Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:19
Goedemiddag allen,

(Ook) hier zijn we aan het overwegen geheel van het gas af te gaan middels een stappenplan:
  1. Verwarmen (en koelen) met L?L-warmtepomp
  2. Groepenkast ombouwen van 1x40 naar 3x25 Ampére
  3. SWW via warmptepompboiler
  4. Koken via inductie
Ons huis:
  • Bouwjaar: 2007/2008
  • Prima geïsoleerd (vloer, wand en dak, HR++ glas rondom)
  • Energieklasse A
Woonkamer incl. keuken:
  • Lengte: 10m00
  • Breedte: 5m10
  • Hoogte: 2m65
  • Geen open trap naar zolder
  • Schuifpui aan de achterzijde
  • Oppervlak woonkamer+keuken (gang/toilet afgetrokken van het totale opp.): 42m²
  • Inhoud woonkamer+keuken: 111m³
Op dit moment verwarmen wij boven niet, maar de temperatuur op de overloop komt niet onder de 16°C.
Wij willen dit wijzigen naar wel verwarmen van tenminste 1 kamer en mogelijk koelen van de 1e verdieping.

1e verdieping, de kamer die wij willen verwarmen:
  • Oppervlak: 16m²
  • Inhoud: 43m³
De zolder willen we ook verwarmen/koelen i.v.m. een thuiswerkplek (verwarmen/koelen) en slaapkamer (koelen):
  • Oppervlak: 41 m²
  • Inhoud: 110m³ (benadering)
Onze energieopwek/behoefte:
Elektriciteit:
  • 10 Zonnepanelen van 320Wp/st
  • Bruto opbrengst 2023: 3160 kWh
  • Bruto opbrengst 2022: 3590 kWh
  • Bruto opbrengst 2021: 2990 kWh
  • Verbruik totaal 2023: 2925 kWh (direct en indirect)
  • Verbruik totaal 2022: 2762 kWh (direct en indirect)
  • Verbruik totaal 2021: 2383 kWh (direct en indirect)
  • Netto teruglevering 2023: 235 kWh
  • Netto teruglevering 2022: 828 kWh
  • Netto teruglevering 2021: 142 kWh
Gas:
  • 2023: 450 m³
  • 2022: 470 m³
  • 2021: 770 m³
We verwarmen met een CV ketel uit 2007 (CW5) waarvan ik de temperatuur al >2 jaar op 45°C max. aanvoertemp. heb staan en waarbij het vermogen flink terug geschroefd is. We krijgen de woonkamer prima warm (geregeld via een klokthermostaat).

Nu zijn we volop bezig met stap 1: overstappen naar verwarmen en koelen middels L/L warmtepomp.

We zijn erg gecharmeerd van de Mitsubishi Electric (ME) LN-lijn (Diamond lijn) en eventueel de EF-lijn (design-lijn).
De partijen die we hebben benaderd bieden vrijwel allen alleen Mitsubishi Heavy Industries aan (MHI).
1 Partij heeft aangegeven de ME wel te kunnen leveren maar zweert bi de kwaliteit alsook het goede contact met MHI.
We vinden de binnenunit van MHI niet zo mooi (allen bieden de ZS-lijn aan, die we al mooier vinden dan de ZSX-lijn).

Hetgeen aangeboden:
  • 3,5 of 5 kW single split voor de woonkamer
  • 2x 2,5 of 2x 2,0 voor de 1e verdieping en zolder.
Mijn persoonlijke mening:
  • Woonkamer: 3,5 kW (SRK35ZS-WF)
  • 1e verdieping: 2,5 kW ZS-lijn (SRK25ZS-WF)
  • Zolder 3,5 kW ZS-lijn (SRK35ZS-WF)
  • Buitenunit woonkamer: single split (SRC35ZS-W)
  • Buitenunit 1e verdieping + zolder: multisplit (SCM40ZS-W of SRC45ZS-W).
Idee hierachter: bij MHI kunnen ze alle 3 terugregelen tot 0,9 kW bij verwarmen en ook bij koelen. Het verschil zit in hoe hoog ze maximaal kunnen afgeven. De SEER (8,5) en SCOP (4,7) zijn nagenoeg gelijk bij alle units. Hiermee hebben we bij verwarmen enige reserve voor de erg koude dagen zonder dat dit ten koste gaat van de rekening bij de gematigde dagen.

