Wandcontactdoos ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mul.joeri1
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-05-2024
Mijn vraag
Ik wil een wandcontactdoos met één stekker aansluiting die in de muur zit splitten naar twee nieuwe wandcontactdozen met beiden twee stekkeraansluitingen. Dus van 1 naar 4 stekkers zeg maar. De 4 stekkers komen in een halfhoog muurtje met gipsplaten. Zie tekening. Kan het zoals ik het bedacht hebt? Is het veilig?

Side question: kan een hollewand doos UHW50 op alle WCD aansluitingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDvhnHzbEVN5q4QUNcHl4J-zwEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnXifYZqrjMZLgVfzRUQhx04.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:32
Ja, dit kan. Neem aan dat je dit met flexbuis en 3x draad gaat doen?
Beste is wel huidige stopcontact dan er tussen uit te halen en buis in de muur te koppelen aan buis naar nieuwe lasdoos. Je wil plaatsen waar draad is gekoppeld altijd bereikbaar houden, dus lasdoos blijft wel bereikbaar neem ik aan?

Overigens is lasdoos niet nodig en is het logischer stopcontact te laten vervallen, nieuwe doos linksonder via buis op huidige stopcontact aan te sluiten. Dan nieuwe draad van centraaldoos naar nieuwe stopcontact en van linker stopcontacten dan direct naar rechter stopcontacten.

Of anders, hoe had je bedacht nieuwe lasdoos aan stopcontact te koppelen en welke draad / lasdoos wil je gaan gebruiken?

Je vraag snap ik niet helemaal, maar UHW 50 zijn standaard wanddozen voor holle wand 50mm diep, bedoelt voor stopcontacten of schakelaars.

[ Voor 72% gewijzigd door Cyriel85 op 04-02-2024 22:15 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 21:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Cyriel85 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:02:
Of anders, hoe had je bedacht nieuwe lasdoos aan stopcontact te koppelen en welke draad / lasdoos wil je gaan gebruiken?
Inderdaad WCD laten vervallen, en installatiedraad via kniedeksel met flexbuis laten lopen, zou ik zeggen :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45
Het mooiste is als je alle lasdozen bereikbaar houdt. Kijk dus of het draad vervangen kan worden door een langere. Indien ja, haal de lasdoos in de muur los en verleng de buis, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 22:45
Zou persoonlijk de lasdoos over het oude stopcontact heen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mul.joeri1
Ah oke, geen lasdoos maar direct vanaf de muur naar de WCDen. Zoiets? Hopelijk is t draad uit de muur lang genoeg. Anders is doorkoppelen vanuit de wcd in muur nog een optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0Dwxz8JjIwgPyKSXAoyEUtQPNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2XpyyjiiBDwz9MgJLFH6nWH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kijk eerst even hoe de leidingen lopen, bijvoorbeeld van de WCD naar centraaldoos in verdieping lager en naar hogere WCD, of alleen naar hogere WCD, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 21:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kijk even hoe de bedrading naar de lage wcd loopt. Die wcd boven het muurtje is ongetwijfeld verbonden aan de lage wcd. Als de bedrading van bovenaf loopt, zal die vanaf die wcd zijn doorgelust. Dan kun je vanaf dat punt zo nodig nieuwe draad trekken tot een van de nieuwe wcd's.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mul.joeri1
Waarschijnlijk is mijn kennis over elektra te beperkt, maar hoe vind ik een centraal doos? Gewoon proberen het draad te volgen richting de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

mrc4nl

Procrastinatie expert

mul.joeri1 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:22:
Waarschijnlijk is mijn kennis over elektra te beperkt, maar hoe vind ik een centraal doos? Gewoon proberen het draad te volgen richting de meterkast?
centraaldozen zitten doorgaans in het plavond verwerkt, vaak met afdekkapje, of op de plek van een plavondlamp.

edit draden volgen is moeilijk. buizen hoeven niet in een rechte lijn te liggen of maken vreemde bochten.Een trekveer kan helpen als je er echt niet uitkomt.

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 05-02-2024 00:00 ]

ora et labora

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:12

ericplan

5180 Wp PV

Is dit trouwens een dak met scharnierkap waar je de knieschotten hebt weggehaald? Die knieschotten kunnen dragend zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:32
mul.joeri1 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:59:
Ah oke, geen lasdoos maar direct vanaf de muur naar de WCDen. Zoiets? Hopelijk is t draad uit de muur lang genoeg. Anders is doorkoppelen vanuit de wcd in muur nog een optie?

