansturen met je domotica systeem kan veiliger zijn, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de rest van je systeem. Het is zo sterk als de zwakste schakel.
Ja dat dacht ik ook al. Die afstandsbeniening hoeven we natuurlijk niet te gebruiken, want we kunnen de deur van binnenuit openen (drukknop) en de auto kan toch niet in de garage, dus vanuit de auto openen is niet nodig. Ik heb om die reden de sleutel van onze Toyota C-HR ook minder smart gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
Pakhaas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Volgens mij heeft die deur niet die optie.
Als de deur de optie heeft om een schakelaar aan te sluiten, dan is het uiteraard ook mogelijk om er een slimme schakelaar op aan te sluiten.

De deur gaat open als er twee draadjes met elkaar in contact komen. Hoe jij die twee draadjes in contact laat komen, kun je helemaal zelf weten. Kan dus prima met een slimme schakelaar.
Pakhaas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Ja dat dacht ik ook al. Die afstandsbeniening hoeven we natuurlijk niet te gebruiken, want we kunnen de deur van binnenuit openen (drukknop) en de auto kan toch niet in de garage, dus vanuit de auto openen is niet nodig. Ik heb om die reden de sleutel van onze Toyota C-HR ook minder smart gemaakt.
Als je de afstandsbediening niet gaat gebruiken, dan zou ik 'm ook niet laten installeren. Anders heb je nog hetzelfde probleem, dat het signaal te spoofen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Pakhaas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:32:
Hallo,

Wij willen een nieuwe electronische garagedeur aanschaffen. Nu kwam de leverancier met het idee om daarbij een codeschakelaar te plaatsen, je kan de deur dan openen zonder afstandsbeniening. Wij gaan regelmatig op de racefiets weg en het voordeel dan is dat wij geen afstandsbeniening of sleutels van ons huis hoeven mee te nemen.

Maar ik vraag mij af of we dan niet een potentieel groter risico lopen voor inbraak. Is dit veilig genoeg, of is het niet verstandig om dit te plaatsen?
Heb op onze garagedeur ook een codepaneel voor als ik geen afstandsbediening heb. Mijn paneel is eigenlijk ook een draadloze 'afstandsbediening', maar in plaats van een knopje op de bediening toets ik een 8 cijferige code in, dan verzend het paneel het open signaal naar de garagedeur opener met een rolling code, dus ik ben ook niet bang om draadloos afgeluisterd (fespooft) te worden. Ik zie verder geen groter risico, ik zorg er wel voor dat niemand mee kan kijken als ik de code intoets (sta er zelf voor).

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De meeste deuropeners op 433MHz gebruiken een rolling code en zijn dus niet zomaar te spoofen met een simpele replay attack of een tooltje van Aliexpress. De meeste codeschakelaars daarentegen verbinden intern gewoon twee draadjes die met de opener verbonden zijn. Als iemand het kastje van de muur slaat en de draadjes verbindt gaat de deur ook open. Houd er sowieso rekening mee dat de meeste inbrekers met een hamer komen en niet met een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Chaos schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:32:
De meeste deuropeners op 433MHz gebruiken een rolling code en zijn dus niet zomaar te spoofen met een simpele replay attack of een tooltje van Aliexpress. De meeste codeschakelaars daarentegen verbinden intern gewoon twee draadjes die met de opener verbonden zijn. Als iemand het kastje van de muur slaat en de draadjes verbindt gaat de deur ook open. Houd er sowieso rekening mee dat de meeste inbrekers met een hamer komen en niet met een laptop.
Zou er niet een beveiliging inzitten dat als zo'n kasje van de muur wordt geramd, dat hij dan in de vergrendeling schiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Pakhaas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Zou er niet een beveiliging inzitten dat als zo'n kasje van de muur wordt geramd, dat hij dan in de vergrendeling schiet?
Dat ligt aan het type codeslot. Een simpele verbind gewoon de eerder genoemde contacten.