Het voornaamste verschil tussen MHI en ME zie ik als volgt:
  • ME Biedt naar ons idee een mooier design MHI. Voordeel: ME
  • Opbrengst bij -10°C verschilt behoorlijk, tenzij de Hyperinverter wordt aangehouden bij ME. Voordeel MHI
  • Ervaring bij de installateur(s): Voordeel MHI
  • Verbruik SEER/SCOP: Voordeel ME
  • Theoretisch geluidsniveau binnenunit: Gelijk (resp. 21 en 19 dB voor ZS/EF-lijn en ZSX/LN-lijn
  • Theoretisch geluidsniveau buitenunit: Gelijk (resp.
  • Filterfunctie: Volgens mij in het voordeel ME i.v.m. plasma filtering
  • Ondersteuning vanuit de dealer/importeur: Geen idee. Voordeel lijkt MHI.
Aangeboden prijzen:
Globaal 7.500 tot 10.000 euro, waarbij ik enkele eisen heb, met name rondom hoe de leidingen aan de buitenzijde afgewerkt worden (bijv. in een loze zinken HWA-buis, ik heb een gigantische hekel aan die kunststof goten).

Mijn voorkeur zou nog altijd uitgaan naar:
  • 1x ME WSH-LN35I Diamond VGR-set (eventueel met MUZ-LN35 VGHZ buitenunit ivm hyperheating)
  • 1x ME MXZ-2F42 VF multisplit buitenunit
  • 1x ME MSZ-EF25 VGKS binnenunit zolder 1e verdieping
  • 1x ME MSZ-EF35 VGKS binnenunit t.b.v. zolder
Maar ik twijfel met name door de gebrekkige aanbiedingen alsook ervaringen die ik online kan vinden over ME.

Mijn vragen:
  1. Graag jullie mening over de opzet zoals ikzelf in gedachte heb t.o.v. hetgeen ik aangeboden krijg.
  2. Hoe denken jullie over de ZS-lijn vs. de ZSX-lijn. Biedt de ZSX-lijn de voordelen die de hogere prijs verantwoorden?
  3. Wij zetten volledig in op een zo laag mogelijke geluidsoverlast, met name ook van de buitenunits. Hoe is jullie ervaring met de genoemde buitenunits en/of zijn daar nog goede alternatieven voor?
  4. Vraag van praktische aard: mag de condensafvoer ook een gedeelte horizontaal lopen, nadat deze > 1,5 meter vertikaal gezakt is (zegge ±2 meter)?
Voor diegene die de post tot hiet hebben gelezen: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
En bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-11 12:01
SPZ01 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:07:
Goedemiddag allen,

(Ook) hier zijn we aan het overwegen geheel van het gas af te gaan middels een stappenplan:
  1. Verwarmen (en koelen) met L?L-warmtepomp
  2. Groepenkast ombouwen van 1x40 naar 3x25 Ampére
  3. SWW via warmptepompboiler
  4. Koken via inductie
Ons huis:
  • Bouwjaar: 2007/2008
  • Prima geïsoleerd (vloer, wand en dak, HR++ glas rondom)
  • Energieklasse A
Woonkamer incl. keuken:
  • Lengte: 10m00
  • Breedte: 5m10
  • Hoogte: 2m65
  • Geen open trap naar zolder
  • Schuifpui aan de achterzijde
  • Oppervlak woonkamer+keuken (gang/toilet afgetrokken van het totale opp.): 42m²
  • Inhoud woonkamer+keuken: 111m³
Op dit moment verwarmen wij boven niet, maar de temperatuur op de overloop komt niet onder de 16°C.
Wij willen dit wijzigen naar wel verwarmen van tenminste 1 kamer en mogelijk koelen van de 1e verdieping.

1e verdieping, de kamer die wij willen verwarmen:
  • Oppervlak: 16m²
  • Inhoud: 43m³
De zolder willen we ook verwarmen/koelen i.v.m. een thuiswerkplek (verwarmen/koelen) en slaapkamer (koelen):
  • Oppervlak: 41 m²
  • Inhoud: 110m³ (benadering)
Onze energieopwek/behoefte:
Elektriciteit:
  • 10 Zonnepanelen van 320Wp/st
  • Bruto opbrengst 2023: 3160 kWh
  • Bruto opbrengst 2022: 3590 kWh
  • Bruto opbrengst 2021: 2990 kWh
  • Verbruik totaal 2023: 2925 kWh (direct en indirect)
  • Verbruik totaal 2022: 2762 kWh (direct en indirect)
  • Verbruik totaal 2021: 2383 kWh (direct en indirect)
  • Netto teruglevering 2023: 235 kWh
  • Netto teruglevering 2022: 828 kWh
  • Netto teruglevering 2021: 142 kWh
Gas:
  • 2023: 450 m³
  • 2022: 470 m³
  • 2021: 770 m³
We verwarmen met een CV ketel uit 2007 (CW5) waarvan ik de temperatuur al >2 jaar op 45°C max. aanvoertemp. heb staan en waarbij het vermogen flink terug geschroefd is. We krijgen de woonkamer prima warm (geregeld via een klokthermostaat).