[Afbeelding]
Zo inderdaad. Draad is zeer waarschijnlijk niet lang genoeg. Dus of nieuwe trekken naar nieuwe stopcontacten vanaf beginpunt (centraal doos of wellicht dat stopcontact midden boven op de foto). Of dat oude stopcontact bereikbaar houden (als een soort lasdoos met blindklepje) en daar doorverbinden.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-06 13:58

BLN

De centraaldozen voor de zolder zitten waarschijnlijk in het plafond een verdieping lager.

De nette manier is om vervolgens de doos uit te hakken, en de de buis te verlengen tot je nieuwe (holle)wand dozen. Maar daarvoor moet je ook de buis naar de bovenste WCD uithakken. Dat is best wel een klus, maar wel de nette manier qua installatie.

De ietwat lompere manier is een nieuwe kabel trekken die lang genoeg is om tot je holle wanddoos te komen, en dan een flexibele buis om het "blote" draad aanbrengen. Datzelfde moet gebeuren naar de hoge wcd.

Als ik jouw tekening lees, dan ga je 4 holle wanddozen met 1 wcd per wanddoos. Dat is verder prima. En elke WCD voor een enkele doos past op een wanddoos.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Kan is groot dat het nu zo loopt:
Lichtblauw is bestaand. Stippellijn is in de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWaR4yzEpSqmaKRDcoOqYwBOCJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/71T5SMlBdmSPSEFmVx6atLYC.png?f=fotoalbum_large

Draad zal denk ik niet lang genoeg zijn (dat betekend bij de beneden verdieping daar de doos open maken en opnieuw draad trekken (ga niet snel met lasdozen en Wago klemmen rommelen als je er nooit meer bij komt) en leg het allemaal netjes in een (flex)buis.

Nieuw wordt dan zo:
Geel is nieuwe route, ik zou de dichtstbijzijnde doos pakken en daar via een Wago de split maken. met een doos van 50 diep heb je die ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa4OY1TPiMXXSaB0iTlFXw2nut0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LROUJONkqWz3Sp5Bnb7TeCmJ.png?f=fotoalbum_large

Want ik denk dat je op de zolder geen centraal doos hebt.
p.s. je kunt het doosje er vakkundig uit slopen en vanuit daar een koppeling gebruiken om de nieuwe (flex)buis aan te sluiten.
P.s.s. je kunt ook bestaande buis naar stopcontact (boven) gebruiken. maar dat heeft mijn briljante kleurplaat niet aangegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voor mij zou een kniedeksel een prima oplossing zijn. Huidige stopcontact verwijderen, met een wago de bestaande aders verbinden en de extra buis via de kniedeksel invoeren en de aders verbinden.

Op de nieuwe buis met aders dan de nieuwe stopcontacten aansluiten.

De huidige inbouwdoos verwijderen en dan de huidige buizen verlengen, nieuwe aders trekken, etc kan ook. Wordt het imho niet veel beter van.

[ Voor 35% gewijzigd door Sethro op 05-02-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06 21:39
epicfailguy23 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:35:
Kan is groot dat het nu zo loopt:
Lichtblauw is bestaand. Stippellijn is in de muur.
[Afbeelding]

Draad zal denk ik niet lang genoeg zijn (dat betekend bij de beneden verdieping daar de doos open maken en opnieuw draad trekken (ga niet snel met lasdozen en Wago klemmen rommelen als je er nooit meer bij komt) en leg het allemaal netjes in een (flex)buis.

Nieuw wordt dan zo:
Geel is nieuwe route, ik zou de dichtstbijzijnde doos pakken en daar via een Wago de split maken. met een doos van 50 diep heb je die ruimte.
[Afbeelding]

Want ik denk dat je op de zolder geen centraal doos hebt.
p.s. je kunt het doosje er vakkundig uit slopen en vanuit daar een koppeling gebruiken om de nieuwe (flex)buis aan te sluiten.
P.s.s. je kunt ook bestaande buis naar stopcontact (boven) gebruiken. maar dat heeft mijn briljante kleurplaat niet aangegeven ;)
Draden worden eigenlijk altijd boven of onder verlengd, niet "opzij". Ik denk dat hij eerder naar onder loopt vanaf het bovenste WCD en dan een s-bocht maakt naar de onderste WCD.

