Dop draaien op gaskraantje in keuken en wat extra vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:30
Hoi,

Mijn vorige huurder had gewoon een gasfornuis, maar ik gebruik een losstaande inductiekookplaat en binnenkort schaf ik een oven/inductie combi aan die op een perilex gaat.

Het gaskraantje is gewoon dicht, maar 26cm is er een stopcontact en soms wil ik wel eens de draad van mijn waterkoker of airfryer achter het gaskraantje blijven haken. Ik ben eigenlijk een beetje bang dat ik ooit per ongeluk het kraantje daardoor opendraai en er gas vrijkomt.

Er zit namelijk geen dop op het stukje waar normaal de gasslang naar het fornuis wordt aangesloten, dus:

- Zou zo'n dopje voldoende moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/57588/123

- Heb ik teflon tape nodig?

En voor de veiligheid, mocht mijn kabel die tegen het knopje van de gaskraan wrijven waardoor deze per ongeluk opengaat:

- Komt er dan gas vrij of zit er bewust een beveiliging op waardoor zonder gasslang er geen gas door de kraan vrijkomt? Hoe kan ik dat weten?
- Is ventileren genoeg of moet ik meteen een gasbedrijf bellen?

Bedankt.

Beste antwoord (via TheFrames op 04-02-2024 23:09)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:48
Normaal moet je de hendel van de gaskraan omhoog trekken om hem open te maken... Dat is niet zomaar even achter blijven haken, soort kinderslot.

Als je de kraan open zet komt er wel beetje gas vrij, maar daarna schiet de beveiliging erop.

Dan uurtje ventileren en het is prima. *Sorry natuurlijk eerst kraan dicht draaien, altijd beter dan op beveiliging vertrouwen.

[ Voor 45% gewijzigd door 99ruud99 op 04-02-2024 21:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Normaal moet je de hendel van de gaskraan omhoog trekken om hem open te maken... Dat is niet zomaar even achter blijven haken, soort kinderslot.

Als je de kraan open zet komt er wel beetje gas vrij, maar daarna schiet de beveiliging erop.

Dan uurtje ventileren en het is prima. *Sorry natuurlijk eerst kraan dicht draaien, altijd beter dan op beveiliging vertrouwen.

[ Voor 45% gewijzigd door 99ruud99 op 04-02-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 10:07
Ik heb destijds in onze keuken na het plaatsen van een inductie plaat er zo’n dopje op gedraaid, geeft toch een gevoel van extra veiligheid (ondanks dat deze bij ons achter de keukenlades weggewerkt zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
99ruud99 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:27:

Ik weet niet zo goed of dit wat uitmaakt, maar het is eerder een draaiknopje dan een hendel. Wel met twee puntjes die symmettrisch uitsteken, waardoor je kan zien of een de kraan dicht of open is (eigenlijk ongeveer zoals het plaatje hier beneden alleen is het dopje wat ronder en steken de puntjes van de zijkant uit).

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/624x351/content/4686580aa3714233135d977fa9b3fa00

Ik weet niet of er specifiek ook een soort van kinderbeveiliging op zit waardoor je eerst de draaiknop moet indrukken voordat je deze pas kan draaien.

Edit: Het is een vrij oud kraantje, zeker wel 40 jaar onderhand.

[ Voor 3% gewijzigd door TheFrames op 04-02-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 12:15
Probeer maar eens. Je moet de knop indrukken voor je kan draaien om m te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
TereZz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:47:
Probeer maar eens. Je moet de knop indrukken voor je kan draaien om m te openen.
Ik laat hem wel gewoon dicht en koop een dopje. Was meer nieuwsgierig en wilde mijn veiligheid garanderen ;)

Volgens mij zijn er toch sowieso plannen waar netbeheerders gasaansluitingen verplicht moeten verwijderen. Deze plannen zijn voor nu uitgesteld, maar als het zo ver is komt de netbeheerder toch de gasleiding naar de keuken afkoppelen. Alleen heb ik gas nodig voor warmwater.

[ Voor 3% gewijzigd door TheFrames op 04-02-2024 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je nog een gas aansluiting hoe werkt je cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
99ruud99 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:01:
Heb je nog een gas aansluiting hoe werkt je cv?
Ketel is met water gevuld tot een bepaalde waterdruk. De gas verwarmd het water en geeft toevoer naar de waterleidingen in mijn huis. Voor de gasleiding zal er wel ergens een splitsing zitten naar de CV ketel en een aparte leiding naar mijn keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:16
De netbeheerder bemoeit zich niet met alles wat achter de meter zit.
Wanneer je geen gas meer gebruikt kun je beter de kraan op je gasmeter dicht zetten dan kan er überhaupt geen gas meer uit dat keukenkraantje komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Cv is nog op gas, dus netbeheerder gaat nog niets afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
99ruud99 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:33:
Cv is nog op gas, dus netbeheerder gaat nog niets afsluiten.
Geen idee hoe dat precies zit trouwens. Ik las het alleen op deze website. Sowieso ben ik hier zelf niet verantwoordelijk voor, want ik huur de woning. De wooncorporatie beslist. Zolang het niet verplicht is en de wooncorporatie heeft geen plannen, blijft het zoals het is.