Nu zijn we volop bezig met stap 1: overstappen naar verwarmen en koelen middels L/L warmtepomp.

We zijn erg gecharmeerd van de Mitsubishi Electric (ME) LN-lijn (Diamond lijn) en eventueel de EF-lijn (design-lijn).
De partijen die we hebben benaderd bieden vrijwel allen alleen Mitsubishi Heavy Industries aan (MHI).
1 Partij heeft aangegeven de ME wel te kunnen leveren maar zweert bi de kwaliteit alsook het goede contact met MHI.
We vinden de binnenunit van MHI niet zo mooi (allen bieden de ZS-lijn aan, die we al mooier vinden dan de ZSX-lijn).

Hetgeen aangeboden:
  • 3,5 of 5 kW single split voor de woonkamer
  • 2x 2,5 of 2x 2,0 voor de 1e verdieping en zolder.
Mijn persoonlijke mening:
  • Woonkamer: 3,5 kW (SRK35ZS-WF)
  • 1e verdieping: 2,5 kW ZS-lijn (SRK25ZS-WF)
  • Zolder 3,5 kW ZS-lijn (SRK35ZS-WF)
  • Buitenunit woonkamer: single split (SRC35ZS-W)
  • Buitenunit 1e verdieping + zolder: multisplit (SCM40ZS-W of SRC45ZS-W).
Idee hierachter: bij MHI kunnen ze alle 3 terugregelen tot 0,9 kW bij verwarmen en ook bij koelen. Het verschil zit in hoe hoog ze maximaal kunnen afgeven. De SEER (8,5) en SCOP (4,7) zijn nagenoeg gelijk bij alle units. Hiermee hebben we bij verwarmen enige reserve voor de erg koude dagen zonder dat dit ten koste gaat van de rekening bij de gematigde dagen.

Het voornaamste verschil tussen MHI en ME zie ik als volgt:
  • ME Biedt naar ons idee een mooier design MHI. Voordeel: ME
  • Opbrengst bij -10°C verschilt behoorlijk, tenzij de Hyperinverter wordt aangehouden bij ME. Voordeel MHI
  • Ervaring bij de installateur(s): Voordeel MHI
  • Verbruik SEER/SCOP: Voordeel ME
  • Theoretisch geluidsniveau binnenunit: Gelijk (resp. 21 en 19 dB voor ZS/EF-lijn en ZSX/LN-lijn
  • Theoretisch geluidsniveau buitenunit: Gelijk (resp.
  • Filterfunctie: Volgens mij in het voordeel ME i.v.m. plasma filtering
  • Ondersteuning vanuit de dealer/importeur: Geen idee. Voordeel lijkt MHI.
Aangeboden prijzen:
Globaal 7.500 tot 10.000 euro, waarbij ik enkele eisen heb, met name rondom hoe de leidingen aan de buitenzijde afgewerkt worden (bijv. in een loze zinken HWA-buis, ik heb een gigantische hekel aan die kunststof goten).

Mijn voorkeur zou nog altijd uitgaan naar:
  • 1x ME WSH-LN35I Diamond VGR-set (eventueel met MUZ-LN35 VGHZ buitenunit ivm hyperheating)
  • 1x ME MXZ-2F42 VF multisplit buitenunit
  • 1x ME MSZ-EF25 VGKS binnenunit zolder 1e verdieping
  • 1x ME MSZ-EF35 VGKS binnenunit t.b.v. zolder
Maar ik twijfel met name door de gebrekkige aanbiedingen alsook ervaringen die ik online kan vinden over ME.