Voor TS: ik zou je PVC buis verlengen naar je nieuwe WCD en dan nieuwe draden trekken. Dan kan je altijd vernieuwen als er iets is.. Vervolgens vanaf je linker WCD (die het korst is) nieuw pvc + draad naar beneden trekken, over de vloer door (achter je houten balken) en dan bij het rechter WCD omhoog.

Eigenlijk wil je nooit PVC buizen horizontaal over je muur hebben, los van dat het verzwakt lopen draden altijd van boven naar beneden. Met een gaatje boren b.v. kan je er dus altijd vanuit gaan dat je goed zit als je die regel aanhoudt. Ga je ineens horizontaal, dan kan het zomaar zijn dat jij (of je volgende bewoner) ergens doorheen boort.. Idealiter niet doen dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 19:34
@Sethro: Mag niet, als je er een muur voor bouwt kan je er niet meer zonder breken bij en dat is niet toegestaan.

Ik zou inderdaad de lage WCD verwijderen, doos uitbreken, buis(zen) verlengen met flex buis en nieuwe draden trekken.

Edit:
Als je je nieuwe stopcontacten inderdaad lager plaatst dan de oude (zoals op de tekening), dan heb je misschien net wel genoeg draad, zeker als je het nieuwe setje praktisch voor de oude monteert.

[ Voor 30% gewijzigd door elleP op 05-02-2024 13:14 ]

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
elleP schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:31:
@Sethro: Mag niet, als je er een muur voor bouwt kan je er niet meer zonder breken bij en dat is niet toegestaan.

Ik zou inderdaad de lage WCD verwijderen, doos uitbreken, buis(zen) verlengen met flex buis en nieuwe draden trekken.

Edit:
Als je je nieuwe stopcontacten inderdaad lager plaatst dan de oude (zoals op de tekening), dan heb je misschien net wel genoeg draad, zeker als je het nieuwe setje praktisch voor de oude monteert.
Als er een gewapende betonnen muur voor had gekomen dan had ik je gelijk gegeven.

Dit is meer een afwerking dan een volledige muur. En als je herbruikbare hollewanddozen gebruikt is de achterliggende doos ook gewoon bereikbaar door de doos tijdelijk te demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 19:34
Een gipswandje is een vrij gebruikelijke manier om een muur te bouwen, van jou mag je daar dan overal lasdozen in verstoppen?

Het gaat erom dat als er iets mis is, wat veel waarschijnlijker is in een lasdoos dan midden in een buis, je er bij moet kunnen. Zeker omdat er lasklemmen in de oorspronkelijke doos zouden komen is dat wat mij betreft echt een no-go.

Je zou het nog kunnen verkopen door de nieuwe WCD recht voor de oude te monteren, maar zelfs dan zou ik er niet blij van worden. Dan krijg je in feite een lasdoos van 10cm diep, met een gat van 7cm, niet echt iets waar je nog goed bij kan komen later.

(hmm, hoeveel van deze zou je op elkaar mogen stapelen?)

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:24
Sethro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Als er een gewapende betonnen muur voor had gekomen dan had ik je gelijk gegeven.

Dit is meer een afwerking dan een volledige muur. En als je herbruikbare hollewanddozen gebruikt is de achterliggende doos ook gewoon bereikbaar door de doos tijdelijk te demonteren.
ik zou het met je eens zijn als de nieuwe wcd recht voor de oude zou komen, ik heb echter de indruk dat er een cm of 20 zit tussen de positie van de huidige wcd en de nieuwe wcd's waarmee de toegankelijkheid toch wel heel beperkt wordt. Afhankelijk van wat TS van plan is met de ruimte (een bed met het hoofdeinde tegen dat halfhoge muurtje?) zou een inspectieluikje voor de huidige doos in de muur nog een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 15:14
tsjah er mag zoveel niet, en een elektricien inschakelen en je halve plafond + muren openhalen en nieuwe draden trekken is gewoon niet te doen ( teveel kosten, troep en moeite )

Ik zou het erg simpel houden en op dat punt een nieuw centraal punt maken en netjes afwerken met lasklemmen. Van hieruit weer nieuwe WCD's maken. Volgens de officiele regels moet je er altijd bij kunnen mocht er iets niet goed zijn. Houd er dus rekening mee dat je of een deurtje maakt in js gipswand zodat je er weer bij kan of accepteer dat je de gipswand/stuc moet gaan slopen. Noteer dus ook ergens waar deze doos zit ( al heeft niemand in het verleden dat ooit gedaan..... )

Het is niet netjes maar voldoet gewoon prima als er geen mega zware apparaten aan gekoppeld worden.