Als je veilig wilt, neem dan een Wiegand codepaneel, met een Wiegand controller aan de binnenzijde. Het codepaneel stuurt alleen de code door, de controller controleert de code en schakelt. Vaak hebben de Wiegand codepaneeltjes ook RFID ingebouwd, dus zou je ook met een druppel kunnen werken.

ESP-RFID is een goedkope manier om een Wiegand lezer/codepaneel te controllen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 21:07
Als je bv voor een somfy io gaat, is een code paneel en ook een app mogelijk (beiden gebruik ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Welke optie je ook kiest, check even op YT voor wat reviews. Grote kans dat er een LockPickingLawyer video is waar jouw slot in enkele seconden wordt geopend door er een spijker in te steken, of een McNallyOfficial video waar je ziet hoe een klap met een vuist de pin aan de binnenkant genoeg laat bewegen om 'm open te maken.

Slimme sloten zijn echt absurd slecht beveiligd en hebben gewoon heel wat meer dingen die fout kunnen gaan. Er zijn bijv. heel veel slimme codesloten waar de hele logica in de keypad zit en je het kapje eraf kunt slopen en met een AA-batterij het slot zichzelf open kunt laten maken zonder zichtbare schade achteraf.

Een slot dat aan een app hangt zou ik sowieso al niet willen want als je ziet hoe vaak apps als die van Eufy maar ook bijv. Ring ineens de verkeerde persoon toegang geven tot de verkeerde data zul je dadelijk ineens zien dat je garagedeur niet meer op slot is omdat iemand anders op het knopje heeft gedrukt. Kans is klein en zal nit (gauw) gericht gebeuren voor jouw garage, maar het blijft gewoon een enorm risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Oke, hij stelde net een app voor met bluetooth, dat werkt dan alleen als je voor de garage staat. Dat vind ik wel een veilige oplossing. Het is dan ook niet mogelijk dat een ander op afstand de deur open doet en je ziet van buiten niet dat de deur geopend kan worden met een code of app.

Wat is jullie gedachte daarachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 16:26
Wat is het merk?
Zelf heb ik een Hörmann met een draadloos code bediening.
De communicatie is beveligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zelf heb ik bijvoorbeeld deze en die is niet veilig voor de hamer aanval. Het voordeel van bluetooth is dan weer dat je de ontvanger gewoon in de garage kunt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snitch
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:49
Wanneer je al Home Assistant hebt draaien is telefoonbediening heel eenvoudig zelf te maken:

Ik heb een Shelly Plus 1 gebruikt, deze geeft (net zoals de fysieke knop die bij de deur wordt geleverd) een korte pulse om de deur te openen/sluiten. De Shelly heeft een gescheiden circuit (dry contact) zodat je niet per ongeluk je garagedeuropener door brandt.

De Shelly toegevoegd aan HA, accounts in HA voor de kinderen, knop gemaakt met PIN op dash en nu kunnen ze zodra ze binnen wifi bereik zijn de deur van buitenaf openen.
Enige reden van de PIN is om te voorkomen dat ze per ongeluk de deur openen.
Daarna ook nog een doorsensor geïnstalleerd om de status van de deur uit te kunnen lezen en een alert te krijgen wanneer deze langer dan x minuten openstaat.

Wifi signaal als je voor de garagedeur staat is het handigst, maar via 5G en VPN werkt uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Wij hebben geen home assistant draaien en dat gaat er ook niet komen, daarvoor zijn wij niet technisch genoeg op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
Ik ben ook aan het kijken naar een electrische sectionaaldeur van Hormann.

Standaard motor Promatic kun je volgens mij niet bedienen via Bluetooth, upgrade versie Supramatic volgens mij wel. Ik weet ook niet of ik een cijfercode aan mijn muur wil.