Mijn vragen:
  1. Graag jullie mening over de opzet zoals ikzelf in gedachte heb t.o.v. hetgeen ik aangeboden krijg.
  2. Hoe denken jullie over de ZS-lijn vs. de ZSX-lijn. Biedt de ZSX-lijn de voordelen die de hogere prijs verantwoorden?
  3. Wij zetten volledig in op een zo laag mogelijke geluidsoverlast, met name ook van de buitenunits. Hoe is jullie ervaring met de genoemde buitenunits en/of zijn daar nog goede alternatieven voor?
  4. Vraag van praktische aard: mag de condensafvoer ook een gedeelte horizontaal lopen, nadat deze > 1,5 meter vertikaal gezakt is (zegge ±2 meter)?
Voor diegene die de post tot hiet hebben gelezen: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
En bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!
Wij hebben de ME diamond line gekozen omdat wij die het mooist vonden. Anders was het waarschijnlijk MHI geworden. Wij hebben een 6kw en 3,5kw. De 3,5kw is echt heel stil. Buiten en binnen. Installateur was erg te spreken over de kwaliteit en service bij ME. Je kan diverse installateurs vinden op de site van de importeur. Alklima.nl
ME, MHI of Daikin zijn allemaal goed. Ben wel beetje blij dat we niet voor daikin gekozen hebben want lees en hoor steeds meer negatieve signalen. Vooral over de service. Wij hebben boven een multisplit en singlesplit van daikin van meer dan 15 jaar oud en die werken nog wel goed. Misschien iets meer van de laatste jaren.

• Grutte Pier
  • Laatst online: 14-11 15:26
1. Waarom zou je voor lucht/lucht willen gaan? Met deze opzet die jij schetst kom je op toch een stevig prijskaartje, zo stevig dat ik denk dat je misschien ook wel een lucht/water zou kunnen toepassen?
2.Persoonlijk zou ik voor MHI gaan i.v.m. de sturing + uitleesmogelijkheden via MHI-AC-Ctrl-ESPHome (bv in Home assistant)
3. Geluid is geen issue met de nieuwe generatie L/L warmtepompen. Echter bij koudere temperaturen gaan de buitenunits meer blazen.
4. Horizontale afvoer kan, echter wel met een pompje=geluid.

Ik zou je aanraden om toch wat ervaring bij verschillende huishoudens op te doen met een L/L opzet. Voel het een keer, luister zelf even. Ikzelf verwarm ook met L/L als hoofdverwarming, toch vind ik dat het vinden van een sweetspot (geen hinder van wind maar toch warm genoeg hebben) lang niet zo gemakkelijk zoals je gewend bent met je CV. Ik draai nu 24/7 stook programma om het toch comfortabel te hebben. Zorg er ook voor dat je absoluut niet in de windrichting zit, dit voelt echt verschrikkelijk. Ikzelf heb nu wel spijt dat ik niet direct voor L/W ben gegaan, ik zie L/L nu als goedkope tussen oplossing. Ook zien die dingen er niet uit, zeker als je er 5 hebt hangen met alle bijkomende goten...

• SPZ01
Grutte Pier schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:14:
1. Waarom zou je voor lucht/lucht willen gaan? Met deze opzet die jij schetst kom je op toch een stevig prijskaartje, zo stevig dat ik denk dat je misschien ook wel een lucht/water zou kunnen toepassen?
2.Persoonlijk zou ik voor MHI gaan i.v.m. de sturing + uitleesmogelijkheden via MHI-AC-Ctrl-ESPHome (bv in Home assistant)
3. Geluid is geen issue met de nieuwe generatie L/L warmtepompen. Echter bij koudere temperaturen gaan de buitenunits meer blazen.
4. Horizontale afvoer kan, echter wel met een pompje=geluid.

Ik zou je aanraden om toch wat ervaring bij verschillende huishoudens op te doen met een L/L opzet. Voel het een keer, luister zelf even. Ikzelf verwarm ook met L/L als hoofdverwarming, toch vind ik dat het vinden van een sweetspot (geen hinder van wind maar toch warm genoeg hebben) lang niet zo gemakkelijk zoals je gewend bent met je CV. Ik draai nu 24/7 stook programma om het toch comfortabel te hebben. Zorg er ook voor dat je absoluut niet in de windrichting zit, dit voelt echt verschrikkelijk. Ikzelf heb nu wel spijt dat ik niet direct voor L/W ben gegaan, ik zie L/L nu als goedkope tussen oplossing. Ook zien die dingen er niet uit, zeker als je er 5 hebt hangen met alle bijkomende goten...
1. Omdat we ook nadrukkelijk willen koelen in de zomer. Het kan hier echt warm worden (tuin op het zuiden met schuifpui). Als de warmte eenmaal in het huis zit, krijgen we dat er niet meer uit. Koelen met een L/W WP lijkt toch niet goed te werken. Qua verwarmen gaat het slechts om een paar dagen per jaar dat het echt onder 0 is, de overige dagen verwacht ik geen problemen mee. Ons huis heeft gelukkig een laag warmteverlies (wat ook te zien is aan ons lage gasverbruik).
2. Ok, had ik inderdaad nog niet meegenomen alhoewel HA nog niet in gebruik is, is dit wel een toekomstig iets. Maar is voor ons niet doorslaggevend.
3. Conform verwachting, dank voor de bevestiging
4. Het horizontale deel volgt wel pas na een vertikaal deel van minimaal 1,5 meter en kan met wat moeite ook nog onder een licht afschot gemonteerd worden (±1 cm/m moet prima kunnen). Ik neem het evengoed mee in de overweging.

