Goedemiddag allen,
(Ook) hier zijn we aan het overwegen geheel van het gas af te gaan middels een stappenplan:
Wij willen dit wijzigen naar wel verwarmen van tenminste 1 kamer en mogelijk koelen van de 1e verdieping.
1e verdieping, de kamer die wij willen verwarmen:
Elektriciteit:
Nu zijn we volop bezig met stap 1: overstappen naar verwarmen en koelen middels L/L warmtepomp.
We zijn erg gecharmeerd van de Mitsubishi Electric (ME) LN-lijn (Diamond lijn) en eventueel de EF-lijn (design-lijn).
De partijen die we hebben benaderd bieden vrijwel allen alleen Mitsubishi Heavy Industries aan (MHI).
1 Partij heeft aangegeven de ME wel te kunnen leveren maar zweert bi de kwaliteit alsook het goede contact met MHI.
We vinden de binnenunit van MHI niet zo mooi (allen bieden de ZS-lijn aan, die we al mooier vinden dan de ZSX-lijn).
Hetgeen aangeboden:
Het voornaamste verschil tussen MHI en ME zie ik als volgt:
Globaal 7.500 tot 10.000 euro, waarbij ik enkele eisen heb, met name rondom hoe de leidingen aan de buitenzijde afgewerkt worden (bijv. in een loze zinken HWA-buis, ik heb een gigantische hekel aan die kunststof goten).
Mijn voorkeur zou nog altijd uitgaan naar:
Mijn vragen:
En bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!
(Ook) hier zijn we aan het overwegen geheel van het gas af te gaan middels een stappenplan:
- Verwarmen (en koelen) met L?L-warmtepomp
- Groepenkast ombouwen van 1x40 naar 3x25 Ampére
- SWW via warmptepompboiler
- Koken via inductie
- Bouwjaar: 2007/2008
- Prima geïsoleerd (vloer, wand en dak, HR++ glas rondom)
- Energieklasse A
- Lengte: 10m00
- Breedte: 5m10
- Hoogte: 2m65
- Geen open trap naar zolder
- Schuifpui aan de achterzijde
- Oppervlak woonkamer+keuken (gang/toilet afgetrokken van het totale opp.): 42m²
- Inhoud woonkamer+keuken: 111m³
Wij willen dit wijzigen naar wel verwarmen van tenminste 1 kamer en mogelijk koelen van de 1e verdieping.
1e verdieping, de kamer die wij willen verwarmen:
- Oppervlak: 16m²
- Inhoud: 43m³
- Oppervlak: 41 m²
- Inhoud: 110m³ (benadering)
Elektriciteit:
- 10 Zonnepanelen van 320Wp/st
- Bruto opbrengst 2023: 3160 kWh
- Bruto opbrengst 2022: 3590 kWh
- Bruto opbrengst 2021: 2990 kWh
- Verbruik totaal 2023: 2925 kWh (direct en indirect)
- Verbruik totaal 2022: 2762 kWh (direct en indirect)
- Verbruik totaal 2021: 2383 kWh (direct en indirect)
- Netto teruglevering 2023: 235 kWh
- Netto teruglevering 2022: 828 kWh
- Netto teruglevering 2021: 142 kWh
- 2023: 450 m³
- 2022: 470 m³
- 2021: 770 m³
Nu zijn we volop bezig met stap 1: overstappen naar verwarmen en koelen middels L/L warmtepomp.
We zijn erg gecharmeerd van de Mitsubishi Electric (ME) LN-lijn (Diamond lijn) en eventueel de EF-lijn (design-lijn).
De partijen die we hebben benaderd bieden vrijwel allen alleen Mitsubishi Heavy Industries aan (MHI).
1 Partij heeft aangegeven de ME wel te kunnen leveren maar zweert bi de kwaliteit alsook het goede contact met MHI.
We vinden de binnenunit van MHI niet zo mooi (allen bieden de ZS-lijn aan, die we al mooier vinden dan de ZSX-lijn).
Hetgeen aangeboden:
- 3,5 of 5 kW single split voor de woonkamer
- 2x 2,5 of 2x 2,0 voor de 1e verdieping en zolder.
- Woonkamer: 3,5 kW (SRK35ZS-WF)
- 1e verdieping: 2,5 kW ZS-lijn (SRK25ZS-WF)
- Zolder 3,5 kW ZS-lijn (SRK35ZS-WF)
- Buitenunit woonkamer: single split (SRC35ZS-W)
- Buitenunit 1e verdieping + zolder: multisplit (SCM40ZS-W of SRC45ZS-W).
Het voornaamste verschil tussen MHI en ME zie ik als volgt:
- ME Biedt naar ons idee een mooier design MHI. Voordeel: ME
- Opbrengst bij -10°C verschilt behoorlijk, tenzij de Hyperinverter wordt aangehouden bij ME. Voordeel MHI
- Ervaring bij de installateur(s): Voordeel MHI
- Verbruik SEER/SCOP: Voordeel ME
- Theoretisch geluidsniveau binnenunit: Gelijk (resp. 21 en 19 dB voor ZS/EF-lijn en ZSX/LN-lijn
- Theoretisch geluidsniveau buitenunit: Gelijk (resp.
- Filterfunctie: Volgens mij in het voordeel ME i.v.m. plasma filtering
- Ondersteuning vanuit de dealer/importeur: Geen idee. Voordeel lijkt MHI.
Globaal 7.500 tot 10.000 euro, waarbij ik enkele eisen heb, met name rondom hoe de leidingen aan de buitenzijde afgewerkt worden (bijv. in een loze zinken HWA-buis, ik heb een gigantische hekel aan die kunststof goten).
Mijn voorkeur zou nog altijd uitgaan naar:
- 1x ME WSH-LN35I Diamond VGR-set (eventueel met MUZ-LN35 VGHZ buitenunit ivm hyperheating)
- 1x ME MXZ-2F42 VF multisplit buitenunit
- 1x ME MSZ-EF25 VGKS binnenunit zolder 1e verdieping
- 1x ME MSZ-EF35 VGKS binnenunit t.b.v. zolder
Mijn vragen:
- Graag jullie mening over de opzet zoals ikzelf in gedachte heb t.o.v. hetgeen ik aangeboden krijg.
- Hoe denken jullie over de ZS-lijn vs. de ZSX-lijn. Biedt de ZSX-lijn de voordelen die de hogere prijs verantwoorden?
- Wij zetten volledig in op een zo laag mogelijke geluidsoverlast, met name ook van de buitenunits. Hoe is jullie ervaring met de genoemde buitenunits en/of zijn daar nog goede alternatieven voor?
- Vraag van praktische aard: mag de condensafvoer ook een gedeelte horizontaal lopen, nadat deze > 1,5 meter vertikaal gezakt is (zegge ±2 meter)?
En bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!