[ Voor 7% gewijzigd door hollandnick op 05-02-2024 14:51 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
mul.joeri1 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:22:
Simpel, je kijkt vanuit de bestaande lasdoos met WCD welke kant de draad op loopt. Als dat naar beneden is dan haal je de lamp/deksel/etc van de centraaldoos een verdieping lager.

Vervolgens trek/duw je aan de ene kant een beetje terwijl iemand anders beneden kijkt of er iets beweegt. Andersom bij geen resultaat. In de doos praten kan ook een indicatie geven.

Uiteindelijk wil je voor elke doos in je huis weten waar hij op is aangesloten.

Uiteraard spanning eraf als je gaat trekken/duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mul.joeri1
ericplan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:58:
Is dit trouwens een dak met scharnierkap waar je de knieschotten hebt weggehaald? Die knieschotten kunnen dragend zijn.
De knieschotten zaten alleen aan de achterzijde van de kamer (op de helft van de kamer bdz). Verder zat er een gipsen tussenwandje op de helft van de kamer die eruit is gesloopt. Aan de zijkanten op de vloer zitten zware metalen hoeken die het dak ondersteunen. Ik vermoed daarom dat de knieschotten niet dragend waren, maar dat de hoeken dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mul.joeri1
@allen: dank voor de reacties. Ik zal eens speuren naar hoe de electra loopt vanaf de WCD in de muur. Met name wat de relatie is met de WCD hogerop de muur. Echt sloopwerk/uitbikwerk in de muur ga ik niet meer doen.

@hollandnick : hoe bouw je een nieuwe centaaldoos? Welke voorwaarden moet een 'centraaldoos' aan voldoen? Waarin verschilt dit van een lasdoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 16:13
En dan indien mogelijk je flexbuis weggooien en gewone PVC buis nemen en daar een bocht in maken. Toekomst mul.joeri1 gaat je bedanken als die er ooit een trekveer doorheen wilt halen omdat er een kabel bij moet ofzo.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 16:13
mul.joeri1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:47:
@hollandnick : hoe bouw je een nieuwe centaaldoos? Welke voorwaarden moet een 'centraaldoos' aan voldoen? Waarin verschilt dit van een lasdoos?
Een centraaldoos is dat bakkie wat vaak verstopt wordt achter een lamp op het plafond. Heeft een vergelijkbare rol als een lasdoos.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:12

ericplan

5180 Wp PV

mul.joeri1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:36:
[...]
De knieschotten zaten alleen aan de achterzijde van de kamer (op de helft van de kamer bdz). Verder zat er een gipsen tussenwandje op de helft van de kamer die eruit is gesloopt. Aan de zijkanten op de vloer zitten zware metalen hoeken die het dak ondersteunen. Ik vermoed daarom dat de knieschotten niet dragend waren, maar dat de hoeken dit doen.
Dat zou juist aangeven dat ze wél tot de constructie behoren, als het voor het zicht was zaten ze immers over de volle lengte. Hoe zit het aan de andere kant van het huis? En bij de buren? Even navragen kan geen kwaad. Misschien voor nu niet direct heel belangrijk, maar als je bijvoorbeeld een dakkapel wil is het essentiele kennis

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 15:14
Martijn.C.V schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Een centraaldoos is dat bakkie wat vaak verstopt wordt achter een lamp op het plafond. Heeft een vergelijkbare rol als een lasdoos.
nja een lasdoos en centraaldoos is allemaal wel een beetje hetzelfde. Daarin heb je ook weer heel veel verschillende soorten smaken:
https://www.elektramat.nl...-blinddeksel-3611-s-3535/
https://www.elektramat.nl...os-ak1-ip65-grijs-at2281/
https://www.hornbach.nl/p...ksel-16-mm-grijs/4117043/

@mul.joeri1 Zoiets dergelijks wil je eigenlijk wel hebben als je met lasklemmen gaat werken, aldus mijn elektricien. Zo houdt je alle netjes volgens de regels en zitten alle lasklemmen e.d. in een afgesloten container.

Of je zou ( maar dan moet je wel het aantal stopcontacten tellen ) ook de WCD's kunnen doorlussen. Hier zit echter wel een maximum aan

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Pagina: 1