Qat voor airco installatie heb jij in gebruik? Welk merk/type en hoe is je huist geisoleerd? Kan me voorstellen dat dat behoorlijk belangrijke factoren zijn namelijk. Maar ook dit neem ik mee in de overweging.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

franssie

Save the albatross

Ik verwarm (en koel) ook met L/L, bevalt prima. Alleen de badkamer is nog met gas.
Tip: Kijk wat de minimum binnentemperatuur is waarop ie kan verwarmen. In de slaapkamer heb ik een Daikin wand model (de kleinste, 1,5 Kw oid) en die kan prima de ruimte op 12 graden houden.
In de woonkamer heb ik MHI 2,5 kw vloerstaander en die komt niet onder de 17c.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Grutte Pier
  • Laatst online: 14-11 15:26
SPZ01 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:33:
[...]

1. Omdat we ook nadrukkelijk willen koelen in de zomer. Het kan hier echt warm worden (tuin op het zuiden met schuifpui). Als de warmte eenmaal in het huis zit, krijgen we dat er niet meer uit. Koelen met een L/W WP lijkt toch niet goed te werken. Qua verwarmen gaat het slechts om een paar dagen per jaar dat het echt onder 0 is, de overige dagen verwacht ik geen problemen mee. Ons huis heeft gelukkig een laag warmteverlies (wat ook te zien is aan ons lage gasverbruik).
2. Ok, had ik inderdaad nog niet meegenomen alhoewel HA nog niet in gebruik is, is dit wel een toekomstig iets. Maar is voor ons niet doorslaggevend.
3. Conform verwachting, dank voor de bevestiging
4. Het horizontale deel volgt wel pas na een vertikaal deel van minimaal 1,5 meter en kan met wat moeite ook nog onder een licht afschot gemonteerd worden (±1 cm/m moet prima kunnen). Ik neem het evengoed mee in de overweging.

Qat voor airco installatie heb jij in gebruik? Welk merk/type en hoe is je huist geisoleerd? Kan me voorstellen dat dat behoorlijk belangrijke factoren zijn namelijk. Maar ook dit neem ik mee in de overweging.
Duidelijk, kijk vanaf een buitentemperatuur van 5+ is in mijn geval het wel prima ivm warmteverlies/warmte inbreng zonder hoge fan standen te hanteren. Daarom ook mijn advies, voel en ervaar het bij soortgelijke woningen/opzet.

Ikzelf draai de MHI SRK 35, ook met -8 prima kunnen verwarmen hoor. Toch af en toe de CV aangehad voor het comfort....

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

franssie

Save the albatross

De ervaring is inderdaad anders, wat @Grutte Pier terecht opmerkt. Ik was er vrij snel aan gewend. En net zoals bij CV/Vloerverwarming hangt het comfort ook af van de relatieve luchtvochtigheid. Maar een beetje tweaker meet dat natuurlijk al standaard ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• SPZ01
Hmm, ik tweaker duidelijk nog niet genoeg (meet de luchtvochtigheid alleen in de badkamer en stuur daarmee de MV aan, vooralsnog via Klik Aan Klik Uit i.c.m. een potentiaalvrije inbouwschakelaar). Maar daar kan verandering in komen.
Helaas ken ik geen mensen die met airco hun huis verwarmen, dus die ervaring opdoen wordt wat moeilijk. Op kantoor hebben we het wel en daar bevalt het mij prima. De lage relatieve luchtvochtigheid ben ik mee bekend, maar we zijn geen lenzendragers (wel bril) dus dat scheelt alweer.
Pagina: 1