Ik las het hier: https://www.enexis.nl/ove...erwijderen-gasaansluiting

Edit: Het wordt echter alleen verplicht, maar tot in hoeverre wooncorporaties dit gaan opvolgen is ook nog de vraag en wellicht zit er ook weer een nuance in waar er onderscheid gemaakt wordt per situatie. En laten verwijderen is prijzig.

[ Voor 18% gewijzigd door TheFrames op 04-02-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
ASW1 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:08:
De netbeheerder bemoeit zich niet met alles wat achter de meter zit.
Wanneer je geen gas meer gebruikt kun je beter de kraan op je gasmeter dicht zetten dan kan er überhaupt geen gas meer uit dat keukenkraantje komen.
Overigens ben ik erachter gekomen, er is gastoevoer naar mijn CV ketel en ik heb nog een aparte draaiknop bij de gasmeter. Ik weet niet zo goed of deze hoofdkraan ook de toevoer naar de CV ketel afsluit. Zo ja, dan kan ik het gas niet afsluiten, want anders heb ik geen warm water.

Edit: Sowieso wil de beheerder dat ik hier vanaf blijf, dus dat advies volg ik ook op.

[ Voor 6% gewijzigd door TheFrames op 04-02-2024 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja, de hoofdkraan sluit ook je cv gas af, dat is geen goed idee :)
Gezien het een huurhuis is mag je ook niet de gasleiding naar keuken weghalen, dus zo'n dopje erop is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
99ruud99 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:12:
Ja, de hoofdkraan sluit ook je cv gas af, dat is geen goed idee :)
Gezien het een huurhuis is mag je ook niet de gasleiding naar keuken weghalen, dus zo'n dopje erop is prima.
Precies, was ik ook niet van plan hoor. Daarom een dopje leek me geen slecht idee. Sowieso komt er volgend jaar groot onderhoud volgens de wooncorporatie: Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, dubbelglas, isolatie, etc. Wellicht dat ze tijdens het verbouwen van de keuken ook al het kraantje weghalen.

Ik denk het wel, want ze moeten de kraan in de keuken ontkoppelen om sowieso het oude tegelwerk te kunnen verwijderen. Of ze daarbij de kraan terugplaatsen zou op zich kunnen, maar wellicht laten ze dat weg vanwege de verduurzaming van de woning en ze weten toch dat ik niet op gas kook (vanwege een perilex aansluiting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Je kan het altijd vragen, is je cv gehuurd? Mogelijk kan je volledig van gas af ineens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
TheFrames schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:24:
[...]

Precies, was ik ook niet van plan hoor. Daarom een dopje leek me geen slecht idee. Sowieso komt er volgend jaar groot onderhoud volgens de wooncorporatie: Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, dubbelglas, isolatie, etc. Wellicht dat ze tijdens het verbouwen van de keuken ook al het kraantje weghalen.

Ik denk het wel, want ze moeten de kraan in de keuken ontkoppelen om sowieso het oude tegelwerk te kunnen verwijderen. Of ze daarbij de kraan terugplaatsen zou op zich kunnen, maar wellicht laten ze dat weg vanwege de verduurzaming van de woning en ze weten toch dat ik niet op gas kook (vanwege een perilex aansluiting).
Ze maken geen gas aansluitingen meer in nieuwe keukens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
IplugNplay schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:26:
[...]

Ze maken geen gas aansluitingen meer in nieuwe keukens.
Maar bestaande aansluitingen in contact laten? Gaskraan zit met 3 schroeven in het tegelwerk geschroefd.

De gaskraan is alleen maar bevestigd voor de versteviging, maar de leiding loopt langs mijn aanrecht de vloer in.

Als ze de schroeven losmaken, dan kunnen ze gewoon nieuw tegelwerk plaatsen en de gaskraan terugbevestigen in het nieuwe tegelwerk. Drie nieuwe gaten boren en schroeven in draaien of ze zijn van plan de leiding te verwijderen en af te doppen.

Is op zich makkelijker. Hoofd gaskraan dicht. Gaskraan losmaken. Leiding losmaken. Dop omwikkelen met teflon tape en daarna leiding afdoppen. Vervolgens testen op lekkage en kapje over de leiding in de vloer.

Zou nog beter zijn als ze dit in de meterkast doen, want anders blijft er even goed gas in de ongebruikte leiding zitten en die gaat door de vloer heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
TheFrames schreef op maandag 5 februari 2024 @ 02:19:
[...]

Maar bestaande aansluitingen in contact laten? Gaskraan zit met 3 schroeven in het tegelwerk geschroefd.

De gaskraan is alleen maar bevestigd voor de versteviging, maar de leiding loopt langs mijn aanrecht de vloer in.

Als ze de schroeven losmaken, dan kunnen ze gewoon nieuw tegelwerk plaatsen en de gaskraan terugbevestigen in het nieuwe tegelwerk. Drie nieuwe gaten boren en schroeven in draaien of ze zijn van plan de leiding te verwijderen en af te doppen.

Is op zich makkelijker. Hoofd gaskraan dicht. Gaskraan losmaken. Leiding losmaken. Dop omwikkelen met teflon tape en daarna leiding afdoppen. Vervolgens testen op lekkage en kapje over de leiding in de vloer.

Zou nog beter zijn als ze dit in de meterkast doen, want anders blijft er even goed gas in de ongebruikte leiding zitten en die gaat door de vloer heen.
Een goeie keukenboer zet er een dopje op
Een goeie loodgieter verwijderd het hele dode stuk.
Pagina: 1