[ Voor 32% gewijzigd door spaarpot op 06-02-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
spaarpot schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:56:
Ik ben ook aan het kijken naar een electrische sectionaaldeur van Hormann.

Standaard motor Promatic kun je volgens mij niet bedienen via Bluetooth, upgrade versie Supramatic volgens mij wel. Ik weet ook niet of ik een cijfercode aan mijn muur wil.
Wij gaan ook voor bluetooth, dan zie je iig niet aan de buitenkant een cijfercode ding hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-05 04:07

EektheMan

DPC

Je kunt toch ook, als je op de racefiets gaat het oude analoge slot voor de garagae deur gebruiken? Veiligste, en de sleutel kan nog mee op de racefiets of ergens onder een plantenpot.

Mijn garagedeur op, ik denk 433 Mhz, opende laatst uit zichzelf. Het is dat een buurman thuiswerkte en het opmerkte. Geen idee of er een stroomstoring of een ander euvel zich heeft voorgedaan. Volgende keer als ik thuiskom gebruik ik toch maar de oude vertrouwde sleutel. Die garage deur is opeens de zwakste schakel in het gehele huis geworden.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
EektheMan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:37:
Je kunt toch ook, als je op de racefiets gaat het oude analoge slot voor de garagae deur gebruiken? Veiligste, en de sleutel kan nog mee op de racefiets of ergens onder een plantenpot.

Mijn garagedeur op, ik denk 433 Mhz, opende laatst uit zichzelf. Het is dat een buurman thuiswerkte en het opmerkte. Geen idee of er een stroomstoring of een ander euvel zich heeft voorgedaan. Volgende keer als ik thuiskom gebruik ik toch maar de oude vertrouwde sleutel. Die garage deur is opeens de zwakste schakel in het gehele huis geworden.
Dat is vervelend. Is dat een garagedeur met een app of bluetooth ofzo? Of is het alleen met een afstandbeniening en dat hij op eens open ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik heb dit opgelost met een AliExpress finger print scanner. Werkt perfect.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002781531109.html

[ Voor 28% gewijzigd door Opperhoof op 09-02-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Ik denk dat je beter af bent met een garagedeur met een stevige vergrendeling die je handmatig vanuit de binnenkant kunt vastzetten. En dan via de voordeur (die waarschijnlijk al inbraakveilig is) naar buiten gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:32
De meeste inbrekers komen echt niet via de garage naar binnen om dan in huis te komen moeten ze 2 deuren open breken of ze moeten weten dat er in de garage wat te halen valt.
In de 25 jaar dat ik in de garagedeuren werkt nog nooit bij een inbraak schade geweest bij een garagedeur.
Code schakelaar is gewoon veilig die zijn tegenwoordig ook draadloos of via een ander kastje.
Het is veiliger dan een sleutelschakelaar als je die kapot krijg zeker met opbouw dan hoef je echt maar 2 draadjes tegen elkaar aan te houden.

Gr

[ Voor 6% gewijzigd door JMb91 op 09-02-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Pakhaas schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:05:
[...]

Dat is vervelend. Is dat een garagedeur met een app of bluetooth ofzo? Of is het alleen met een afstandbeniening en dat hij op eens open ging?
Met afstandsbediening en standaard slot. De unit om de deur naar binnen te rollen is iets van 5 jaar oud. Ik ben nog niet thuis geweest, dus heb het nog niet kunnen onderzoeken. Buurman heeft voor mij de deur naar beneden gerold en vervolgens de stekker eruit gehaald en op slot gezet.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

JMb91 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:08:
De meeste inbrekers komen echt niet via de garage naar binnen om dan in huis te komen moeten ze 2 deuren open breken of ze moeten weten dat er in de garage wat te halen valt.
Ik hoop het. Twee deuren om naar binnen te komen? Bij mij ben je meteen in de kelder en kun je direct de trap naar gelijksvloers nemen na een aantal kamers zonder obstructie te passeren.

Pagina: 1