Hi allen,
Tijd geleden dat ik een topic heb geopend maar het wordt weer eens tijd.
Samen met mijn vriendin hebben wij een flinke woning gekocht van maar liefst 415m2 oppervlakte.
De woning bestaat uit een woning gedeelte en een bakkerij.
We gaan aardig wat verbouwen maar verduurzamen staat bovenaan het lijstje.
Enkele bijzonderheden over de woning.
Gedeeltelijk geïsoleerd er komt nog aanvullende dakisolatie en spouwmuurisolatie gedeeltelijk vloerverwarming (badkamer, serre en woonkamer)
Op dit moment hangt er een flinke ketel uit 2003. We hebben ook 2 houtkachels (wellicht willen er daar 1 van de twee naar een pallet kachel ombouwen.
We hebben meerdere offertes gevraagd voor ongeveer 21 zonnepanelen met micro-omvormers, voorbereid op een accu.
Ook komt er een nieuwe meterkast.
Nou zitten we op het punt van een warmtepomp/hybride warmtepomp.
We hebben straks minimaal 3 badkamers, en natuurlijk meer dan genoeg kamers om te verwarmen (het liefst verwarmen we deze separaat om niet het hele huis te hoeven te verwarmen als we de kamers niet gebruiken.
Ik had begrepen dat als je all electric wilt gaan dat je minimaal 2 flinke warmtepompen moet hebben wellicht je leidingen moet aanpassen en dergelijke.
Bij Hybride zou een 9 kw moeten volstaan aangevuld met een goede cv ketel (eventueel iemand een goede combi?)
Wij willen niks zelf installeren gezien de risico's die daarbij komen kijken.
Ik houd dit topic bij voor alle verduurzamingszaken die we gaan doen, ook voor ons eigen archief.
Bij deze nog de funda link.
https://www.funda.nl/koop...eester-hoogenboomlaan-40/
Alvast bedankt voor het meedenken allen!
Template uit het topic
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?) = onbekend/niet relevant wegens ander gebruik.
- X radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter
- X liter nodig
- DWTW aanwezig?
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
waarschijnlijk de winkelruimte waar een apart kamertje voor gemaakt gaat worden.
Tijd geleden dat ik een topic heb geopend maar het wordt weer eens tijd.
Samen met mijn vriendin hebben wij een flinke woning gekocht van maar liefst 415m2 oppervlakte.
De woning bestaat uit een woning gedeelte en een bakkerij.
We gaan aardig wat verbouwen maar verduurzamen staat bovenaan het lijstje.
Enkele bijzonderheden over de woning.
Gedeeltelijk geïsoleerd er komt nog aanvullende dakisolatie en spouwmuurisolatie gedeeltelijk vloerverwarming (badkamer, serre en woonkamer)
Op dit moment hangt er een flinke ketel uit 2003. We hebben ook 2 houtkachels (wellicht willen er daar 1 van de twee naar een pallet kachel ombouwen.
We hebben meerdere offertes gevraagd voor ongeveer 21 zonnepanelen met micro-omvormers, voorbereid op een accu.
Ook komt er een nieuwe meterkast.
Nou zitten we op het punt van een warmtepomp/hybride warmtepomp.
We hebben straks minimaal 3 badkamers, en natuurlijk meer dan genoeg kamers om te verwarmen (het liefst verwarmen we deze separaat om niet het hele huis te hoeven te verwarmen als we de kamers niet gebruiken.
Ik had begrepen dat als je all electric wilt gaan dat je minimaal 2 flinke warmtepompen moet hebben wellicht je leidingen moet aanpassen en dergelijke.
Bij Hybride zou een 9 kw moeten volstaan aangevuld met een goede cv ketel (eventueel iemand een goede combi?)
Wij willen niks zelf installeren gezien de risico's die daarbij komen kijken.
Ik houd dit topic bij voor alle verduurzamingszaken die we gaan doen, ook voor ons eigen archief.
Bij deze nog de funda link.
https://www.funda.nl/koop...eester-hoogenboomlaan-40/
Alvast bedankt voor het meedenken allen!
Template uit het topic
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?) = onbekend/niet relevant wegens ander gebruik.
Afgiftesysteem:
- X m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open- X radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter
SWW:
- plek voor boiler meer dan genoeg- X liter nodig
- DWTW aanwezig?
Warmtepompvoorkeur:
Stil, zuinig, vekrijgbaarheid, domotica, design, goedkoop, milieuvriendelijk en DIY.Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
waarschijnlijk de winkelruimte waar een apart kamertje voor gemaakt gaat worden.
[ Voor 19% gewijzigd door Denzis op 05-02-2024 11:24 ]
https://www.youtube.com/@droommotor